Publicerat Maj 20, 20169 yr Fick en liten undran då jag läste en tråd om lokalitet av jaktmark... Restid med kollektivtrafik nämndes (tåg, buss) Är det möjligt eller lämpligt att resa jaktklädd och med ett vapen + ammo med t.ex tåg? Och... är det tillåtet?
Publicerat Maj 20, 20169 yr Den enda kollektivtrafik jag vet det inte går alls med är vissa lågprisflygbolag. Nuförtiden finns det särskilda regler på fartyg, inte riktigt som på flyg, men liknande tänk, annars är det bolaget självt som bestämmer. Kollade just som exempel med MTR och på de tågen kräver de delade vapen i olika väskor och inte ta ur under resan, däremot skulle det kunna bli diskussion om huruvida ett gevär är för långt för att räknas som handbagage. Ungefär som på allmän plats, alltså, på samma sätt som bussbolag kan ha regler mot laddade vapen.
Publicerat Maj 20, 20169 yr Ja det är tillåtet, lämpligt, det beror på personlig läggning, var man reser, dvs säkerheten, din egen och om man har tid att bli stoppad av plisen för att ta ett snack med dem. Du måste ha full koll på reglerna, ha vapen och ammo separat och vapnet delat, vid stopp av plis måste du även meddela om du har någon kniv med dig, lämpligast direkt. Alla papper på pangen, dämp osv måste vara med och kunna presenteras. Jag har rest mycket med vapen inom SL och andra kollektiva medel, kom ihåg att en busschaufför, konduktör mfl har rätt att vägra dig att resa om de anser att du väcker anstöt eller riskerar säkerheten genom klädsel och medförd utrustning. /Christian
Publicerat Maj 20, 20169 yr Sätt på en heltäckande klädsel så kan du ta med precis vad som helst under särken, ingen skulle i alla fall drömma om att kontrollera... Trist att samhället tillåts krångla till det för laglydiga medborgare som anförtrotts ett vapen av samhället självt! Snacka om att sila mygg och svälja gigantiska elefanter...
Publicerat Maj 20, 20169 yr Qvarnhill- lite oklart om vilken förändring i samhället du talar om men just de regler jag har berört har varit de samma i mer än 30 år, att medborgare, personer idag är mer rädda för vapen är ett faktum som nedläggningen av försvaret inte bidrar till att påverka. Å andra sidan har jag ägnat mig åt skyddsjakt i snart 7 år och de flesta människor jag har träffat då, ett par undantag har ansett att det är ok med vapen och att den jakten är motiverad. Att förställa sig i Burka för att kunna transportera vapen, om man inte är kvinna och muslim förefaller vara ett dåligt sätt att göra det på. /C
Publicerat Maj 20, 20169 yr Få skriftligt från trafikföretagen du ska åka med att det är okej så underlättas det hela då det i grunden är förbjudet om inte har deras tillstånd. Sedan gäller såklart som ovanstående skrivit alla papper i ordning, isärplockat vapen och koll på alla övriga knivar, yxor och vassa föremål (gatustridsvapen).