Publicerat September 19, 201312 yr När jag rensade nätskärningen på kolven jag håller på med tyckte jag det var så kul så jag köpte mig ett helt set med nätskärningsverktyg. Gunline camp perry checkering heter det. 18 LPI (lines per inch) tog jag. Var glad att jag även köpte mig en optivisor så man ser något. Men vilket pill det är ! Roligt, men pilligt och riktigt tålamodskrävande. När man tänker "ska bara göra en linje till" så har man redan gått för långt och skulle tagit rast för ett par linjer sen. Linjerna på det första hållet är en sak att göra, men linjerna som ska korsa de första linjerna är 10 gånger så svåra. Så upplever jag det i alla fall. Det hoppar lätt till och koncentrationen måste verkligen vara 200 % för att de ska fungera. Idag, tredje gången gillt. Blev jag klar med ett "mönster" äntligen utan defekter. Eller ja. Ett par hörn kunde varit skarpare och de sista smålinjerna jag fick göra på frihand kunde varit rakare men jag anser det ändå som ett äntligen godkänt prov Nu fattas att fördjupa linjerna men det får bli imorgon. De två andra mönstren som sticker fram i bild är misslyckade försök. Materialet är bok men värmebehandlat så det är porösare än normalt vilket troligtvis gör det lite besvärligare skulle jag tro. Mvh // Johannes
Publicerat September 19, 201312 yr Bra tråd! Jag skall ju själv snart göra nätskärningen på min Merkels nya "kläder" och jag har funderat en hel del på detta skall ni veta... Har inte köpt verktygen än men det finns fler modeller än man behöver på eBay så tids nog skall även jag beställa hem mina. Det skall bli spännande att se när du har skurit med 90 graders verktyget för det är väl först då man verkligen får se hur diamanterna blev! Vart köpte du dina verktyg och hur mycket fick du betala?
Publicerat September 19, 201312 yr Författare Köpte mina verktyg på Brownells. Tyvärr åkte jag på tull och moms. Köpte även ett litet häfte från Dem-Bart som heter Fundamentals of gunstock checkering. Ser ut att vara 200 år gammalt pappershäfte men det innehåller grunderna så man bättre förstår vad man ska göra. Egentligen skulle man väl ha en bok, verkar finnas några riktigt bra böcker på engelska, ingen på svenska. Här kan man läsa ur en av dom: http://books.google.se/books?id=HCDLamhDlL4C&pg=PA10&lpg=PA10&dq=change+cutter+on+dembart&source=bl&ots=kTUpsClfl8&sig=93ln8qTXHvbfom67XRglfcMmlqE&hl=en&sa=X&ei=WNP_UfK8NYK44ASVhoHADA&redir_esc=y#v=onepage&q=change%20cutter%20on%20dembart&f=false Mvh // Johannes
Publicerat September 19, 201312 yr ....... Men vilket pill det är ! Roligt, men pilligt och riktigt tålamodskrävande. När man tänker "ska bara göra en linje till" så har man redan gått för långt och skulle tagit rast för ett par linjer sen. Linjerna på det första hållet är en sak att göra, men linjerna som ska korsa de första linjerna är 10 gånger så svåra. Så upplever jag det i alla fall. Det hoppar lätt till och koncentrationen måste verkligen vara 200 % för att de ska fungera. Mvh // Johannes Du saknar nog bara lite rutin, kolla in damen här..... http://www.youtube.com/watch?v=qKDYLiHKTSM Det ska finnas ett annat klipp på tuben från Perazzi där man ser tre damer som nätskär - det går ganska sakta i den här videosnutten..... På det andra klippet sitter det tre damer på rad och nätskär och skvallrar - när en av dem asgaravar släpper hon inte verktyget utan skär på som spånen yr.... På slutet zoomar man in på en av kolvarna och då är det en perfekt nätskärning där - den panelen tog kanske 7-8 minuter att skära..... /T
Publicerat September 19, 201312 yr Hmmm...damerna på Perazzi är underbara. Hade förmånen att få se dem in action för några år sedan tillsammans med några bössmakarkollegor. Inte svårt att bli kär där inte...... Betinget är en bössa i timmen och jä-lar i mig vilket tempo de håller. Skär i båda riktningarna och skär aldrig en linje 2 ggr. Yttre gränslinjer drogs på frihand. Där låg man i lä. Hur som för att inte kladda ner tråden för mycket så ett par tips på vägen. Ljuskällan är viktig och det ska vara 1 och komma ca 45 grader från sidan. Detta för att ge jämna skuggor så att man kan avgöra djupet så att alla topparna blir lika stora. Sen ska man vara sams med frun, barnen ska sova och räkningarna ska vara betalda. Då brukar det blir bra.
Publicerat September 19, 201312 yr Författare Jag tycker detta kan fortsätta som den stora tråden om nätskärning. Inte har jag sett någon sådan tråd förut i alla fall så allt tjöt som har med nätskärning är välkommet Videon PMT länkade till var... Hmm.. Jag vet inte. De kör ju fan fortare med verktyget än vad jag gör med tandborsten när jag rensar bort spånet haha ! Har också läst det där om ljuset och vinkeln på det. Har inte skaffat någon sådan anläggning än men det ska införskaffas för det är inte direkt dyrt med en liten vinklingsbar bordslampa. Har varken fru eller barn och inte heller katt längre annars hade han nog gärna legat mitt i smeten och inte förstått varför jag inte kliade på han istället.. Mvh // Johannes som helt klart saknar rutin. Konstigt vore annars.
Publicerat September 20, 201312 yr Att skära en plan yta är hyggligt enkelt grejen är när man kommer till konvexa eller konkava ytor. Förutsättningen för att linjerna ska förbli raka är att skäret ska alltid vara 90 grader mot ytan. Tricket i detta är att rotera arbetsstycket så skäret alltid hamnar så. Inte tvärtom. Därav skär jag alltid mha en vagga där man kan spänna upp kolven så att den rotera fritt. Vaggan sätter man sedan i skruvstädet i lämplig vinkel så att man får en bekväm arbetsställning.
Publicerat September 20, 201312 yr Författare Menar du med vagga, en sådan där "checkering cradle" ? Har du en ritning på någon du gjort själv eller har du köpt en från utlandet ? För övrigt verkar denna mannen kunna det här med nätskärning. Synd att hemsidan inte är bättre. http://www.guncheckering.com/Default.htm Mvh // johannes
Publicerat September 20, 201312 yr Japp det checkering cradle är nätskärningsvagga på utrikiska... :-) Byggde den i ek efter eget huvud inga märkvärdigheter mer än att den är tung och stabil. Jo killen verkar väl hygglig på det han gör men varför lägga ner så mycket arbete på kolvar vars träkvalité känns igen från luftgevär.
Publicerat September 20, 201312 yr Författare Japp det checkering cradle är nätskärningsvagga på utrikiska... :-) Byggde den i ek efter eget huvud inga märkvärdigheter mer än att den är tung och stabil. Jo killen verkar väl hygglig på det han gör men varför lägga ner så mycket arbete på kolvar vars träkvalité känns igen från luftgevär. Träkvalitén vet jag inget om, men om han är hygglig. Hur ser då resultaten ut efter en som är verkligt bra enligt dig. Länka tack Mvh // Johannes
Publicerat Mars 23, 20188 yr Den stora tråden är verkligen inte så stor Är det ingen här som pysslar med nätskärning i trä längre?
Publicerat Mars 23, 20188 yr Jag köpte ett Dembart startkit för några år sedan till ett projekt som blev liggande. Nu är jag igång igen och skall snart börja med nätskärningen så alla nybörjartips är välkomna! Hur är det med laminatkolvar? Jag hade för mig att det inte går bra men nu ser man diverse fabrikskolvar med nätskärning. Är den laserskuren eller något annat?
Publicerat Mars 23, 20188 yr Många av dom är laserskurna eller har pressade mönster. Det är svårt att nätskära laminatkolvar då limmet är hårdare än träet så det "styr" i limfogarna och mam får vara nogs. Men det går. Det sliter mera på verktygen än vanlig valnöt. En Boberg laminat går inte att skära då träet är för mjukt så det "smular" och går sönder
Publicerat Mars 23, 20188 yr Ett stickspår då, vilket träslag är önskvärt i en laminerad träbit om nätskärning ska underlättas?
Publicerat Mars 23, 20188 yr Du får också olika problem om du har krysslaminat eller rak laminat.... Krysslaminat ger tvärträ åt alla jävla håll. På radier är det hopplöst. Ett gott råd: Lägg ner. Jag nätskar en Boyds kolv för att en sa att jag inte kunde. JAG KAN. Men jag gör det inte igen
Publicerat Mars 23, 20188 yr Brukar impregnera ytan där man ska skära på en laminatkolv med exempelvis lamineringsepoxy. Det suger in och gör att det blir en bra yta att skära i och topparna håller. Skär 18 eller 20 Lpt i laminat. Inte tätare. Men som Svend skriver så sliter det mer på verktygen.
Publicerat Mars 23, 20188 yr 1 minute ago json sa: Brukar impregnera utan där man ska skära Lamineringsepoxy där du skall skära menar du?
Publicerat April 6, 20188 yr Om jag ska försöka snygga till befintlig nätskärning som blivit lite nerslipad i ena änden... vad behöver jag då för verktyg?
Publicerat April 6, 20188 yr Ett 60 graders och ett 90 graders enkelskär bör räcka om det är den kolven jag tänker på. Men ett kit från Brownell's kommer du långt med. Då klarar du dom flesta situationer.
Publicerat April 7, 20188 yr Försent på bollen men beställde här när jag skulle fräscha upp min tikka. Betydligt billigare än brownells med frakt till swe. https://www.peterdyson.co.uk/acatalog/CHEQUERING_TOOLS.html
Publicerat April 7, 20188 yr 7 hours ago Dahla sa: Tackar! Då åkte man på deras frakt och väntan igen Beställt nåt? Allt verkar vara på restorder? https://www.brownells.se/Vapensmide/Kolvarbete-och-Kolvfinish/Naetskaerningsverktyg/Naetskaerningssatser