Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nätskärning - Den stora tråden om

Featured Replies

Publicerat

Dem-barts verktyg verkar vara restnoterade överallt, någon som vet om man fortfarande kan köpa dessa och i så fall var?

Finns det andra fabrikat än Dem-bart?

Publicerat
8 hours ago Hyentjut sa:

Dem-barts verktyg verkar vara restnoterade överallt, någon som vet om man fortfarande kan köpa dessa och i så fall var?

Finns det andra fabrikat än Dem-bart?

Gunline är väl det uppenbara alternativet. Brownells har en hel del i lager. 

Publicerat

Tack för tipset, testar att lägga en beställning på ett par Gunlineverktyg nu så får vi se hur de funkar.

• 2 weeks later...
Publicerat

Har nu fått hem nätskärningsverktyg och ett 90-gradersskär från Gunline och har börjat skära om all nätskärning på min Beretta S56e. Väldigt kul när man väl blivit lite varm i kläderna!

En fråga dock: jag upplever att skäret tappade ganska mycket av sin skärpa efter att nu ha gjort ca 1/2 panel på framstocken. Blir det så för er också? Kan man skärpa upp stålet eller är det en förbrukningsvara? De små rackarna kostar  ju ändå typ 100 spänn styck. Kan tillägga att min nätskärning var lackad, kanske sliter mer på skäret då. När brukar ni andra byta skär?

Publicerat

Lack sliter rejält på skären. Går på ett enkelskär från gunline att hålla skärpan ett tag till mha bryne.

Skär jag en hel stock (4 separata paneler etc) så slängs enkelskäret efter den stocken. Då har jag gått över alla ytor 2 ggr i fördjupningsfasen så då är det slut.

Dubbelskär och trippelskär som används för att lägga ut mönstret håller 3 - 4 stockar.

Mycket beror ju på hårdheten på valnöten. Fina bitar sliter mer än standardbitar.

Priset på skären är förhållandevis låga om man jämför med arbetsinsatsen om man måste börja om för att man varit dumsnål och använt slöa skär som inte styr och inte går att kontrollera i handlaget.

Publicerat

Json: Jag har nu försökt skärpa mitt stålskär utan nån större framgång, har använt ett bryne av aluminiumoxid och slipat med vatten. Känns som att det nästan blev slöare än innan. Hur brukar du göra och vilken utrustning använder du?

Publicerat

Vanligt plant diamantbryne.

Publicerat

Toppen, ska testa platt diamantbryne. Verkar som att en del försöker skärpa dom med nålfilar och dyl genom att fila mellan tänderna istället för på stålets ”långsida”, nån som testat det? 

Publicerat

En fil ger för grov yta. Dessutom svårt att få räta vinklar på tänderna så att det verkligen skär .

Publicerat

Har nu testat diamant- och därefter keramiskt bryne, funkade OK för att skärpa upp stålet, blir dock inte i närheten av hur skarpt det var i början men det kanske man får leva med.

En fråga: jag har svårt att få skäret att ta det sista i botten på varje skåra, särskilt nu med ett halvslött skär. Lite svårt att förklara, men det hjälper inte att bara skära djupare, det är som att färgen/lacken/smutsen bara smetas ut och inte låter sig skäras ur så lätt. Ska man skära lite lätt med ett 60-gradersskär för att skära ur ”bottnarna” i alla skåror och därefter köra 90-graders? Vet att detta har nämnts här på forumet tidigare, nån som testat?

Lutar åt att jag helt enkelt köper ett gäng skär (5-6st) till på Brownells, hellre lägga en slant till på detta och slippa jobba med slöa verktyg.

Publicerat

Skären är rätt hårda så har du fått någon förbättring så är det nog vad det kan bli.

Jo kan absolut vara ett alternativ att skära med 2 olika vinklar. Dock bör man börja med 60 graders skär för att få rent i botten och sen skära toppar med 90 graders skär.

Även om skären är dyra så underlättar det ju alltid med skarpa verktyg.