Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kan jag klassa en .20 tactical som klass 3?

Featured Replies

Publicerat

Jag har en sako 222rem som jag ska byta pipa på inom en relativt snar framtid om ekonomin tillåter. Funderar på att låta göra en kaliber .20 som rävbössa och för att få möjlighet att frakta den på skoter ovan odlingsgränsen. Väljer jag en pipa med max 1:11 i stigning så stabiliserar den inte 50 grains kulor vilket medför att bössan inte klarar klass 2. Kan jag hävda det som skäl till att få den i klass 3? Det står ju i naturvårdsverkets regler att det är citat:

"För redovisning av klasstillhörighet svarar tillverkaren eller hemladdaren."

Det borde ge mig en liten möjlighet att påverka vad som står på licensen om jag tolkar det rätt.

Publicerat

Skulle vara fint med ngn helmantel till den.

Publicerat
  • Författare

Det finns en liten tillverkare som gör "over there" vet att några importerat men att man inte i normalfallet säljer utomlands.

http://www.6mmbr.com/20caliber.html

Längst ner på sidan.

Publicerat
  • Författare

Mitten på sidan ska det vara.

Publicerat

En av anledningarna till att man inte far ha med sig skarpare an klass 3 ar att det ansetts medfora en storre risk for vadaskjutningar.

Det ar mycket mojligt att du klarar reglerna. (Jag kan det inte sa noga) men vad hamnar du sett ur sakerhetsperspektiv?

Narmare hornet eller 222? Horneten ar nog verkligen pa gransen som den ar pa fjallet under basta ripsasong...

Men detta ar bara mina egna funderingar.

Publicerat
  • Författare

Vapnet ska inte användas till ripa utan till lockjakt på räv och kommer att matas med varmintkulor som förstörs vid anslag och minimerar risken för rikoshetter. Kulhastigheten närmar sig 1200 m/s med 40 grains kulor och kulbanan är i klass med en 22-250  på grund av ballistiskt bättre projektiler. Men jag vill ha möjlighet att frakta vapnet nerpackat i skoterkälke och det får jag inte göra med en klass 2. Till ripa ska min 17hmr alternativt 22lr användas då en nedstrypt 223 hylsa med så mycket krut genererar en onödigt kraftig smäll som skrämmer en ripa oavsett hur trygg den än är. Har redan en 6mm XC som ska få tjänstgöra som rå, bäver, toppfågelkaliber och även vid lockjakt på mina närmarker där det inte finns bebyggelse inom skotthåll. Men när 222 pipan ska bytas om en 1000 skott eller däromkring så finner jag ingen anledning att ha två kalibrar i samma klass då det finns möjlighet att optimera en bössa för en jakt som jag blivit väldigt intresserad av.

Publicerat

Låter sunt!

Publicerat

Är de bara jag som missar dedär med tanken bara klass 3 krav för fjället? Är man nedanför fjället så soppar folk iväg kal 30fmj mot en liten fågel som garanterat inte stoppar kulan så värst mkt. Sen åker man upp på fjället o då är det livsfarligt med allt över 22 hornet ?

Vad missar jag med detta tänket?

Sen tycker jag det låter väldigt trevligt med en sådan kaliber Nils! Har du brotch så kanske jag hyr den senare ;) nog för min 223a gör jobbet för mig men skoj med lite udda saker!

Publicerat

Turbo

På privat mark tror jag man räknar med att folk har bättre koll på andra jägare, var det finns byggnader osv. Sedan är det ju inte så att det är ok att skjuta toppfågel hur som helst. Är väl bannlyst i större delen av landet!

Publicerat
  • Författare

Henke 67 Jag har aldrig hört talas om något förbud mot toppjakt här i inlandet och toppjakten är en i högsta grad levande jaktform häruppe. Har aldrig hört att det inträffat någon olycka heller till skillnad mot älgjakten då det nästan varje år är incidenter eller dödsfall då folk skjuter efter marken med obefintligt kulfång. Du missar inte så mycket Respiratorladdad Jägare. Mer än att på fjället så var ju påståendet det att vi jägare skulle överbefolka markerna så pass att en kula inte borde ha en teoretisk möjlighet att landa utan att träffa åtminstonde en fjollåtta och därför så var allt utom slangbella livsfarligt. Nu ser kanske inte verkligheten riktigt ut så men det är problem att ta sig ut för att jaga tjäder och räv under vintertid med kula. Det finns egentligen bara ett garanterat lagligt sätt att kringgå det här stolleriet och det är att göra en 221rem fireball som i gevär klarar klass 2 utan problem men klassas till klass 3. Nu är jag ute efter max räckvidd med så liten vindavdrift och så flack kulbana som möjligt så 221 faller bort även om jag har skjutit en del med kompisens och det är en fantastisk liten patron med otrolig egenprecision och ganska identisk med 222rem fast med mindre krut men med en liten nackdel och det är smällen. Jag förstår varför den döptes till Fireball och det förstår alla som hör den skjutas för helsike vad den smäller. En .20 tactical har som jag ser det några fördelar också gentemot fireballen. Det är absolut inga problem att göra hylsor och det krävs ett minimum av arbete i motsats till att tillverka 221hylsor. Jag utnyttjar hela magasinslängden med en .20 tactical och får en patron med väldigt bra kulbana.  

Publicerat

Nisse!

Det är inte bara en levande jaktform. Det är min personliga favorit. Men den är fortfarande bannlyst, ( inte förbjuden) i väldigt stora delar av landet.

Kanske fel att säga bannlyst när det inte finns lag mot det. Men säkerheten säger ändå "Big no no".

Publicerat
  • Författare

Jo men jag vill påstå att risken är mindre att det ska hända någonting om man bara tillser att man inte har bebyggelse eller större folksamlingar inom det område där man förväntar sig att kulan ska dimpa ner då den har ställt sig med spetsen mot jordens mittpunkt och vid nog hög elevation ramlar mer eller mindre rakt ner än om man skjuter en kula 1,5 meter över marken horisontellt. Den är ju livsfarlig tre-fyrahundra meter och kommer sedan att studsa mot backen om den är plan och ta vägen gud vet var med trettio graders avvikelse från ursprunglig skottriktning. Jag har hört åtskilliga åsikter mot toppfågeljakt men häruppe ser jag risken som i princip obefintlig då det vintertid endast är någon jägare per kvadratmil och det inte finns bebyggelse i den omfattning att det ska vara ett realistiskt problem. Risken ovan odlingsgräns måste vara ännu mindre under vintertid då hela området är obebyggt.

Publicerat

LST som förbjuder transport i skoterpulka av annan klass än 3 & 4 på statens mark ovan odlingsgräns.Tidigare fanns tillfälliga tillstånd att söka,men för att citera en tjänsteman på LST i norrbotten och hans personliga åsikter..Citat  Ska alla tillstånd för transport av klass 1 & 2 vapen bort, slut citat..

Sökt och haft dessa tillfälliga tillstånd flera år,just för toppfågel jakt på områden som ligger flera mil från närmaste vägar. Så nyttan av en sådan kaliber i den klassen är för en inbiten toppfågel jägare mycket god.  

Publicerat

Nils, det förutsätter ju en viss lokalkännedom vilket jag tror man i te räknar med att alla dygnskortslösare på statlig mark har. Rätt eller fel... Men varför man i te får ha det i pulkan kan jag i te ens gissa.

Publicerat

rätta mej om jag har fel men en 50 gr kula väger 3.2 g och med en anslagsenergi på E100 800J fixar kl2

en kula i 40 gr kommer upp max upp i kl3 oberoende hur mycket anslagsenergi på E100 som den levererar ? 

dom olika .20 kalibrarna är så vitt jag vet/läst avsedd för kulor upp till 40gr helst runt 30-35 gr så enligt det gamla klassificerings systemet så skulle .20 tactial vara en kl 3 så kör hårt

Publicerat
  • Författare

rätta mej om jag har fel men en 50 gr kula väger 3.2 g och med en anslagsenergi på E100 800J fixar kl2

en kula i 40 gr kommer upp max upp i kl3 oberoende hur mycket anslagsenergi på E100 som den levererar ? 

dom olika .20 kalibrarna är så vitt jag vet/läst avsedd för kulor upp till 40gr helst runt 30-35 gr så enligt det gamla klassificerings systemet så skulle .20 tactial vara en kl 3 så kör hårt

Ja det stämmer. Med en räffelstigning på 11tum så stabiliseras inte 50 grainare och då blir ju bössan automatiskt klass 3 om jag får bestämma. Måste kolla med polisen.

Publicerat

Men spelar det verkligen någon roll "lagligt sett" om kulan stabiliseras eller inte? Anslagsenergin bestäms enbart av kulvikt och hastighet, inte om den kommer på tvären genom målet eller liknande, dvs polisen lär knappast bry sig. Hur många poliser tror ni i sverige har koll på räffelstigningen i bössorna. På sin höjd är de intresserade av om bössan är räfflad eller inte då detta finns som ett krav men knappast vilken stigning de har.

Publicerat

Enig där, polisen ger nog fan i stigningen. Ansök som klass 3 bara, stigningen kan du välja själv och vill du kunna skjuta 50gr så välj därefter bara. :) vill minnas att den kalibern har sökts som klass 2 med för att få ha ljuddämpare.

Skriv gärna mer om kalibern senare, den fascinerar mig mycket även om 223 förmodligen fyller min faktiska användning bättre pga rådjuren. :)

Publicerat

Ja det stämmer. Med en räffelstigning på 11tum så stabiliseras inte 50 grainare och då blir ju bössan automatiskt klass 3 om jag får bestämma. Måste kolla med polisen.

varför då ?? i det nya systemet så bestäms klassificeringen av patronen du skjuter med så dunkar du i vägen en 50 gr som når 800J E100 så är det en kl2 och laddar du en 40 gr så är det en kl 3 och börjar polisen/jakttillsyningsman käfta vid en kontroll så är det bara till att förklara reglerna så har du ditt på det gröna och antagligen har en person mer infon än när dagen började

och det ligger på ditt ansvar att du skjuter viltet med rätt klass

Publicerat

varför då ?? i det nya systemet så bestäms klassificeringen av patronen du skjuter med så dunkar du i vägen en 50 gr som når 800J E100 så är det en kl2 och laddar du en 40 gr så är det en kl 3 och börjar polisen/jakttillsyningsman käfta vid en kontroll så är det bara till att förklara reglerna så har du ditt på det gröna och antagligen har en person mer infon än när dagen började

och det ligger på ditt ansvar att du skjuter viltet med rätt klass

ja det är som Nils säger det är vad som står på licensen som är det går efter på statens fjällmark, för oss i norr hör det till vardagen men många söderöver kommer sällan i kontakt med den jakten där den regeln finns. som lök på laxen så blir man rätt ofta kontrollerad när man jagar i fjällen och måste visa licens när man köper kort osv. glömmer man att viltrapportera ja då får man inte jaga nästa år lottning för att få köpa kort osv. det är en av orsakerna att många är förbannade här på reglerna. det finns ju en tanke bakom att man bara får ha klass 4/3 vapen iaf, skulle själv inte känna mig säker på fjället om någon låg med en 6,5x284 långhållsrigg med x50 kikare och jagade ripa.
Publicerat

Här i söder står det inte någon klass på licensen. Vad är det för speciallappar ni har?

Publicerat

eftersom vapnet inte existerar ännu så är det en ickefråga dvs skriv klass 3 i ansökan problem löst

Publicerat

Här i söder står det inte någon klass på licensen. Vad är det för speciallappar ni har?

fick licens på en klass tre bara förra veckan och där står klassen tydligt på licensen.