Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kan jag klassa en .20 tactical som klass 3?

Featured Replies

Publicerat

eftersom vapnet inte existerar ännu så är det en ickefråga dvs skriv klass 3 i ansökan problem löst

om man skulle söka licens på ett bygge gjort enkom för fjälljakten på fågel och få klass två på licensen blir ju bössan helt värdelös. man vill ju inte gärna chansa. jag skulle gå på ett mer säkert bygge och välja en fireball, funkar väldigt bra till 200m iaf och har ett stort kulutbud.
Publicerat

om man skulle söka licens på ett bygge gjort enkom för fjälljakten på fågel och få klass två på licensen blir ju bössan helt värdelös. man vill ju inte gärna chansa. jag skulle gå på ett mer säkert bygge och välja en fireball, funkar väldigt bra till 200m iaf och har ett stort kulutbud.

tja eftersom jag tvivlar att just den kaliber står i nått register så kommer polisen utgå från ansökan och kollar man vilka kulvikter som det finns mest i .204 ? så är det 32 gr följt av 40 gr så fortfarande en icke-fråga

med ditt resonemang så är 221 fireball troligare en kl 2 än .20 tactical  

Nils I  kort svar på din fråga JA du får klassa din .20 tactical till klass 3

Publicerat

tja eftersom jag tvivlar att just den kaliber står i nått register så kommer polisen utgå från ansökan och kollar man vilka kulvikter som det finns mest i .204 ? så är det 32 gr följt av 40 gr så fortfarande en icke-fråga

med ditt resonemang så är 221 fireball troligare en kl 2 än .20 tactical  

Nils I  kort svar på din fråga JA du får klassa din .20 tactical till klass 3

om man söker licens på en fireball blir det klass tre så jag resonerar ingenting det är det polisen som gör när det gäller den kalibern. för mig personligen är det dock kulutbudet som avgör till en 22 kalibers fördel om man ska ha den till skogsfågel. det finns inget tråkigare än söndertrasade fåglar. det finns ju även 204 ruger om man vill ha en snabb klass tre kaliber.

Publicerat

suck-puck jag lägger ner inte lönt att slösa energi på folk

Publicerat
  • Författare

Det är faktiskt sant att 221 rem fireball klassas som en trea men klarar klass 2 utan problem. Med rätt stigning på pipan klarar en 20 tactical klass 2 men de här patronerna är i en gråzon där båda klassningarna kan bli aktuella. Vet att det finns en tråd i ärendet här på jaktsnack där man vill ha 221 som klass 2 istället. Men det känns meningslöst att bygga en 20 tactical och bli stående med en klass 2 bössa och ett snävt användningsområde när man i så fall lika gärna kan ta en 223rem istället och få ett vapen med bredare användningsområde.

Publicerat

Jag har fått för mig att man kan resonera sig fram till klass mha en ordentlig skrivelse tillsammans med ansökan. Ett bra exempel är 30-30 som historiskt varit klass 2 men tack vare de nya spetsiga FTX-kulorna från Hornady så kan man få upp den i klass 1 även i en bygel. Ett annat exempel är nån bänkskytt på grannkanalen som skjuter Jägarklass med en 6,5x47 (tror jag det var).

Att bara skicka in en ansökan och hoppas på det bästa känns inte särskilt genomtänkt. Nä, skicka med en välformulerad svada för att få det du vill ha - förutsatt att det är rimligt, givetvis.

Publicerat

Jag har fått för mig att man kan resonera sig fram till klass mha en ordentlig skrivelse tillsammans med ansökan. Ett bra exempel är 30-30 som historiskt varit klass 2 men tack vare de nya spetsiga FTX-kulorna från Hornady så kan man få upp den i klass 1 även i en bygel. Ett annat exempel är nån bänkskytt på grannkanalen som skjuter Jägarklass med en 6,5x47 (tror jag det var).

Att bara skicka in en ansökan och hoppas på det bästa känns inte särskilt genomtänkt. Nä, skicka med en välformulerad svada för att få det du vill ha - förutsatt att det är rimligt, givetvis.

jag tror det är väldigt olika på vart man lämmnar in licensen, jag fick klass ett på min 6,5x47 utan motivering.