Publicerat September 27, 201312 yr I januari sålde jag mitt mer eller mindre oanvända klättertorn till en norrman. Han skulle komma och hämta det när det passade honom. Efter några månader fick jag ett pm där han beklagade sig över att det tog sån tid. Helt ok med mig - det åt inget bröd där det stod. Efter ytterligare några månader ville han ha ett kvitto på affären. Jag svarade att jag är ovan vid att skriva kvitton, men om han skrev ett själv och skickade till mig så kunde jag signera och skicka tillbaka. Inget hände. Så för ett par veckor sedan insåg jag att det gått 8 månader sen han betalade mig och under tiden hade jag hunnit tänka att ett klättertorn nog kunde vara jäkligt praktiskt ändå (för er som inte vet vad ett klättertorn är så är det en tvådelad skapelse med vilket man kan ta sig upp i princip hur långt man vill på en rak stam såsom en frötall på ett hygge. Tänk två stolpskor som man klättar i telefonstolpar med, fast istället för skor så är det en nederdel/plattform som man står på/vilar fötterna på, och en överdel med ram där man sitter). Jag kontaktade köparen och erbjöd honom att reversera affären plus att han fick 500 spänn i ränta på sina pengar. Han antog det så nu är klättertornet ånyo i min ägo Dessa är primärt gjorda för pilbåge men används också för gevär. Jag började nu fundera på vilken bössa som skulle få följa med (hissas) upp i detta torn. 11-87:an kan ju vara lämplig för lite tätare skogspass där man vill prova ett pass inne i skogen där man normalt sett inte skulle spendera några timmar. Men då är ju klass 1-vilt ute ur ekvationen och dessutom är räckvidden begränsad om än rimligen tillräcklig i de allra flesta fall. Och 11-87:an har ett stort fel: jag litar inte på säkringen. Vad händer om eller snarare NÄR jag tappar bössan och den faller till marken? Även om jag har en bit paracord som säkrar bössan till tornet så kan ett skott ändå gå av, och jag vill inte sluta mina dagar urtagen och klar uppe i ett klättertorn... Om vi pratar kulvapen så kommer jag inte ha ett endaste som duger till denna jaktform, som jag ser det. Det lär knappast bli tal om att hissa upp en tung och dyr Sauer Takedown upp i ett klättertorn. Dessutom saknar även den bössan uppspänningstangent även om jag litar betydligt mer på den säkringen än på 11-87:an. Att hissa upp T3 Super Varminten i tornet är ju i princip både otänkbart och uteslutet. Jag ser dessa krav på en slik bössa: 1. Nån form av uppspänningstangent/hane. 2. Oöm 3. Billig (blir ingen K95:a för 30 loppor här inte) 4. Klass 1 5. Får gärna matas med enbart fabriksammo då handladdning inte känns så aktuellt med denna bössa då avstånden sannolikt aldrig kommer överstiga 50-80 meter ändå Min spontana tanke är att ragga tag på en begagnad och eventuellt sliten Marlinbygel i 30-30 eller annan klen klass 1-kaliber och förse den med ett lågförstorande och lätt sikte (Leupold 2-7x33:an som tidigare satt på 22:an känns aktuellt) eller ett hålsikte typ Williams peepsight. Finns det några andra förslag från församlingen? Vänligen respektera kravlistan ovan
Publicerat September 27, 201312 yr Hmm... uppspännartangent begränsar ju urvalet ganska radikalt i prisklassen. Jag kan tänka mig att du landar på en bygel hur du än gör.
Publicerat September 27, 201312 yr En M98 med uppspänningstangent typ Voere, Borde landa på samma slutsumma som en sunkig bygel om du börjar med en 640. -- Mats
Publicerat September 27, 201312 yr Om du ska ha bygel...så kanske en med lite klass!? Browning BLR takedown i 358 win. Men då får du ju ladda förståss Skickat från min LT26w via Tapatalk 2
Publicerat September 27, 201312 yr Bara det första han skrev i sin kravspec. Själv är jag mer pragmatiskt lagd så jag skulle sitta med valfri bössa och bultspaken uppe - den stängs snabbare än att spänna en hane och betydligt tystare... -- Mats
Publicerat September 27, 201312 yr Bara det första han skrev i sin kravspec. Äsch...you can't have them all Skickat från min LT26w via Tapatalk 2
Publicerat September 27, 201312 yr BLR, Finnwolf eller Model 88. Ganska precis alla bygelbössor som jag personligen, någonsin, o-knivhotad skulle fundera på. -- Mats
Publicerat September 27, 201312 yr Får inte skriva måste respektera specen får inte skriva måste respektera specen får inte skriva måste respektera specen. Ha ha.
Publicerat September 27, 201312 yr Författare Om du ska ha bygel...så kanske en med lite klass!? Browning BLR takedown i 358 win. Men då får du ju ladda förståss Inget dumt förslag. Takedown harmoniserar ju fint med övriga garderoben och kalibern är det sannerligen inget fel på Själv är jag mer pragmatiskt lagd så jag skulle sitta med valfri bössa och bultspaken uppe - den stängs snabbare än att spänna en hane och betydligt tystare... Jag erkänner att jag krånglar till det lite. Din lösning är ju inte alls dum - hade inte ens tänkt på den. Men är tveksam till om jag vill hissa Sauern upp och ner från tornet.Får inte skriva måste respektera specen får inte skriva måste respektera specen får inte skriva måste respektera specen. Ha ha.Kom igen nu - skriv något Men jag misstänker att du kommer såga hela konceptet och be mig skaffa en STR eller nåt
Publicerat September 27, 201312 yr Inget dumt förslag. Takedown harmoniserar ju fint med övriga garderoben och kalibern är det sannerligen inget fel på Jag erkänner att jag krånglar till det lite. Din lösning är ju inte alls dum - hade inte ens tänkt på den. Men är tveksam till om jag vill hissa Sauern upp och ner från tornet. Kom igen nu - skriv något Men jag misstänker att du kommer såga hela konceptet och be mig skaffa en STR eller nåt om jag hade varit i din sits hade jag (och nu är jag 100% ärlig) använt sauern. att hissa upp bössan i ett fodral sliter inget och när den är uppe är det ju som att sitta i ett vanligt torn. vet inte om att det är för att jag bergsklättrat i många år och hängt i rätt murket berg med bara kilar och då med livet som insats men det ser inte ut som någon konst att hålla rätt på bössan sittandes där. ju dyrare bössa destå mer ska den användas för först när den är utsliten har man fått full valuta för sina pengar. jag tror att du bara vill köpa en till bössa och det är inget fel med det. du trodde rätt jag småsågade lite i ditt koncept och föreslog en sauer.
Publicerat September 27, 201312 yr Författare Hmm, så du är på I-Mats linje? Hmm, kanske borde börja med det ja. Men det är mycket roligare att fundera kring den ultimata klättertornsbössan
Publicerat September 28, 201312 yr Detta är en populär post. En bygel är aldrig optimal. Nånsin. På nåt jävla vis. -- Mats
Publicerat September 28, 201312 yr inte ens i westernfilmer?? skulle nog tagit en billig kort bultpang i 308w eller så ful fundering, tc encore i valfri klass 1
Publicerat September 28, 201312 yr F'låt en fråga, men hur går det till när du själv flyttar upp/klättrar i position, står du "i" den och flyttar del för del, bit för bit? Försöker bara förstå om bössan måste hissas upp, menar jag. Vi hade, i ett jaktlag jag tidigare var med i, en sorts 'plattform' som var rätt besvärlig att ta sig upp i, men det funkade att klättra med bössan på ryggen - om det var 'snyggbössan' fick man ha den i fodralet tills man var på plats. Med en TD eller annan pipbytare kan man ju också ha vapnet delat (=mindre otympliga bitar) tills man är på plats... Med detta sagt; jag stödjer dock alltid ursäkter att köpa ny bössa!
Publicerat September 28, 201312 yr Författare F'låt en fråga, men hur går det till när du själv flyttar upp/klättrar i position, står du "i" den och flyttar del för del, bit för bit? Försöker bara förstå om bössan måste hissas upp, menar jag. Vi hade, i ett jaktlag jag tidigare var med i, en sorts 'plattform' som var rätt besvärlig att ta sig upp i, men det funkade att klättra med bössan på ryggen - om det var 'snyggbössan' fick man ha den i fodralet tills man var på plats. Med en TD eller annan pipbytare kan man ju också ha vapnet delat (=mindre otympliga bitar) tills man är på plats... Ja, man står i "ramen" i överdelen och vänder sig om med ansiktet mot trädet. Sen sätter man sig på ramen och lyfter upp nederdelen. Varvid man lyfter överdelen medan man står på nederdelen. Sen itererar man detta tills man nåt rätt höjd eller nåt pajat så man ramlar ner och slår ihjäl sig. Men man har även en säkerhetssele som sitter fast i trädstammen. Känns självklart med en ruger NO 1! Kalibern.... kanske 7x57r? Hur kan det kännas självklart? Ljudligare bössa att öppna och stänga får man nog leta efter.
Publicerat September 28, 201312 yr Hur kan det kännas självklart? Ljudligare bössa att öppna och stänga får man nog leta efter. Ja huvva ett sådant skrammel, nästan i paritet med en racklig bygelrepeter :tounge: Skickat från min LG-E610 via Tapatalk 2
Publicerat September 28, 201312 yr Författare Ja huvva ett sådant skrammel, nästan i paritet med en racklig bygelrepeter :tounge: Skickat från min LG-E610 via Tapatalk 2 Vet att du är anti byglar Men vi snackar ju om att spänna en hane - inte cycla hela rasselsmällmekanismen
Publicerat September 28, 201312 yr Författare "Problemet" tycks nu avhjälpt i form av en begagnad Marlin 1895G
Publicerat September 28, 201312 yr "Problemet" tycks nu avhjälpt i form av en begagnad Marlin 1895G Du är snabb! "Problemet" uppdagades för ganska exakt ett dygn sedan, och nu har du uppenbarligen fattat beslut om ny bössa.... *imponerad* Tyvärr har ju inte licenshandläggningen samma hastighet, så vi skriver väl 2014 innan du får hissa upp den.
Publicerat September 28, 201312 yr Detta är en populär post. Rekylen gör att ställningen slår ihop som en slagfälla, det var den bilden jag fick framför mig