Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kula till 7 mm rm.

Featured Replies

Publicerat

Har införskaffat en 7 mm rm.

Velar mellan sako arrowhead II ( Swift scirocco II) eller sako powerhead II ( barnes ttsx).

Handladdar ej själv, vill att kulan ska funka från rå till älg.

Publicerat

Barnes. Swiften är för hård.

-- Mats

Publicerat

Jag skjuter med Swiften i 280 AI o den ær inte før hård. Fungerat ypperligt i de vilt jag skjutit med den.

Publicerat

Jag tror vi har lite olika referensramar, helt enkelt.

-- Mats

Publicerat

Så vad är för hård enligt dig Mats?

Publicerat

Tydligen swiften,,,,,,

Publicerat

Jo. Swift Scirocco på rådjur tycker jag är mer än överdrivet.

På älg blir det mer rimligt - men även där klarar man sig med mjukare/mer lättöppnade kulor. Öht har jag svårt att se vitsen med alla dessa superhårda, bondade halvsolider (och solider, fördenskull) när man jagar vanligt svenskt vilt.

Sciroccon är inte särskilt hård jämfört med sin mellanväggsbror, men den är ändå mer svåröppnad än vad jag gillar. En kula dödar snabbare/effektivare ju mer och tidigare den öppnar - ju mer energi som avlämnas i djuret, desto mer förstörs. Även en helmantel dödar med ett lungskott, men det går inte särskilt fort... Barnes TSX verkar öppna betydligt tidigare att döma av vad jag sett.

Mitt eget val i 7 RM var Nosler BST; en kula som träffade likt Tors hammare. Än till denna dag har jag inte provat nån patron som det är mer död i och på rådjur var det åtskilliga som inte tog ett enda steg efter en lungträff. Nu sköt jag aldrig nån älg större än 260 kg slaktvikt med den, men den gick inte tjugo meter...

Vitsen med en kula som kan penetrera en Volvo 745 på längden och ändå stansa hål i bytesdjuret har jag svårt att se.

-- Mats

Publicerat

.

Publicerat

Hm

De älgar jag har sett skjutna med bst i 3006 har inte sett roliga ut!

Dessa har varit skjutna i bog tar det bakom så funkar den säker ypperligt!

Publicerat

Att du såg dem betyder att de var döda.

Nog sagt.

-- Mats

Publicerat

Får säga att jag håller med dig i sak där, även om jag tolkar "för hård" som att den inte öppnar nämnvärt. Bst 140gr är på min kandidatlista till 7mm-08. Hur pass grisar den till det i viltet?

Publicerat
  • Författare

Ok,, blir till o beställa powerheaden (ttsx).

Bst finns tyvärr ej färdigladdat till 7mm. Har ej hittat. Laddar som sagt ej.

Tackar för svaren.

Publicerat

Jag har fått en Scrirocco 2 att stanna i en råbock skjuten i några få grader snett bakifrån. visserligen tog kulan høgt så ryggen vart lite tråkig... Enda gången jag har fått en kula kvar i ett rådjur... Bild på denna kula finns i min dagbok från 2013 08 17.

Publicerat

Sako hammerhead är väl ett alternativ?

Publicerat

Håller med I-Mats... Scirocco II verkar lite för hård. Skjutit 4 älgar med den kulan. Bara 2 där kulan stannat kvar.

1 i en kalv skjuten snett bakifrån och upp i bogleden. 1 i en ko skjuten rakt framifrån i stickhålet.

De 2 som var skjuten bakom bogen pinnade kulan rätt igenom och utgången var nog inte mycket större än vad som skulle blivit av en helmantel.

Publicerat

Får säga att jag håller med dig i sak där, även om jag tolkar "för hård" som att den inte öppnar nämnvärt. Bst 140gr är på min kandidatlista till 7mm-08. Hur pass grisar den till det i viltet?

Vet ej, jag laddade tyngsta. Kan inte påstå att det sett jävligare ut än Partition i diverse patroner dock...

-- Mats

Publicerat

Jag har fått en Scrirocco 2 att stanna i en råbock skjuten i några få grader snett bakifrån. visserligen tog kulan høgt så ryggen vart lite tråkig... Enda gången jag har fått en kula kvar i ett rådjur... Bild på denna kula finns i min dagbok från 2013 08 17.

Jo, och jag fick genomskott med 95 gr V-Max i sexånhalvan. Varken din eller min hör till det normala.  :wink:

-- Mats

Publicerat

Här kommer bilder på 3st för hårda kulor (Scirocco 150gr 7mm) som samtliga både stannat i viltet o dödat de snabbt o effektivt.

post-11331-0-76558900-1380477128_thumb.j Råbock 280AI

post-11331-0-40992800-1380477310_thumb.j Älgko 7mm RM

post-11331-0-90398000-1380477387_thumb.j Gris 280AI (Låg bakom grisen på snön)

Publicerat

Jo, och jag fick genomskott med 95 gr V-Max i sexånhalvan. Varken din eller min hör till det normala.  :wink:

-- Mats

Jo du ska veta att jag letade rätt bra efter utgångshål på den bocken! Det stämde liksom inte att kulan skulle stannat ;)

Publicerat

Håller med I-Mats... Scirocco II verkar lite för hård. Skjutit 4 älgar med den kulan. Bara 2 där kulan stannat kvar.

1 i en kalv skjuten snett bakifrån och upp i bogleden. 1 i en ko skjuten rakt framifrån i stickhålet.

De 2 som var skjuten bakom bogen pinnade kulan rätt igenom och utgången var nog inte mycket större än vad som skulle blivit av en helmantel.

Hur långt gick "helmantel scirocco" älgarna?

dom som sköts bakom bog?

Publicerat
  • Författare

Bara en fundering. Dessa kulor ttsx o Swift scirocco II.

Att de expanderar olika på olika vilt, har det o göra med hastigheten.

Tänkte på att norma laddar 950 m/s på sin swift, medans sako har 890 m/s.

Publicerat

Jo hastigheten har stor betydelse men varför sako/norma har olika hastigheter vet jag ej!

Publicerat

Hur långt gick "helmantel scirocco" älgarna?

dom som sköts bakom bog?

En var redan påskjuten uppe i nacken, tidigare av en passare.... 5 m efter min träff.

Kon som sköts i stickhålet gick ca 35-40m. (kaskad blödde ur skotthålet)

Kvigan som det gick rätt igenom, först ca 150 m (Medans jag tog ur kon. Skottet tog lågt och lite snett, bara den närmaste lungan var punkterad och vidare genom vommen och ut.)

Så den blev det e-sök på när jag inte hittade den där jag trodde hon skulle ligga. Tiken tog upp och ställde.

Jag gick in och stötte och kvigan gick undan ca 100 m när det blev stopp igen och jag kunde avsluta med ett halsskott.(Ifs som också gick igenom trotts halskotpelaren). Totalt ca 250 m.

Kalven som jag sköt genom levern, lungor och upp in i bogleden på andra sidan, ca 250 m innan jag hittade den död.

Publicerat

Fick laddata av norma som skulle ge ca 960 m/s. Men jag har "bara" fått upp den i ca 920.

Jag tror att jag kommer att få bättre svampning om jag kan göra en stege som ger 960-980 m/s på Sciroccon.

Dock har jag haft på tok för mycket nu, för att hitta en laddning som både ger bättre fart och träffbild.

Håller ok träffbilder till älg ut på 120-140 m. Längre håll så ser jag träffbilden som mer osäker. Rå vill jag nog vara under 80m för att vara på säkra sidan.

På 80 m:

post-4173-0-97260900-1380480235_thumb.jp

Publicerat

Jag valde sciroccon som första val men fick ej godkänd på några bra träffbilder!

Nu har jag fått hem North fork och rhino, i 270 wsm ska bli kul att testa hur dom går!

Bytte även scirocco i 6mm till rhino, får se om jag hitar rätt där!

JAG tror sciroccon är en riktigt bra kula men lite kinkig!