Publicerat September 29, 201312 yr Jag har bara skjutit två älgkalvar, en älgko och två rådjur med sciroccon i min 7X57, vill inte ha någon mjukare kula. Älgkon gick ca 100m efter lungträff och ena rådjuret gick 20m efter träff bakom bogen, de andra tre har träffen tagit i ryggen så där räknas inte flyktsträckan. Skickat från min GT-P3110 med Tapatalk 4
Publicerat Oktober 3, 201312 yr Författare Handlade lite ammo till min 7mm. Tyvärr hade de ej barnes ttsx hemma (sako) men har beställt. Så jag köpte en ask sakos arrowhead II o även en ask normas Arrowhead. Samma kula men olika hastigheter. Sako 890 m/s. Norma 950 m/s. Bössa r8 med 65 cm pipa med dämp. Det som förvånar mig var att bössan inte alls tyckte om norma. Sköt ett skott lät pipan kallna osv. Så det blev 2 skott av varje märke. 80 m var banan. Sako fick hela tiden 15-25mm medans norma låg på 55-70mm. Norma övre o sako nedre,
Publicerat Oktober 9, 201312 yr Författare Skit också,, sako släpper inte sin ttsx förräns efter nyår nån gång. Eftersom jag ej handladdar, är nån som vet om det finns annan fabrikat som gör barnes ttsx till 7mm.
Publicerat Oktober 9, 201312 yr En lista från vapex hemsida: http://vapex.e-line.nu/svSE/Konsumenter/Ammunition/Gevar/7mm_Kaliber/7mm_Remington_Mag Raggarö
Publicerat Oktober 9, 201312 yr Författare En lista från vapex hemsida: http://vapex.e-line.nu/svSE/Konsumenter/Ammunition/Gevar/7mm_Kaliber/7mm_Remington_Mag Raggarö Tackar. Vet du/nån hur barnes egna ammo är. Skiljer rejält i pris mellan sako (1140kr)o barnes (474-590) fast det är samma kula.
Publicerat Oktober 9, 201312 yr Det har väl varit lite ris och ros på nätet angående Vor-TX, den är väl som all annan fabriksladdad ammo, den kan inte skjuta treklövrar på 7mm i alla bössor vilket gör någon enstaka jägare purken. Du får ut och tråla på nätet och bilda dig en uppfattning. Raggarö
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Författare Jodå,, har varit ute o läst. O kommer o köra med ttsx, (de flesta rek den). Problemet som jag upplever den är att inte många köper fabriksammo utan laddar själva. Därav mina frågor om just tillverkaren. Sen blir man fundersam när det skiljer 5-600 spänn mellan tillverkarna, fast det är samma kula. Absolut ingen nackdel, tvärtom. Men har som sagt ingen erfarenhet av just barnes fabriksammo.