Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

7,62x51 Nato

Featured Replies

Publicerat

Detta har säkert avhandlats i tidigare trådar som jag inte har hittat, men är det någon som

Känner till kulvikt och balistisk coficient på kulan i Patron 10 Skarp ? Med angive utgångshastighet

På 830 m/s ur en AK4a.

Jag vet att lämpligheten att skjuta med denna patron i 308 W har berörts tidigare. Men nu när det

Är fastslaget i domstol att det är lagligt att köpa och äga ovan nämnda ammo från försvaret.

Kanske det kan bli mer intressant.

Försvaret har nämligen skänkt stora partier med amunition till baltikum, som sedan säljs vidare

Till sportskyttar, Som Nato surplus . Precis som man tidigare skänkte enorma mängder 39B

till pistolskytteklubbar.

Publicerat

Jag har för mig att du måste söka ny licens samt brotscha om patronläget. 

Om jag inte har hört fel så skiljer det på brösten på de olika patronerna.

Finns lite att läsa i grannforat.

Sök på 7,62x51 Nato. Jag kan tyvärr inte länka sidorna åt dig.

http://forum.robsoft.nu/index.php

Du får regga dig först för att komma åt infon. :smile:

Publicerat

Detta har säkert avhandlats i tidigare trådar som jag inte har hittat, men är det någon som

Känner till kulvikt och balistisk coficient på kulan i Patron 10 Skarp ? Med angive utgångshastighet

På 830 m/s ur en AK4a.

Jag vet att lämpligheten att skjuta med denna patron i 308 W har berörts tidigare. Men nu när det

Är fastslaget i domstol att det är lagligt att köpa och äga ovan nämnda ammo från försvaret.

Kanske det kan bli mer intressant.

Försvaret har nämligen skänkt stora partier med amunition till baltikum, som sedan säljs vidare

Till sportskyttar, Som Nato surplus . Precis som man tidigare skänkte enorma mängder 39B

till pistolskytteklubbar.

Det är en 9,7g kula vill jag minnas, BC ligger när vilken annan 9,7g FMJ som helst.

Resten är lite snurrigt däremot: FM har släppt ut inte så lite 7,62 till skytterörelsen sedan 80-talet. Liksom tonvis 9mm och 6,5.

Därtill sålde Åkers "kronoskott" till skytteklubbar under några år, dvs exakt samma ammunition som kronan köpte in i exakt samma askar så det har langats en hel del 6,5 och 7,62 i korv eller bulk (spann/tunna) helt legalt genom vapenhandlare med.

Den ammunition som dyker upp som surplus är utrangerad ammunition som av ngn anledning fallit för kvalitetskraven och den får inte staten sälja nationellt (antiprisdumpningsregeler) eller ge bort (staten har ju sagt att den inte duger då kan den inte ges till skytterörelsen heller) så den säljs ofta internationellt och kan sedan baklänges flyta upp i Sverige. Men surplusjunk ska man ha lite respekt för, det är ammunition som man kasserat av ngn anledning och dess precision/tryck/funktion kan vara en smula varierande om jag ska vara snäll.

Så har balterna sålt kronans ptr10 så är det för att den av ngn anledning inte duger längre, det var ju ett bra tag sedan de fick den.

Allt detta utöver vad Hv/Fri mer eller mindre medvetet blödit ut genom åren till bara gud vet vem och hur de förvarats den senaste 20 åren......

Jag har för mig att du måste söka ny licens samt brotscha om patronläget. 

Om jag inte har hört fel så skiljer det på brösten på de olika patronerna.

Finns lite att läsa i grannforat.

Sök på 7,62x51 Nato. Jag kan tyvärr inte länka sidorna åt dig.

http://forum.robsoft.nu/index.php

Du får regga dig först för att komma åt infon. :smile:

Det är lika fel som att säga att "det går ALLTID för det är samma patron"......

Generellt så skiljer 308 mot NATO mest vad avser godstjockleken i framförallt hylshalsen. Detta för att den ska absobera mer värme vid automateld så man inte får "cook off". Men det är och förblir två olika kalibrar, låt vara extremt lika så har de olika måttritningar och olika mått (och tryck fö).

Vad gäller militära patronlägen och militär ammunition så hamnar biffen i ett annat stekjärn sas. För här tar man i lite och patronläget på ett militärt vapen (läs ksp) ligger oftare i ++ storlek och har "ollonfinish". Det för att militär ammunition använder nästan alltid betydligt mjukare mässing för att dels klara lagringen (metallen blir spröd med tiden av bla luft), dels för att ge en lätt utdragning så passar sig lite större patronlägen utomförträffligt. Så om man roar sig med att jmf standarderna mellan hylsan och patronläget så ser man en lite mer tilltagen skillnad. Men det är och förblir två olika kalibrar där 308 generellt sett ligger en aning mindre.

Så svaret på frågan "måste man brotcha om patronläget?" blir faktiskt - kanske. Det beror på resp vapen inte på tillverkare eller period i tiden. Patronlägen och låslägen är alltid lite olika.

Jag har sett inte så få tävlingsvapen som skjutit civilt/militärt om vart annat, utan några som helsta problem. Den lite hetare laddningen kan man lämna därhän så länge man inte har en gammal m/96:a. Skillnaden är helt enkelt inte särdeles stor i realiteten, den som faktiskt gett högst tryck är om inte huvudet minns tokfel AP - och den skjuter ingen med civilt i några större mängder..... Skillnaden ligger hur som klart innanför den tillåtna toleransen på 10% i tryckvariation.

Så om en vapentillverkare skulle göra ett 7,62 NATO kamrat vapen avsett för den civila marknaden skulle det förvåna mig bortom all sans och vett om man inte la sig på den gemensamma delen av resp standard - dvs 308max och 7,62min..... Då räcker ärligt talat kontrollen - kan man kamra utan att det tar emot när man stänger? Den ängslige kollar med sotlampa på en patron..... För vem fan vill ha ett jättepatronläge på en studsare eller en civil halvautomat? På en KSP är saken i ett annat läge, men det är liasom en annan sak med 3000 skott i minuten.....

Att det kan bli problem ibland ja - men frågan är : hör det till vanligheterna? Nej det gör det inte. Men man ska inte vara ett pucko och gissa - man ska veta! För att veta får man kontrollera. Jag hade hellre tagit en 7,62min om man nu ska skjuta kronosmällar än en trång 308:a. För där är nog fasen risken högre att det skiter sig om patronläget nyper om halsen. Gör inte problem av nått som inte är det, men tro inte att det går jättebra för att kompisen kan. Vad säger att han har koll?

Ponera att du har en bössa med trång hals, du kamrar en 7,62NATO med tjockare gods i halsen och justi din bössa nyper patronläget i hylshalsen så att kulan nu sitter fast betydligt mer än vanligt. Resultat: ett ljävligt högt starttryck..... Kamrar du en civil 308 i samma bössa så har den tunnare gods, inga som helst problem.

Att kronans ptr10 har en tendens att "klistra" beror på ett antal olika saker - dels att konoammunition görs i mjukare mässing än normalt för att klara lagringskraven då mässing åldras och blir med tiden spröd, dels finish på patronlägena, dels patronlägets mått relativt hylsans mått. För all militär 7,62 klistrar inte lika, men som regel klistrar all militär ammunition i något patronläge nånstans......

Vad ni nu än gör så olja ALDRIG NÅGONSIN patroner! När man skjuter så expanderar hylsan och "nyper fast" i patronläget, oljar man patronerna så kan inte hylsan nypa och den trycker med full kraft mot slutstycket. Det är det inte tänkt att göra, så man belastar pipmutter/patronläge våldsamt mycket mer med oljade hylsor. Hylsor ska skjutas i torra patronlägen. Inte förhandlingsbart. Funkar det inte i just ditt vapen, brotcha om eller ge fan i surplusjunket.

/T

Publicerat

145 grains FMJBT. Hastighet runt 800 m/s om minnet inte sviker mig fullständigt. Kulan är jag säker på, men dubbelkolla hastigheten....

Bc får nog någon annan bidra med, men jag vet att de flesta kultillverkare har en kula som motsvarar denna, kolla Sierra t..ex. då borde du vara rätt nära målet.

/Patrik

Edit: pucktvåa, lite som en trehjuling med punktering mot en ferarri...

Publicerat

Det är en 9,7g kula vill jag minnas, BC ligger när vilken annan 9,7g FMJ som helst.

Resten är lite snurrigt däremot: FM har släppt ut inte så lite 7,62 till skytterörelsen sedan 80-talet. Liksom tonvis 9mm och 6,5.

Därtill sålde Åkers "kronoskott" till skytteklubbar under några år, dvs exakt samma ammunition som kronan köpte in i exakt samma askar så det har langats en hel del 6,5 och 7,62 i korv eller bulk (spann/tunna) helt legalt genom vapenhandlare med.

Den ammunition som dyker upp som surplus är utrangerad ammunition som av ngn anledning fallit för kvalitetskraven och den får inte staten sälja nationellt (antiprisdumpningsregeler) eller ge bort (staten har ju sagt att den inte duger då kan den inte ges till skytterörelsen heller) så den säljs ofta internationellt och kan sedan baklänges flyta upp i Sverige. Men surplusjunk ska man ha lite respekt för, det är ammunition som man kasserat av ngn anledning och dess precision/tryck/funktion kan vara en smula varierande om jag ska vara snäll.

Så har balterna sålt kronans ptr10 så är det för att den av ngn anledning inte duger längre, det var ju ett bra tag sedan de fick den.

Allt detta utöver vad Hv/Fri mer eller mindre medvetet blödit ut genom åren till bara gud vet vem och hur de förvarats den senaste 20 åren......

Det är lika fel som att säga att "det går ALLTID för det är samma patron"......

Generellt så skiljer 308 mot NATO mest vad avser godstjockleken i framförallt hylshalsen. Detta för att den ska absobera mer värme vid automateld så man inte får "cook off". Men det är och förblir två olika kalibrar, låt vara extremt lika så har de olika måttritningar och olika mått (och tryck fö).

Vad gäller militära patronlägen och militär ammunition så hamnar biffen i ett annat stekjärn sas. För här tar man i lite och patronläget på ett militärt vapen (läs ksp) ligger oftare i ++ storlek och har "ollonfinish". Det för att militär ammunition använder nästan alltid betydligt mjukare mässing för att dels klara lagringen (metallen blir spröd med tiden av bla luft), dels för att ge en lätt utdragning så passar sig lite större patronlägen utomförträffligt. Så om man roar sig med att jmf standarderna mellan hylsan och patronläget så ser man en lite mer tilltagen skillnad. Men det är och förblir två olika kalibrar där 308 generellt sett ligger en aning mindre.

Så svaret på frågan "måste man brotcha om patronläget?" blir faktiskt - kanske. Det beror på resp vapen inte på tillverkare eller period i tiden. Patronlägen och låslägen är alltid lite olika.

Jag har sett inte så få tävlingsvapen som skjutit civilt/militärt om vart annat, utan några som helsta problem. Den lite hetare laddningen kan man lämna därhän så länge man inte har en gammal m/96:a. Skillnaden är helt enkelt inte särdeles stor i realiteten, den som faktiskt gett högst tryck är om inte huvudet minns tokfel AP - och den skjuter ingen med civilt i några större mängder..... Skillnaden ligger hur som klart innanför den tillåtna toleransen på 10% i tryckvariation.

Så om en vapentillverkare skulle göra ett 7,62 NATO kamrat vapen avsett för den civila marknaden skulle det förvåna mig bortom all sans och vett om man inte la sig på den gemensamma delen av resp standard - dvs 308max och 7,62min..... Då räcker ärligt talat kontrollen - kan man kamra utan att det tar emot när man stänger? Den ängslige kollar med sotlampa på en patron..... För vem fan vill ha ett jättepatronläge på en studsare eller en civil halvautomat? På en KSP är saken i ett annat läge, men det är liasom en annan sak med 3000 skott i minuten.....

Att det kan bli problem ibland ja - men frågan är : hör det till vanligheterna? Nej det gör det inte. Men man ska inte vara ett pucko och gissa - man ska veta! För att veta får man kontrollera. Jag hade hellre tagit en 7,62min om man nu ska skjuta kronosmällar än en trång 308:a. För där är nog fasen risken högre att det skiter sig om patronläget nyper om halsen. Gör inte problem av nått som inte är det, men tro inte att det går jättebra för att kompisen kan. Vad säger att han har koll?

Ponera att du har en bössa med trång hals, du kamrar en 7,62NATO med tjockare gods i halsen och justi din bössa nyper patronläget i hylshalsen så att kulan nu sitter fast betydligt mer än vanligt. Resultat: ett ljävligt högt starttryck..... Kamrar du en civil 308 i samma bössa så har den tunnare gods, inga som helst problem.

Att kronans ptr10 har en tendens att "klistra" beror på ett antal olika saker - dels att konoammunition görs i mjukare mässing än normalt för att klara lagringskraven då mässing åldras och blir med tiden spröd, dels finish på patronlägena, dels patronlägets mått relativt hylsans mått. För all militär 7,62 klistrar inte lika, men som regel klistrar all militär ammunition i något patronläge nånstans......

Vad ni nu än gör så olja ALDRIG NÅGONSIN patroner! När man skjuter så expanderar hylsan och "nyper fast" i patronläget, oljar man patronerna så kan inte hylsan nypa och den trycker med full kraft mot slutstycket. Det är det inte tänkt att göra, så man belastar pipmutter/patronläge våldsamt mycket mer med oljade hylsor. Hylsor ska skjutas i torra patronlägen. Inte förhandlingsbart. Funkar det inte i just ditt vapen, brotcha om eller ge fan i surplusjunket.

/T

Tack för redovisningen m. m. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Tack för dom utförliga svaren.

Jag är intresserad av BC och kulvikt för att kunna lägga upp en profil i mitt balistiska program, inte för att skjuta 7,62 Nato i mina jaktvapen.

Jag använder dock 7,62 Nato i sportskytte . Och jo jag smörjer patronerna för att jag vill underlätta gasomladdningen, i en halvautomat

Vill man inte att patronen skall nypa fast.

Både Oberland och H&K har sportskyttevapen kammrade för 7,62 Nato.

Skillnaden på 7,62 Nato och 308 Win är måttet på headspace ( måttet från stötbotten till hylsböstets anläggningsyta)

Kom gärna med mer info. Vilken tillverkare har kronan på kulan i Patron 10 skarp?

Publicerat

Tack för dom utförliga svaren.

Jag är intresserad av BC och kulvikt för att kunna lägga upp en profil i mitt balistiska program, inte för att skjuta 7,62 Nato i mina jaktvapen.

9,7g kula, BC som någon annan boattail FMJ i den vikten, fart kan jag kolla men det är ganska varierande beroende på vapen. Jag tror inte BC står i AmKat.

..........

Jag använder dock 7,62 Nato i sportskytte . Och jo jag smörjer patronerna för att jag vill underlätta gasomladdningen, i en halvautomat

Vill man inte att patronen skall nypa fast.

Både Oberland och H&K har sportskyttevapen kammrade för 7,62 Nato.

Sluta genast med det - du lägger en fruktansvärd kraft på förreglingen som den absolut inte är tänkt för.

Det finns massor av vapen även inom jaktskrået som är kamrade för 7,62 NATO, så det är inte unikt.

.......

Skillnaden på 7,62 Nato och 308 Win är måttet på headspace ( måttet från stötbotten till hylsböstets anläggningsyta)

............

Bland annat skiljer headspace lite, men det är mycket mer som skiljer formellt sett än så, där är i princip inte ett enda mått gemensamt.

.......

Kom gärna med mer info. Vilken tillverkare har kronan på kulan i Patron 10 skarp?

Oj, det är nog ett 40-tal olika som levererat prt10 till FM. Om det räcker...... Det är populärt med motköp när man ska köpa militära pryttlar.

/T

Publicerat
  • Författare

:-)

Att smörja patronläget med CLP enligt daglig tillsyn eller smörja patronen lär ge samma resultat.

Enligt US army och H&K är skillnaden på måttet av headspace den enda skillnaden av praktisk betydelse.

Om det nu är ett 40 tal helt olika prt10 på hyllorna kan man undra hur den gröna myndigheten kommit fram till sina ballistik kort.

Men tack i alla fall :-)

Publicerat

Att smörja och torka rent lämnar en tunn vattenavisande hinna om försvinner ut med den första patronhylsan. Smörjer du alla hylsor så kommer patronläget hela tiden vara nysmörjt. Inte samma sak.

Sen är det inte 40 olika kulor. Det är kulor från 40 tillverkare enligt samma spec.

Och Amkat specar tyvär inte BC för Prt10, du får nog jämföra med närliggande kulor och utgå från det, du lär ändå få finkalibrera ballistikkortet till ditt vapen.

/Patrik

Publicerat

:-)

Att smörja patronläget med CLP enligt daglig tillsyn eller smörja patronen lär ge samma resultat.

Nej, smörjer du alla puppor så får du snart ett glatt patronläge - och det är korkat....

Enligt US army och H&K är skillnaden på måttet av headspace den enda skillnaden av praktisk betydelse.

Nu har jag klyddat med ganska många vapen i just frågan, jag delar inte synen att det är så enkelt.....

Om det nu är ett 40 tal helt olika prt10 på hyllorna kan man undra hur den gröna myndigheten kommit fram till sina ballistik kort.

Men tack i alla fall :-)

Vem som gjort är liksom inte frågan utan efter vilken spec......

T

Publicerat

Kulan väger 9,5g/147grs är kopparplätterad stålmantel fram till -83

-84 började även kungen använda tomback i manteln.

spårljuset väger 9,1g

V/0 850m/s i psg pipa, jaktgevär? halvautomat ännu mer?

Använd ammon och skjut så mycket du orkar men gnäll inte om pangen havererar/slits ut/går sönder för det kommer den att göra förr eller senare.

Skjuta krono ammo måste vara som att tanka etanol i en okonverterad bensin bil, det är billigare och går ett tag men förr eller senare....

Bc är inte publicerad pga olika temperaturer och lufttryck/höjd över havet. så infon på skjutkort skall skjutas fram eller kontrollskjutas mot.

Kommentarer till detta inlägg skal följas upp med hur man skaffat sej EGEN erfarenhet i frågan, annars har jag slängt bort alldeles för många år av mitt liv med att destruera 7,62 nato åt kungen och dessutom fått betalt.

Frågor besvaras gärna 

Publicerat
  • Författare

Jag ångrar redan att jag ställde frågan..

Mitt syfte var att förstå och tillämpa dom balistiska program jag har tillgång till, för att just simulera skillnader i yttre omständigheter.

Jag använder 7,62 Nato framför allt i PSG 90 , AK4b och ibland i en OB-10. Alla vapen

är avsedda för ammunitionen..

Alla kulor har en publicerad BC , vanligen vid specificerad standard atmosfär, och vid givna hastigheter,

då gäller det bara att veta fabrikat och artikelnummer på kulan.

Jag har bara vänt mig till fel forum. Jag får ta upp det med vapenteknikerna när jag väl är hemma igen.

Men som sagt tack för att ni tog er tid att svara.

Publicerat

Kollade lite i min gamla skjutlärabok, där har någon ( kanske jag) angett bc till 0,475 och farten till 895 med PSG i marginalen.... Har dock inte en aning om det stämmer, farten känns rätt i alla fall.

T

Publicerat

Hmm angående smörja så känner man lite tveksamt förtroende för en älgbana som sålde kronskott till lånevapnet & ställde en flaska 5,56 bredvid för att dom skulle kunna laddas  :cool:

Publicerat

Hmm angående smörja så känner man lite tveksamt förtroende för en älgbana som sålde kronskott till lånevapnet & ställde en flaska 5,56 bredvid för att dom skulle kunna laddas  :cool:

Men vadå? Det är ju billigt ju! Herregud, lite måste väl skiten tåla!

Hade det varit farligt hade det ju varit typ förbjudet.

T

Publicerat

I min gamla prickskyttebok så anges Vo till 850 m/s för 7,62 mm 10 prj i PSG-90.

Hastigheten på 100 m - 778 m/s.

Då kan man säkert räkna ut någon BC där.  +10 grader utetemp. om jag minns rätt.

Hastigheten från en AK-4 skulle vara 790-800 m/s  (betydligt kortare pipa)

Men det kanske finns färskare uppgifter än det där.

Publicerat

I min gamla prickskyttebok så anges Vo till 850 m/s för 7,62 mm 10 prj i PSG-90.

Då kan man säkert räkna ut någon BC där.  +10 grader utetemp. om jag minns rätt.

Hastigheten från en AK-4 skulle vara 790-800 m/s  (betydligt kortare pipa)

+5°C

Publicerat

Då kan man säkert räkna ut någon BC där. +10 grader utetemp. om jag minns rätt.

Hastigheten från en AK-4 skulle vara 790-800 m/s (betydligt kortare pipa)

850 är ungefär vad den brukar göra i ksp-pipan beroende på ksp och pipans skick, PSG brukar ligga ytterligare lite högre.

AmKat (1995) anger V0 till 830 m/s med ksp-pipa, ak4 -40m/s och PSG + 70m/s.

T

Publicerat

Samma bana (tror jag) hade spårljus som köpeskott senast jag var där. De användes enbart när det hade regnat.

Publicerat

Skjuta krono ammo måste vara som att tanka etanol i en okonverterad bensin bil, det är billigare och går ett tag men förr eller senare....

Vad händer med bilen ?

Publicerat

Vad händer med bilen ?

Samma som med geväret! :smile:

"850 är ungefär vad den brukar göra i ksp-pipan beroende på ksp och pipans skick, PSG brukar ligga ytterligare lite högre.

AmKat (1995) anger V0 till 830 m/s med ksp-pipa, ak4 -40m/s och PSG + 70m/s."

Då måste kungen skrivit två instruktionsböcker, Jag har använt samma som "DANNE E" första två månaderna av dom 3år jag tjänstgjorde och mej veterligen utgår även balistikkortet till psg90 från denna info.

895m/s, + 50m/s? ALDRIG sett den skriften "AmKat" innanför staketet på kasern.

Publicerat

0,42 G1 enligt det.

Nu har jag lite svårt att förstå frågan bara, då man rimligen använder D.O.P.E. ifall man - som TS säger sig göra - skjuter professionellt.

-- Mats

Publicerat

Samma som med geväret! :smile:

"850 är ungefär vad den brukar göra i ksp-pipan beroende på ksp och pipans skick, PSG brukar ligga ytterligare lite högre.

AmKat (1995) anger V0 till 830 m/s med ksp-pipa, ak4 -40m/s och PSG + 70m/s."

Då måste kungen skrivit två instruktionsböcker, Jag har använt samma som "DANNE E" första två månaderna av dom 3år jag tjänstgjorde och mej veterligen utgår även balistikkortet till psg90 från denna info.

895m/s, + 50m/s? ALDRIG sett den skriften "AmKat" innanför staketet på kasern.

Gå till bok och blankett, där har de den. Det är sammanställning över all ammunition inom FM - det är ingen manual. Mitt ex är gammalt, som jag skrev 1995.

Och det är inte 895 + 50 för PSG, det är 850 + 50 om du läser igen. Även om AmKat anger 830 + 70 så blir det inte så tossigt stor skillnad.

T

Publicerat

Gå till bok och blankett, där har de den. Det är sammanställning över all ammunition inom FM - det är ingen manual. Mitt ex är gammalt, som jag skrev 1995.

Och det är inte 895 + 50 för PSG, det är 850 + 50 om du läser igen. Även om AmKat anger 830 + 70 så blir det inte så tossigt stor skillnad.

T

Läs "," (kommatecknet) efter 895 så faller nog meningen mer komplett!

Jäkligt konstigt att ballistik kortet funkade ut till 780m (var max på vår skjutbana) med v/0 850m/s det hade nog felat mer om det var v/0 som du påstår

Avslutar därmed svaren i denna tråd!  

Publicerat

Fel fora,

njo inte helt fel ptr 10 skjuter som bäst grupper om 10 skott inom 9-15 cm på 300 meter, avsett användningsområde är ytbekämpning av mål.

Med någon kvasimilifjantisk bakgrunden, harklad långt bak i halsen och en flashback betonad hantering av tillvaron får du trots det bra svar, hur jag uppfattar ditt mottagande av svaren och vidare frågor passar sig inte i skrift men med min erfarenhet av de av dig sagda vapnen kan jag bara konstatera att skitplugg inger skitträffbilder eller resultat ut. Jag hade skämts om jag matat vapen av den kvaliteten med tveksamm ammo.

Om man ens ids syssla med klickkort osv så skall man skjuta ammo som svarar mot kvaliteten på vapnen, för ptr 10 är det bara att köra regeln om .5, 1.5, 3, 4.5 för 100-500, om det stämmer helt, nja knappast men på mål som minst är en mil stora kommer det att ta i målet. /Christian

/Christian