Publicerat Oktober 3, 201312 yr Läs "," (kommatecknet) efter 895 så faller nog meningen mer komplett! Jäkligt konstigt att ballistik kortet funkade ut till 780m (var max på vår skjutbana) med v/0 850m/s det hade nog felat mer om det var v/0 som du påstår Avslutar därmed svaren i denna tråd! Jag har inte kronograferat ptr10 i ett PSG, men vad gäller ksp så vet jag att de ligger intervallet 830-850 lite beroende på vilken ksp och skicket på pipan. Ak4 med vanlig räfflad pipa ligger ner mot 780-800 m/s, polygonräfflade ger lite mer m/s. PSG borde ligga lite högre - längre pipa och lite tightare bottenmått ger vanligen högre farter. Men det är ganska stora variationer mellan olika pipor, och ptr10 är inte snorexakt vad gäller prestanda mellan versioner, batcher och leverantörer om jag ska vara snäll. Den förekommer i minst 4 olika fmjvarianter som sinsemellan har lite olika egenskaper - en stålmantlad och tre med bara tombak tex. /T
Publicerat Oktober 3, 201312 yr Ursäkta trådkapningen men är det samma problem med kronans 6.5/55 psj tror jag den heter. Jag fick några hundra bulor av denna för ett tag sen och dom har gått bra att skjuta i min Tikka m65 tills det senaste älgbane besöket. Då fastnade en patron i loppet och jag kunde inte få ut den för en pipan hade svalnat. Tog ca 15 min innan hylsan släppte. Det var det 12e skottet i ganska snabb följd som den fastnade på.