Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

zeiss 6-24x72 eller kahles 6-24x56

vilket sikte ska det bli? 24 röster

1. 1. vilket sikte ska jag välja för jakt och skytte?

• kahles 6-24x56. större justerområde men självfallet mindre grym i mörkret.
      54%
      13
    • zeiss 6-24x72. mkt mindre justering, främst höjden bekymrar mig.
      45%
      11

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Byter rubrik o ämne. Ska ha på nytt sikte på kommande 6.5x55an. Sista inlägget beskriver situationen.

Nu med omröstning! :/

• Svar 51
  • Visningar 8,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag störs inte av belysningen! Men zeissen är nog bäst för jakt,Helian för skytte! Jag vakar gris m min Helia!

• Rent spontant känna ju 72:an extremt biffig/klumpig? Frågan är om man kan tillgodogöra sig dess egenskaper i praktiken? Påminner lite grann om när jag valde pipprofil till 6,5x47:an och tänkte "liiite

• Per Gustafsson
    Per Gustafsson

Lägg ett rimligt bud på min K624i så kanske du kan få köpa den

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Kanske kanske det blir en zeiss 6-24x72 på 223an. Återstår o se när jag blir av med dessa sikten bara om jag vidbehåller den tanken. Klicken är i minsta laget men 223an är mer jaktbössa än skyttebössa. Skyttet får 6.5an stå för :)

Publicerat
  • Författare

Hört att belysningen på kahles 6-24x56an kan va för stark när det är riktigt mörkt?

Någon som har en sådan o kan lägga in en närmare beskrivning?

Zeiss x72an eller kahlesen blir det på blivande 6.5an.

Lutade mer åt kahles hållet pga större justermån men kommer man störa sig på belysningen??

Zeiss 6-24x72an lär vara rena monstret för mörkerjakten men justermånen bekymrar mig än lite då 6.5an ska användas för mestandelsskytte men även jakt av mer stationär variant.

Kommer ha 6-24x56an från zeiss på 223an för jakten till de mesta inte kommande klass 3 bössan ska brukas till.

Publicerat

Jag störs inte av belysningen!

Men zeissen är nog bäst för jakt,Helian för skytte!

Jag vakar gris m min Helia!

Publicerat
  • Författare

Okej synd o höra det. Annars hade valet blivit enklare :D

Som du säger. Ena mera jakt den andra mera skytte. Fan vet vad som blir bäst...

Publicerat

helian :smile: 

Publicerat

Rent spontant känna ju 72:an extremt biffig/klumpig? Frågan är om man kan tillgodogöra sig dess egenskaper i praktiken? Påminner lite grann om när jag valde pipprofil till 6,5x47:an och tänkte "liiite större kan nog vara bra. Feta pipor skjuter ju bra. Vikt är bra i liggande" vilket slutade med en 4,1 kilos pipa á la kardanaxel som jag sen enbart störde mig på :D Större är inte automatiskt synonymt med bättre.

Publicerat
  • Författare

Lite däråt det känns som det lutar. Den är stor men kanske lite för stor ändå.

Aja dehär är riktigt jobbiga problem men jag kan grubbla några dagar till innan bes blir av :)

Publicerat

Helian är den bästa av dom högförstorande kikarsikterna när det gäller kombinationen jakt och skytte, vakade mycket gris med min och sköt även fält med den. Helt klart den som funkat suveränt till båda sakerna.

Men till ren vakjakt så är x72:n helt otroligt bra, skymningsegenskaperna är sjukt bra, men vad som var enligt mig ännu viktigare var upplösningen, det var mycket enklare att tex könsbestämma med hjälp av den optiken. Men får du inte tag på en Hensoldt så är justerområdet ett skämt.

Publicerat
  • Författare

O där stog jag på ruta ett igen. Skillnaden mellan dessa kikarsikten. Va de så zeiss x72an var aha upplevelse mot kahlesen? Ska brukas till bock/rävpass samt något enstaka grisvak. Sen såklart skytte

Publicerat

Haha

Vilken du än väljer så duger den!

Men köper du zeissen kommer du att fundera om inte du skulle köpt heliac och tvärt om!

Publicerat

En av varje, och Leupold QR. ;) ;)

Publicerat

Inget att grubbla på köp x72 an helian  är ju inte direkt något för rörlig jakt 

Publicerat

?

Varför skulle zeissen med 72 öppning vara bättre för rörlig jakt?

Publicerat

Tjena

Har en del erfarenhet av 72 men då med mildot, allt man kan önska sig av en kikare om man bortser från sfp.

Eftersom Hensoldt är förbehållen diverse myndigheter och inte kan köpas privat är den svår att finna  (om du nu inte hittar den overthere).

Zeiss 72 finns även med mildot.

Helian är en mycket fin sak men 72 är the skittt.

Obs my2cnts

MB

Publicerat

?

Varför skulle zeissen med 72 öppning vara bättre för rörlig jakt?

Jag menade att man varken köper en x56 eller x72 tub för rörlig jakt det är ju vak o pyrsch gluggar 

så om asar runt på så stora kikare kan man lika väl välja den största för smidigt blir det inte  :smile:

Publicerat
  • Författare

Happ man blir bara mer förvirrad och osäker här nu ju :D men som du säger Ozzian. Vilken jag än köper så kommer den andra o hägra i bakhuvudet...

Jäkla hobby dehär! :D

Publicerat

Någon skriver att det är dåliga justeringsmöliheter på Ziessen. Vad innebär det i praktiken?

Mvh rine

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk now Free

Publicerat

zeissen går att justera ca 1m och helian  2,5m!

så det betyder att om vi utgår från att den är nollad på 100m kan du vrida upp 50cm med zeissen och 125cm med helian.

så det ska till långa håll för att behöva vrida alla 50 knäpp med zeissen!

Jag har ju testat många olika och tycker att helian är grym i mörker, endast slagen av Zeiss ht och den vassaste jag tittat i helia 5 2,4-12x56 men zeissen(72) ska tydligen vara ännu vassare!

men att vaka räv på snötäckt mark duger den skitbra till, det enda gången du skulle ha nytta av zeissen är nog vid grisvak i kolsvarta natten!

Men jag kommer nog nån gång i framtiden testa denna 72a men då jag inte trivs med Zeiss så får den vara billig!

Mina ögon gillar helia och swarre!

Publicerat

OK, tack! Ossian

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk now Free

Publicerat

72an är nog vad den ska vara :) Men sen vägde jag ju min till lite över 1 kg också! Steiner Nighthunter verkar annars vara en bra glugg på alla sätt! 72an är nog dock vassare för vak :)

Publicerat

72an är nog vad den ska vara :) Men sen vägde jag ju min till lite över 1 kg också! Steiner Nighthunter verkar annars vara en bra glugg på alla sätt! 72an är nog dock vassare för vak :)

helian väger nästan ett kg(950)!

Publicerat
  • Författare

Glott lite bilder hur bössan skulle se ut på ett ca med zeissen o de ser klumpigt ut som förväntat men inte överjävligt. Så nu lutar de mer åt zeissen,

Men allt kan ju hända....

Publicerat

Att 'tvingas' välja mellan två goda ting är ändå en skön position att befinna sig i - det kan liksom inte bli fel, så passa på att njut av situationen...

Men du verkar prioritera skytte framför 'något enstaka grisvak', det är en indikation.

Hur är det med den stora Zeissen, blir det högre montage med den? I så fall en faktor som också hade påverkat mitt val, om bössan inte redan är planerad med justerbar kolvkam.

Publicerat
  • Författare

Just grisvak lär de ej bli mkt av. Sen rävjakt o bockjakt o sådant kan de såklart bli en del :) men skyttet är såklart prioriterat. Tänk o stå där med en sak för 23k eller mer o inse att den inte räcker till ? :?

Japp ganska delikata problem just nu känner jag ;)