Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

zeiss 6-24x72 eller kahles 6-24x56

vilket sikte ska det bli? 24 röster

1. 1. vilket sikte ska jag välja för jakt och skytte?

• kahles 6-24x56. större justerområde men självfallet mindre grym i mörkret.
      54%
      13
    • zeiss 6-24x72. mkt mindre justering, främst höjden bekymrar mig.
      45%
      11

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Lägg ett rimligt bud på min K624i så kanske du kan få köpa den :)

• Svar 51
  • Visningar 8,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag störs inte av belysningen! Men zeissen är nog bäst för jakt,Helian för skytte! Jag vakar gris m min Helia!

• Rent spontant känna ju 72:an extremt biffig/klumpig? Frågan är om man kan tillgodogöra sig dess egenskaper i praktiken? Påminner lite grann om när jag valde pipprofil till 6,5x47:an och tänkte "liiite

• Per Gustafsson
    Per Gustafsson

Lägg ett rimligt bud på min K624i så kanske du kan få köpa den

Posted Images

Publicerat

10 mil upp, ger korrekt monterat drygt 7 mil justermån, det är ut till 800 meter med de flesta kalibrar, med ett rm med möjlighet till exakt avhåll får man ofta ut 3-4 mil till enkelt, eller med andra ord, över 1000 meter med vettiga kulor, kalibrerar.

Är det ett verkligt problem?

En sidojustering om 3 mil är mer reellt ett problem men i verkligheten är det inte sådant man behöver bekymra sig för, raka bössor, raka montage osv.

Har inget emot kahles men med x72 lins är det inget som slår den tuben på vad den är bäst på, i övrigt kan det vara jämt skägg eller fördel kahles.

/Christian

Publicerat

...så det ska till långa håll för att behöva vrida alla 50 knäpp med zeissen!

Nja, långa och långa... Med det scenariot skulle du inte nå 600 m med en .308 Win.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Tack för input Christian! Får bli x72an. Så får jag se om de blir beg zeiss 6-24x56 eller kanske gustavssons kahles på lillbössan

Publicerat

Bra val :D Kommer aldrig mera köpa en 56a

Publicerat
  • Författare

Anländer i slutet av nästa vecka förhoppningsvis! Ringar finns på jobbet självfallet i alla dess höjder så test med medium först sen höga om ej det fungerar.

Ska bli skoj o testa det. Blir skytte någon dag nästkommande vecka då o se hur de går o känns :)

Publicerat
  • Författare

Zeissen är i landet nu iaf. Bara invänta monteringen av targetratten för sidojustering nu sen kommer den till mig :D

Någon med denna zeiss kanske kan hjälpa mig med lite mått? Behöver mått på totala längden samt måtten från där okularet börjar gå uppåt till justerhusets början samt från justerhuset bakom till där det övergår till justeringen för förstoringen. Så man vet om man akut behöver få hem skenan eller om det går o få vettigt ögonavstånd med klackarna till o börja med.

Usanissen är seg som döden på o svara på mail! :(

Publicerat

jag har också tittat i ett måndag exemplar av kahles 6-24

,fruktansvärt dålig kontrast och skärpa. dock fick killen ett nytt som är som natt och dag i jämförelse.

Publicerat
  • Författare

Hört även en till som haft problem med helian oxå men alla kan göra fel. Vilketsom är zeissen i landet nu så den bör komma nästa vecka förhoppningsvis!

Behöver även tublängden på dylik zeiss från justerhuset till bakersta gummimuslan om någon vänlig person kan hjälpa meg med de måttet o övriga jag skrivit där uppe.

Mvh

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Siktet är ett monster rent ut sagt. Fästen som är för låga så får beställa men när jag varit i e-tuna trakten så hoppas jag nightforceringarna kommit så det kan monteras o äntligen provskjutas.

Överlag verkar siktet mer robust än det 6-24x56 jag hade förut av samma märke. Inte lika rapplig i targetratten utan stabil och distinkt.

Ser fram emot första jakttillfället då man får testa optiken till max!

post-3905-0-87266900-1383685557_thumb.jp

• 4 weeks later...
Publicerat

Blev du lika nöjd som jag blev?

Publicerat
  • Författare

Belysningen är för stark.... beställer reduseringskit imorrn. Annars nöjd tills vidare iaf.

• 8 months later...
Publicerat

Lägg ett rimligt bud på min K624i så kanske du antar att du sålde ditt sikte förra året mn vad kan man som köpare få ett sådant beg sikte ligga i för peng?

Publicerat

72an är en våtdröm :)

lägg gärna upp nån bild när du monterat på den

Publicerat

För stark? Jag har en 72:a av gamla modellen, med 0,5cm klick (och stort justerområde) och på den kan jag steglöst ställa ner belysningen till dess den inte syns i mörker längre. Precis samma som på mina båda 6-24x56:or. 

Publicerat

Lägg ett rimligt bud på min K624i så kanske du antar att du sålde ditt sikte förra året mn vad kan man som köpare få ett sådant beg sikte ligga i för peng?

Nej nu är den återigen monterad på 1900a sportern o bössan är ta mig fan målsökande men denna gluggen så den är inte till salu.

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Happ dumpar denna tråden. Står i valet o kvalet o spendera en större dumma igen på optiken.

antingen blir det en kahles 6-24x56 gen 2 eller om man ska köra snålvarianten o köra zeiss 6-24?

Detta sikte blir mer skyttebetonat samt för vakjakten efter främst räv.

snålvarianten med zeissen var jag testat förut. Utöver rappliga justerrattar så trivdes jag med optiken som vanligt hos zeiss bättre modeller.

eller ska man köra kahlesen som är en hel del dyrare? Sen blir det 1k till mtp blaserringar.

är det värt den extrasumman måntro? Medioker skytt o skjuter inte på nå längre håll än.

Publicerat

Ska du inte skjuta långhåll (300m ++) och har jakten som prio så skulle jag gå på Zeiss. Men ska du skjuta mer avancerad långhåll, med mätning av mål och skruva fram och tillbaka mellan skytte stationer skulle jaag absolut gå på K624i

Publicerat
  • Författare

100-300m är det absolut vanligaste. Till våren får jag tillgång till lite mer möjlighet o skjuta ut på längre avstånd. Skyttet är på papp eller möjligen plåt. Fältskytte är inte min grej utan hobbyskytte är de jag håller på med. Avståndsmätare används alltid.

funderar på zeissen nu till o börja med o känner man behov till våren så går det alltid o sälja o köpa k624an.

Frågan är bara om nyfikenheten äter upp en. Men köpa beg o sälja om halvåret/året är ingen direkt stor förlustaffär heller så på en zeiss.

Publicerat

100-300m är det absolut vanligaste. Till våren får jag tillgång till lite mer möjlighet o skjuta ut på längre avstånd. Skyttet är på papp eller möjligen plåt. Fältskytte är inte min grej utan hobbyskytte är de jag håller på med. Avståndsmätare används alltid.

funderar på zeissen nu till o börja med o känner man behov till våren så går det alltid o sälja o köpa k624an.

Frågan är bara om nyfikenheten äter upp en. Men köpa beg o sälja om halvåret/året är ingen direkt stor förlustaffär heller så på en zeiss.

För hobbyskytte 100-300m utan avståndsmätning så hade jag valt zeissen och köpt kulor och krut för pengarna som blir över.
Publicerat
  • Författare

Tack maddog för åsikt!

har budget på 25k med då är även bulor o tillbehör medräknat där. I värsta fall går det ju o sälja zeissen senare för o köpa kahlesen.

bara invänta överlåtarlicensen på drillingen så lite pengar kommer in för byte :)

Publicerat

turbo

är det en 72 zeiss du köper?

annars är kahles bättre än zeiss 56 i mörker.

borde få gå att få loss i tyskland för ca 21-22000!

Publicerat
  • Författare

Nä x72an har jag testat. Den var trevlig men lkte väl otymplig för den trots allt ganska rörliga jakten jag bedriver. X56 känns mer "smidigt"

får se om någon nappar på köpesannons sen när man har pengarna i näven. Kahles har jag fått rimligt pris på här i landet så i köpsställe är redan klirrat där :)

Publicerat

Nä x72an har jag testat. Den var trevlig men lkte väl otymplig för den trots allt ganska rörliga jakten jag bedriver. X56 känns mer "smidigt"

får se om någon nappar på köpesannons sen när man har pengarna i näven. Kahles har jag fått rimligt pris på här i landet så i köpsställe är redan klirrat där :)

ok, pma om du hittar nån med skena!

finns zeiss 72a med skena?