Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

dom olika jaktsätten, hur många finns det?

Featured Replies

Publicerat

PMT

Första inlägget börjar ju med att förklara att bakgrunden till frågan är att trådsjaparen råkat ut för trådar / människor där det påstås att 1,2 alt 3 vapen räcker. Hur tolkar du det till att "din" indelning av jaktformerna är den relevanta?

Går vi den andra vägen blir det

Morkullor med sätter

Morkullor med cocker

Morkullor och ekorrar med cocket

Morkullor och kaniner med spaniel

och på rad 9347

Kronhjort med wachtel

Kronhjort och rådjur med tax

Osv

Då blir det inte en listning med vapen utifrån jaktsätt eftersom listan blir löjligt lång, det blir en lång haradanga om hur var och en av oss motiverar sin nuvarande garderob och hur de skulle motivera en större. Då kan vi stryka kopplingen helt mot jaktsätten och lägga allt i en stor hög med exempel på hur man motiverar.

Men var det frågan, så tolkade inte jag det. Syftet var väl inte att rapa motiveringar utan visa på den stora bredd som jakten har.

Den jag vet som jagar absolut mest, har hysteriskt många jaktdagar om året över hela Sverige (och Afrika, Danmark, England och Tyskland) och årligen fäller mer vilt över hela Sverige än vad jag förmodligen kanske gör under resten av mitt jägarliv totalt - han har två vapen: en bock och en Sako i 30-06. Han har funderat om han inte ska ha en 22a ett tag nu.......

Jag som jagar mindre tycker det är trångt med 6 stycken, ni lär aldrig hitta en total och absolut sanning.

Frågan är om det är "hur motiverar JAG en drilling" eller "hur många olika jaktformer har vi Sverige som bevisar att tre vapen inte räcker". Jag har jobbat med strukturerad information i över 20 år......

T

Publicerat

Ekorrar är fredade så de raderna kan du stryka.

Hela grejen med gällande begränsningar av antal vapen för att förbygga brott med våra vapen är helt befängd, det vet alla men politiskt är det inkorrekt. I USA där det står vapen i varje hörn i kåken, undrar hur många av dessa som själs och används kriminellt ? Är det bygelrepetrar som brukats vid skolskjutningarna ? Siffror på det nån ?

Publicerat

Ekorrar är fredade så de raderna kan du stryka.

Nu var det ett exempel.....

Hela grejen med gällande begränsningar av antal vapen för att förbygga brott med våra vapen är helt befängd, det vet alla men politiskt är det inkorrekt. I USA där det står vapen i varje hörn i kåken, undrar hur många av dessa som själs och används kriminellt ? Är det bygelrepetrar som brukats vid skolskjutningarna ? Siffror på det nån ?

Nu är just USA ett mycket dumt exempel med tanke på deras problem, men Canada, NyaZeeland eller Schweiz är exempel på länder med hög vapentäthet och väldigt lite problem.

Att i Sverige propagera för liberalare vapenlagar är politiskt självmord och helt bortkastat.

T

Publicerat

Det klassades som politiskt självmord och vansinnigt när förslaget om nedläggning av vapenregistren kom, detta i två av de länder du nämner. 

Nu gäller ju detta Sverige så uppförsbacken mot liberala vapenlagar är enorm, detta trots att man kan påvisa att jägarvapen ytterst sällan används vid brott.

Man skulle förmodligen likt Kanada och Nya Zeeland även kunna påvisa den stora kostnaden och allt trams kring ett vapenregister som inte är till någon nytta.

Raggarö

Publicerat

Jag inser nu att min tanke är höljd i dunkel - konstigt det är ju kristallklart......

Om vi kan skapa en struktur som är begriplig och relativt enkel så kan vi i nästa steg dela det i småvilt/högvilt och i sin tur i rep. jaktform och lokal version.

Då kan vi även se vilka egenskaper har ett drevjaktsvapen och vilka egenskaper har ett rough shooting vapen.

Då får vi följande lista:

En listning på olika jaktformer och olika vapen samt hur dessa hör ihop

En listning på olika typer av jaktvapen och hur de används -> vilka egenskaper man prioriterat i en viss design

En listning som den som avkrävs en motivering kan titta igenom och plocka rätt rad rakt av

En sammanställning som rookien kan ta med in i kasunen på Torsbo för att ha en chans att försöka förstå vad som är vad av allt det som står där.

Solklart enklast och mest användbart i min värld, men visst då är jag ibland strukturfacisist.

T

Publicerat

Det klassades som politiskt självmord och vansinnigt när förslaget om nedläggning av vapenregistren kom, detta i två av de länder du nämner.

Nu gäller ju detta Sverige så uppförsbacken mot liberala vapenlagar är enorm, detta trots att man kan påvisa att jägarvapen ytterst sällan används vid brott.

Man skulle förmodligen likt Kanada och Nya Zeeland även kunna påvisa den stora kostnaden och allt trams kring ett vapenregister som inte är till någon nytta.

Raggarö

Ja, men det är relativt unga länder som ser till individens rättigheter först och ifrågasätter inskränkningar i de rättigheterna sedan. I Europa är individens rättigheter underordnat trygghet och att individen ska slippa ta något som helst ansvar. Lägg sedan till att vänstern ser jakten som en borgerlig syssla som bara därför ska förbjudas.

Om en svensk får skoskav på semestern så förväntar sig svensken att staten ska skicka ett ambulansflyg över halva jordklotet. Vi är en nation av bortskämda barn som kissar på oss om vi hör ord som "ansvar" eller "valfrihet". I de lättkränktas land tar ingen vare sig skit eller ansvar.

Det är politiskt självmord att tro att det går här.

T

Publicerat

PMT

Gillade verkligen ett av dina inlägg. Inte det andra... Om du jobbat med att strukturera information i tjugo år så är det antingen i kommunal tjänst eller så bör du väl ha sett nyttan av att om man delar in företeelser i grupper så skall det vara grupper som har relevans för syftet med struktureringen. Begreppet rolighet shopping är alltså direkt kontraproduktivt och har inte i en strukturering som handlar om att motivera vapen att föra överhuvudtaget.

Jag har svurit över administratörer som strukturerat info utan att lyssna på vad infon skall användas till i 20 år... Blev visst kul rättstavning på "rough shooting"... Men I ditt senare inlägg för du diskussionen framåt. Det gillas!

Publicerat

PMT

Gillade verkligen ett av dina inlägg. Inte det andra... Om du jobbat med att strukturera information i tjugo år så är det antingen i kommunal tjänst eller så bör du väl ha sett nyttan av att om man delar in företeelser i grupper så skall det vara grupper som har relevans för syftet med struktureringen.

Nope, inte kommunal regi. Jag har jobbat /jobbar med infomationbehandling - XML/CALS/SGML/SQL - och teknikinformation. Jag är en av dessa kommunala informatörer/administratörer som bara slänger saker i ostrukturerade högar utan minsta tanke på vare sig system eller de som förväntas dra nått vettigt ur högarna.......

/T

Publicerat

Öm tå?

Ber om ursäkt i så fall.

Jag är bara så in i H irriterad på när vi slänger ut miljoner på att få info strukturerad och när resultatet kommer så ser man att de totalt bortsett från vad infon skulle användas till.

Publicerat

Öm tå?

Ber om ursäkt i så fall.

Jag är bara så in i H irriterad på när vi slänger ut miljoner på att få info strukturerad och när resultatet kommer så ser man att de totalt bortsett från vad infon skulle användas till.

Ha ha, inte det minsta..... Det är nämligen inte min tå, och de är inte speciellt ömma....

Den där paddfans stavningshjälp är mer till bekymmer än glädje, det fattas ett "inte" i förra inlägget..... Jag är så långt från informatörerna och deras POSar (Pile of Shit) du kan komma, jobbar med CALSmetodik är sån redundant sörja bara hopplös att försöka bringa ordning i. Som konsult hade jag ett uppdrag på kommunal/regional nivå - vi kom rätt snart fram till att vi gjorde informatörernas jobb också - annars kunde man omöjligen bygga nått systemstöd värt namnet.

T

• 6 years later...
Publicerat

Om jag hade varit miljonär och inte vapengarderoben funnits:

1: 22LR halvautomat, öppna riktmedel för jakt på grävling med ställande hund. Jakt på 0-20m

2: 22LR cylinderrepeter med kikare, jakt på klass4 vilt på 40-60m

3: 22LR Bygelrepeter öppna riktmedel vid jakt på 20-40m.

4 22LR grytpistol Grytjakt/Jakt med ställande där gevär blir för klumpigt.

5: 17hmr vid jakt på ripa. 50-100m

6: 22wmr cylinderrepeter, kikare vid jakt på klass3 vilt 50-120m

7: 22wmr Bygelrepeter, öppna riktmedel på klass3 vilt 0-50m

8: 222 cylinderrepeter, kikare, ljuddämpare. Vakjakt på dagen

8: 222 cylinderrepeter, nattkikare, ljuddämpare, vakjakt på natten.

9: 30-30 Bygelrepeter, öppna riktmedel vid drevjakt på rå och hjort på korta håll.

10: 6,5 cylinderrepeter, kikare, toppfågeljakt.

11: 308 cylinderrepeter, kikare. Passjakt på älg, hjort och rå.

12: 9,3 halvautomat kikare vid passjakt på vildsvin och björn.

13: 45-70 dubbelstudsare, nattkikare vid vakjakt på vildsvin

14: 45-70 Bygelrepeter, öppna riktmedel vid jakt med ställande hund på klass1 vilt.

15: Hagelbock vid indianjakt

16: Hagel halvauto vid sjöfågel/sträckfågel, gås

17 hagelbygelrepeter vid jakt med mycket vilt samtidigt. Tex vid sopstationen.

18 hagel sida vid sida vid gemensamhetsjakter.

19: Drilling 12/22wmr, trädskällarjakt

20: Drilling 12/222 råjakt 

21: Drilling 12/6,5 rödpunktsikte

22: kombi: 12/22wmr vid indianjakt. 

23: kombi 12/6,5 rödpunktsikte, indianjakt.

Det är väl de jag kan komma på nu som jag skulle vilja ha om jag var ekonomiskt oberoende, vapengarderoben inte fanns och kunde ägna all min tid åt jakten. Då skulle nog de flesta bössor hinna med på 10+ jakter per år.

Visst 12 bössor duger gott det med(maka som också jagar) men med sex bössor blir det helt klart stora bortprioriteringar om man inte vill fippla med att byta sikten, välja lättare/tyngre vapen, repetermekanism, tänka på köttförstöring, ljuddämpare, skadeskjutningsrisk osv.

Sen hade ju iofs en 30-30 allena varit duglig till all jakt i Sverige även om man måste vara en extremt bra skytt och ändå avstå massa skottchanser. Det har ju räckt i många år. Men och andra sidan skulle det ju räcka med men pilbåge, spjut och lite friskt humör det har ju räckt i tusentals år.. 

För mig är det dock jäkligt stor skillnad att jaga med 45-70 Bygelrepeter med öppna och en 6,5 med toppfågelsiktet när vildsvinen rusar på 10m håll eller tvärtom när man skidar efter tjädern på 200m håll. Eller varför inte lägga till den gamla 308:an med standardkikaren man använder när man passar på älg och rå. Även om det rent krasst är lagligt och har samma klass på bössan. Bekvämlighetsfråga.