Publicerat Oktober 7, 201312 yr Hej alla, jag har läst runt lite bl.a. här på detta forumet och känner mig allt mer villrådig ju mer jag läser i detta ämne. Jag har tagit jägarexamen för inte allt för länge sedan, anledningen är att jag har stor möjlighet att skjuta bl.a. gris/vildsvin. Jag har ansökt på en Benelli i 30.06 då jag alltid gillat semiautomat och läst att rekylen blir mindre med dessa - men ju mer jag läser inser jag att det kanske skulle vara på sin plats med en 308 istället. Jag gillar inte rekyl men känner inte av den speciellt mycket - men i ärlighetens namn har jag mest skjutit 6,5... Är 30.06 hopplös att skjuta med rekylmässigt jämfört med en 308 eller är det marginellt för en annars "normalt funktionsduglig" man? - Jag struntar i om det skiljer sig i pris på ammunitionen. - Jag kommer förmodligen inte skjuta på överdrivet långs avstånd. - Jag har ingen egen hund för eventuellt eftersök och vill helst slippa att det går så lång och tar hellre lite extra marginal. Som sagt; struntar i några hundringar i ammoskillnad, gillar inte en allt för hårt rekyl men har inget stort problem med den och vill hellre vara på en lite säkrare sida. Borde jag ångra mig och köra på en 308 istället - eller är rekylskillnaden marginell och den något högre anslagskraften av större nytta?
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Bara skjuta gris? Varför inte nån 93a? 30-06 är annars den bästa allroundkalibern tycker jag..
Publicerat Oktober 7, 201312 yr om du vill ha liten rekyl så sätt på en dämpare. 9,3x57 är snäll och med en trevlig stock skitsnäll. med dämpare är den ingenting! skillnaden mellan 3006 och 308,,,, du får ca 20% mer smäll och rekyl. välj en mjukare kula typ accubond som avger lite mer splitter än tex nf,rhino,barnes,a-frame. detta för att få dem på plats. eller ha ett bra kikarsikte så du kan sikta exakt ovanför frambenen mitt i grisen, med ett rakt sidoskott tar du båda bogarna med en bra kula, ingen gris springer långt utan framben!
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Jag vet inte exakt hur det yttrar sig men det skiljer inte mer änomkring 600 J vid pipans mynning. Spontant är det ingen nämnvärdskillnad, men det kanske är andra faktorer som spelar in. 308:an har 86 % av 30-06:ans energi.
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Utan att ha kollat siggys uppgifter så stämmer dom nog rätt bra, jag sa ju 20%. dessa 20 kan inte ha någon betydelse i ett vilt om man tänker på alla andra faktorer, typ är djuret stressat, springer det mm. men en 3006 kommer ju inte att avge mindre effekt än 308an. Jag tror du ska ha en bössa som klara höga kulvikter, 9,3x57 eller 8x57 i första hand sen 3006 och 308 om du strävar efter låg rekyl och om du skjuter på korta avstånd! och en bössa med rak stock ger trevlig rekyl!
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Mina 5 cent: Skilnaden mellan 308 och 30-06 är inte så stor. Fokusera på att hitta en bössa du gillar/som passar. (Även)Om du skall köpa nytt så se till att känna på en bössa i den kalibern du vill ha. Kan skilja lite i vikt och balans även om inte alla tillverkare utnyttjar möjligheten till kortare låda på 308:an. Om det verkligen är en ren klövvillts bössa så kan du mycket väl lyssna på de som rekomenderar 8x57 eller 9,3. Men både 308 och 30-06 är i mina ögon betydligt mer allsidiga. Sedan kan du fundera länge och väl på vad du skall ha för riktmedel på bössan. Det anser jag är betydligt viktigare än de där 15-20% energi som skiljer mellan 308 & 30-06...
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Mina 5 cent: Skilnaden mellan 308 och 30-06 är inte så stor. Fokusera på att hitta en bössa du gillar/som passar. (Även)Om du skall köpa nytt så se till att känna på en bössa i den kalibern du vill ha. Kan skilja lite i vikt och balans även om inte alla tillverkare utnyttjar möjligheten till kortare låda på 308:an. Om det verkligen är en ren klövvillts bössa så kan du mycket väl lyssna på de som rekomenderar 8x57 eller 9,3. Men både 308 och 30-06 är i mina ögon betydligt mer allsidiga. Sedan kan du fundera länge och väl på vad du skall ha för riktmedel på bössan. Det anser jag är betydligt viktigare än de där 15-20% energi som skiljer mellan 308 & 30-06... +1
Publicerat Oktober 7, 201312 yr - Jag har ingen egen hund för eventuellt eftersök och vill helst slippa att det går så lång och tar hellre lite extra marginal. Skaffa en bössa som skjuter bra, sen ser du till att du skjuter bra. Det är där du har marginalen. Ta du den bössa du sökt licens på och börja jaga. Kanske blir ni lyckliga ihop, kanske inte. Man måste prova sig fram!
Publicerat Oktober 7, 201312 yr För inte alls länge sedan satt jag i precis samma sits som du.Valet och kvalet, men också rätt kul att leta bössa och kaliber.Man läser, läser och läser. Får en tanke, en idé formas, och den grusas snart av osäkerhet om man verkligen är på rätt spår. Jag själv fick samma goda råd som gänget ovan gett dig ochdet har blivit jättebra. Efter lite letande hittade jag en bössa somkändes bra för skyttet och plånboken och jag är inte missnöjd alls. Det kommer inte vara min sista bössa, men jag fick tag på enoch kunde börja skjuta och jaga - det viktigaste ändå. Så var inte orolig för kaliber. Känns bössan bra kommer dusäkert bli nöjd. Det kanske ändå inte kommer bli din sista bössa, hur bra denän känns.
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Jag har själv en 30-06 automat och den sparkar mindre än min 6.5a repeter riktigt mysig att skjuta med.
Publicerat Oktober 7, 201312 yr inte för att jag är nån direkt expert men lite ideer har jag iaf om du ska skjuta gris och vill att den inte ska gå så långt, samt att du inte behöver bry dig så mycket om ammo kostnader så kanske en 300wby/338 lapua eller liknande med mjuk kula skulle passa bra? borde väll välta omkull viltet rätt omgående? annars är väll 9.3x62 en ypperlig kaliber.
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Om man är nybörjare och eller funderar kring rekyl så vill jag nog inte rekommendera 300wby 338 Laoua och liknande även om de inte riktigt klassar in som grovsingar...
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Gomorron. Har skjutit ett gäng grisar i olika storlekar med både .308 win. och .300 wby mag. med olika kulor. Vid träff bakom bog har grisarna skjutna med .300 wby:n gått längst. Det trots totalt sönderskjutna. Vad det beror på kan man ju fundera på, men jag tar .308:an till grisjakt iaf. /Lars.
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Nu har väl Argon 20" pipa, så den enda skillnaden mellan .308 och .30-06 blir en (minimal) rekylökning för den senare och en allt annat än minimal ökning av mynningsflamman... Rent krasst så lär en hel del fabriksammo vara LÅNGSAMMARE i .30-06 än i .308, speciellt med tyngre kulor som det nog ska vara om du ska skjuta gris. Helt ärligt så är .30-06 ett riktigt dåligt val i den bössan, eller vilken bössa du vill med så kort pipa. Håkan har skrivit en artikel om varför, Benellin är en av bössorna som testades. Artikeln ligger ute för gratisläsning: http://www.spuhr.se/download/artiklar/JoF_2008_1_s46.pdf -- Mats
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Jag vet inte exakt hur det yttrar sig men det skiljer inte mer än omkring 600 J vid pipans mynning. Spontant är det ingen nämnvärd skillnad, men det kanske är andra faktorer som spelar in. 308:an har 86 % av 30-06:ans energi. I verkligheten kommer många .308-patroner vara snabbare än motsvarande .30-06 i just den bössan som är aktuell... -- Mats
Publicerat Oktober 8, 201312 yr jag har läst runt lite bl.a. här på detta forumet och känner mig allt mer villrådig ju mer jag läser i detta ämne. Det har jag full förståelse för, det är lätt att få "information overflow" med alla de åsikter som finns. Jag hjälper min svåger och systerson att ladda 30-06 för deras Benelli Argo, och de är mycket nöjda med sina. Med modesta laddningar får de bra resultat även med 185gr kula, men den större hylsvolymen är inte längre en fördel, vilket belyses tydligt genom Mats länk ovan.
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Kan bara instämma i det Mats säger. De flesta, om inte alla, automater har en relativt kort pipa och det passar inte 30-06. Du får en ganska rejäl eldkvast, som bara ställer till det vid skytte i dåligt ljus, och du tappar fart vilket innebär att effekten t.o.m. kan vara lägre än på en 308. Jag skulle i ditt ställe (faktiskt oavsett om du väljer automat eller ej) satsa på 8x57 eller 308. Med detta sagt så är det viktigaste ändå att bössan passar dig så provskjut, fingra, känn på många bössor sedan kan du fundera på kalibern.
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Detta är en populär post. I verkligheten kommer många .308-patroner vara snabbare än motsvarande .30-06 i just den bössan som är aktuell... -- Mats Kan bara instämma i det Mats säger. De flesta, om inte alla, automater har en relativt kort pipa och det passar inte 30-06. Du får en ganska rejäl eldkvast, som bara ställer till det vid skytte i dåligt ljus, och du tappar fart vilket innebär att effekten t.o.m. kan vara lägre än på en 308. Jag skulle i ditt ställe (faktiskt oavsett om du väljer automat eller ej) satsa på 8x57 eller 308. Med detta sagt så är det viktigaste ändå att bössan passar dig så provskjut, fingra, känn på många bössor sedan kan du fundera på kalibern. Ah. Pipans längd, så klart. Jag fattar, eller egentligen inte. Inte så duktig på detta. I-Mats. Tack för länken till artikeln. Jag tror den kommer kasta ett ljus över ämnet.
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Detta är en populär post. En Benelli i .30-06 kastar ljus över nejden... -- Mats
Publicerat Oktober 8, 201312 yr För att inte tala om en BAR light battue i 300WM...där snackar vi blåslampa. En kompis hade en sån (säljs väl en del dylika på kontinenten där patroner med militärt ursprung är förbjudna t.ex Frankrike). Men den smällde gött...jeeez
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Författare Hej allihopa och tack för alla era svar! Låter onekligen som de flesta av er förespråkar 308:an, dock av andra orsaker än de jag funderade över. Nåja, vi får se vad jag tar mig till - stå kvar och förhoppningsvis bli nöjd eller starta om från början igen! Återigen tack för er feedback i frågan!
Publicerat Oktober 8, 201312 yr För att återigen förvilla dina tankar.............Vore jag dig skulle jag välja en vanlig repeterstudsare, kaliber skitsamma så länge du trivs och bösan passar, repeter därför att du kan sätta på en dämpare som både tar bort knall,rekyl och inte minst mynningsflamma. Dämpare inte att föredra på halvauto,funkar sällan bra.
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Författare Tack för tipset men just dämpare gillar jag inte då jag tycker bössan blir allt för framtung (i alla fall den jag sköt med), rekylen var dock mindre än utan dämpare. Jag har spanat på ytterligare en klass 1 studsare (cylinderrepeter) i tillägg till Benellin men plånboken säger stopp o belägg ett tag - och innan jag väljer nästa så skall jag verkligen klämma och känna innan jag börjar med pappersarbetet. Och inte minst... Fråga runt lite innan!
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Tack för tipset men just dämpare gillar jag inte då jag tycker bössan blir allt för framtung (i alla fall den jag sköt med), rekylen var dock mindre än utan dämpare. Jag har spanat på ytterligare en klass 1 studsare (cylinderrepeter) i tillägg till Benellin men plånboken säger stopp o belägg ett tag - och innan jag väljer nästa så skall jag verkligen klämma och känna innan jag börjar med pappersarbetet. Och inte minst... Fråga runt lite innan! Dämpare kan göra bössan framtung med långa pipor men tar du en 308,8x57 eller 9,3 så kan pipan kapas under 50 cm och med en dämp som även går bakåt över pipan så blir den inte framtung!