Publicerat Oktober 8, 201312 yr Håller med Upptag, skit i halvauton och köp en repeter i 6,5 eller 308. Finns många fina studsare som garanterat kommer att krångla mindre och skjuta bättre än en Benelli. Inget ont om den men halvisar kan krångla och gör det garanterat mer än en repeter. Sedan kan du om nu vill skaffa dämpare till den.
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Hur balansen blir beror ju på resten av bössan, har kanonbalans i min 1900, lätt bössa, lätt pipa, har en A-tec ctm4 väger 280g har jag för mig, funkar perfekt. Kolla runt lite och kläm å känn innan du bestämmer dig.
Publicerat Oktober 8, 201312 yr En Benelli i .30-06 kastar ljus över nejden... -- Mats Trodde dom had 22 pipa åtminstonde. Jaja, en .30-06a i .20 pipa är ju ingen höjdare... men man kan ju passa på att grilla korven medan man skjuter.
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Tack för tipset men just dämpare gillar jag inte då jag tycker bössan blir allt för framtung (i alla fall den jag sköt med), rekylen var dock mindre än utan dämpare. Jag har spanat på ytterligare en klass 1 studsare (cylinderrepeter) i tillägg till Benellin men plånboken säger stopp o belägg ett tag - och innan jag väljer nästa så skall jag verkligen klämma och känna innan jag börjar med pappersarbetet. Och inte minst... Fråga runt lite innan! En ljuddämpare på en automat kan bli problematisk. Krutgaserna hinner inte lämna dämparen fort nog, när bössan kastar ut tomhylsan Kan krutgaser smita ut bakvägen, rakt i ansiktet på skytten. Jag har själv en automat i 30-06 som hade rejäl mynningsflamma, så jag monterade en rekylbroms som skickar krutgaserna åt sidan, den låter mycket, men har otroligt låg rekyl. Ett kul vapen till just gris och pass där det kan bli snabbt skytte. Oroa dig inte för rekylen. Mvh Johan
Publicerat Oktober 10, 201312 yr En ljuddämpare på en automat kan bli problematisk. Krutgaserna hinner inte lämna dämparen fort nog, när bössan kastar ut tomhylsan Kan krutgaser smita ut bakvägen, rakt i ansiktet på skytten. Jag har själv en automat i 30-06 som hade rejäl mynningsflamma, så jag monterade en rekylbroms som skickar krutgaserna åt sidan, den låter mycket, men har otroligt låg rekyl. Ett kul vapen till just gris och pass där det kan bli snabbt skytte. Oroa dig inte för rekylen. Mvh Johan Jo men du fick väl kvar mynningsflamman? Mynningsflamma= blindhet efter skott! men jag håller med ljuddämpare på automat är 9 ggr av 10 fel, men jag har en kompis som har en 3006 sauer där det funkar!
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Författare En ljuddämpare på en automat kan bli problematisk. Krutgaserna hinner inte lämna dämparen fort nog, när bössan kastar ut tomhylsan Kan krutgaser smita ut bakvägen, rakt i ansiktet på skytten. Jag har själv en automat i 30-06 som hade rejäl mynningsflamma, så jag monterade en rekylbroms som skickar krutgaserna åt sidan, den låter mycket, men har otroligt låg rekyl. Ett kul vapen till just gris och pass där det kan bli snabbt skytte. Oroa dig inte för rekylen. Mvh Johan Tackar för svaret! Ljudnivån är inget problem för mig för det ändamålet jag tänker använda denna bössan till, så en ljuddämpare av den anledningen är inte aktuell. Rekylbroms låter dock som ett möjligt alternativ om den har bra effekt!
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Jo men du fick väl kvar mynningsflamman?Mynningsflamma= blindhet efter skott!men jag håller med ljuddämpare på automat är 9 ggr av 10 fel, men jag har en kompis som har en 3006 sauer där det funkar! Per definition är ju mynningsflamman kvar, men precis som en flamdämpare riktar rekylbromsen om och sprider krutgaserna så att dom inte blir så påtagliga, framför allt försvinner dom från siktbilden i kikaren ( med min rekylbroms)
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Nu har jag inte skjutit med Benellin du nämner men min Sauer halvautomat tycker jag fungerar klockrent. Den sparkar inte alls så det stör. Jag tycker nästan 6,5an som jag har på drillingen sparkar mer.