Publicerat September 8, 200619 yr Nu har man fått en ny våt dröm ....Är grymt sugen på en Sako TRG-42 i .338 Lapua Magnum....så jäkla läcker bössa och kaliber 8)...kände på en TRG-22 idag...dock var det en .308 (TRG-22=kortare låda, anpassade för 308win.)...asså trycket var HELT underbart...säkringen satt på precisa rätt ställe (framför avtryckaren) balansen var outstanding... ÅHHH VILL HAAA!!!....måste vara en klockren "hygges bössa" för älg när den är i .338Lapua Magnum...den hade samma anslagsenergi på 800m som en .308win har vid mynningen ...den klarade att slå hål på en 15mm tjock pansar plåt på 500m (med pansarbrytande projektil) ....Klart manlig kaliber 8) 8) Tydligen så säger Sako att bössan ärkapabel till träffbilder på ca 10cm på 1000m med 5 skott ...men det kan man nästan räkna ut med rö**n att det inte är något man gör om och om igen :... enda nackdelen är väll priset då :...måste byta in allt som för tillfället står i skåpet och ändå lägga emellan en massa klöver för att ha råd...kanske det är värt det : ingen här på forumet som möjligen har en sån här...eller känner nån som har en? Flukta villken skönhet:
Publicerat September 8, 200619 yr ja inte var det nå fel på den inte=P dock så tror jag att den passar bäst som banbössa, kan nog inte vara så kul att kånka på den där tillsammans med ryggsäck mm när man ska ut på passet som ligger på andra sidan stormyran
Publicerat September 8, 200619 yr Potent ingen tvekan!- 8), praktisk- ??? snygg hmm - in the eyes of the beholder :-X Men den dag älgarna skaffar sig Kevlar västar är jag först i kön
Publicerat September 8, 200619 yr Va e de för moj i fram? Dämpare eller rekylbroms? Läcker bössa helt klart! Ska man ha den så ska det nog vara i magnumkalibern.. Mvh!
Publicerat September 8, 200619 yr Nej och åter nej!!! Det där är in gen skönhet utan snarare ett groteskt monster. Skönhet på bössor är mörk valnöt, gärna med en rejäl svinrygg och kaisergriff. Om man gör jämförelsen med kvinnor så är väl det där bössornas motsvarighet till en silikonpumpad porrbrud, säkert rolig att leka med, men inget man vill leva ihop med. Nog är det som göteborgarna säger: Smaken är som röven, klöven! ;D ;D
Publicerat September 8, 200619 yr Nej och åter nej!!! Det där är in gen skönhet utan snarare ett groteskt monster. Skönhet på bössor är mörk valnöt, gärna med en rejäl svinrygg och kaisergriff. Om man gör jämförelsen med kvinnor så är väl det där bössornas motsvarighet till en silikonpumpad porrbrud, säkert rolig att leka med, men inget man vill leva ihop med. Nog är det som göteborgarna säger: Smaken är som röven, klöven! ;D ;D Kan bara instämma. ;D ;D ;D ;D
Publicerat September 8, 200619 yr Nej och åter nej!!! Det där är in gen skönhet utan snarare ett groteskt monster. Skönhet på bössor är mörk valnöt, gärna med en rejäl svinrygg och kaisergriff. Om man gör jämförelsen med kvinnor så är väl det där bössornas motsvarighet till en silikonpumpad porrbrud, säkert rolig att leka med, men inget man vill leva ihop med. Nog är det som göteborgarna säger: Smaken är som röven, klöven! ;D ;D haha..satt som en smäck
Publicerat September 8, 200619 yr jag har en liten fråga: hur bra skjuter du på 100-200m ute i fält(skogen)??? ??? själv så räcker nog inte min precision till mer än ca 250-300m för teoretisk prec, är inte allt hur ofta skjuter du/ni på över 500m ? mvh. samme
Publicerat September 8, 200619 yr Författare jag har en liten fråga: hur bra skjuter du på 100-200m ute i fält(skogen)??? ???själv så räcker nog inte min precision till mer än ca 250-300m för teoretisk prec, är inte allt hur ofta skjuter du/ni på över 500m ? mvh. samme Svar på dina frågor....har tävlat på Bana/Fält i 4 år....skjutit måånga 1000skott på avstånd från 200-600m....No problems :-* Hur ofta jag skjuter på 500m...tja aldrig under jaktliga former...när jag tränade så var det varje träningspass... har dock slutat tävla nu...tiden finns inte till :'( :'( Hippen: antar att du menar den där "håliga" saken...det är isf en rekylbroms/flamskydd....den andra "tuben" som är ovanför den "håliga" grejjen är en ljudämpare.... En sak som fårvånade mig rejält var vikten...den väger ändå "bara" 4kg...den dom hade på F&V i Piteå var inte alls besvärande tung /Mvh Fredde
Publicerat September 8, 200619 yr Men det var väl en 308? Skulle tro att 338:an är tyngre.. Skulle dock aldrig köpa en dylik tingest i .308.. Mvh!
Publicerat September 8, 200619 yr Författare Men det var väl en 308? Skulle tro att 338:an är tyngre.. Skulle dock aldrig köpa en dylik tingest i .308.. Mvh! Sant...kollade nu, 338:an väger 5,1kg....fortfarande inte så värst tungt...min Ruger Varmint väger 5,5kg....fast ioffs så ska det ju på en kikare på TRG:n så det blir väll nått halvkilo till på det. Skulle heller aldrig köpa en sån bössa i .308...den finns ju också i 300 win mag...men vaf*n, man måste ju löpa linan ut om man ändå är på G ;D...lika bra att köpa 338LM direkt 8) Det där är in gen skönhet utan snarare ett groteskt monster. Skönhet på bössor är mörk valnöt, gärna med en rejäl svinrygg och kaisergriff. Om man gör jämförelsen med kvinnor så är väl det där bössornas motsvarighet till en silikonpumpad porrbrud, säkert rolig att leka med, men inget man vill leva ihop med. Jag tar nog porrbruden ändå ;) Smaken är som baken...skulle personligen aldrig ens titta åt en (t.ex) tysk förkrigsbössa med svinrygg...tycker att sånna passar bäst på botten av en myr ;) ;D :-* :-*....nää, funktion och moderna "linjer" skaré vá....gärna oöm plast också Mvh Fredde
Publicerat September 8, 200619 yr Svar på dina frågor....har tävlat på Bana/Fält i 4 år....skjutit måånga 1000skott på avstånd från 200-600m....No problems :-*Hippen: antar att du menar den där "håliga" saken...det är isf en rekylbroms/flamskydd....den andra "tuben" som är ovanför den "håliga" grejjen är en ljudämpare.... /Mvh Fredde där hade du fel rekyldämparen till trg har ändast 3 brickor det som ligger brevid röret är innehållet i ljuddämparen....
Publicerat September 8, 200619 yr Författare där hade du fel rekyldämparen till trg har ändast 3 brickor det som ligger brevid röret är innehållet i ljuddämparen.... ahhh...sedär ja ...tyckte väll den såg lite väl lång ut :....
Publicerat September 8, 200619 yr här kommer bild på rekyldämparen, mycket effektiv har skjutit med en 7mm rem mag som vägde 2,7 kg med kikarsikte och rekylen var mindre än en 222:a
Publicerat September 8, 200619 yr Författare här kommer bild på rekyldämparen, mycket effektiv har skjutit med en 7mm rem mag som vägde 2,7 kg med kikarsikte och rekylen var mindre än en 222:a Nu känner man igen den ....känner en som har testat en TRG i just 338LM med rekyldämpare...han sa att den inte alls var särskillt farlig....däremot small det utav h-vete....utan rekyldämparen är rekylen visst ganska mäktig...
Publicerat September 8, 200619 yr Författare Ungefär som Linus säger....den beggade .308:an skulle dom ha 21000:- för
Publicerat September 8, 200619 yr http://www.blocket.se/vi/9306809.htm?ca=10_s ta en titt på denna på blocktr, dock en trg 21 men skillnaden e vad jag förstår bara kolvmaterialet... 22 e väll lite tyngre.. hur som helst blir ju en trg-21 beg. billigare för samma precision... kompisen har en trg-21 .308 med en belyst zeiss 6-24X56 mil dot den riggen skjuter han förbannat bra med... varför inte satsa på en beg. trg 21 och sjuj**la sikte iställe om en trg 22 kostar 35.000 ny? Men det e klart, kanske flög ur lite oväntade pengar i sängstoppningen ;) mvh johan
Publicerat September 8, 200619 yr http://www.blocket.se/vi/9306809.htm?ca=10_sta en titt på denna på blocktr, dock en trg 21 men skillnaden e vad jag förstår bara kolvmaterialet... 22 e väll lite tyngre.. hur som helst blir ju en trg-21 beg. billigare för samma precision... kompisen har en trg-21 .308 med en belyst zeiss 6-24X56 mil dot den riggen skjuter han förbannat bra med... varför inte satsa på en beg. trg 21 och sjuj**la sikte iställe om en trg 22 kostar 35.000 ny? Men det e klart, kanske flög ur lite oväntade pengar i sängstoppningen ;) mvh johan Har ingen sängstoppning, sover direkt på jordgolvet.
Publicerat September 8, 200619 yr Har ingen sängstoppning, sover direkt på jordgolvet. underbart att det finns riktiga män kvar.
Publicerat September 8, 200619 yr underbart att det finns riktiga män kvar. jäpp, två stycken, jag och du, ska vi räkna resten till fjolor eller ? ;D
Publicerat September 8, 200619 yr Har ingen sängstoppning, sover direkt på jordgolvet. Åh fan!! har du golv!!!