Publicerat Oktober 8, 201312 yr Under den gångna veckan har vårat vvo o de andra grannlagen 9-10 st olika vvo (enbart jaktledare med ordf. från resp. vvo) haft möte o diskuterat avskjutning o älgobs under den första veckan. Alla höll med om att stammen höll på att haverera om vi fortsatte med den här avskjutningen. Vi hade en tilldelning på: 14+14 varav 7 tjurar o 7 kor/kvigor. Hitintills har vi skjutit 7 tjurar, 2 kor (ingen kviga) samt 1 kalv av 14. Inget lysande resultat precis. Vi har sett 2 kor med tvillingkalvar under hela sept.jakten. Många kor med enkelkalv som har varit fredade under sept.jakten. Ganska så snabbt infördes även koförbud när vi insåg hur lite kor/kvigor det fanns på våran mark. Igår hade markägarna o jaktledarna möte o beslutade om den fortsatta avskjutningen som beslutades till 4 kalvar från kor med tvillingkalvar för våran del. De övriga vvo har beslutat att avbryta jakten på vuxna o enbart skjuta någon/några kalvar/vvo. Inget av dessa vvo ingår i något ÄSO numera. När även markägarna tycker att det är för lite med älg på markerna så måste något vara fel. Vi har ingen bolagsskog Sveaskog mer än ett litet hörn borta vid Raggdynan där det fanns ett mob.förråd under Kalla krigets dagar samt att den s. k. Kalixlinjen går rakt igenom våran mark också. Jag känner på mig att det kan bli livat på nästa möte med ÄFG här i Kalix.
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Det är lika uselt med älg här oxå, vi har jagat 15 man och tre usla hundar i 10 dagar och fått två älgar, vi har 7st vuxna på tilldelning och 7 kalvar, nån kalv har vi inte sett röken av Sönderskjutet och överskjutet är min tanke.
Publicerat Oktober 9, 201312 yr Författare Det är lika uselt med älg här oxå, vi har jagat 15 man och tre usla hundar i 10 dagar och fått två älgar, vi har 7st vuxna på tilldelning och 7 kalvar, nån kalv har vi inte sett röken av Sönderskjutet och överskjutet är min tanke. Ok! Det är fler lag än vi som har sönderskjuten älgstam. Inte nog med som jag har skrivit i mitt första inlägg så vill skogsbolagen o markägarna (ÄFG) i norra kommundelen samt i Överkalix att vi skjuter mer kor/kvigor för att minska älgstammen ännu mera. Hur ska älgstammen se ut i framtiden? 1 älg/10 000 ha el. ännu glesare???
Publicerat Oktober 9, 201312 yr Nu har vi ju inte börjat med jakten ännu men även här är önskan att skjuta fler hondjur än handjur, dessutom har vi långtgående taggbegränsning på tjurarna så det är många tjurar, de flesta skulle jag tro, som kommer att vara fredade i vårt älgskötselområde. Jag tänker, med fler tjurar i skogen så kan man producera älgpopulationssiffror som inte ser alarmerande ut men i själva verket har man skjutit ner andelen hondjur så att reproduktionen är på väg att haverera. Alla de stiliga tjurarna med 4-9 taggar som sparats får allt svårare att hitta kor och kvigor att para sig med. Om jag inte missminner mig totalt så visar den senaste spillningsinventeringen att de största koncentrationerna av skötselområdets älgar finns nära rikets fjärde stad Uppsala, fler än 10 älgar/1000 Ha, det sämsta området hade tror jag 2 älgar/1000 Ha... Ska se om det kanske finns nå't postställe vid IKEA-parkeringen!
Publicerat Oktober 9, 201312 yr Det är viktigt att ni håller på 50-50 på ko.-tjur ,, jonsson sen även taggrestruktion får ni det inskrivet i wo då kan ingen markägare gnälla ,,
Publicerat Oktober 9, 201312 yr Har ni inventerat och vad säger i så fall den inventeringen? Spillningsinventering eller flyginventering? Vad säger älgobsen? Könsfördelning, kalv/ko, obs/mantimme ect?
Publicerat Oktober 9, 201312 yr Författare Det är viktigt att ni håller på 50-50 på ko.-tjur ,, jonsson sen även taggrestruktion får ni det inskrivet i wo då kan ingen markägare gnälla ,, 50 %-regeln har vi skjutit efter till 99,99 % under alla mina år här. Undantag är när det har smullit 2 skott samtidigt från olika jägare o 2 likakönade har fallit samtidigt el. om det har kommit in något skadskjuten älg på vår mark så har vi tagit den o räknat av den på tilldelningen men sedan beror det på hur illa den är skadskjuten också. Att det har fällts 2 likakönade älgar samtidigt har hänt 1 gång på 23 år som jag har jagat här i Bondersbyn. Taggrestruktionerna har vi aldrig gått efter. På mina år här i vvo så har det fallit 10-12 älgar med 10 taggar el. mer men däremot så har det fallit många 6-9 däremot.
Publicerat Oktober 9, 201312 yr Författare Har ni inventerat och vad säger i så fall den inventeringen? Spillningsinventering eller flyginventering? Vad säger älgobsen? Könsfördelning, kalv/ko, obs/mantimme ect? Det gör vi varje år en flyginv. Vi o alla grannlag. Den kan gå på en el. 2 dagar beroende på vädret (Mars). Vi brukar ligga på 5-7 älgar/ha i vinterstam. Något år har den dippat ner till ca. 3. Årets obs har jag inte o jag har ingen av dom tidigare heller. Tyvärr så får jag inte fram statistiken från lst:s hemsida.
Publicerat Oktober 12, 201312 yr Författare Avskjutning i Kalixkretsen är 47 % vuxna. Kalv vet jag inte ännu. Kretsen hade haft ett möte nu i halvtid då dom diskuterat det dåliga älgstammen.
Publicerat Oktober 13, 201312 yr Författare Nu har jag fått reda på kalvavskjutningen under sept.jakten som var ofantligt låga 12 %. Mycket kor med enkelkalv har observerats.
Publicerat Oktober 13, 201312 yr Författare Kalvar???? Hur ser dom ut? En liten älg som är mindre än en vuxen älg. Jag har inte sett en levande kalv under hösten ännu.
Publicerat Oktober 13, 201312 yr i storområdet där jag ska jaga i år så har dom gått ut med att dom jaktlag som inte skjuter kalv i år kan bli granskade om deras tilldelning är rätt dvs bli av med en vuxen
Publicerat Oktober 13, 201312 yr Ser inte bra ut här där jag jagar, vi brukar ligga på ca 18 vuxna och ca lika många kalv, iår så är det fram tills idag 9 vuxna o 9 kalv. Jaktområderna runt omkring har lika dåligt. Enligt älgobsarna i år så har det varit dåligt med älg, jag har inte sett en ända älg under hela hösten framför allt under älgjakten, brukar ju alltid se minst en Älg.
Publicerat Januari 11, 201412 yr Författare Nu går jägarförbundet Norrbotten ut o kräver kraftigt minskning av avskjutningen. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=5753692
Publicerat Januari 11, 201412 yr Där jag jagar har vi en helt annan utveckling, så något ljus finns det väl i mörkret. Jag jagar bland annat i Fröjered utanför Tidaholm, Skaraborg, här har vi så mycket älg att vi fått utökad tilldelning utöver de 2+3 vi redan har. Förra helgen jagade vi och såg 16 älgar på ca 500 ha o sköt en kalv. imorn ska vi försöka skjuta en kviga också. Spillningsinventering på marken visar på att vi ligger på en vinterstam mellan 13-15 älgar per 1000 ha, inget som skogsbolaget är särskilt nöjt över. Ca 80% av alla tallplantor är betade exempelvis.. Men älgstammen vi har nu är ett resultat av dålig skötsel under tidigare år då vi endast skjutit 1+2. Visst är det kul att ha älg, iaf om man ser det ur min egen synvinkel som jägare! men i längden är denna älgstam inte hållbar, räknar med en ökad tilldelning till nästa år. Hoppas ni lyckas vända trenden uppe hos er Isjonsson!
Publicerat Januari 11, 201412 yr Författare Jag har en f. d. arb.kollega i Habo så jag får rapporter mellan varven o MartinJ här på forumet jagar ihop med honom också. Det var ingen dålig vinterstam. När jag bodde i Aneby så hade vi mitten på 80-talet en tilldelning på 1 älg/80-100ha. Det var kopiöst med älg o rådjur där. Dom tiderna får man aldrig uppleva igen. Vi är brukar ligga på allt mellan 2-5 älgar/1000 ha i vinterstam. Markägarna (Skogsbolag o privata) norr ut o upp mot Överkalix vill att vi skjuter ännu mer kor o kvigor för att minska stammen ännu mer. Vi har gjort det förut på tidigt 90-tal så fick vi upp avskjutningen från 6+6 till 18+18 som max.
Publicerat Januari 12, 201412 yr Författare Vart i Habo jagar han? Skickat från min ST27i via Tapatalk 2 Pm.
Publicerat Januari 12, 201412 yr Författare Mycket mindre kalv i år södra Småland Ni har väl en el. flera vargar där nu också. Det har ju iaf varit det.
Publicerat April 8, 201412 yr Vi hadde årsmöte igår och då fick vi se att avskjutning oc Älgobsarna minskat rejält i vårt VVO. Vi sköt bara 9 vuxa och 9 kalv, det är en rejäl minskning för oss. Vi bröt jakten tidigt i oktober då vi märkte att dett går käpprätt åt skogen.
Publicerat April 8, 201412 yr Som redan nämnts så har vi rätt gott om älg på Hökensås mellan Habo och Tidaholm. Vet iofs inte resultatet från pågående spillningsinventering men vi borde ha en älgstam som bedöms ligga på 12-13 älgar per 1000 Ha. Vi sänker stammen just nu en aning även om vi inte nådde upp till tilldelningen fullt ut. Men vi hade samtidigt ovanligt många döda älgar av andra orsaker än jakt nämligen 10 stycken. Det var 2 trafikolyckor, 1 som hittades skottskadad i bakdelen som förmodligen påskjutits i angränsande område men ej hittats.... 1 som mer eller mindre avlivades då den var utmärglad och i viss mån orädd och så 6 som hittats döda men vi ej vet anledningen till varför de dött. De sista 6 döda älgarna oroar till viss del då de hittats inom hyfsat begränsat område.
Publicerat April 8, 201412 yr 12-13 älgar på 1000ha!!!! Vi uppskattar att det finns ca 5 älgar på 3700ha. Ändå har vi bara skjutit 5 djur i höst fördelat på två lag, tilldelningen var om jag minns rätt 18 djur.