Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förslag på 22Lr med ljuddämpare

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Då jag har galet mycket kråka på våra jaktmarker men framförallt på min tomt (omsluten av åkrar) så tänkte jag köpa en 22Lr med ljuddämpare. Värt hus har en taklucka på 7 meters höjd som är perfekt.

Vad ska jag ha, någon med erfarenhet av 22 med ljuddämpare?

Publicerat
  • Författare

Fan, det var vad jag innerst inne anade... :(

Publicerat

Vad tror du ljuddämparen skulle göra för nytta om du skjuter kråkor på fält? Det finns inte en chans att du får fler än en per tillfälle oavsett...

-- Mats

Publicerat

Iofs finns det en tanke med att inte störa i onödan, men dämp på kl4 är knepigt att erhålla o 22lr med subs är knappast den bästa medicinen för kråka på fält, 204 ruger o 222 känns spontant väldigt rätt o möjliga att dämpa. Christian

Publicerat

Om det inte blir mer än 150m så är 17hmr kul, men då kvarstår ljuddämparproblemet!

Publicerat
  • Författare

Vad tror du ljuddämparen skulle göra för nytta om du skjuter kråkor på fält? Det finns inte en chans att du får fler än en per tillfälle oavsett...

-- Mats

Jag skrev faktiskt framförallt på tomten :) vill inte störa grannarna. Det är galet mycket kråkfågel. Hundratals på morgonen, ramlar ner i skorstenen ner i kaminen, snor saker på verandan, skiter ner utav helvete. Dom måste bort.

Samma sak hos bonden, tusentals kråkfåglar. Dom äter sådden och tar varenda fågelägg som finns.

Publicerat
  • Författare

Iofs finns det en tanke med att inte störa i onödan, men dämp på kl4 är knepigt att erhålla o 22lr med subs är knappast den bästa medicinen för kråka på fält, 204 ruger o 222 känns spontant väldigt rätt o möjliga att dämpa. Christian

Det är så dyra skott, det är nackdelen :(

Publicerat

Börja ladda själv, mina 222-patroner kostar typ 2,50/st. :)

Publicerat

då är 17hmr eller 17M2(smack2) optimalt "billiga" skott och bra effekt

Publicerat

Jag skrev faktiskt framförallt på tomten :) vill inte störa grannarna. Det är galet mycket kråkfågel. Hundratals på morgonen, ramlar ner i skorstenen ner i kaminen, snor saker på verandan, skiter ner utav helvete. Dom måste bort.

Samma sak hos bonden, tusentals kråkfåglar. Dom äter sådden och tar varenda fågelägg som finns.

Grannkanalen har just nu en eller två trådar aktuella om skyddsjakt med luftgevär och dämpare till klass 4 gevär. Titta in där om du vill fördjupa dig.

Klass 3 o 4

Luftgevär

Ett annat alternativ är kanske att ordna en kråkjaktsdag på tomten och hos bonden där hugade har med byssa o egen ammo. Finns säkert intresse..

Publicerat
  • Författare

Då kanske det inte är helt omöjligt. Runt om åkrarna där jag vill skyddsjaga kråkfågel finns fler ridhus och professionella hästuppfödare. Många travhästar tränas upp här. Kanske går det att använda som anledning samt bifoga karta över åker och ridhus.

Ska nog göra ett försök. Ska inhandla en 22LR vid kommande löning...

Publicerat

Men vänta igen... .22 LR är rikoschettkungen, det är den sista patron du ska använda under såna förhållanden. Du ska ha en tjutvåa, men inte till sånt.

Det enda som är någorlunda säkert när avstånden till skadliga saker blir för korta är luftgevär och hagelbössor.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Men vänta igen... .22 LR är rikoschettkungen, det är den sista patron du ska använda under såna förhållanden. Du ska ha en tjutvåa, men inte till sånt.

Det enda som är någorlunda säkert när avstånden till skadliga saker blir för korta är luftgevär och hagelbössor.

-- Mats

Fan det visste jag inte. Men jag gillar krut, luft är för dykare...

Publicerat

Norsk kråkfälla?

Publicerat
  • Författare

Norsk kråkfälla?

Vad är det?

Publicerat
  • Författare

:)

Jag satt i bilen :)

Publicerat

norsk kråkfälla i all ära men det är inte dumt med lite skytte!

• 2 weeks later...
Publicerat

Håller med om att en 222rem laddad med barnes varmint grenade minimerar risken för rikoshetter och man ska inte underskatta signalvärdet för kråkorna när kråkkompisen försvinner i ett moln av blod och fjädrar. Men om man vill maximera antalet kråkor per skott så gör en ställning med två plankor spikade i ett v och mät in dem så att det är ca 30cm i höjdskillnad mellan fram och bakkant och i rät linje till ditt gömsle. Åtla in dem med mat utlagda i plankorna. Ladda sedan med en 38-46 grams us 6 eller us7 och skjut ett skott längs efter åtelplatsen. Det kommer inte att fungera så många gånger men femton-tjugo kråkor åt gången räntar bra.

Publicerat

Har man inte licens för klass 4 så skall man inte montera dämpare på sin .22LR heller för priset man får betala för en sådan kombination om man åker dit är garanterat av med samtliga bössor och risk för att aldrig återse dem igen!

Har man en gängad 22:a så väcker även det uppmärksamhet och det finns folk i ens omgivning som anmäler utan att man skulle kunna tro en sådan sak...

Mig veterligen finns det få eller inga professionella hästuppfödare som gillar svartfågel på markerna och kan man som föreslagits göra en gemensam åtgärd - eller om man blir efterfrågad som kråkjägare - så kan man ta till betydligt effektivare kalibrar.

Snälla, rekommendera inte folk hur man bryter mot lagen för då har ni totalt missat våra villkor och regler!

Jag har nu modererat denna tråd.

Har ni svartfågel på er tomt och ni inte vill skjuta med krut trots att ni bor utanför stadsplanen - köp ett bra luftgevär!

Bor ni på stadsplanen? Då är det inget att göra...

Publicerat

22a utanför tätbebyggd område hörs väl inte överdrivet ? Grannen skjuter ofta för övning ett par hundra meter från oss. Det hör då inte jag, eller så hör man det man vill...

Publicerat

Har ni svartfågel på er tomt och ni inte vill skjuta med krut trots att ni bor utanför stadsplanen - köp ett bra luftgevär!

Bor ni på stadsplanen? Då är det inget att göra...

Jo, dom anlitar sådan som oss som har licens för dämpare till klass 4.

Och även skottlossningstillstånd i detaljplanerat område :thumbsup:

Tänk på att dom som håller på med illegala ljuddämpare och liknande kan förstöra för oss som verkligen har ett behov av dämpade klass 4 vapen :wink: