Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förslag på 22Lr med ljuddämpare

Featured Replies

Publicerat

Min .22lr pipa är gängad för att jag ska kunna montera pipvikt, så gängad pipa tycker inte jag är uppseendeväckande.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Publicerat

De vapen som är gängade från fabrik är en sak men jag har sett mången gängade 22:or som inte var gängade i fabrik och varken behövde pipvikt eller rekylbroms...

Klart det inte är olagligt men i vilket syfte skall man göra det om man ändå inte får licens på en dämpare i klass 4?

Det kan däremot sticka i ögonen på oinvigda som fortfarande tror att dämpare bara är någonting som lönnmördare anväder.

Publicerat

De vapen som är gängade från fabrik är en sak men jag har sett mången gängade 22:or som inte var gängade i fabrik och varken behövde pipvikt eller rekylbroms...

Klart det inte är olagligt men i vilket syfte skall man göra det om man ändå inte får licens på en dämpare i klass 4?

Det kan däremot sticka i ögonen på oinvigda som fortfarande tror att dämpare bara är någonting som lönnmördare anväder.

vapnet kan vara köpt av en person som har haft tillstånd för ljuddämpare

• 6 months later...
Publicerat

Har man inte licens för klass 4 så skall man inte montera dämpare på sin .22LR heller för priset man får betala för en sådan kombination om man åker dit är garanterat av med samtliga bössor och risk för att aldrig återse dem igen!

Har man en gängad 22:a så väcker även det uppmärksamhet och det finns folk i ens omgivning som anmäler utan att man skulle kunna tro en sådan sak...

Mig veterligen finns det få eller inga professionella hästuppfödare som gillar svartfågel på markerna och kan man som föreslagits göra en gemensam åtgärd - eller om man blir efterfrågad som kråkjägare - så kan man ta till betydligt effektivare kalibrar.

Snälla, rekommendera inte folk hur man bryter mot lagen för då har ni totalt missat våra villkor och regler!

Jag har nu modererat denna tråd.

Har ni svartfågel på er tomt och ni inte vill skjuta med krut trots att ni bor utanför stadsplanen - köp ett bra luftgevär!

Bor ni på stadsplanen? Då är det inget att göra...

Och skall man hålla sig inom lagens ramar skall luftgeväret prestera 150J för kråka...;)

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2

Publicerat

Även vid skyddsjakt/kommunjakt? 

Publicerat

Ja. Skyddsjaktsregeln för luftgevär .22/180mps gäller upp till stadsduva/kaja/skata sedan krävs 150J. Kanske någon fått specialtillstånd från länstyrelse/naturvårdsverket för kråka men inget jag hört talats om. Samanfattning av reglerna: http://www.luftjakt.se/lagar-forordningar

Publicerat

Där ser man.. jag visste inte utan frågade helt ärligt. Tagit för vana att ha både 22lr och Fx med ut nu, man är rätt välklädd då.

Publicerat

Ja vill man vara laglig (och det vill man ju gärna som kommunal skyddsjägare...) så är det till att konka med båda bössorna. Men det är nog många som misstar sig runt detta, vet att en del tom fått (muntligt) okej från polisen att skjuta mås och kråka med luftgevär på skyddsjaktlicens men hade det blivit rättsak så hade det nog blivit problem... Ja det kan bli en hel arsenal på ryggen ibland. Har varit ute på stadsduvavskjutning med 22 luft, grävlingavfångning i fälla med 22lr och gåsjakt med 222r på en och samma kväll. Tre tjugotvåor på ryggen :D Man får vara glad att samma dämpare går till 22 luft och lr iallafall :)

Publicerat

Såhär får man iaf inte göra...... =)

Köpa en 22lr. gänga den för en rekylbums du tänkt att köpa någon gång med samma gänga som din klass 1-2 bössa har som du har ljuddämpare till och sedan använda samma ljuddämpare på båda bössorna.

• 1 year later...
Publicerat

Jag har mycket erfarenhet av kråkjakt med 22lr. och ljuddämpare. Jag använder uteslutande "Winchester Super X SubSonic 40gr. Hollow Point" och "CCI 40gr. SubSonic Hollow Point". Det fungerar utmärkt ut till 100m. Skadeskjutning är ovanligt och beror på dålig skytt när det väl inträffar. Att använda grövre kaliber innebär inte mindre skadeskutning i detta fall. Det vitala området på en kråka är litet och i verkligheten så blir det vitala området inte mer träffat av att man skuter med en .222 eller en 30-06.

Det vanliga scenariot med 22lr. SubSonic HollowPoint är att kråkan faller baklänges ner från tråden/trädet/taket utan att flaxa efter att den har träffat marken. Vid längre avstånd med denna kaliber så är det så klart viktigt att man är säker med sitt vapen och träffar rätt! Tänk på vinden och anpassa avståndet efter din egen för,åga och ditt vapens precision! 

Vad det gäller ljudnivå så är en 22lr. med ljuddämpare och subsonic ammo nästan helt tyst. Mycket tystare än ett standard luftgevär till exempel. Det bör väl sägas här också att om man använder ljuddämpare på en 22lr. så är det såklart SubSonic ammo man använder. I annat fall kan man lika gärna skippa dämparen. I jaktsammanhang bör man dock tänka på att använda en ren blykula med hollow point.

Det finns också en ännu tystare ammo från CCI som heter "Silent". Denna är väldigt lätt laddad och bör inte användas på längre avstånd än 20-30m. då kulbanan är krum och anslagsenergien låg. Råtta/Stare innomhus är bruksområdet för denna.

Vad det gäller fabrikat av ljuddämpare till kaliber .22 så är min erfarenhet att det är liten eller ingen skillnad på dem. Använder man en däpare som egentligen är till större kaliber (typ 6.5x55) så kommer den inte att dämpa lika effektivt.

Här är två bra dämpare för 22lr. som också har liten diameter och inte skymmer siktesbilden.

"ALM Std 22lr."

"A-Tec CMM-4 Rimfire"

Jag använder en CZ 455 American i 22lr. som är "Heldämpad" av ALM Vapen.

Publicerat

Jag har mycket erfarenhet av kråkjakt med 22lr. och ljuddämpare. Jag använder uteslutande "Winchester Super X SubSonic 40gr. Hollow Point" och "CCI 40gr. SubSonic Hollow Point". Det fungerar utmärkt ut till 100m. Skadeskjutning är ovanligt och beror på dålig skytt när det väl inträffar. Att använda grövre kaliber innebär inte mindre skadeskutning i detta fall. Det vitala området på en kråka är litet och i verkligheten så blir det vitala området inte mer träffat av att man skuter med en .222 eller en 30-06.

Det vanliga scenariot med 22lr. SubSonic HollowPoint är att kråkan faller baklänges ner från tråden/trädet/taket utan att flaxa efter att den har träffat marken. Vid längre avstånd med denna kaliber så är det så klart viktigt att man är säker med sitt vapen och träffar rätt! Tänk på vinden och anpassa avståndet efter din egen för,åga och ditt vapens precision! 

Vad det gäller ljudnivå så är en 22lr. med ljuddämpare och subsonic ammo nästan helt tyst. Mycket tystare än ett standard luftgevär till exempel. Det bör väl sägas här också att om man använder ljuddämpare på en 22lr. så är det såklart SubSonic ammo man använder. I annat fall kan man lika gärna skippa dämparen. I jaktsammanhang bör man dock tänka på att använda en ren blykula med hollow point.

Det finns också en ännu tystare ammo från CCI som heter "Silent". Denna är väldigt lätt laddad och bör inte användas på längre avstånd än 20-30m. då kulbanan är krum och anslagsenergien låg. Råtta/Stare innomhus är bruksområdet för denna.

Vad det gäller fabrikat av ljuddämpare till kaliber .22 så är min erfarenhet att det är liten eller ingen skillnad på dem. Använder man en däpare som egentligen är till större kaliber (typ 6.5x55) så kommer den inte att dämpa lika effektivt.

Här är två bra dämpare för 22lr. som också har liten diameter och inte skymmer siktesbilden.

"ALM Std 22lr."

"A-Tec CMM-4 Rimfire"

Jag använder en CZ 455 American i 22lr. som är "Heldämpad" av ALM Vapen.

Testat CCI Segmented? 

Skippat Winchesters vanliga subbar på fågel helt och hållet efter att ha skjutit segmented ett tag.

Publicerat

Jag har inte testat den. Den ger kanske en ännu mer effektiv effekt än hollow points men jag är skeptisk till salongsammo med kopparmantel/beläggning p.g.a. avlagringar i pipan. 

Publicerat

Blir inga avlagringar som märks men mängden död i segmented pluggen är enastående jmfr med andra HP subs. Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

De ingen mantel, de har en ytbehandling med koppar.

Publicerat

Jag har inte testat den. Den ger kanske en ännu mer effektiv effekt än hollow points men jag är skeptisk till salongsammo med kopparmantel/beläggning p.g.a. avlagringar i pipan. 

Den är effektivare på klent vilt..eller tja jag har inte skjutit jättemycket med den men den är bra utan någon som helst tvekan. Den stora vinsten som jag ser det är att kulan delar sig och de fragment som lämnar fågeln/viltet är så pass lätta att de sällan kan orsaka någon skada i känsliga miljöer.