Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

• Similar Content

• Lars213
      By Lars213
      Hej jag läser just nu för jägarexamen men har en fråga angående när du ska provskjuta och öva till de praktiska delen.
      Jag tar en online kurs och studerar då hemma med böcker och läser men har funderat hur man gör under praktiska delen, jag gör den här kursen med min mamma och min styvfar ingen av de har vapenlicens. Jag har trott att man får låna ett gevär på skjutebanan men fått information om att man ska faktiskt ha eget gevär. Ingen i min släkt har vapenlicens och jag har därför ingen tillgång till ett gevär. Så frågan är får man låna vapen på skjutebanan eller måste man få tag på eget
    • Kaffeikoppen
      By Kaffeikoppen
      Jag ska skjuta upp inom en snar framtid och har lite funderingar kring avståndsbedömningen. 

våran kursledare säger att rådjur och fågel är 25 meter och allt annat lovligt på max 30m. Kurslitteraturen säger 20m på rådjur, gås-och andfågel och max 30 på övrigt lovligt. 
      vad är rätt och fel? Antar ju såklart att man ska gå efter boken... 

hur såg era praktiska prov ut? var det tydliga felmarginaler eller var det på metern fel? 

tacksam för svar och erfarenheter! 
    • Ekalfus
      By Ekalfus
      Hej,
      Jag är på jakt efter en jägarexamenskurs som är kort men inte allt för intensiv. Idealet skulle vara en två eller tre helgers kurs (all inclusive) på en gård/gods någonstans i Skåne. Det är min hustru som ska gå på kursen och hon kan av olika skäl inte avsätta allt för mycket tid men vill heller inte ha en kurs som är så kort/intensiv att kunskaperna blir för ytliga.
      Tacksam för alla tips (dock endast i Skåne - eftersom vi bor i Köpenhamn)!
      Mvh,
      Erik
    • klagge
      By klagge
      Hej!
      någon som vet en öppen älgbana den här tiden på året? Måste märkesskjuta ett brons inför en jakt 29 december, skyttet är inget problem men bana verkar vara det. Någon som vet var man kan skjuta? Befinner mig Stockholm. Vore trist att missa jakten bara för att man inte hittar en öppen bana 
    • Tim Marjeta Johansson
      By Tim Marjeta Johansson
      Hej jag funderar starkt på jägarexamen och vet inte hur jag ska göra för måste gå kurs då ingen i familjen har jägarexamen men vad är bäst är det att läsa själv göra provet sen betala för skjutträning och prov sen eller ska man ta en kurs med allt som ingår och om det var borde man gå i luleå? gärna en riktigt bra eller medelmåttig?
Sign in to follow this  
Remoh

Öppen Älgbana

Recommended Posts

Remoh

Hej,

Undrar om det är någon som vet en älgbana i närheten av Stockholm där man kan avlägga högviltsprov vid den här tiden på året? Blev klar med min jägarexamen idag och skulle gärna vilja fixa även högvilt.

Tack på förhand!

Per H.

Det finns en i Enköping där man kan ringa och boka tid för uppskjutning av högviltprov.

http://www.jagareforbundet.se/uppsala/asunda-enkoping/skjutbana.htm

Har varit där några gånger och skjutit själv för både björnpass och träning inför älgjakten. Fin anläggning!

Hur det fungerar med tidsbokningen nu vet jag inte men det skadar inte att ringa och kolla.

Mvh.

Per.

Remoh

Tack för ditt svar Per. Dock så var det faktiskt där jag avlade min examen och de ha tyvärr demonterat sin anordning för säsongen. De pratade däremot om någon plats i Norrtälje som jag inte lyckats identifiera.

Vänligen,

Andreas

viksell

Hej.

Ring till huntyard och Berras i Arlandastad där ska man kunna skjuta upp för högvilt..

Såg det på jaktlust i tisdags..

//Anders

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

defransson

Skokloster borde ha öppet.

Remoh

Hej,

Tack för svaren. Huntyard har fått ett mail, men de sitter väl ute på pass så jag ska ringa dit i nästa vecka. Skokloster skall även det kontrolleras!

Vänligen;

Andreas

alexb

Återkom gärna med pris på de båda, har högviltprovet kvar och det vore ju smidigt att kunna avlägga det under vinterhalvåret.

telefonskrivet

Remoh

Hej,

Oklart med både Huntyard & Varpsund om när man skulle kunna avlägga prov hos dem. Däremot så kör Haninge Jaktskytteklubb prov hela vintern. www.hjk.se

Vänligen,

Andreas 

Mange_H

Var ute på Haninge Jaktskytteklubb i helgen och gjorde mina prov, då sa dom att det även skulle göras prov imorgon Onsdag 6/11, inte hagel men kula.

Remoh

Ja, det verkade som de hade ganska många tillfällen framöver då högviltsprov kunde avläggas. För egen del så är jag ganska chokad under den närmsta framtiden och har därför satt upp mig på en "informell" väntelista hos ansvarig för proven.

MJS

I Norrtälje har du Sundsta säteri och Roslagen JSK. Vet inte om de har öppet dock.. Kan vara värt ett försök isf :)