Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Winchester 70 XTR .243

Featured Replies

Publicerat
Hej är ny här på forumet, nygammal jägare är jag :) sist jag jagade var c:a 18 år sedan och då jagade jag med mest hagel kommer fortfarande använda hagel på rådjurspass men nu gällde mina funderingar småviltsbössan, har som sagt nu fått tillbaka jaktintresset och skaffat vapenskåp & allt som hör jakten därtill, har precis köpt en begagnad Winchester 70 XTR .243 inkl. fontain sikte, bössan har bara haft en ägare & inte mycket skjuten,(har ej fått hem den än men vilken dag som) valde denna bössa & kaliber mycket pga att jag är sugen på smygjakt på rådjur eller kanske vak på räv & rådjur,kom gärna med tips om smygjakt & vak då jag är ganska oerfaren om detta. Dessvärre så är jag helt ny på denna sortens bössor,men jag är inte helt dum så det kommer jag nog på tids nog, men lite tips & råd är alltid välkommet. Min viktiga fråga är dock vilken köpeammo som passar bäst för denna bössa & min typ av jakt?,har varit ute i god tid & kollat ammo och det som finns hemma på lager i de butiker jag hitills kollat här på Gotland där jag bor är: Normas övningsammo .243 i en butik och i en annan finns butik fanns Normas Oryx .243 jaktammo. Vilken rekomenderar ni som vet? och vad ska jag tänka på när jag skjuter in bössan,vet att det är bra med inskjutning i samma yttertemperatur som vid själva jakten,tänkte bara om det är nåt mer man ska tänka på?

Tack på förhand hälsn/Dahlström-75

post-15228-0-46506600-1382439498_thumb.j

• Svar 57
  • Visningar 7,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Bara för att dubbelkolla det uppenbara, du har väl köpt någon övningsammo också? Som du har märkt är jaktammo dyr, och Oryx är en av de dyrare dessutom, så att ligga på skjutbanan och lära känna bössa

• Det tror jag blir ett utmärkt val Dahlström! jag tipsade ej om vortex för jag ännu ej har personlig erfarenhet av det men många är övertygande redan. Här finns ett "vortex sällskap" http://forum.robso

• Nope hemmahörande i Roslagen men södra Gotland är så jävla läckert så där hade jag gärna bott!!   Jo vi jagade kanin och "ankor".. häftigt som fan faktiskt!   Kul att du hittat ditt sikte, Vortex

Posted Images

Publicerat

Välkommen! :)

Det där blir nog en kanonbra bössa för ditt ändamål! Kikaren är tyvärr desto sämre.

Ta det lugnt när du smyger och spana mycket med handkikare är mitt tips.

243w kan vara något kinkig med ammunition jmf med tex 222rem så det allra viktigaste är att du finner en ammunition som skjuter bra. 

Publicerat

Prova norma oryx, om bössan skjuter bra med den så kör på det. Det blir mycket roligare att passa rådjur som är skjutna med bondade kulor än blyspetsar i .243 ;) Sidelock har helt rätt i handkikaren! ditt viktigaste ting vid smygjakt. Har själv haft en win m70 xtr men i .222. Lite tråkigt med den långa lådan för de små patronerna men xtr bössorna andas kvalité och är mycket trevliga. Bra säkring för smygjakt då den låser slagstiftet. 

Publicerat

Korrekt en hårdare kula är trevligare till matvilt. :)

Jag prioriterar för egen del rovviltet så jag har alltid varmintkulor i 222an. Då får man sikta noga eller avstå när det kommer rådjur. :)

Publicerat
  • Författare

Tack för alla råd,

sidelock:ja jo tänkte också på att fontainkikaren kanske inte är så bra kvalité, men den måste väl duga så länge tänkte jag (eller är den helt värdelös och skjuter man dåligt med detta sikte?). Har faktiskt även funderat på handkikare men undrar om det finns nån budgetvariant som har inbyggd avståndsmätare för en billig peng (den behöver ju inte klara mer än upp till 4-500 meter).

Har inte kontaktat de ansvariga vid min närmsta skjutbana än och bokat tid för jag tänkte passa på att låna två hagelbössor som jag kanske ska köpa (den ena inte båda),ena bössan är merkel suhl sida-sida,en ägare (hundförarens i jaktlaget han köpte den ny på -90 talet) inte det minsta glapp har just nu lånelicens på den,den andra vet jag ej vilken hagelgevärstyp den är än,tänkte provskjuta dessa hagelbössor & nyköpta Winchestern,men får man verkligen använda jaktammo på skjutbanan? ,tänkte på om man vill testa med Normas oryx,för isåfall behöver jag ju inte köpa övningsammo,eller? Sidelock menar du att Oryx ammo har en hårdare kula som är bra om man vill skjuta matvilt?

Skulle egentligen behöva tips på vapenvård också,t.ex vad som behövs och hur man gör (helst så billigt som möjlig). Ni behöver inte svara på frågorna om just vapenvården om ni inte vill för det finns kanske nåt bra youtubeklipp på sånt. Stalkern vad innebär lång "Låda"? är det själva inbyggda magasinet?,och iär det en nackdel, isf på vilket sätt? Har också funderat på skjutstöd med tiltfunktion eller sånt z-aim som man skruvar fast under framstocken,men vet ej om det är nåt bra till just jakt,kanske blir onödig tyngd att bära på?

Publicerat

Du kan prova med Fontainen, men funkar det inte så vet du inte om det är ammo eller kikare det är fel på.

Nej det finns inga budgetvarianter på kikare med inbyggd avståndsmätare, du får köpa en av varje för att komma billigare undan.

Du får inte skjuta jaktammo på älgbana med elektronisk markering, för övrigt är det inga problem. 

Oryx är bondad så du slipper att den släpper splitter i stor utsträckning. Mina kulor splittrar som bara den vilket skadar viltet mer = större blödning.

Lång låda = lång mekanism. Din mekanism är stor och lång nog för att rymma 375HH och 416RM vilket många tycker är onödigt stort för en liten patron som 243win.

Vapenvård: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=18352

Harris benstöd 9-13" med tilt kör jag med och funderar på att köpa ett till.

Publicerat

Obs! att lådan är lång har absolut inget med funktionen att göra.

243w har en relativt hög utgångshastighet och de lätta kulorna kan ställa till det rätt rejält i matvilt, om de inte splittras kan de lätt vinkla i viltet. Dessutom öppnar en bondad kula mycket bra i de höga hastigheterna som 243 ger och du kommer få en bra effekt av den bondade kulan ändå. 

Jag själv kör med avståndsmätare och handkikare separat. Beroende på väder och dagsljus kör jag med antingen minolta 8x25 som ryms i bröstfickan och en bausch & lomb 6x32 just nu. Har gått ifrån de stora monstren lite... Har en stor tung zeiss men den åker inte alltid med längre. De gånger jag oftast misslyckats och skrämt iväg vilt är de gångerna jag slarvat med användandet av handkikaren. Man tror man ser ändå men det gör man inte, särskilt när viltet redan hört dig och står stilla och trycker.  

Du får extremt mycket kikarsikte för pengarna om du tex väljer en Burris fullfield II 3-9x50, kostar runt 3.700kr i Sverige eller en begagnad tysk kikare i den prisklassen. Du kommer inte ångra dig när du monterat den jämfört med din fån-taine  :wink:  

Tycker du valt en utmärkt kaliber för din jakt. Det är roligt med kaliberanpassad jakt och inte alltid helgardera! Skitjakt på dig. 

Publicerat
  • Författare

ahh såg att jag formulerade mig lite dumt angående kikare & avståndsmätare,jag har alltså en vanlig kikare som jag tänkt använda till jakten,men en avståndsmätare kanske kan va bra tänkte jag. Får provskjuta med fontaine siktet när jag fått bössan & se vad det duger till, t.ex vad det blir för träffbilder,ska man skjuta in på 80m som jag läst att en del rekomenderar? eller ska man välja ett längre avstånd tycker du?

Publicerat

Prova du med Norma oryx,är det så att bössan inte skjuter med 100grains kulor eller 6,5gram som oryx väger så ska du pröva med lättare kulor.

Det är räffelstigningen som styr vilken kulvikt pipan stabiliserar och många äldre 243:or har stigning för lite lättare kulor.

/Mike

Publicerat

ahh såg att jag formulerade mig lite dumt angående kikare & avståndsmätare,jag har alltså en vanlig kikare som jag tänkt använda till jakten,men en avståndsmätare kanske kan va bra tänkte jag. Får provskjuta med fontaine siktet när jag fått bössan & se vad det duger till, t.ex vad det blir för träffbilder,ska man skjuta in på 80m som jag läst att en del rekomenderar? eller ska man välja ett längre avstånd tycker du?

Ok! jag har en konus range 600 för 1400kr. Den fick rätt bra i nått test för några år sedan som prisvärd. Den mäter exakt och har bra batterilängd men optiken är usel. Går i stort sett endast att använda i dagsljus. Men som avståndsmätare gör den jobbet. Skjut in på 80m men övningsskjut på 150-200m och då ser du också vart träffläget blir "på riktigt" och om du håller måttet att jaga på de avstånden. Jag tror även att du har en 53-55cm pipa vilket gör att ballistiken inte stämmer fullt ut mellan din bössa och normas tabell för 243w (som dessutom ofta är glädjetabell). Det är skitsamma på 80-130m men ska du jaga ut till 200m så kolla DITT kuldrop på 200m vallen. 

Publicerat

Har inte en susning men jag anar att Oryx är dyr som fan, hittar du Lapua Mega så är det en fin plugg med.. Vet inte om Norma slutat sälja sina vanliga blyspetsar? De sköt ok i alla mina bössor.

Publicerat

Polaren använder Norma sp i sin A-bolt så nog ska de finnas kvar.

Publicerat
  • Författare

skit också,visste det var nåt jag inte tänkt på innan köp av .243:an,de där med vilken räffelstigning bössan har som du sa Mad Mike :( jaja återstår att se vilken räffelstigning det nu är (visst fanns den nåt sätt att räkna ut den på?) Måste nog ringa runt och kolla om några fler butiker säljer andra sorters .243 ammo än Norma här på Gotland,eller ska jag börja med den jag hittade? (Norma Oryx) känns ju som bortkastade pengar om denna ammunition skjuter dåligt med min bössa :(

Föresten jag förstår ta mig tusan inte hur jag läser av tabellerna på Normas sida över hur olika kulor fungerar :( ,måste bara försöka få tag i nån jägare som pysslar med studsare & smygjakt här på Gotland som jag förhoppningsvis kan gå "lärling" hos.

bra råd  Sidelock, då testar jag skjuta in på 80 och sen övningsskjuter på 200m,men föresten för att kolla kuldropp är det inte bra att ha nån slags skjutbänk eller vad det heter då? Hipshot & Sidelock menar ni att  Lapua Mega och Norma sp är kanske bättre ammunition för min Winchester 70 XTR .243 än Normas Oryx? Eller måste jag helt enkelt prova mig fram (känns lite för dyrt för min karga ekonomi just nu)

Sidelock Kollade lite snabbt på ditt Harris benstöd,det verkade ju bra, men tyvärr hittade jag ingen svensk återförsäljare,vet du nån butik?

Publicerat

Med största sannolikhet har du 1:10 räffelstigning och den klarar 100 grains kulor galant. Har den 1:8 så klarar den ännu tyngre kulor. Bössor som har 1:11/1:12 i .243 måste anses som ovanliga då jag hittills inte stött på någon.

Ja en skjutbänk är nästan ett måste, så lägger du sandsäck under framstocken och sandsäck under kolven där bak. Då kan du se vad bössan presterar, hitta en bra kula och eliminera dina egna fel. Sen ska du givetvis öva med jägarmässiga stöd. Glöm det där med tabeller och kuldrop till en början och koncentrera dig på att hitta en kula som skjuter bra på 80 i din bössa. 

Publicerat
  • Författare

Det låter åtminstone hyffsat tryggt att den klarar 100 grains kulor (med det menar du Normas Oryx som exempel va?) bra då skiter jag i det med tabeller & kuldrop så länge. Blev nu nyfiken på vilken räffelstigning just min Winchester 70 XTR .243 har,men har tyvärr inte fått hem den än (förhoppningsvis denna vecka) kan man via vapen id få tag i uppgifter om vilken räffelstigning just min bössa har? Vet nån vad räffelstigning heter översett till engelska? googlar så länge och ser om jag får nån översättning :)

Publicerat

Jag har kollat i en gammal katalog och du har 1:9.5 i räffelstigning.

Gränsfall om den stabiliserar kulor över 95grains,du får prova och se.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Jasså Mad Mike,jag fick fram nu information angående Winchester 70 XTR .243 1:10 när jag googlade om räffelstigning,men det kanske stämmer som du säger,tråkigt isåfall :(,innebär det då att min bössa inte klarar längre skjutavstånd än max 150-200m på t.ex rådjur?

Publicerat

Det här med bullet stability är en hel vetenskap och frågan är vad man vill uppnå.

Orginalpipan på min 243 hade 1:9.25 i stigning och den stabiliserade inte Normas 6.5g blyspets men däremot Hornadys 6.5g blyspets,skillnaden dom emellan är att Norma har Flat base och hornady boat tail.

Vidare kan man ha understabiliserade projektiler eller översatbiliserade,den ena skjuter ruskigt tätt på korta håll men sämre på längre och vise versa.

Men man behöver inte göra raketforskning av detta om man inte vill,skjuter kulan bra på 100m så skjuter den bra på 300m också vilket räcker för all normal jakt.

Det absolut enklaste är att köpa ett par askar med olika ammo och se vad bössan gillar,vidare så kan två identiska vapen föredra två olika kulor så börja med ett enkelt test på banan.

/Mike

Publicerat

Ammunition får du prova ut. Dyrt, men något alla måste göra en gång med varje okänd bössa.

Torsbo Handels säljer Harris.

Publicerat

1:9.5 är ju bättre än 1:10 i fallet detta fall då. Sen är det ju inte bara vikten som spelar roll utan formen på kulan, jag tror du kommer lyckas med 95 - 100 grains jaktkulor av traditionell typ. 

Det handlar inte om skjutavståndet. Om stigningen inte stabiliserar kulan får du större spridning (sämre precision) och spridningen ökar ju iof med avståndet. Men haka inte upp dig på kulvikten. Inga problem att skjuta 150-200m med en 85 grains kula!   

Publicerat
  • Författare

Ja jo,blir väl till att testa olika ammunition förstår jag nu,hade bara inte tänkt på detta innan. Vet ni om de ansvariga på skjutbanor runt om brukar ha skjutbänk till låns?

Med skjutavståndet som jag trodde bli mindre så formulerade jag mig otillräckligt igen, men tänkte utan att skriva just detta att det blev sämre precision pga räffelstigningen  

därav trodde jag det skulle bli ett mindre skjutavstånd för man vill ju inte chansa med ett dåligt skott eller skadskjutning av viltet. 

Publicerat
  • Författare

Jahapp ingen Winchester 70 XTR .243 i "brevlådan" idag heller :( (jäkla bussgods,man vet ju inget trots kollinummer) men har åtminstone inköpt en ask 20st Norma Oryx .243 win idag

Jäääävligt dyrt 675 riksdaler :-/ kan det stämma att den brukar va så pass dyr? Får googla & kolla upp ordentligt. Fick också bra information av han jag köpte ammunitionen av bl.a telefonnummer & namn på de ansvariga för t.ex inskjutning av studsare och han sa att de även har skjutbänk vid banan (så då slipper man oroa sig för det), han är själv med i gillet och mycket på skjutbanan som ligger närmast mig så det var ren flax att just en sådan kunnig person jobbade där (är egentligen en bil & gräsklipparverkstad som även råkar sälja ammunition) :-D

Publicerat

Japp, Oryx är dyrt.

Publicerat

Far till närmaste Jaguargruppen-butik istället. 2 askar (40 patroner) Remington Core Lokt Ultra bonded för 595 kr för 270, 308 och 30-06. Kanske också 243? Remington Ultra Bonded är i allt väsentligt precis samma kula som Oryx.

Publicerat
  • Författare

Far till närmaste Jaguargruppen-butik istället. 2 askar (40 patroner) Remington Core Lokt Ultra bonded för 595 kr för 270, 308 och 30-06. Kanske också 243? Remington Ultra Bonded är i allt väsentligt precis samma kula som Oryx.

Tack för tipset exabit,ska kolla det imorgon :)