Publicerat Oktober 24, 201312 yr Jag var iväg till en vapenhandlare för att kika på en SKB-bössa idag. Tyvärr såg den ut som om dom hade släpat den efter en bil till affären, vilket kanske förklarade det lockande priset. Hur som helst hade de även en Fausti Elegant EC som var väldigt fin, den såg nästan ny ut. Jag har mest läst positiva recensioner om Fausti och bössan passade skapligt (såvitt jag kan bedöma kan man anpassa den utan allt för stora ingrepp). Så jag slog till och la handpenning och tänkte skicka in licensansökan i morrn. Nu till min fråga. På väg hem slog det mig att det här kanske var lite förhastat, jag har försökt googla om det här geväret men inte just hittat nåt. Är det någon som vet mer om den här bössan? Jag kan ju fortfarande häva köpet om jag håller på att bli lurad... Priset är 5900:-
Publicerat Oktober 25, 201312 yr Wow.. detta är tveklöst en fråga för pmt.. Spontant, och jag har dessvärre ingen aning, så ser detta ut som en billig lågprisitalienare eller motsvarande. Jag vet alltså inte men uttrycket hellre begagnad kvalité framför ny budgetbössa känns väldigt nära. Men som sagt, jag vet inte. Ser ut som en Fair eller vad de kan tänkas heta..
Publicerat Oktober 25, 201312 yr PMT skrev om Fausti i VT för ett tag sen, ska se om jag hittar numret. Jag tror inte priset motsvarade kvaliteten, men jag kan ha fel. Sök på tuben efter Fausti så finns det några avsnitt med Michael Yardley och Faustisystrarna. Han verkar mer imponerad av dem än bössorna /M
Publicerat Oktober 25, 201312 yr PMT skrev om Fausti i VT för ett tag sen, ska se om jag hittar numret. Jag tror inte priset motsvarade kvaliteten, men jag kan ha fel. Sök på tuben efter Fausti så finns det några avsnitt med Michael Yardley och Faustisystrarna. Han verkar mer imponerad av dem än bössorna /M Jag hade fel, lite iaf. Testet av Fausti finns i nr 3/13 men inte den bössan du tittat på. De modellerna fick godkänt, han kunde tom tänkt sig en själv å de måste va ett bra betyg Sen var det ju inte "din" så PMT får väl uttala sig mer specifikt... /M
Publicerat Oktober 25, 201312 yr Författare Jag har också läst artikeln i vapentidningen, det var där bl.a. jag fick uppfattningen att Fausti är ett bra märke. Men nu hittade jag inte så mycket om just den här modellen när jag söker. Jag undrar om det kan vara en amerikansk variant på nåt sätt eftersom jag mest sett den på sidor från USA. Jag såg den förvisso på en östeuropeisk sida (minns inte vilket land) där den såldes begagnad för 2430 gel. så det verkar ju inte vara lågpris...
Publicerat Oktober 25, 201312 yr Jag har också läst artikeln i vapentidningen, det var där bl.a. jag fick uppfattningen att Fausti är ett bra märke. Men nu hittade jag inte så mycket om just den här modellen när jag söker. Jag undrar om det kan vara en amerikansk variant på nåt sätt eftersom jag mest sett den på sidor från USA. Jag såg den förvisso på en östeuropeisk sida (minns inte vilket land) där den såldes begagnad för 2430 gel. så det verkar ju inte vara lågpris... Numera kan man egentligen inte prata om "bra" märken eller "dåliga" märken, eller jo det kan man men det blir tämligen meningslöst.... Bra märken blir då Holland&Holland, Purdey, Rigby (numera), Dakota etc. Dåliga blir då Lanber, Star, Bingham, Llama etc. Resten däremellan blir varken eller. Som Fausti. De billigaste modellerna från Fausti är "billiga italienare" inte i Classic/Marochi klass dvs rent bottenskrap, men inte så man hoppar jämfota heller...... Det som de kör som kustom är väldigt mycket bättre gjort men kanske inte lika imponerande skjutmässigt. De flesta tillverkare i dag kan ses lite som "koncerner" - vissa kör med samma märkesnamn på alla produkter -som Fausti. Andra kör olika namn inom koncernen på olika marknadssegment - som Berettakoncernen. Så Fausti är lite som AyA - de gör allt mellan riktigt bra och rent skit. Med samma glada min under samma namn. Det andra dom gör som rör till det är att samma modelluppsättning körs i olika kvalitetsklasser beroende på vem som beställer och vad de betalar/specar upp. Tex så har XXL agenturen på Fausti i Sverige, bra så. Samtliga modeller de tar in har uppgraderat trä. Skitsak kan tyckas, med det gör att en Highland från XXL inte är samma Highland som man kanske hittar på nätet utomlands. En direkt prisjämförelse blir ju då komplett meningslös om man inte har koll på detaljerna... Jag testade den delen av Faustis utbud som XXL tar in med sina ändringar - det mesta var väl vad man kan vänta sig . Den enda som jag kände skulle vara lite kul var Sportern, fast då med ett lite mer rundat grepp och premiumchoker. Elegant var tidigare deras basmodellen, eller om du hellre vill ha det omvänt deras bottenmodell. Den förekommer i en herrans massa olika konfigurationer - en enkel ograverad modell, slug-special med korta pipor och sikte, en graverad version med olika grader av och versioner av gravyr och en med lösa sidoplattor. Den borde mao motsvara Highland-modellen hos XXL. T
Publicerat Oktober 25, 201312 yr Författare Tack PMT för ett urförligt svar! Får jag välja så kallar jag det hellre "basmodell" än "bottenmodell". Det verkar ju vara rätt snårigt att avgöra vad som är vad när de har sån spännvidd på vad de tillverkar. Jag tänker att jag chansar och fullföljer det här köpet och hoppas på det bästa. Geväret verkar ju inte vara ren skit som packar ihop efter 50 skott så förhoppningsvis duger det åt mig att lära mig skjuta med. Sen kan det ju vara kul att prova nåt som inte alla andra har också. Och är det någon som vill prova denna mytomspunna puffra så är det ju bara att bjuda med mig (och mina hundar) på fågeljakt här framöver när jag lärt mig skjuta med den. Hipshot: Läste ditt meddelande lite noggrannare nu, geväret jag köper ÄR begagnat så det är BEGAGNAD budgetbössa i så fall.
Publicerat Oktober 25, 201312 yr Tack PMT för ett urförligt svar! Får jag välja så kallar jag det hellre "basmodell" än "bottenmodell". Det verkar ju vara rätt snårigt att avgöra vad som är vad när de har sån spännvidd på vad de tillverkar. Jag tänker att jag chansar och fullföljer det här köpet och hoppas på det bästa. Geväret verkar ju inte vara ren skit som packar ihop efter 50 skott så förhoppningsvis duger det åt mig att lära mig skjuta med. Sen kan det ju vara kul att prova nåt som inte alla andra har också. Och är det någon som vill prova denna mytomspunna puffra så är det ju bara att bjuda med mig (och mina hundar) på fågeljakt här framöver när jag lärt mig skjuta med den. Hipshot: Läste ditt meddelande lite noggrannare nu, geväret jag köper ÄR begagnat så det är BEGAGNAD budgetbössa i så fall. Jag tycker du ska lämna tillbaka handpenningen och strunta i bössan även om den verkar bra (iaf om du hittade den på Nora Jakt o Sportskytte för dit ska jag nästa vecka å då kan jag nypa den om den e nåt å ha ) Skämt åsido, var det där du såg den? Hade de isf nåt annat kul i lager, ska dit på torsdag? /Magnus
Publicerat Oktober 25, 201312 yr Författare Jag tycker du ska lämna tillbaka handpenningen och strunta i bössan även om den verkar bra (iaf om du hittade den på Nora Jakt o Sportskytte för dit ska jag nästa vecka å då kan jag nypa den om den e nåt å ha ) Skämt åsido, var det där du såg den? Hade de isf nåt annat kul i lager, ska dit på torsdag? /Magnus Helt riktigt var det i Nora. Trevlig affär med trevlig personal. De hade bara tre begagnade bockar, de uppdaterar inte hemsidan så bra... En SKB, som nämns på hemsidan och var i ett ganska risigt skick, en Carl Gustaf (tror jag) och MIN Fausti. De kan förvisso ha haft nån mer som jag inte såg. Däremot hade de drivor med sbs till väldigt lockande priser, du kan gå därifrån med typ fem för en tusenlapp... De billigaste kostade 100kr
Publicerat Oktober 26, 201312 yr Tack PMT för ett urförligt svar! Får jag välja så kallar jag det hellre "basmodell" än "bottenmodell". Det är en fråga om referensram. Vissa betraktar en Beretta SilverPigeon som ett snudd på lyxvapen, och behandlar det som ett lindebarn med risiga lungor. Regn, rusk och besvärlig jakt får de aldrig se, där sliter man på nått skrot.... För mig är en SilverPigeon motsvarigheten till färdigskivad sirapslimpa. Du blir mätt, men det är ingen kulinarisk höjdare..... Går du ner på instegsmodellerna av 686-serien så försvinner smöret och du får ett smaklöst korvbröd som inte mättar ens om man äter flera stycken - det enda man blir är illamående.... Det verkar ju vara rätt snårigt att avgöra vad som är vad när de har sån spännvidd på vad de tillverkar. Jag tänker att jag chansar och fullföljer det här köpet och hoppas på det bästa. Geväret verkar ju inte vara ren skit som packar ihop efter 50 skott så förhoppningsvis duger det åt mig att lära mig skjuta med. Sen kan det ju vara kul att prova nåt som inte alla andra har också. Och är det någon som vill prova denna mytomspunna puffra så är det ju bara att bjuda med mig (och mina hundar) på fågeljakt här framöver när jag lärt mig skjuta med den. Beror lite på det med, jag tycker inte det är särdeles svårt. Är man nybörjare är det liksom totalt omöjligt att skilja skit från kanel. Det är på intet vis omöjligt att lära sig mer, långt därifrån. Men man då måste man prova mycket, ofta och länge - helst med någon som kan rätta till dumheterna längs vägen. Spontant skulle jag säga att den var på gränsen till dyr, för den pengen kan du få en Merkel/Simson bock - vilket garanterat är en bättre bössa. Inte så att Faustin är en katastrof, men snudd på dyr kan jag tycka spontant. I synnerhet om det är basversionen. T
Publicerat Oktober 26, 201312 yr Författare Det är en fråga om referensram. Vissa betraktar en Beretta SilverPigeon som ett snudd på lyxvapen, och behandlar det som ett lindebarn med risiga lungor. Regn, rusk och besvärlig jakt får de aldrig se, där sliter man på nått skrot.... För mig är en SilverPigeon motsvarigheten till färdigskivad sirapslimpa. Du blir mätt, men det är ingen kulinarisk höjdare..... Går du ner på instegsmodellerna av 686-serien så försvinner smöret och du får ett smaklöst korvbröd som inte mättar ens om man äter flera stycken - det enda man blir är illamående.... Jag måste säga att jag älskar dina metaforer, frågan är om inte nästa bok borde vara skönlitterär eller tom. en diktsamling! Sen är det ju så att vi har olika smak/behov. Om vi ska fortsätta på korvbrödsmetaforen så har jag en treårig son härhemma som lätt kan äta sig mätt på korvbröd och det kanske kan motsvara där jag står i min skyttekarriär. Vet man inte vad man gillar/är sugen på/har hemma men är hungrig kan ett korvbröd vara en bra start. (har även en 7mån. en två och en fyraåring som gladeligen kastar i sig en hel påse korvbröd men de är hundar och äter även hästskit så dit ska vi inte sträcka metaforen). Det jag försöker säga är att man måste ju börja nånstans och jag väljer att börja här med den här Faustin, sen får jag se om den är rätt för mig annars skickar jag den vidare och har förhoppningsvis bättre koll på vida jag vill ha. Jag är helt på det klara med att det är mitt eget beslut och jag kommer inte att gnälla om att "jag läste i vapentidningen att Fausti var bra men det var bara skit". Beror lite på det med, jag tycker inte det är särdeles svårt. Är man nybörjare är det liksom totalt omöjligt att skilja skit från kanel. Det är på intet vis omöjligt att lära sig mer, långt därifrån. Men man då måste man prova mycket, ofta och länge - helst med någon som kan rätta till dumheterna längs vägen. Spontant skulle jag säga att den var på gränsen till dyr, för den pengen kan du få en Merkel/Simson bock - vilket garanterat är en bättre bössa. Inte så att Faustin är en katastrof, men snudd på dyr kan jag tycka spontant. I synnerhet om det är basversionen. T Problemet med alla bössor man skulle kunna få för pengarna är väldigt svåra att hitta. Nu har jag förvisso inte letat efter Merkel/Simson utan hållit mig till "klassikerna" (beretta, browning etc.) som kommer upp i tråd efter tråd och jag hittar just inga till de priser som nämns. Och är priset bra så är de inte i nåt vidare skick. Sedan tillkommer ju bränslekostnaderna när man ska köra runt och leta bössor. T.ex. åkte jag ju nu drygt tjugo mil enkel resa för att kika på den här SKBn som nämns i ts och den såg ju ut som den blivit släpad efter en bil, för någon vecka sedan åkte jag typ tolv mil, enkel resa, för att titta på en miroku för 4500:- och där såg det ut som de hittat en förlorad träbit från regalskeppet Vasa och gjort kolven av. Men visst kan jag säkert hitta en bössa som är snäppet bättre en den här Faustin och billigare också, men om jag då lagt ner flera tusen till i bränslekostnader så känns det fortfarande inte som en så bra affär.
Publicerat Oktober 26, 201312 yr Jag måste säga att jag älskar dina metaforer, frågan är om inte nästa bok borde vara skönlitterär eller tom. en diktsamling! Man vet aldrig........ Sen är det ju så att vi har olika smak/behov. Om vi ska fortsätta på korvbrödsmetaforen så har jag en treårig son härhemma som lätt kan äta sig mätt på korvbröd och det kanske kan motsvara där jag står i min skyttekarriär. Vet man inte vad man gillar/är sugen på/har hemma men är hungrig kan ett korvbröd vara en bra start. Jo, det finns alltid en början.... Likt korvbröd är det ok i första bettet, men man tröttnar fort.... (har även en 7mån. en två och en fyraåring som gladeligen kastar i sig en hel påse korvbröd men de är hundar och äter även hästskit så dit ska vi inte sträcka metaforen). Nä, det faller utanför smak och mänsklig kultur. Lite som med primitiva bultstudsare..... Det jag försöker säga är att man måste ju börja nånstans och jag väljer att börja här med den här Faustin, sen får jag se om den är rätt för mig annars skickar jag den vidare och har förhoppningsvis bättre koll på vida jag vill ha. Jag är helt på det klara med att det är mitt eget beslut och jag kommer inte att gnälla om att "jag läste i vapentidningen att Fausti var bra men det var bara skit". Problemet med alla bössor man skulle kunna få för pengarna är väldigt svåra att hitta. Nu har jag förvisso inte letat efter Merkel/Simson utan hållit mig till "klassikerna" (beretta, browning etc.) som kommer upp i tråd efter tråd och jag hittar just inga till de priser som nämns. Och är priset bra så är de inte i nåt vidare skick. Sedan tillkommer ju bränslekostnaderna när man ska köra runt och leta bössor. T.ex. åkte jag ju nu drygt tjugo mil enkel resa för att kika på den här SKBn som nämns i ts och den såg ju ut som den blivit släpad efter en bil, för någon vecka sedan åkte jag typ tolv mil, enkel resa, för att titta på en miroku för 4500:- och där såg det ut som de hittat en förlorad träbit från regalskeppet Vasa och gjort kolven av. Nu finns det både sandpapper och stockolja - så risiga kolvar finns det ytterst enkla åtgärder till. Därtill ska du tråla blocket förr än handlarna..... Men visst kan jag säkert hitta en bössa som är snäppet bättre en den här Faustin och billigare också, men om jag då lagt ner flera tusen till i bränslekostnader så känns det fortfarande inte som en så bra affär. Du kan hitta mycket i ditt närområde.T
Publicerat Oktober 27, 201312 yr Författare Mina svar i grönt. Jo, det finns alltid en början.... Likt korvbröd är det ok i första bettet, men man tröttnar fort....Nä, det faller utanför smak och mänsklig kultur. Lite som med primitiva bultstudsare.....Jag är inte riktigt säker på vad vi talar om längre... Men jag har blivit sugen på korv. Nu finns det både sandpapper och stockolja - så risiga kolvar finns det ytterst enkla åtgärder till.Absolut kan man fräscha upp kolven, men i de fall jag nämnde så var resten av vapnet i ganska risigt skick också. Jag tänker att om någon låter kolven förfalla till den här nivån så är de antagligen inte helt anala med vapenvården i övrigt. Därtill ska du tråla blocket förr än handlarna.....Jag har förstås kikat på blocket också, problemet är att blocket inte är vad det en gång varit. Nu känns det som folk lägger ut prylarna till i princip nypris (eller tom. över ) Så priserna skiljer sig inte särskilt mycket från handlarna, i alla fall inte på de gevär jag kollat på. Du kan hitta mycket i ditt närområde. Problemet här är att närmsta handlare, 2,4 mil, säljer enligt egen utsago "bara skit" när det kommer till begagnade hagelgevär. Sedan säljer nästa tre vapenaffärer alla sina begagnade vapen på auktion. Nästa handlare är 7,5mil och de visar inte på internet vad de har så dit får man chansa att åka. Nästa är Uppsala (10mil) och Enköping (11mil). Det finns förvisso någon butik på Ekerö men de visar sina vapen på nätet och där har jag inte hittat nåt... Jag är väldigt tacksam för dina råd i detta och eftersom du lägger tid på att hjälpa mig så vill jag förklara varför jag inte följer dina råd. Det är alltså inte menat som undanflykter eller ursäkter.
Publicerat Oktober 27, 201312 yr Mina svar i grönt. Blir lite rörigt att kommentera..... Men jag försöker! Att jaga med en primitiv bultstudsare är lite som hundars matkultur - inget man ska göra eller försöka sig på, bara försöka stävja det allra värsta..... Att se sin hund äta en död groda är som att se folk ha ihjäl en älg med en T3slaktmask från Tikka, vad är det för kul med det? Vad gäller relationen utseende/skick så är det inte speciellt svårt egentligen. De flesta hagelpangar bärs långt mycket mer än de skjuts, så risig yta betyder väldigt ofta inte ett smack i hur det ser ut på insidan. Vad gäller "vapenvård" så är det inget man ska anala relationer till, så länge du håller hjälpligt rent under utdragaren och gravrosten inte får fäste så är det som regel bara att kolla om den är glapp. Är den det får man pruta vad bultbytet kostar. Jag har skrivit en enkel instruktion om hur man kontrollerar ett brytvapen, den ligger och skräpar på nätet nånstans. På både danska och svenska. Det är inte raketvetenskap. På blocket ger man bud. Slutkommenterat. Bjuder någon över ditt bud, grattis till säljaren. Annars får säljaren fundera på varför han inte får sålt den. Det är köparens marknad i allra högsta grad - utnyttja det. Vad gäller handlare så är det då inte många i Sverige som "kan" hagelvapen, de flesta är fenomenalt vilse i pannkakan när det gäller hageljakt, hagelskytte och hagelvapen. Undantag finnes men de är oroväckande få ärligt talat. Å andra sidan ligger försäljningen hos de flesta 1:10 eller 1:20 i relationen hagelbössa/studsare...... Så det finns en naturlig förklaring. Jag är väldigt tacksam för dina råd i detta och eftersom du lägger tid på att hjälpa mig så vill jag förklara varför jag inte följer dina råd. Det är alltså inte menat som undanflykter eller ursäkter. Jag kan bara ge dig råd - om du lyssnar eller inte har jag inget inflytande över.
Publicerat Oktober 28, 201312 yr Författare Blir lite rörigt att kommentera..... Men jag försöker! Sorry det blev lite rörigt, hade en ny dator och är inte så teknisk så jag förstod inte hur man delade upp inlägget. Jag kan bara ge dig råd - om du lyssnar eller inte har jag inget inflytande över. Jag är som sagt tacksam för dina råd! Nu tar Stockholms län 12 veckor (!) på sig att bevilja vapenlicens så det tar ett tag innan jag kan prova Faustin. Visar det sig vara lågbudgetjunk som går sönder på några skott så lovar jag att skriva i den här tråden så att fler än jag lär sig nåt av detta.
Publicerat Oktober 28, 201312 yr ...... Jag är som sagt tacksam för dina råd! Nu tar Stockholms län 12 veckor (!) på sig att bevilja vapenlicens så det tar ett tag innan jag kan prova Faustin. I Skåne tar det 20 veckor...... Visar det sig vara lågbudgetjunk som går sönder på några skott så lovar jag att skriva i den här tråden så att fler en jag lär sig nåt av detta. Nu tror jag inte den ger upp riktigt så fort, men håll koll på rosten och att enkeltrycket kopplar om. Där har du nog dina första problemområden. Märker du med tiden att rostar resp. inte rostar så vet du ju vad du ska förhålla dig till. Men lägg inga stora pengar i den om den klyddar. T
Publicerat Mars 2, 201412 yr Författare Nu har jag fått hem bössan och ska försöka mig på att lägga ut bilder; gravyr: Till sist en fråga. Det sitter choker i men jag fick ingen chokenyckel till. Är det någon som vet vilken nyckel jag behöver till dessa?
Publicerat Mars 3, 201412 yr Ser ut som många andras choker. Kolla t ex en nyckel från Beretta passar. Borde vara enkelt att hitta en ny isf.
Publicerat Mars 3, 201412 yr Författare Hittat en nyckel. Din om du vill ha den. Kanon! Vi kanske kan ta det i samband med ett skjutbanebesök framöver?
Publicerat Mars 19, 201412 yr Författare Kom på en fråga till. Har för mig att jag läst nånstans att om man har 76 eller mer i hylslängd så kan man skjuta alla slags stålhagel. Stämmer det? Kan inte hitta det nu trots att jag sökt en lång stund nu. Det är 12/89 på Faustin.