Publicerat Mars 19, 201412 yr Kom på en fråga till. Har för mig att jag läst nånstans att om man har 76 eller mer i hylslängd så kan man skjuta alla slags stålhagel. Stämmer det? Kan inte hitta det nu trots att jag sökt en lång stund nu. Det är 12/89 på Faustin. Nja inte riktigt. Jag vet ärligt talat inte men tvivlar. Vad du KAN göra är att skjuta alla patronlängder, från 12/65 till 12/89.. Rimligen så borde grejerna hålla för all plugg givet långa patronläget men jag vet alltså inte.
Publicerat Mars 19, 201412 yr Kanon! Vi kanske kan ta det i samband med ett skjutbanebesök framöver? Vart brukar ni skjuta? Brukar va i Tyresö nu och då och skulle gärna hänka med någon gång om det går.
Publicerat Mars 19, 201412 yr Författare Alla slags?Det finns ju, som jag har förstått, två typer av stålhagel. Dels lite lättare övningsskott som man kan skjuta i mer eller mindre alla bössor och dels lite tyngre som pipan ska vara ståltestad för. Nu hade jag fått för mig att jag läst nånstans att man kunde se på hur lång patronlängd bössan kunde ta om det gick att skjuta de tyngre stålladdningarna. Men det kanske var en missuppfattning... Vart brukar ni skjuta? Brukar va i Tyresö nu och då och skulle gärna hänka med någon gång om det går. Vi har inte kommit iväg än. Jag försöker få med mig Ken1 till skjutbanan i Sorunda eftersom jag är för blyg för att åka själv. Sen har de bara öppet på lördagar och då har jag varit upptagen fram tills i lördags men då blev vi hindrade av ett "divine intervention" - ett vädebakslag av bibliska mått... Men självklart kan du haka på om det passar nån gång!
Publicerat Mars 19, 201412 yr Vi har inte kommit iväg än. Jag försöker få med mig Ken1 till skjutbanan i Sorunda eftersom jag är för blyg för att åka själv. Sen har de bara öppet på lördagar och då har jag varit upptagen fram tills i lördags men då blev vi hindrade av ett "divine intervention" - ett vädebakslag av bibliska mått... Men självklart kan du haka på om det passar nån gång! Vah... om jag vågade mig helt solo ut på banan hos oss med råbarkade rospiggar så ska nog du våga hos er. Hoppas ni kommer iväg, det är ju så kul.
Publicerat Mars 20, 201412 yr Alla slags? Ja, så länge du chokar mindre än 0,5mm dvs 1/2 choke......... /T
Publicerat Mars 20, 201412 yr Författare Ja, så länge du chokar mindre än 0,5mm dvs 1/2 choke......... /T Betyder det att jag förstått det rätt att man kan skjuta högeffektsstålpatroner i bössan? Så länge jag chokar mindre än 1/2choke.
Publicerat Mars 20, 201412 yr Betyder det att jag förstått det rätt att man kan skjuta högeffektsstålpatroner i bössan? Så länge jag chokar mindre än 1/2choke. Ja /T
Publicerat Mars 20, 201412 yr Choka mindre verkar ha blivit ett missförstånd många gånger. Det är alltså okej från cylinder ner till halv.
Publicerat Mars 20, 201412 yr Författare Jag har bara cylinder och kvarts så det borde alltså gå bra. Men tack för klargörandet!
Publicerat Mars 20, 201412 yr Choka mindre verkar ha blivit ett missförstånd många gånger. Det är alltså okej från cylinder ner till halv. Från cylinder upp till 0,5mm strypning om vi ska vara petiga - det brukar hos de flesta tillverkare vara 1/2 choke. Man säger att choken ökar om strypningen ökar, alltså upp till och med 1/2 choke är ok. Choke definieras inte som en strypning utan ett %-tal av hagelladdningen i en 75cm cirkel på 35m. /T
Publicerat Mars 20, 201412 yr Författare Är det bössan eller träffbilden som tar stryk om jag chokar mer...äh mindre... äh trekvarts eller full?
Publicerat Mars 20, 201412 yr Är det bössan eller träffbilden som tar stryk om jag chokar mer...äh mindre... äh trekvarts eller full? Stål "tar" choke mer än bly så du kan räkna med ett steg mer choke så fort du kör stålhagel, 1/4 blir 1/2. Normalt ger redan 1/2 choke (vilket är 3/4 med stål i praktiken) sämre träffbilder oavsett vad du har för hagelmaterial. Optimal choke är mellan 1/8 och 1/4 i de flesta fall om det är träffbilderna du vill åt. Sedan vad gäller högeffektspilarna så är det trycket i hagelkroppen som är problemet eftersom haglet är "trögt", i synnerhet om man har grova stålhagel. Och då är risken överhängande att du får en skottbula bakom choken eller att choken skjuts med ut om du har tex full choke och en tung stålladdning US1 /T