Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Någon som fått precition i 270wsm?

Featured Replies

Publicerat

Jag har testat rhino 150 grains i tre laddvikter likaså med NF 150 grains men kommer knappt under 50mm!

Jag har laddat rätt högt men inte över normas laddata!

Max fart jag haft är 935m/s!

Ska jag behöva köpa oryx värdigladdat och testa om pipan är kass?

Nu duger 50mm på vakgris men känns inge kul!

samma bössa med 6xc håller lätt under 20mm med både rhino och v-max!

Publicerat

För att utesluta faktorer föreslår jag att du handlar Normas 130grains BST i 270wsm. Den skjuter jag inom klisterlappar med när jag rattar spakarna rätt. Givetvis kanske inte din pipa gillar denna patron/ laddning. Men för att jämföra kan den kanske vara intressant även för dig.

/M

Publicerat
  • Författare

tack

den har jag hemma!

Vad jagar du med denna?

Publicerat

Jag säger detsamma, testa kulor som är kända för att skjuta bra. BST, Accubond, SMK mm.

Publicerat

för lätt kula för klass 1, även om energin finns. Använder den till hägnavskjutning. Eller till klass 2 vilt... Precisionen räcker och blir över på allt under 200m

/Micke

Publicerat
  • Författare

Jag var ute i laddrummet och laddade upp lite mer rhino och vid kontrollmättningen så är hylsorna maxlånga, +- 0,2mm, kan en hylsa som är 0.2mm för lång ge min spridning?

Nu är dessa skjutna två ggr, de jag just provskjutit. jag kan inte säga hur långa de var efter ett skott!

Jag har aldrig behövt kolla förrän efter 4-5 laddningar!

Är detta ett tecken på höga tryck?

Publicerat

Kraftig sträckning på hylsor är troligen ett tecken på överkalibrering. Mät hur mycket bröstet trycks tillbaka

Publicerat
  • Författare

Du menar skillnaden på en kalibrerad och en nyskjuten hylsa?

Publicerat

Jag var ute i laddrummet och laddade upp lite mer rhino och vid kontrollmättningen så är hylsorna maxlånga, +- 0,2mm, kan en hylsa som är 0.2mm för lång ge min spridning?

Nu är dessa skjutna två ggr, de jag just provskjutit. jag kan inte säga hur långa de var efter ett skott!

Jag har aldrig behövt kolla förrän efter 4-5 laddningar!

Är detta ett tecken på höga tryck?

Du sa att du hade Norma 130grains BST hemma - gör följande: åk till din lokala skjutbana, ta med din Blaser (har för mig att de var en R93) och ratta dit 270wsm pipan. Kontrollera din skottställning medelst antal skott tills du är nöjd. Vänta därefter en stund, och skjut 5 skott mot valfri oskjuten tavla. Vila en stund gör därefter om föregående moment. Vila på nytt och repetera föregående moment. Detta skall göras med så stadigt och stabilt skjutstöd man i den bästa av världar kan uppbringa på en skjutbana! Fotografera därefter utfallet och presentera i denna tråden!

När du sen analyserar dina träffbilder om 5-skott per mål skjutna med fabriksladdad ammunition ser du vad din bössa kan prestera med ammunitionen OM du gör vad du ska som skytt. Ser det för djävligt ut kan du fortsätta jaga hastighet, det lär troligen inte hjälpa. Utfallet över dessa tre serier berättar antingen att Norma BST 130grain hatar att bli skjuten ur din R93a eller vadhelst du besitter för kvalitéer som skytt. Oaktat kan jag meddela att den skjuter gudomligt bra ur en Tikka T3 supervarmint, vill du få detta utförligare bekräftat hänvisar jag till min jaktdagbok. Kalibern (åtminstonde i de exemplar jag äger) skjuter bättre än vad jag som skytt presterar med över disk köpt ammunition.

Handladdingen då - när du konstaterat att din bössa skjuter drägligt, skippa jakten på hastighet. Oryx säljs över disk och den skjuter också tätt ur min 270wsm. Jag klagar inte på någon fabriksladdad Norma produkt för nämnd kaliber, alla varianter jag testat träffar där jag siktar, ingångshål bakom bog är i kaliberns storlek - utgång som en femkrona. Tämligen effektiv död och jag förstår inte hur man kan behöva mer prestanda än detta? Ska du jaga vattenbuffel eller perforera motorblock? Vad jag däremot kan säga dig - skjut genom bog och kassera framvagnen. Upplever du annat resultat så gratulerar jag dig.

Vad jag läst om dina frågor kring laddningar för kalibern förstår jag om hyslorna är utmattade och sträckta. Detta vågar jag påstå är en konsekvens av din jakt på hastighet - utan att jag är insatt! Som du nog förstått är mitt svar på din ursprungliga fråga "Någon som fått precition i 270wsm": Jo, troligen mer precision än vad jag som skytt kan hantera och med fabriksladdad ammunition från Remington och Norma! Detta kan dock säga mer om mig som skytt, än vad den säger om ammunitionen...

/M

Publicerat

Hårda laddningar o hård kalibrering länger hylsorna och sliter ut dem snabbt, anpassad hel kalibrering hanterar den saken, kunniga och erfarna hand laddare känner till detta.

Hylsor som är nära eller över max längd är farliga i så motto att de kan generera övertryck. Christian

Publicerat
  • Författare

Ok, då har jag lite att testa!

Fabriks oryx går i samma hastighet som mina egna rhino och nf ca 930m/s!

Publicerat

Både NF och Rhino är solid shank kulor, som inte hanterar/reagerar på tryck/fart som Oryx, Ozz ditt påstående ovan är kort, inte genomtänkt, uppvisar en fortsatt bristande förståelse för detta med handladdning,

det kan vara så att båda kulorna kan skjuta i din pang men runt 850 istället, men det lär du aldrig få veta, när du eldat upp pipan på att hitta maxfart. /Christian

Publicerat
  • Författare

Christian jag jagar inte Maxfart!

NF går lika illa i 900m/s som i 930m/s verkar som det inte handlar om fart!

Det min ringa erfarenhet av fart är att i mina andra kalibrar kommer precisionen ju närmare Normas laddata jag kommer, Men denna erfarenhethandlar endast om 7 kalibrar!

Men jag ska skjuta bst så fort tid finnes!

Publicerat

Läs maichels inlägg. Begrunda vad du läst i tre minuter. Läs det sen en gång till. Begrunda i tre minuter till. Sen ska du nog få ordning på problemet. Sprider det fortfarande så gör om föreslagen procedur fast dubbla omgångar.

Publicerat

Oz,

du börjar lite i fel ände igen.

om ladd-livet rövkör en så brukar man gå tillbaka till typ norma standardpatroner och standardladdning för att få en referens. referens som i att det brukar funka för alla - hyfsat bra.

0,5. rengör din bössa ordentligt.

1. svarva dina hylsor så du vet hur långa de är.

2. ladda lugnt o fint, mät hylsorna, få en känsla för tänhattslägena om de är slappa eller spänstiga.

2,5. Identifiera hos dig själv om du har en bra eller dålig dag. stressad/ostressad. skriv ned det.

3. skjut olika laddningar och läs trycktecken, dvs rekyl, ljud, fart, hylssträckning och om du måste - platt tändhatt...

4. försök hitta din koppling till QL i fart och laddningar. så du får en känsla för hur programvaran levererar beräkningar.

5. skriv ned allt du observerar i en bok/block, inte på internet.

6. fundera själv ut vilka orsaker du tror det är som ligger bakom eventuella avvikelser och presentera din hypotes här för kommentering av andra. annars blir trådarna skräpiga för dig.

7. ta med dig råd du får och gör om processen och bygg en erfarenhetsbas kring din bössa.

Kalle, som inte svarvat hylsa i 260n än, tänker inte göra det heller.

Publicerat
  • Författare

Tack Kalle, trevlig hjälp!

Jo jag kanske börjat i fel ände?

Och ja, detta med 270 wsm kanske var för svårt för mig?

Men jag skriver ner varje laddning men dock inte vilket humör jag är på, brukar kännas rofyllt att sitta och ladda!

så förutom punkt 1 så har jag försökt göra detta, men med min oerfarenhet så trodde jag inte hylsorna kunde bli för långa redan efter en laddning, men nu vet jag!

Jag vet dessutom att många tror jag laddar max i allt jag har, men så är inte fallet, men jag lusläser ql och normas laddata och förväntade hastigheter.

när det gäller 270wsm så ville jag ha en klass ett kula i ca 950m/s därav valet av kaliber, sen om jag bara har 925m/s är ok men tycker 850m/s med denna kaliber är fel, då borde jag kanske tittat på 270w!

kalle, det är bara 270wsm som laddrövkör,,,6xc är kanon likaså 9,3x62, 7x57r, 308 även 6,5x55 och 375h/h hade jag inga problem med!

Så det kan vara så att det var för enkelt i början och nu fick jag stopp!

Publicerat

Det är när du skjuter som jag menar att du skall anteckna hur det känns och hur du känner dig. Det påverkar hur det ser ut i träffbilden. Stress gör lätt 20-25mm på 100m om det vill sig illa.

Publicerat
  • Författare

Det är när du skjuter som jag menar att du skall anteckna hur det känns och hur du känner dig. Det påverkar hur det ser ut i träffbilden. Stress gör lätt 20-25mm på 100m om det vill sig illa.

Ok, jag kollar faktiskt pulsen, och noterar om jag har hög puls,,,,ännu har jag inte behövt notera"ingen puls"
Publicerat

Ozz- du kan tro vad du vill om dina tryck, det är trots allt inget du har en aning om, dina hylsor berättar för dig att du laddar för hårt, kalibrerar för hårt och att det är vad som länger dem. Lägg till dina precisions bekymmer så framgår det att du kan ha bekymmer med formen, såsom WT angivet, att du har en pipa som är förbrukad, går lätt att göra med magnum kalibrar, alt har en pipa som aldrig kommer att skjuta, osv.

För egen del ser jag ett flertal skäl till att du inte får det att lira, bland annat för att ditt övriga innehav av kalibrar är sådant att de nästan skjuter av sig själva, ie tarvar i praktiken inget av handladdaren. /Christian

Publicerat
  • Författare

post-9792-0-33014900-1383646409_thumb.jpInget jag är stolt över men här kommer 3 femskottserier med hyffsat stöd fram på 100m håll med ca 5 min paus emellan!

Fick trots vilan lite Mirage men inget som förklarar detta!

De lite svarta jag ringat in är en 4skottserie med rhino(spridning ca 7cm)!

Kalle,,, ingen toppendag, lite feber och lite frusen men jag värmde mig i bilen mellan serierna så dålig bortförklaring!

Christian, jo jag har nu fattat att 270wsm är krångligare än ex 6xc att ladda, det visste jag inte när jag började!

Menar du att pipan är slut innan 100 skott?

den är noga rengjord mellan varje testskjutning!

Publicerat

Tja det går att knäcka en magnumpipa på 100 skott men knappast som du har skjutit den då, av vad jag läst var jag övertygad om att du avlossat 500+ skott med riggen efter som du förefaller ha hunnit med så många kulor, så många variationer på laddata och COL mm och vid 500+ skott så hade det varit en relevant kommentar.

För övrigt skulle jag tro att de två bättre av de där tre träffbilderna, det är så bra som du kommer att kunna få pangen att skjuta, jag hade inte ens funderat på att ägna mer tid åt att laborera, det är enbart ett uttryck för en sjuklig vilja att få sakerna att slå tätare än vad de är kapabla till.

Jag hade iofs kört en vända på 300 meter och en på längre håll för att se vad som sker där för att acceptera/känna till den sanna precisionen på håll med pangen men där hade jag slutat. /Christian

Publicerat
  • Författare

ÖÖH christian,,,tyvärr är det med normas färdigladdat, hade mina egna gått så "bra" så hade jag börjat laborera med friflyggt 0,2 grains upp och ner!

då hade jag sett "ljuset" en möjlighet att hitta rätt men med 5cm som bäst på tre olika kulor och 4 olika laddatvikter så är jag frågande!

Jag ska i alla fall göra några försök till med att svarva ner hylsorna 0,2mm och kalibrera lättare/mindre!

Vill bara göra som Maichel tipsade om först, se om han såg något på de spridda skurarna!

Publicerat

ozzian: Korrigerade du 1 eller 2cm upp efter första femskotts-serien?

Tror utfallet är i linje med vad du kan förvänta dig av dig själv som skytt med kalibern och fabriksladdad ammunition - som Christian säger. Skjuter du dämpat? 

/M

Publicerat
  • Författare

Jag tänkte faktiskt skriva att jag INTE skruvade mellan serierna, den förändringen tänkte jag själv på!

Jo a-tec maxxim dämpare!

Publicerat

Av med dämpen ozz. Annars känner du inte vad som händer ordentligt.. Skaffa riktigt bra stöd, inte halvbra, backa till 200m då vinden sabbar för dig ev på 300m. Jag håller inte riktigt med chris där. Vårda skotten, känn efter hur dun position är, hitta den bekvämaste ställningen och skjut likadant hela tiden, slappna av.

Du har ett eller två skott som rymmer hela tiden - okonsekvent rekylupptagning eller dämparens inverkan via Mirage.