Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Måttanpassad hagelbössa.. är det meningsfullt verkligen?

Featured Replies

Publicerat

Och ska kolven passa måste ju måtten stämma, eller hur?

Och om man nu har en standardkropp så må det ju vara "home free", men det är inte det för mer än runt 50%. Jag vet ingen kvinna som travat in hos handlaren och hittat nått som passat tex. Allt har varit för långt, för tunt i ryggen och för lågt. Då får man vackert knåpa om kolven så den passar. Och för att kunna få det gjort behöver man mått. Och de får man genom att titta i naveln?

/T

Publicerat

+1 på balans och pipvikt och piplängd! Men det är ju jävligt individuellt, Är otroligt nöjd med balansen i min, men skulle gärna ha längre pipor.......blir lite annan målbild och underlättar på lååånga håll.

Publicerat

Jaktmarker o Fiskevatten hade för många år sedan en artikel av Christer Holmgren (har kvar kopian) med en liten tjej och en stor kille. Där man ändrade kolven felaktigt genom att höja kolvkammen och förlänga den för att studera hur träffbilden förflyttades och det är ingen tvekan om att kolven har betydelse för hur "bössan slår" även om temperament, teknik och stil (+ balans)  spelar roll.

Publicerat

Så vart vänder man sig då om man varken har en aning om kolvmått eller vilken skjutstil man har?

/Markus

Publicerat

Så vart vänder man sig då om man varken har en aning om kolvmått eller vilken skjutstil man har?

/Markus

Till en bra skjutskola, initialt inte för att ta kolvmåtten utan för att lära sig skjuta i första hand. Mättad kolv till någon som inte har en konsistent anläggning är bortkastat.

T

Publicerat

+1 på balans och pipvikt och piplängd! Men det är ju jävligt individuellt,

......

Det är kolvmåtten också.....

T

Publicerat
  • Författare

Visst, kvinnor och män skiljer sig rejält kroppsligt oftast så där finns skillnader. Vet inte hur kolvarna ser ut på alla dessa "lady" modeller.. 

Publicerat

Visst, kvinnor och män skiljer sig rejält kroppsligt oftast så där finns skillnader. Vet inte hur kolvarna ser ut på alla dessa "lady" modeller.. 

Var det inte du som sköt bra med din frus cal.20. Men det är kanske inte någon dambössa - var den glittrig? :biggrin:

/M

Publicerat

Ofta, på tok för ofta, så är en ladymodell samma som den vanliga budgetbocken - fast med kortare kolv och kortare pipor vilket är idiotiskt då det inte är där det brister.

T

Publicerat
  • Författare

Var det inte du som sköt bra med din frus cal.20. Men det är kanske inte någon dambössa - var den glittrig? :biggrin:

/M

Glitter med rosa toplever  :biggrin:

Den är verkligen skitmysig, brukar använda den på såna här spanielprov när man ska ränna runt hela dagen med bössan, väger inget.

Publicerat

Det är kolvmåtten också.....

T

Absolut!

Publicerat

Tycker det är självklart att anpassade mått är bäst något annat kan väl ingen påstå :wink:

Däremot går det givetvis att skjuta väldigt bra utan personligt anpassad kolv, men som jämförelse åker nog Marcus Hellner skiten ur 99% av landets befolkningen med skidor utan optimerat spann men lovar att han har utprovade grejor till tävling ändå :thumbsup:

Publicerat

Hippen har delvis rätt i den ursprungliga frågan - det handlar bara om definitionen av skyttet och vilka krav man ställer på sig själv.

Man kan utan större problem skjuta upp till 90% träff i en lerduvedisciplin med en något felstockad bössa, och det är det många som gör, men skall man kräma ur sig den sista procenten så börjar det handla om en fruktansvärt massa detaljer... När jag pressade mig de sista åren när jag var aktiv så var det nästan mer skruvande på utrustningen än tid på skjutbanan. När bössan var helt rätt så fick man aldrig göra ändringar på kläder eller skor för då påverkade det skyttet...

Kan lova att det var kallt att skjuta tävlingar på vintern med en t-shirt, en tunn långärmad svart tröja och skjutvästen utanpå. Likväl var det mycket varmt på somrarna att skjuta med tunna läderhandskar men det var samma kläder som gällde oavsett årstid och väder.

Samma sak gällde ammunition och den förvarade man på elementen inne så de var torra och hade optimal förbränning när man skulle skjuta.

Jag rekommenderar alla att få sitt hagelvapen inpassat för det gör verkligen stor skillnad men man behöver inte vara så extrem när man gör det. Rätt längd på kolven, rätt höjd på kolvkammen och framförallt rätt skränkning! Mer än så behöver man inte göra.

En annan sak som också visar sig med en felstockad bössa är att man blir fort mör i kroppen och trött... Det blir man inte med en inpassad bössa.

Håller med och håller inte med. I mina ögon finner jag det idiotiskt att anpassa en bössa till den milda grad att man ska svettas som en gris på sommaren och frysa röven av sig på höst/vinter/vår. Tex sköt jag i samma lag som Kung George. D. när han just bytt till Perazzi, han tog den direkt från lådan satte ihop den och gick ut och sköt, Kan lova att den inte va måttanpassad.Där imot håller jag med om att man ska vårda sin ammo ömt men det där att utan större problem skjuta 90% på någon lerduvedisciplin vet jag inte om jag riktigt håller med om. Senaste tävlingen jag sköt va det 2 av 56 som sköt över 90%

Publicerat

Håller med och håller inte med. I mina ögon finner jag det idiotiskt att anpassa en bössa till den milda grad att man ska svettas som en gris på sommaren och frysa röven av sig på höst/vinter/vår. Tex sköt jag i samma lag som Kung George. D. när han just bytt till Perazzi, han tog den direkt från lådan satte ihop den och gick ut och sköt, Kan lova att den inte va måttanpassad.Där imot håller jag med om att man ska vårda sin ammo ömt men det där att utan större problem skjuta 90% på någon lerduvedisciplin vet jag inte om jag riktigt håller med om. Senaste tävlingen jag sköt va det 2 av 56 som sköt över 90%

Kan nog lova att den var det, det ingår liksom i priset när man köper en Perazzi..... Måttagning, övernattning och provskjutning - det är standard på Perazzi.

T

Publicerat

Kanske det. Såg och kändes väldigt standard aktig :biggrin:

Publicerat

Tja, det som skiljer den måttade mot standard är ju strikt taget bara måtten...

T