Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tappad GPS signal i DC40?

Featured Replies

Publicerat

Fick antennbrott nyligen på min DC40 och hittade en suspekt antenn i en större jaktbutik utanför Lund, dvs inte orginal. Köpte den i brist på alternativ och har kört den över helgen bara. Tappade dock hunden vid ett par tillfälle och vid koll i menyn hade jag dålig GPS signal in till halsbandet men fullgod com.

 

Har den yttre antennen något med GPS-mottagningen att göra eller är det något annat strul? Jag trodde och tror väl fortfarande att antennen bara är för radio kommunikationen med handenheten, men jag kanske har fel?

 

Det kan ha varit en tillfällighet att den inte hittade tillräckligt med sateliter men jag vill ändå kolla om någon är bättre påläst än jag.

Publicerat

Påläst är jag inte, men jag håller med dig. Antennen ska inte påverka gps-mottagningen.

Publicerat

En felanpassad antenn kan orsaka (elektroniskt) störande magnetfält i pejlen... Jag gissar att du har en antenn som ligger på¨55-60 cm?

 

-- Mats

Publicerat

DC40 har väl som signum att med jämna mellanrum tappa satellitmottagningen...

Publicerat

DC40 har väl som signum att med jämna mellanrum tappa satellitmottagningen...

Bara en del. Mitt tappar inte oftare än mina DC30. Däremot har kompisen ett som tappar titt som tätt.

Publicerat
  • Författare

Mätte och antennen verkar vara 48cm vilket jag vill minnas att jag läst ska vara korrekt. Är väl något annat i halsbandet som strular kanske.

Publicerat

Mätte och antennen verkar vara 48cm vilket jag vill minnas att jag läst ska vara korrekt. Är väl något annat i halsbandet som strular kanske.

Jag skulle prova att uppdatera det först.

Publicerat

Fick antennbrott nyligen på min DC40 och hittade en suspekt antenn i en större jaktbutik utanför Lund, dvs inte orginal. Köpte den i brist på alternativ och har kört den över helgen bara. Tappade dock hunden vid ett par tillfälle och vid koll i menyn hade jag dålig GPS signal in till halsbandet men fullgod com.

 

Har den yttre antennen något med GPS-mottagningen att göra eller är det något annat strul? Jag trodde och tror väl fortfarande att antennen bara är för radio kommunikationen med handenheten, men jag kanske har fel?

 

Det kan ha varit en tillfällighet att den inte hittade tillräckligt med sateliter men jag vill ändå kolla om någon är bättre påläst än jag.

 

Det har med din handenhet att göra, testa att uppdatera den.

Skruvar du av och på antennen på din handenhet något? För det är tyvärr världigt enkelt att ha sönder antenndelen om man gör det. Spec om man skruvar åt det för hårt.

Jag skruvade tyvärr av och på antenn efter varje gång jag använde den och satte dem i den stora caset man får med. Det gjorde att min gick sönder.

Publicerat
  • Författare

Jag har aldrig skruvat på antennen till handenheten och uppdaterade både 220n och DC40n senast i Augusti så jag tror inte att det är där skon klämmer. Hade tre hundar invalda i söndags då den strulade och det var bara mitt eget halsband som bråkade.

Det kan ha varit en tillfällighet men det kändes lite skumt.

  • 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Uppföljning i det här träsket.

Garmin skickade en ny original antenn, heder åt dem. Monterade den idag och gjorde en snabbtest i kvarteret, verkar fungera igen.

Blir fulltest imorgon, sedan ska jag åka tillbaka med fulantennen och kräva tillbaka mina 200 kr, det borde täcka dieselkostnaden för två resor dit och hem.

Publicerat

Jag har Astro 320 med ett dc40. För ett tag sedan upptäckte jag att jag tappade hunden efter ca 350-400 meter. Misstänkte antennbrott så jag beställde en Tuffskin som är ca 8-10 cm längre än originalantennen. Testade direkt efter montering och det verkade funka som det skulle. Nu senaste veckan har ett nytt fenomen uppträtt. Mitt under en jakt, och hunden kan stå alldeles bredvid, så blir det ett frågetecken i displayen. Jag kan fortfarande kommunicera med hundenheten och se batteristatus mm. GPS mottagningen är dock kass ser jag och det är väl därför det blir ett frågetecken.

 

Någon som har en idé om vad som är fel? Kan det ha med den nya antennen att göra (längre än originalet=stör GPS antennen)?

 

Det verkar funka att starta om halsbandet men det är ju lite opraktiskt under jakt.

 

Tacksam för hjälp.

Publicerat

Om inte uppdatering hjälper,  så prova att göra en reset på DC40 genom att ta bort batterikontakten i ca 30 min.

Publicerat

Jag har Astro 320 med ett dc40. För ett tag sedan upptäckte jag att jag tappade hunden efter ca 350-400 meter. Misstänkte antennbrott så jag beställde en Tuffskin som är ca 8-10 cm längre än originalantennen. Testade direkt efter montering och det verkade funka som det skulle. Nu senaste veckan har ett nytt fenomen uppträtt. Mitt under en jakt, och hunden kan stå alldeles bredvid, så blir det ett frågetecken i displayen. Jag kan fortfarande kommunicera med hundenheten och se batteristatus mm. GPS mottagningen är dock kass ser jag och det är väl därför det blir ett frågetecken.

 

Någon som har en idé om vad som är fel? Kan det ha med den nya antennen att göra (längre än originalet=stör GPS antennen)?

 

Det verkar funka att starta om halsbandet men det är ju lite opraktiskt under jakt.

 

Tacksam för hjälp.

 

Jag har använt tuffskinn ca 100h på min dc40 (7cm längre än orginal) och det har aldrig strulat. Alltid fungerat kanon. Givetvis vissa tapp men det har varit pga kuperad terräng.

Publicerat

Skicka iväg mitt DC 40 på renovering. Fick tillbaka de och de har bara krångla trots ny annten. Tappat spår och bara ett ?.

En tuffskin annten hade dom satt dit. Har provat allt och i helgen bytte jag till en ny orginal annten.

Kalibrera kompassen och swn funka de! Har bara jagat en dag med det men då funka de.

S.

Publicerat

Vissa dc40 halsband funkar inte utan original antenn, tappar gps mottagning osv. Vet inte varför, men det är inte ovanligt.

Sent from my GT-P3110 using Tapatalk

Publicerat

Vissa dc40 halsband funkar inte utan original antenn, tappar gps mottagning osv. Vet inte varför, men det är inte ovanligt.

Sent from my GT-P3110 using Tapatalk

Jo tack...upptäckte det idag när jag var ut på första jaktturen efter att ha bytt till en TuffSkin-antenn (48 cm). Milt förbannat är vad man blir kan jag säga  :verymad:

Det knepiga var att handenheten signalerade att GPS på halsbandet förlorats...men hunden positionerades i realtid på kartan ändå...dock markerad som ett frågetecken och utan att rita nåt spår. Detta till en början (ca 1 timmes tid)...efter ett tag förlorades dock kontakten helt och hundpositionen 'frös'. Två avstängningar av halsbandet hjälpte inte...MEN efter tredje avstängningen, där också handenheten stängdes av, och jag 'startade en ny jakt'...så funkade det. Men det känns inte som man kan lita på junket...jävla skitprodukt!!! :dry:

 

Idéer!? Ska jag skruva upp halsbandet och ta bort batterikontakt för att göra elektroniken helt strömlös som 'Ragahr' skriver ovan??

Publicerat

Jag har Astro 320 med ett dc40. För ett tag sedan upptäckte jag att jag tappade hunden efter ca 350-400 meter. Misstänkte antennbrott så jag beställde en Tuffskin som är ca 8-10 cm längre än originalantennen. Testade direkt efter montering och det verkade funka som det skulle. Nu senaste veckan har ett nytt fenomen uppträtt. Mitt under en jakt, och hunden kan stå alldeles bredvid, så blir det ett frågetecken i displayen. Jag kan fortfarande kommunicera med hundenheten och se batteristatus mm. GPS mottagningen är dock kass ser jag och det är väl därför det blir ett frågetecken.

 

Någon som har en idé om vad som är fel? Kan det ha med den nya antennen att göra (längre än originalet=stör GPS antennen)?

 

Det verkar funka att starta om halsbandet men det är ju lite opraktiskt under jakt.

 

Tacksam för hjälp.

Just exakt detta hände mig idag också. Hunden 'trackade' t.o.m till en början, dvs frågetecknet flyttade runt med hunden, men efter ett tag 'frös det'.

 

"En gång är ingen gång, två gånger är en trend...(tre gånger är ett faktum)"

 

Dock ska sägas att TuffSkin-antennen verkar sända bra...jag hade full makaron i signal från halsbandet bra mycket längre avstånd än vad det någonsin var med orginalantennen. Men utan GPS-mottagning i halsbandet hjälper ju det föga :dry:

Publicerat

Tycker detta låter mycket märkligt, förstår inte hur en sladd med en kabelsko i ena änden skulle kunna ställa till problem. Kör själv med en Tuffskinn-antenn som jag köpt av en kille här på sidan och har inte haft några problem. Men finns säkert någon som kan utveckla det här mer.

 

Har även gjort antenner själv till den gamla DC 20 och den funkar perfekt än idag, 

 

Har ni kollat så den är fastsatt ordentligt, så där inte är någon oxid runt skruven. Märkte också när jag tog bort halsbandet (använder väst) så behövdes lägga i något material, som motsvarar halsbandet tjocklek för annars blev det glappigt runt infästningen av antennen.

Publicerat

Tycker detta låter mycket märkligt, förstår inte hur en sladd med en kabelsko i ena änden skulle kunna ställa till problem. Kör själv med en Tuffskinn-antenn som jag köpt av en kille här på sidan och har inte haft några problem. Men finns säkert någon som kan utveckla det här mer.

 

Har även gjort antenner själv till den gamla DC 20 och den funkar perfekt än idag, 

 

Har ni kollat så den är fastsatt ordentligt, så där inte är någon oxid runt skruven. Märkte också när jag tog bort halsbandet (använder väst) så behövdes lägga i något material, som motsvarar halsbandet tjocklek för annars blev det glappigt runt infästningen av antennen.

 

Kul att höra att det fungerar bra! Tycker också det är väldigt konstigt då det fungerat fin fint för alla jag sålt till (någon stans mellan 10-15pers nu). För det är ju inte mer kompliserat än att den förstärker signalen genom att bygga på med extra metall vilket gör att signaler kan tas emot enklare.

Publicerat
  • Författare

Men det är helt klart en räv begraven här.

Dr Kralls & Blixtens symptom är identiska med mina, dvs full radiolänk men utstörd Gps.

Vad som orsaker problemet verkar dock inte riktigt klarlagt, men jag kör nog på med orginalantenn tillsvidare.

Publicerat

Precis hem kommen från skogen och de funkar perfekt med nya original antennen.

Valpen fick skälla lite gris :thumbsup::smile:  Var 840 m ifrån. Har inte haft ett enda ?.

Känns skönt att allt funkar igen då de blir roadtripp i helgen :thumbsup:

Men får prova den i morgon igen och se om de funkar då?

 

Publicerat

Märkte också när jag tog bort halsbandet (använder väst) så behövdes lägga i något material, som motsvarar halsbandet tjocklek för annars blev det glappigt runt infästningen av antennen.

Jopp...jag gjorde en 'muff' medelst eltejp... :-)

Publicerat

För det är ju inte mer kompliserat än att den förstärker signalen genom att bygga på med extra metall vilket gör att signaler kan tas emot enklare.

Nja...radioteknik är nog lite mer avancerat än du tror :-) Våglängsanpassning på antenner, interferens med andra signaler, störning från närliggande sladdar ffa spiralformade (agerar som en spole), skärmning mm mm.

Publicerat

Nja...radioteknik är nog lite mer avancerat än du tror :-) Våglängsanpassning på antenner, interferens med andra signaler, störning från närliggande sladdar ffa spiralformade (agerar som en spole), skärmning mm mm.

Givetvis är det så. Men mkt märkligt att det funkar för vissa. Iofs finns det ju massvis av tillverkare av tuffskin. Dom jag har är väll helt enkelt en av dom som funkar.
Publicerat

Gjorde en egen med 3 mm vajer, krympslang och kabelsko.

Funkar hur bra som helst.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit. now Free

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.