Publicerat September 11, 200619 yr Hejsan! Har nu blivit väldigt väldigt sugen på att byta bort min Krico 700 i 6,5x55, vet ej varför men det kan vara för att man gillar att byta bössa och kaliber och jag har tröttnat på stockningen = ger mycket stryk i förhållande till vilken liten kaliber det är (tror det är svinryggen som gör det och vikten). Min Krico andvänds ju uteslutande till rå och mindre, den är till och med nerladdat för detta ändamålet. Alternativet att byta till om jag säljer denna är en Sako som jag hittat begagnad i kaliber 6mm BR med rostfri pipa och lite sådant, plast stock m.m Priset är grymmt bra och jag är sugen på att byta detta. Vad tycker du min andra hälft? (forumet) Ska jag byta eller ska jag inte byta? motivera gärna MVH/Jocke
Publicerat September 11, 200619 yr Klart du ska byta! Dels verkar 6mm br vara en riktigt trevlig kaliber men främst för att det är roligt att byta
Publicerat September 11, 200619 yr Klart du ska byta! Dels verkar 6mm br vara en riktigt trevlig kaliber men främst för att det är roligt att byta visst är det jätte kul att byta Pitepalt, men just nu bör bytet styrkas av något då jag börjar bli riktigt lack på licenstanterna i denna komunen. tog 1,5månader nu sisst jag sökte och jag vet i tusan om jag orkar vänta så länge till om jag inte kan styrka mig själv med något speciellt som 6mm:aren gör som inte 6,5:an kan göra. Japp jag håller med om att 6mmBr värkar mycket intresant som patron och det ska bli intresant att eventuellt prova den kalibern MVH/Jocke
Publicerat September 11, 200619 yr byt bort den värdelösa svinryggen mot finsk kvalitet !!!! som man säger den osm väntar på något gott...
Publicerat September 11, 200619 yr byt bort den värdelösa svinryggen mot finsk kvalitet !!!! som man säger den osm väntar på något gott... Jag älskar tyska vapen så det kommer att ta imot att byta bort min sista fina tyska tronföljare i sådant fall. Men Sako är Sako och jag kommer få det jag betalar för det vet jag kan upplysa er om att jag är riktigt sugen på ett byte men nu står det ju 2-0 till Sakon då MVH/Jocke
Publicerat September 11, 200619 yr en bössa med svinrygg är inte fin En bössa med svinrygg har oftast tyskt ursprung, en tysk bössa i sin tur är oftast fin Det tar som sagt imot att sälja/byta in Kricon som har fungerat klanderfritt hela tiden, men som sagt, men är sugen på nått nytt och 6mm BR verkar kul det är ju dessutom bra kulbana och presition i 6mm BR som patron från början Men som sagt är det ett minus att det inte finns fabrikstillverkade skott, eller gör det det? övning och jakt? MVH/Jocke
Publicerat September 11, 200619 yr Nu så tänkte jag höra med er hur man kollar räffelstigningen på en bössa? Vill kunna skjuta 95grs kulor i den... är detta i tyngsta laget för 6mmBR? eller kommer det fungera bra tro? MVH/Jocke
Publicerat September 12, 200619 yr 6BR är normalt gjord för 105gr VLD (1/8") eftersom det är de som används till tävlingsskytte. Bänkskyttarna kan dock anväönda lättare kula och ha annan stigning. Det är bara att kolla! Jag har 1/10" i min 6PPC (samma som för .243 som klarar 100gr jaktkulor) och skjuter Nosler BT 95gr (fast snart är den såld) med mkt bra resultat.
Publicerat September 12, 200619 yr Jag citerar den gode kari från ett annat forum "du tejpar fast en 5-10cm lång pappvisare på din läskstång. Den ska peka ifrån stången. Du lindar runt läskändan en lapp som går trögt i loppet. Sticker stången i loppet med lappen, intar utgångsläge med "visaren" pekandes klockan 12. Gör ett märke med tuschpenna på stången på ett ställe som refererar till någon kant. Skjuter försiktigt läskstången genom loppet, så långt att "visaren" gått runt hela urtavlan och åter pekar klockan 12. Du gör ett nytt märke med penna på läskstången vid samma kant som innan. Drar ut läskstången och mäter avståndet mellan märken. Där har du pipstigningen, antal tum som behövs för kulan att rotera ett varv.
Publicerat September 12, 200619 yr Om det är kulbana och precision du vill ha så du det redan i 6,5X55. Precisionsmässigt är det inte många patroner som rår på 6,5:an. Och den kan göras flackskjutande också med rätt kula kan jag lova. Andra fördelar med 6,5X55 är att den, än så länge, är klass 1 och att patronmatningen oftast fungerar problemfritt. Det finns också mycket högklassig fabriksammunition både för jakt och tävling att köpa. Av dessa anledningar sålde jag själv min .243:a för ett tag sedan, även om det förvisso var en trevlig kaliber att skjuta med. 6 BR kan skjuta enhåls träffbilder med matchkulor och tävlingsgevär. I ett jaktvapen med jaktkulor så är det nog knappast någon skillnad i precision mellan 6 BR och 6,5X55. För att få något utbyte av 6 BR är det ett måste att vara handladdare och hitta en laddning/kula som både slår tätt och som ger säker patronmatning med den knubbiga BR hylsan. Byt gärna bössa, men gör det för att få en Sako, (för det är ju aldrig fel) eller för att du gärna vill prova 6BR. Men annars hade jag fortsatt med 6,5X55. mvh Danne
Publicerat September 12, 200619 yr Om det är kulbana och precision du vill ha så du det redan i 6,5X55.Precisionsmässigt är det inte många patroner som rår på 6,5:an. Och den kan göras flackskjutande också med rätt kula kan jag lova. Andra fördelar med 6,5X55 är att den, än så länge, är klass 1 och att patronmatningen oftast fungerar problemfritt. Det finns också mycket högklassig fabriksammunition både för jakt och tävling att köpa. Av dessa anledningar sålde jag själv min .243:a för ett tag sedan, även om det förvisso var en trevlig kaliber att skjuta med. 6 BR kan skjuta enhåls träffbilder med matchkulor och tävlingsgevär. I ett jaktvapen med jaktkulor så är det nog knappast någon skillnad i precision mellan 6 BR och 6,5X55. För att få något utbyte av 6 BR är det ett måste att vara handladdare och hitta en laddning/kula som både slår tätt och som ger säker patronmatning med den knubbiga BR hylsan. Byt gärna bössa, men gör det för att få en Sako, (för det är ju aldrig fel) eller för att du gärna vill prova 6BR. Men annars hade jag fortsatt med 6,5X55. mvh Danne Jadu, jag vinner väll inget direkt kanske. Men jag är sugen på en renodlad rådjursbössa i en klass 2 kaliber och hittade då denna bössan i 6mm BR. vet att 6,5x55 är en bra rådjurkaliber och många tycker det, men det struntar jag i ska ha en renodlad rådjurskaliber i klass 2, anledningen till att jag inte vill ha en klass 1 och jaga med är det att jag ändå har min 6,5:a nerladdad så den bara är klass 2 och jag tycker ändå inte den tillfredställer mig som jag vill i skogen Så det är väll den stora anledningen. Anledningen till att det blev just 6mm BR är att jag älskar ovanligatre kalibrar och då passar 6mm BR perfekt in ju Jag citerar den gode kari från ett annat forum "du tejpar fast en 5-10cm lång pappvisare på din läskstång. Den ska peka ifrån stången. Du lindar runt läskändan en lapp som går trögt i loppet. Sticker stången i loppet med lappen, intar utgångsläge med "visaren" pekandes klockan 12. Gör ett märke med tuschpenna på stången på ett ställe som refererar till någon kant. Skjuter försiktigt läskstången genom loppet, så långt att "visaren" gått runt hela urtavlan och åter pekar klockan 12. Du gör ett nytt märke med penna på läskstången vid samma kant som innan. Drar ut läskstången och mäter avståndet mellan märken. Där har du pipstigningen, antal tum som behövs för kulan att rotera ett varv. Tackar Tackar för det svaret Ska prova detta senn när jag får lånat hem den för prov MVH/Jocke
Publicerat September 13, 200619 yr Hej Jocke! Som jag lovade igår så skall jag försöka utveckla mina tankar i detta ämne lite grann. Eftersom du numera är ägare till en 280 Rem så tycker jag att du täckt behovet av en lite klenare (men allround) klass 1 bössa ganska väl. Du kan alltså med frid i sinnet säga adjö till din 6.5x55 8), istället håller jag med om att det känns helt rätt att satsa på en klass 2 bössa för rå,räv, gäss och annat småvilt som härjar på den halländska landsbygden. När det gäller klass 2 så vill i vart fall jag gärna se att bössa är lite smidigare och smäller lite mindre än vad en klass 1 bössa gör. Om man sedan skall satsa på en riktigt smidig liten smygbössa a la vixen elller om du vill ha en långhållsracer med lite varmintstuk är ju så klart den resandes ensak och beror på hur du jagar, hur dina marker ser ut och vad du gillar! När det sedan gäller kalibervalet finns det en hel del att välja på, de som förmodligen är mest intressanta för dig är patronerna i cal .22 och 6mm (rätta mig om jag har fel?). Här finns enligt min uppfattning flera mycket lämpliga kalibrar för dina rådjur om vi börjar med cal .22 finns det redan där en del att välja mellan. I princip finns det ett par olika varianter här; 222 rem/223 win/5.6x50 etc... Här finns det ett gäng liknande patroner som allihop har fällt massor av rådjur och som dessutom med dagens kulor är bättre än någonsin. Jag är själv nyfiken på att se vad dessa kalibrar klarar av med kulor som 60 grains partition och en del andra nya kulkonstruktioner, jag har själv använt Lapuas 55 grainare både som hel och halvmantel med ganska bra resultat genom åren men jag tyckte att de låg på gränsen som rådjurspatron (i princip samma resonemang som kring 6.5x55 som älgpatron). Denna stora nackdelen med dessa kalibrar var egentligen att de är mycket känsliga både för vind och för minsta grässtrå, jag vågade till slut inte skjuta rådjur som stod ute bland havren på grund av denna känslighet. Fördelen är givetvis att bössor i dessa kalibrar kan byggas mycket smidiga, dessutom finns det gott om gamla sako vixen till mycket rimliga summor. 22-250, 220 Swift etc... Den enda kaliber bland dessa som jag har någon egen erfarenhet av är 22-250 som jag använt i två olika bössor. I sina fabriksladdningar erbjuder dessa bössor bara lite extra anslagsenergi och minskad vindavdrift jämfört med kalibrarna ovan, dock ställer de väldigt höga krav på kulorna om du skall skjuta rådjur. Själv har jag skjutit en del rå med Barnes 53 grainare med ganska gott resultat. Effekten i rådjuren är klart bättre en i den tidigare klassen, samtidigt har jag gått ifrån denna kaliber av samma anledning som de tidigare nämda patronerna, känsligheten för minsta hinder i kulbanan! I dagsläget skulle det vara intressant att prova t ex 22-250 med en räffelstigning som klarar av att stabilisera t ex 75 grains Swift Scirrocco som förmodligen lyfter kalibern till en ny nivå. Dessutom finns det ju redan kalibrar som t ex 5.6x57 som redan från början är avsedda för dessa lite tyngre kulor, men jag har dessvärre ingen egen erfarenhet av denna på pappret lovande kaliber. Eftersom de uppräknade kalibrarna alla kräver lås av(minst) 308 längd blir bössorna mer som klass 1 bössor på gott och ont. 5.6x52R Jag har haft dena kaliber i två olika bössor, en drilling och en kombi och den har fungerat mycket bra på rådjur! Det enda smolket i glädjebägaren är att det dels är en lite udda kaliber (den är ju .228) vilket innebär att utbudet av både ammunition och kulor är lite begränsat och dessutom är du ju i princip hänvisad till brytvapen i denna kaliber.. Men en 71 grains kula i 850 m/s har enligt mina erfarenheter visat sig vara en bra kombination på rådjur. 6x45, 6mmPPC, etc.. Dessa klenare 6mm kalibrar har jag ingen egen erfarenhet av även om jag har en hel del kompisar och gamla kollegor som lovsjungit dem i flera år, så till den milda grad att jag fallit till föga och just nu väntar på att Leif skall bli klar med min lilla vixen i 6x45 . Dessa kalibrar kan skicka iväg 6mm kulor på mellan 70-85 grains i hastigheter som enligt mig torde göra dem till idealiska rådjurspatroner (från flera källor har jag också nåtts av entusiastiska rapporter om deras effekt på engelskt dovilt men det är en helt annan historia). 6x45 har dessutom ett gott rykte som impala-blesbock patron i sydafrika. Fördelen med dessa patroner är att de är väldigt lagom och att båda går finnt att kamra i de flesta mekanismer avsedda för 222 familjen. Du lär ju inte kunna hitta några fabriksladdningar som du kan jaga med i någon av dessa kalibrar utan de är bara intressanta för handladdaren. 6mmBR, 6mXC, 6x47 SM, etc... Detta är patroner som avsetts för målskjutning på 300m och däröver, de är allihop harmoniska och lätta att få att skjuta bra. Däremot hittar du ingen jaktammunition till dessa patroner utan det är handladdning som gäller, men med lämplig kulvikt är de utmärkta rådjurspatroner med lite extra effekt. Bössor i dessa kalibrar byggs som regel på lås av 308 längd även om det är tekniskt möjligt att få ner 6mmBR i ett vixenlås, matningen med 6mmBR kan vara ett problem men det beror mest på om smeden som utfört arbetet vet vad han håller på med. 243win, 6mmRem, etc... Nu pratar vi om patroner som enkelt uttryckt kan sägas vara nedstrypta klass 1 patroner, här finns det alla effekt du någonsin kan behöva till rådjur och lite till (243 win anses på många håll i världen vara en optimal dovhjortspatron). Samtidigt ligger du väldigt nära klass 1 i effekt och knall och skillnaden mellan 243win/6mm Rem och en 6.5x55 är väldigt liten (i mina ögon). Dessutom är 243Win knappast någon harmonisk patron som är enkel att få att skjuta bra, de erfarenheter jag har av kalibern säger i och för sig att det går att få den att skjuta men det kräver mycket arbete och många skjutbanebesök. Sedan finns det ju grövre klass 2 kalibrar också, allt från 250 Savage till 9.3x72R men om jag förstått dig rätt är de inte intressanta i dagsläget? Hoppas att detta lilla inlägg hjälpte mer än det stjälpte? Ha det! Henrik
Publicerat September 13, 200619 yr Hej Jocke!Som jag lovade igår så skall jag försöka utveckla mina tankar i detta ämne lite grann. Eftersom du numera är ägare till en 280 Rem så tycker jag att du täckt behovet av en lite klenare (men allround) klass 1 bössa ganska väl. Du kan alltså med frid i sinnet säga adjö till din 6.5x55 8), istället håller jag med om att det känns helt rätt att satsa på en klass 2 bössa för rå,räv, gäss och annat småvilt som härjar på den halländska landsbygden. När det gäller klass 2 så vill i vart fall jag gärna se att bössa är lite smidigare och smäller lite mindre än vad en klass 1 bössa gör. Om man sedan skall satsa på en riktigt smidig liten smygbössa a la vixen elller om du vill ha en långhållsracer med lite varmintstuk är ju så klart den resandes ensak och beror på hur du jagar, hur dina marker ser ut och vad du gillar! När det sedan gäller kalibervalet finns det en hel del att välja på, de som förmodligen är mest intressanta för dig är patronerna i cal .22 och 6mm (rätta mig om jag har fel?). Här finns enligt min uppfattning flera mycket lämpliga kalibrar för dina rådjur om vi börjar med cal .22 finns det redan där en del att välja mellan. I princip finns det ett par olika varianter här; 222 rem/223 win/5.6x50 etc... Här finns det ett gäng liknande patroner som allihop har fällt massor av rådjur och som dessutom med dagens kulor är bättre än någonsin. Jag är själv nyfiken på att se vad dessa kalibrar klarar av med kulor som 60 grains partition och en del andra nya kulkonstruktioner, jag har själv använt Lapuas 55 grainare både som hel och halvmantel med ganska bra resultat genom åren men jag tyckte att de låg på gränsen som rådjurspatron (i princip samma resonemang som kring 6.5x55 som älgpatron). Denna stora nackdelen med dessa kalibrar var egentligen att de är mycket känsliga både för vind och för minsta grässtrå, jag vågade till slut inte skjuta rådjur som stod ute bland havren på grund av denna känslighet. Fördelen är givetvis att bössor i dessa kalibrar kan byggas mycket smidiga, dessutom finns det gott om gamla sako vixen till mycket rimliga summor. 22-250, 220 Swift etc... Den enda kaliber bland dessa som jag har någon egen erfarenhet av är 22-250 som jag använt i två olika bössor. I sina fabriksladdningar erbjuder dessa bössor bara lite extra anslagsenergi och minskad vindavdrift jämfört med kalibrarna ovan, dock ställer de väldigt höga krav på kulorna om du skall skjuta rådjur. Själv har jag skjutit en del rå med Barnes 53 grainare med ganska gott resultat. Effekten i rådjuren är klart bättre en i den tidigare klassen, samtidigt har jag gått ifrån denna kaliber av samma anledning som de tidigare nämda patronerna, känsligheten för minsta hinder i kulbanan! I dagsläget skulle det vara intressant att prova t ex 22-250 med en räffelstigning som klarar av att stabilisera t ex 75 grains Swift Scirrocco som förmodligen lyfter kalibern till en ny nivå. Dessutom finns det ju redan kalibrar som t ex 5.6x57 som redan från början är avsedda för dessa lite tyngre kulor, men jag har dessvärre ingen egen erfarenhet av denna på pappret lovande kaliber. Eftersom de uppräknade kalibrarna alla kräver lås av(minst) 308 längd blir bössorna mer som klass 1 bössor på gott och ont. 5.6x52R Jag har haft dena kaliber i två olika bössor, en drilling och en kombi och den har fungerat mycket bra på rådjur! Det enda smolket i glädjebägaren är att det dels är en lite udda kaliber (den är ju .228) vilket innebär att utbudet av både ammunition och kulor är lite begränsat och dessutom är du ju i princip hänvisad till brytvapen i denna kaliber.. Men en 71 grains kula i 850 m/s har enligt mina erfarenheter visat sig vara en bra kombination på rådjur. 6x45, 6mmPPC, etc.. Dessa klenare 6mm kalibrar har jag ingen egen erfarenhet av även om jag har en hel del kompisar och gamla kollegor som lovsjungit dem i flera år, så till den milda grad att jag fallit till föga och just nu väntar på att Leif skall bli klar med min lilla vixen i 6x45 . Dessa kalibrar kan skicka iväg 6mm kulor på mellan 70-85 grains i hastigheter som enligt mig torde göra dem till idealiska rådjurspatroner (från flera källor har jag också nåtts av entusiastiska rapporter om deras effekt på engelskt dovilt men det är en helt annan historia). 6x45 har dessutom ett gott rykte som impala-blesbock patron i sydafrika. Fördelen med dessa patroner är att de är väldigt lagom och att båda går finnt att kamra i de flesta mekanismer avsedda för 222 familjen. Du lär ju inte kunna hitta några fabriksladdningar som du kan jaga med i någon av dessa kalibrar utan de är bara intressanta för handladdaren. 6mmBR, 6mXC, 6x47 SM, etc... Detta är patroner som avsetts för målskjutning på 300m och däröver, de är allihop harmoniska och lätta att få att skjuta bra. Däremot hittar du ingen jaktammunition till dessa patroner utan det är handladdning som gäller, men med lämplig kulvikt är de utmärkta rådjurspatroner med lite extra effekt. Bössor i dessa kalibrar byggs som regel på lås av 308 längd även om det är tekniskt möjligt att få ner 6mmBR i ett vixenlås, matningen med 6mmBR kan vara ett problem men det beror mest på om smeden som utfört arbetet vet vad han håller på med. 243win, 6mmRem, etc... Nu pratar vi om patroner som enkelt uttryckt kan sägas vara nedstrypta klass 1 patroner, här finns det alla effekt du någonsin kan behöva till rådjur och lite till (243 win anses på många håll i världen vara en optimal dovhjortspatron). Samtidigt ligger du väldigt nära klass 1 i effekt och knall och skillnaden mellan 243win/6mm Rem och en 6.5x55 är väldigt liten (i mina ögon). Dessutom är 243Win knappast någon harmonisk patron som är enkel att få att skjuta bra, de erfarenheter jag har av kalibern säger i och för sig att det går att få den att skjuta men det kräver mycket arbete och många skjutbanebesök. Sedan finns det ju grövre klass 2 kalibrar också, allt från 250 Savage till 9.3x72R men om jag förstått dig rätt är de inte intressanta i dagsläget? Hoppas att detta lilla inlägg hjälpte mer än det stjälpte? Ha det! Henrik Hejsan Henrik min gode vän Det var snällt av dig att du tog dig tid idag att skriva ett litet inlägg här också med dina idér och tankar. Men som sagt, du sa ju att du skulle skriva här idag så jag hoppades ju på att det skulle vara ett inlägg från dig här nu när jag kollade Till att börja med vill jag bara säga att jag har funderat en del under kvällen igår och lite under natten och lite under morgonen här på hur jag ska göra. För mig känns det som om jag hittat 3 kalibrar som är väldigt intresanta 1. 6x45 verkar vara en otroligt fin och hermonisk rådjurspatron och man kan väll i stort sätt säga att det är du som fått mig att börja kolla åt denna lilla fina patronen, Och det är jag tacksam för Problemet är att om man ska ha denna patron är man hänvisad till ett custombygge vilket kommer resultera i att jag kommer få sälja min Krico och sedan dessutom lägga till pengar för att få denna bössan. Det är just det här med att lägga till pengar som avskräcker mig lite, jag vill helst att det ska kunna bytas rakt av och inga tillägg. för tillägg kommer det att bli ändå med laddverktyg, kulor, hylsor m.m Vad är då bra? Jo det är en udda kaliber vilket är ett krav på min rådjursbössa, ska inte ha 222 eller 243 eller liknande som är väldigt vanlig, jag gillar lite udda grejer som inte alla andra i jaktlaget har, Och den är extremt harmonisk som patron och den rymms som sagt var i ett vixen lås eller annat väldigt kort lås. 2. 7,62x39 en otroligt charmig patron enligt min mening, lite grövre i en smidig förpackning och med bra prestande, borde vara klockren för rådjur. Har hafft uppe denna lite på tal innan på det andra stora forumet och fick en del frågetecken och en del "aha" i mitt huvud om patronen, men jag tror ändå att den skulle sadla mina krav perfekt Problemet med denna då? Jadu, finns det nått problem med den? Det finns någon som tillverkar bössor från fabrik i kalibern. Kollade runt nu och såg att det var ju CZ som tillverkar vapen i 7,62x39. Här är en länk http://www.czub.cz/index.php?p=32&idp=...=33〈=en Skulle jag sedan vilja göra mig ett custombygge så står det mellan denna och ovannämda kaliber att bygga i. 3. 6mm BR en patron jag igenteligen inte har så mycket erfarenhet av, håller på att läsa på och har förstått att det är en väldigt ok rådjurpatron(?) Problem. Ja i denna kaliber finns det ju vissa bekymmer, somm t.ex matningen osv. fördelar: att jag redan hittat en bössa i kalibern. Men detta är för tillfället nog den som jag har svalast i sinnet nu när jag tänkt efter en del. och jag har ju inte sådär jätte brottom. MVH/Jocke Edit: tog bort en del smileys, såg att man är lite van vid att skriva på msn då det var smileys efter varje mening :-[ :- Lade också till en länk
Publicerat September 13, 200619 yr Då skulle jag nog slå till på Sakon i 6 BR. Den är ju en av de mest precisionsstinna patronerna som finns och kan ge ganska vassa hastigheter. Dessutom finns det bra fabrikspatroner att börja provskjutningarna med. Är det en noggrann vapenbyggare som satt ihop studsaren så borde det inte vara några problem med funktionen, men med betoning på "borde". Men det är ju ganska enkelt att testa själv innan köp. Om bössan är välbyggd, fungerar bra och priset är bra så är det väl bara att köra. För min nyfikenhets skull: Vet du vilken som pipat om studsaren? Vilken typ av plastkolv är det? mvh Danne
Publicerat September 13, 200619 yr Matning? Jag har använt en Sako 6PPC enkelskott i många år nu. Ett skott har bara behövts, utom i ett fall. En räv på 255m. Jag hann dock ladda om ändå och sätta skott nr 2... Om du gillar nätta lätta Sako så finns det ju lätta Hunter i 6PPC att hitta ibland... Eller varför inte 22 PPC? Vill du ha något annat udda så varför inte en .257 Roberts? eller andra .257 kalibriga bössor med lite mer drag i än .-25-20Win...
Publicerat September 13, 200619 yr Då skulle jag nog slå till på Sakon i 6 BR.Den är ju en av de mest precisionsstinna patronerna som finns och kan ge ganska vassa hastigheter. Dessutom finns det bra fabrikspatroner att börja provskjutningarna med. Är det en noggrann vapenbyggare som satt ihop studsaren så borde det inte vara några problem med funktionen, men med betoning på "borde". Men det är ju ganska enkelt att testa själv innan köp. Om bössan är välbyggd, fungerar bra och priset är bra så är det väl bara att köra. För min nyfikenhets skull: Vet du vilken som pipat om studsaren? Vilken typ av plastkolv är det? mvh Danne Visst hade det varit roligt med 6mm Br:en , men jag är lite sugen på den det ska jag villigt erkänna Men jag är också väldigt sugen på CZ:an i 7,62x39 kan jag säga, men jag vet inte för tillfället hur den är som vapen i funktion och i kvalitet. Men jag tänkte fråga om det finns någon här som vet det? Men så som det ser ut nu så är det såhär: Custombygge = 6x45 Nytt vapen = 7,62x39 begagnat färdigt vapen = 6mm BR Så är det uppdelat i mitt huvud för tillfället. Matning? Jag har använt en Sako 6PPC enkelskott i många år nu. Ett skott har bara behövts, utom i ett fall. En räv på 255m. Jag hann dock ladda om ändå och sätta skott nr 2...Om du gillar nätta lätta Sako så finns det ju lätta Hunter i 6PPC att hitta ibland... Eller varför inte 22 PPC? Vill du ha något annat udda så varför inte en .257 Roberts? eller andra .257 kalibriga bössor med lite mer drag i än .-25-20Win... Visst är det så, men det kan vara bra att ha ett andra skott redo Men visst du har rätt, det ska räcka med 1 skott så är det. Hur gick det föresten med bössan i 25-35win? blev det någon affär? MVH/Jocke
Publicerat September 13, 200619 yr Satt nyss och kollade runt lite på robsoft, andvände sökfunktionen och fick reda på att den CZ bössan i 7,62x39 som jag sneglat på inte var så lysande, kanske har ändrats nu? i alla fall så var tråden jag hittade från 2004 och då stod det att den hade kass matning m.m (här är en länk till tråden) http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=11...highlight=62x39 Så något besviken så satt jag och kollade vidare på nätet och hittade då ett nytt alternativ Kolla in denna skönheten, och dollarn ligger ju rätt för ett köp i från staterna ju! här är länken http://www.remington.com/products/firearms...l_799_specs.asp riktigt grann tycker jag priset ligger ju rätt också, kanske går det att få in den i landet till ett bra pris? Kan ju hända att man kan få in den billigt och då kan man lägga mellanskillnaden på laddverktyg och hylsor och kylor och laddverktyg till min 25-20win m.m och kanske till och med ett rejält fäste till bössan ovan Vad tror ni? Man är ju lite sugen på ett köp alltså, och jag vill ha den optimala rådjurspatronen... men jag funderade på det, ligger kanske 7,62x39:an för nära 6,5x55:an för att det ska vara befogat att göra ett byte? MVH/Jocke
Publicerat September 13, 200619 yr När jag försökte få Jaguargruppen att specialbeställa en remington till mig som dom inte hade i sitt sortiment så var svaret: Räkna med MINST ett års väntetid och dessutom ville dom ha handpenning. Eftersom ni diskuterar fel kalibrar så har jag inte så mycket övrigt att tillägga förutom 224 Weatherby Magnum ;D Om jag någon gång skulle överge mina älskade 224:or så fick det nog bli.... efter påverkan av Henrik.....6x45. 6mmBR.....bah. /Micke
Publicerat September 13, 200619 yr Det finns inte mycket att fundera på ;D finns tydligen på vildmark och fritidsliv Kulgevär . Remington 700 6X57 ( 6mm Remington) Beg 4900
Publicerat September 13, 200619 yr När jag försökte få Jaguargruppen att specialbeställa en remington till mig som dom inte hade i sitt sortiment så var svaret:Räkna med MINST ett års väntetid och dessutom ville dom ha handpenning. Eftersom ni diskuterar fel kalibrar så har jag inte så mycket övrigt att tillägga förutom 224 Weatherby Magnum ;D Om jag någon gång skulle överge mina älskade 224:or så fick det nog bli.... efter påverkan av Henrik.....6x45. 6mmBR.....bah. /Micke Jaguargruppen ja, blir jag fövånad med långa leveranstider? : ehh Nej Jag ska fjäska lite för en annan handlare och se om jag kan få in den i landet Thamslingen på forumet ska göra en beställning på samma gång så det blir 2 vapen som ska in från remington och vi delar ju d på frakt, tull m.m För övrigt Micke så är det en .223 remington Thamslingen har kollat storögt efter och ska ha in jo Henrik har en tendens att kunna få en till att vilja ha en 6x45 alltså! Mycket trevlig människa Henrik, han är den trevligaste som finns att sitta och snacka bössor med en hel lördag förmiddag :-* Det finns inte mycket att fundera på ;D finns tydligen på vildmark och fritidslivKulgevär . Remington 700 6X57 ( 6mm Remington) Beg 4900 Faktum är att just den kalibern har inte alls intreserat mig tyvärr MVH/Jocke
Publicerat September 14, 200619 yr För övrigt Micke så är det en .223 remington Thamslingen har kollat storögt efter och ska ha in MVH/Jocke En man med bra smak ;D hälsa honom och gratulera till ett mycket bra val. Efter du har provskjutit den och sett honom skjuta ett par bockar så lär du vilja byta igen ;D /Micke
Publicerat September 14, 200619 yr En man med bra smak ;D hälsa honom och gratulera till ett mycket bra val.Efter du har provskjutit den och sett honom skjuta ett par bockar så lär du vilja byta igen ;D /Micke Visst är .223Rem en trevlig patron. Men nja jag tycker inte den vinner speciellt mycket gämfört med en 222Rem, inte så mycket så jag skulle göra skillnad mellan dom i mitt huvud Men vem vet, när han skjutit någon bock eller två och jag testat den några gånger kanske jag också vill ha en sådan MVH/Jocke
Publicerat September 17, 200619 yr Nu så uppdaterar jag denna tråden lite. Frågan som kommer nu är om jag ska välja en Tikka M/55 i 223Remington eller en Sako M/? i 6mm BR. 223:an i riktigt bra skick och Br:en i lite mer slitet skick. Har nu näst intill bestämmt mig för att byta in min 6,5x55 mot en renodlad klass 2. Men valet är lite värre med :- Så nu hamnar frågan på er, Ska jag välja en Tikka i 223rem eller en Sako i 6mm BR? tror jag har lagt ut de mesta detaljerna innan i denna tråd men för att ni ska slippa läsa igenom allt så kan jag säga lite stödgrejjer. max avstånd på rå och räv kommer vara runt 150-170m jakten sker oftast i väldigt öppen terräng. Jag handladdar. Ja detta kanske räcker, hoppas jag i alla fall för att ni ska kunna hjälpa mig MVH/Jocke
Publicerat September 17, 200619 yr Behålla 6,5 och fräsa upp den till 6,5X55 AI ? Då kan du fortfarande skjuta vanliga 6,5x55 i den och får då färdiga hylsor. AI ska visst de en jäkla sprutt på kulan ;D Så ser då mina planer ut under 2008