Publicerat November 13, 201312 yr http://www.blocket.se/angelholm/FlexiSmoker___Rokgenerator_for_rokskap_48411032.htm?ca=16&w=3&last=1 Denna tycker jag ser väldigt intressant ut. Är det någon här på Jaktsidan som testat den eller vet om någon som gjort det? Är intresserad av andras erfarenheter eller ideer om denna. Kolla gärna anonnsen och kom med era tankar om den. Jag velar mellan Bradleys generator och denna just nu och kan inte bestämma mig. Nackdelen med Bradleys är puckarna och priset på dessa fördelen med Bradley är också puckarna som ju finns i en massa olika smaker, kör man med Flexismoker så lär det ju inte bli så mkt experimenterande med olika trädslag utan att man mest kommer att köra på med alspån.
Publicerat November 13, 201312 yr Går väl jätte bra och experimentera med flexismoke med, finns rökspån och köpa i olika storlekar och fixar du dig en egen kompost kvarn kan du mala ned var för trädslag du vill!!
Publicerat November 13, 201312 yr Perfekt länk, tack för den! Enkel och genial maskin, känner av ett lätt ha-begär...
Publicerat November 17, 201312 yr Författare Javisst verkar det vara en bra "maskin". Mailade lite med Mat Modus som säljer då det finns så lite info om den på nätet. Dom hade sålt ett femtiotal hittills och ännu inte fåt några klagomål på den så det låter ju positivt. Som du säger så är vill-ha-faktorn hög
Publicerat November 18, 201312 yr Den som visas ovan går visserligen på spån men i likhet med Bradley är den dyr, kräver el och kräver någon typ av arbete med att bygga in osv. Sen ser jag framför mig allt pill med att hålla rent när man eldat en stund; sot, fet och slagg. När det gäller rökgeneratorer är det enklaste det bästa. Kolla in t.ex Ladda med spån och se till att du får en glödkärna. Då har du rök för 10 timmar utan att du behöver passa något. Självklart går det att bygga en sån själv också om man vill ha ytterligare brinntid. Detta är ju dock tillräckligt för att kunna röka under tiden man är på jobbet eller i sängen
Publicerat November 18, 201312 yr Den som visas ovan går visserligen på spån men i likhet med Bradley är den dyr, kräver el och kräver någon typ av arbete med att bygga in osv. Sen ser jag framför mig allt pill med att hålla rent när man eldat en stund; sot, fet och slagg. När det gäller rökgeneratorer är det enklaste det bästa. Kolla in t.ex Ladda med spån och se till att du får en glödkärna. Då har du rök för 10 timmar utan att du behöver passa något. Självklart går det att bygga en sån själv också om man vill ha ytterligare brinntid. Detta är ju dock tillräckligt för att kunna röka under tiden man är på jobbet eller i sängen Har en liknande... VÄRDELÖS!
Publicerat November 18, 201312 yr Intressant Qvarnhill... min funkar då bra. Så länge spånen är rejält torra (kan läggas en halvminut i micron för att vara på säkra sidan) och man ser till att elda upp en riktig glödkärna ska det inte vara några problem. Vad händer för dig?
Publicerat November 19, 201312 yr Intressant Qvarnhill... min funkar då bra. Så länge spånen är rejält torra (kan läggas en halvminut i micron för att vara på säkra sidan) och man ser till att elda upp en riktig glödkärna ska det inte vara några problem. Vad händer för dig? Tycker den är svår att få ordentlig fart på och just det att spånen måste vara kruttorra... Senast fuktade en vildsvinsrygg spånen så att det absolut inte ville ryka. Har också kallrökt korv, då krävs tre-fyra laddningar för att den ska bli färdig så det blir ju en hel del passning. Nä, inte nöjd med min, tur att jag fick den gratis av generalagenten för att kunna testa den rejält. Måste ha en rökgenerator som producerar mycket rök under lång tid, rökskåpet är ett gammalt frysskåp så det är rejäl volym för att kunna göra lite rejäla satser korv t.ex.
Publicerat November 20, 201312 yr Författare När vi ändå kommit in på rökgeneratorer så undrar jag om ni testat a-maze-n labyrinten? Den kan man ju tända från två håll samt mitt i för att få mer rökbildning,dock förkortas ju röktiden. A-maze-n får mkt bra recensioner har jag sett. Kan hålla med om att Bradley och Flexi Smoker är dyra och vad det gäller Bradley så är ju driftkostnaden i mesta laget och lönar sig inte vid kallrökning om man inte har ordentliga mängder i skåpet och hur ofta har man det (iaf inte jag) oftast handlar det ju om nåt lår och lite andra bitar om man inte gör rejäla satser med korv. Men ska man röka konstant i ex 30 timmar och förbruka 90 puckar för 5:-/st då är det ju billigare att lämna in det och få det rökt. Vid varmrökning funkar det väl med en Bradley,kör i 8 timmar och kör med rök i 4 då kostar det inte mkt. Men rökspån är fan inte så billigt det heller så det gäller att få ut lång röktid på en laddning, För egen del har jag ingen i närheten att köpa säckar hos utan jag får hålla mig till mindre påsar för runt 40;- och då hamnar man på en tia i timmen, Ska man då istället börja göra eget spån med allt vad det innebär såga,köra i ev kompostkvarn och torka ja då börjar kostnaden för Bradleypuckar verka helt ok. Ja man kan vända och vrida på detta hur mkt som helst egentligen med för och nackdelar.
Publicerat November 20, 201312 yr Tillfredsställelsen över att ha fixat själv kan väl egentligen inte mätas i pengar!? OK, det finns gränser men själv är bäste dräng!
Publicerat November 21, 201312 yr Min tid värdera jag inte, utan lyckan av att laga/fixa grejor själv är tillräckligt stor och helt gratis! Alltså måste egen tillverkat spån vara helt gratis för utom eventuell bensin till motorsågen och el till kompostkvarnen!
Publicerat November 22, 201312 yr Bra att du skrev igen moraggarn så du inte tyckte att jag stal tråden för att prata om annat Just när man kommer till kallrökning blir det som du säger vansinne att använda förtryckta briketter. För egen del har ProQ funkat och jag kan tänka mig a-maze-n också är bra. Dock är det som det sagts tidigare med absolut torra spån. Blir det avbrott i rökningen vid kallrökning spelar inte det så stor roll, man kan röka från o till i flera dagar om det är så! Har iofs egenbyggd varmrök på g mha PID-regulatorer, SSR-relä och tempgivare. Är ingenjör och tycker det är roligt att bygga själv
Publicerat November 24, 201312 yr Författare Ingen fara!! Jag testade för ett tag sedan att köpa den där kallrökningsenheten som säljs på Jula (kopia av den finska grunkan Savusampo).Till den sågar man egna eller köper färdigsågade "alpuckar" eller vilket träslag man nu vill ha(Jula säljer enbart al). Dessa bitar ska enl. beskrivning vara upp till ca 10cm i diameter och 1,5-2cm tjocka. Dessa funkar dock inte riktigt bra då det är svårt att få nån riktig rökbildning på det hela(värmeelementet är bara på 36w) . Testade att köpa några bradleypuckar att lägga på och dessa funkade fint och rök lagomt i ca 1,5 timme. Nu har jag testat att göra ett gäng egna puckar av alspån som nu ligger på tork och som verkar bli riktigt bra. Till denna enheten spelar ju inte storleken så stor roll bara den inte överstiger 10cm i diameter, jag har gjort mellan 6-10 cm och ca 0,5-1cm tjocka. Dessa ska bli intressanta att testa. Dock blir det ju lite pass då man måste byta puck med jämna mellanrum. Kul att testa olika saker dock. Har nu fått tag på en gammal spis som jag ska ha som varmrök,ugnsvolym 55liter, här kommer jag dock att köpa en Bradleygenerator att köra med. Ska köpa hos min lokala handlare där jag fick det(tycker jag) finfina priset 1650:-. På detta vis får jag ju en "variant" av Bradleys orginal för 1650:- vilket jag tycker kan vara en överkomlig affär.
Publicerat November 25, 201312 yr Författare Återkommer med resultat. Ska under f.m testköra de hemgjorda puckarna på kallrökningsenheten från Jula. Puckarna är gjorda utav vanligt rökspån,vatten och potatismjöl. Lade en klump med spånblandningen på köksbänken och tryckte till den med en stekspade sen har de fått torka till i pannrummet nån dag, Dom ser bra ut där dom ligger men om dom funkar som det är tänkt vet jag inte än
Publicerat December 21, 201312 yr Författare Ok då kommer en liten uppdate vad det gäller rökeriet. Föll som jag tidigare skrivit för frestelsen att köpa en Bradley rökgenerator. Dock blev inte skapelsen med spisen nåt bra så jag byggde en ordentlig rök ist, Rökhuset är 80 brett 80 djupt och 120 högt så nu finns plats:-) Idag ska den premiärköras och den står nu på uppvärmning för att sedan laddas med 4 rådjursbogar 2 rådjurshjärtan och 2 älghjärtan. Spänningen är stor:-)
Publicerat December 23, 201312 yr Författare Det blev mkt bra resultat. Rökte i 70-74 grader till innertemp av 63grader vilket tog ca 9 timmar. Det går förvisso en hel del briketter, vilket jag redan räknat med, men med tanke på resultatet och enkelheten i det hela så var det värt det. När det blir lite mer grejer i röken som nu så blir ju kostnaden inte hög per detalj. Det är ju inget man drar igång för ett hjärta eller en liten fläskbit kanske men då är det ju bättre att samla på sig lite innan man röker. Vid små omgångar kommer jag hålla mig till min "gamla" rök med grilltändare och egensågade bitar av valfritt trädslag, Men nu och ett tag framöver så har jag lite "beställningsjobb" så nu kommer "Bradleyn" att få arbeta och mina egna bitar kommer givetvis att åka med på samma gång. Önskar er en GOD JUL!!
Publicerat December 25, 201312 yr Hörde av en företagare inom rökeribranchen som använder Bradley. Han har effetktiviserat rökning ekonomiskt så att han gör av med minimalt med "puckar". Han använder precis så mycket så att köttet sätter smak sen låter han värmeagregatet generera värme så att köttet blir tillagat. så att köra heltid med rök är i hans mening värdelöst då köttet snarare får en besk eftesmak då han ansåg att det blir för stark smak på köttet. Visst har han en ekonomisk vinning men kan vara värt att prova av er som använder den typen av rökar.
Publicerat Februari 12, 201412 yr Författare Hej igen! Var ett tag sedan man skrev i tråden. Har nu kört några omgångar till i röken och kan inte annat säga an att jag är väldigt nöjd. Det enda som irriterar mig något lite är att jag tycker inte att jag får riktigt den rätta färgen på det jag röker jag skulle gärna vilja ha något mer färg på det hela ibland. Detta har jag läst att man kan fixa med några sockerbitar på de sista briketterna i generatorn detta är dock inget jag testat än. Det är ganska tråkig färg direkt man tar det ur röken men det blir något bättre efter att det fått ligga till sig ett tag. Någon som har nåt tips på hur jag kan få det något mer gyllene i färgen?
Publicerat April 16, 201412 yr Någon som provat FlexiSmoker från mat modus?Det blir betydligt billigare att ta den från Polen där den tillverkas eller Danmarkhttp://borniak.pl/12,pl_generator-dymu-gd-01.htmlhttp://www.tbsgrillshop.dk/Shop/roegeove-smokere/borniak-roegeovne/roeg-generator.aspx
Publicerat April 22, 201412 yr Hej igen! Var ett tag sedan man skrev i tråden. Har nu kört några omgångar till i röken och kan inte annat säga an att jag är väldigt nöjd. Det enda som irriterar mig något lite är att jag tycker inte att jag får riktigt den rätta färgen på det jag röker jag skulle gärna vilja ha något mer färg på det hela ibland. Detta har jag läst att man kan fixa med några sockerbitar på de sista briketterna i generatorn detta är dock inget jag testat än. Det är ganska tråkig färg direkt man tar det ur röken men det blir något bättre efter att det fått ligga till sig ett tag. Någon som har nåt tips på hur jag kan få det något mer gyllene i färgen? Jag fick fin färg ganska fort när jag körde med enbriketter.
Publicerat Maj 3, 201412 yr Författare Enbriketterna har jag inte testat än men kommer att göra. Har vart väldigt lugnt på rökfronten ett tag men ska snart ta tag i det hela igen. Ang Flexismokern så har jag inte testat den själv men har hört av några andra som köpt den att de är jättenöjda med resultatet. Dock är man ju beroende av att antingen kunna fixa spånen på egen hand komma över storpack med spån, hålla på att dutta med småpåsar blir svindyrt och då kan man lika gärna ha Bradleys generator där man då även får tillgång till mer spännande träsorter. Nima säljer säckar med spån men lägger man på moms och fraktkostnader så drar det iväg där med, så om det blir billigare med Flexin vette tusan. Men som sagt de är nöjda med Flexismoker och den funkar bra plus att det är ju en ganska enkel sak att fixa "drivmedel" till den på egen hand om man vill, till Bradleyn är det svårare. Så som jag ser det så är det lite "hugget som stucket" vilken man köper.
Publicerat Maj 3, 201412 yr Har tipsat om det förut men här kommer det igen. Folk som kapar och klyver ved med vedprocessor (som jag)får en bra hög med spån varje gång som man gör ved. Har ni säckar med er är det oftast bara att ösa upp. MEN det bör vara lövved som körs i maskinen!! om nån är sugen finns det att hämta på Kinnekulle
Publicerat Maj 6, 201412 yr Enbriketterna har jag inte testat än men kommer att göra. Har vart väldigt lugnt på rökfronten ett tag men ska snart ta tag i det hela igen. Ang Flexismokern så har jag inte testat den själv men har hört av några andra som köpt den att de är jättenöjda med resultatet. Dock är man ju beroende av att antingen kunna fixa spånen på egen hand komma över storpack med spån, hålla på att dutta med småpåsar blir svindyrt och då kan man lika gärna ha Bradleys generator där man då även får tillgång till mer spännande träsorter. Nima säljer säckar med spån men lägger man på moms och fraktkostnader så drar det iväg där med, så om det blir billigare med Flexin vette tusan. Men som sagt de är nöjda med Flexismoker och den funkar bra plus att det är ju en ganska enkel sak att fixa "drivmedel" till den på egen hand om man vill, till Bradleyn är det svårare. Så som jag ser det så är det lite "hugget som stucket" vilken man köper. Jo nog är det rätt stor skillnad, räknar man med 4 timmar per liter spån som dom skriver om flexismooker så blir det 310 kr för 100 timmar rök med Nimas alspån med moms och frakt. Motsvarande om man beställer 120 pack puckar från smartfritid så blir det 1125 kr för 100 timmar bradley rök om jag räknat rätt (en puck ryker i 20 min) och då kollade jag inte vad dom tar i frakt hos smartfritid. Är själv lite sugen på en flexi för att få ned kostaden. Den är ganska fort intjänad om man kollar den danska länken som någon tipsade om tidigare. Ska man sen prova att kallröka så blir det många timmar som går. /Lejon