Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ripgryta alà Bastunäs.

Featured Replies

Publicerat

Ripgryta alà Bastunäs.

4 pers.

Börja med att strimla ripfileérna. (6-8 st)

Bryn i smör,salta,peppra.

Krossa 5-10 enbär, häll i när köttet är klart.

Häll i minst 5 dl. creme fraice (vill man ha mer sås häller man på mer) 1/2 dl gin, lite soya samt koncentrerad flädersaft efter smak.

Smaka av , ev. mer salt och peppar.

Avnjutes gärna med klyftpotatis, svartvinbärsgelé och ett gott rött vin.

Smaklig måltid!

VARNING!  Abstinensbesvär kan uppstå  ::)

Publicerat

Låter faktiskt smarrigt!

Håller mig inte riktigt till ämnet nu...men...syftar du på Bastunäs utanför Boliden?

Publicerat
  • Författare

JAPP  ;D

Har du känningar där eller? Köpte min hund därifrån!

Skvallra inte i såfall att jag lagt ut receptet här ;)

De har jag ju gjort enbart för jakidans medlemmars välbefinnande  ::)

O JAG LOVAR! DE E [glow=red,2,300]RIKTIGT[/glow] GOTT!!!

Publicerat

Jepp, har lite känningar där. Bekanta har stuga där å vi brukar vara där ibland på sommaren...å..ja vad gör man i Bastunäs...jo man bastar..å badar badtunna.Å när man som ovan bastare hamnar mitt ibland bastufreaks så kan det lätt bli att man drar igång en bastujojk när man springer ut ur bastun...fy tusan så hett det kan bli..nåja, detta är kanske inte av allmänintresse.

Känner dock knappast de som du köpte hunden av...mina bekanta är totalt ointresserade av allt som handlar om jakt å hundar..

Publicerat
  • Författare

O  tur va väl  det  :D :D :D

Publicerat

mmmmm det låter gott ;D

Publicerat
  • Författare

:P :P :P :P :P :P :P

Precis bjudit en kompis på denna gryta och det var dessutom premiär för mig själv att laga till.

Nu e jag rädd för att denna kompis vill komma lite oftare på middag.

[glow=red,2,300]Det blev SÅÅÅÅÅÅ GOTT[/glow]

  • 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Ingen som vågat testa än eller har jaktlyckan varit så usel att det int finns råvara?

Såsen funkar lika fint till annat vilt såsom älg mm.

Vill gärna höra respons om ngn testar!

  • 1 year later...
Publicerat

Ska testa det här längre fram, har et litet intresse för matlagning. Tack för tipset. Tyvärr blir det nog inte till Ripa. :(

Publicerat
  • Författare

Tyvärr har ja sällat mig till skaran som gräddkokar den mesta fågeln nuförtiden med mese.

MMmmmm

Men ibland blir de lite alà Bastunäs me.

Publicerat

Det handlar om att testa nya saker, och ska se om jag om det finns nått bra älgkött när jag kommer hem till Jul.

Publicerat

Finns ingen ripa där jag bor :'(

Kan du ge tips på annan fågel kanske i stället för ripa,har aldrig ätit ripa så jag vet inte hur det smakar.

Kycklingfile från ICA kanske ??? ::)

Publicerat

Nu är det bara att någon packar 6 st ripbröst i en kartong och skickar till telge!

stackarn har aldrig fått smaka ripa :/

Publicerat
Nu är det bara att någon packar 6 st ripbröst i en kartong och skickar till telge!

stackarn har aldrig fått smaka ripa :/

JA JA JA......... :D  :D

Publicerat
  • Författare

Skulle ja gärna gjort om inte jycken varit sjukskriven o skytten halvblind i år.

Mkt magert nästintill tomt i min box i år.

Har hört att om man gör de som sås passar de till de flesta vilt.

Uppfinnaren har serverat de till både älg o hare o de har inte hört ngn klaga.

Fasan, rapphöns eller morkulla kanske de funkar till me.

De borde du väl kunna få tag i Telge?

Hare skulle jag vilja testa de till men ja får ju aldrig komma ut på harajakt nästan  :'( :'( :'( :'( :'(

Publicerat
Skulle ja gärna gjort om inte jycken varit sjukskriven o skytten halvblind i år.

Mkt magert nästintill tomt i min box i år.

Har hört att om man gör de som sås passar de till de flesta vilt.

Uppfinnaren har serverat de till både älg o hare o de har inte hört ngn klaga.

kanske de funkar till me.

De borde du väl kunna få tag i Telge?

Hare skulle jag vilja testa de till men ja får ju aldrig komma ut på harajakt nästan  :'( :'( :'( :'( :'(

Fasan, rapphöns är svårt här där jag jagar.. Man måste ännu mer söderut då i landet >:( Morkulla skulle vara plättlätt,fast nu har dom ju ändrat jakt tiderna som bekant :'(

Gås eller gräsänder skulle funka dock,men tyvärr är frysen tom för tillfället så jag måste vänta till nästa sommar/höst.

Tror bestämt att du behöver komma hit på lite har jakt nån gång när du har vägarna förbi :D :D

Klart du skall ut på harjakt. Annars får väl jag packa bilen med "Harhund" och "Tjäderskott".. och åka norrut ;D

Publicerat
  • Författare
Annars får väl jag packa bilen med "Harhund" och "Tjäderskott".. och åka norrut ;D

Tja harhunden e du välkommen med men tjäderskotten kan du lämna hemma då de tagit semester från min mark just nu!  :'( :'(

Men jag ska jaga rätt på vart de e  >:( >:(

Harspår o rävspår ser ja överallt däremot!

LIiiiite sugen på stövare e man ju.

Men de va ju recept o inte semestertrippar vi skulle diskutera i denna tråd.

Testa göra såsen o berätta för mig sen om den passa till hare!  ;):D

Publicerat
Tja harhunden e du välkommen med men tjäderskotten kan du lämna hemma då de tagit semester från min mark just nu!  :'( :'(

Men jag ska jaga rätt på vart de e  >:( >:(

Harspår o rävspår ser ja överallt däremot!

LIiiiite sugen på stövare e man ju.

Men de va ju recept o inte semestertrippar vi skulle diskutera i denna tråd.

Testa göra såsen o berätta för mig sen om den passa till hare!  ;):D

Jupp skall göra det,återkommer i ärendet.... ;)

Publicerat

Ripan är ju lite speciell i smaken liksom övriga fåglar norröver. Det jag närmast kommer att tänka på i smakjämförelse är nog duvor. Fasan o rapphons är ju mkt ljusa i köttet

Publicerat

Nu ska vara lite besserwisser, varför ha gin i samtidigt som enbär? Det ena tar ju ut det andra, slöseri med god sprit.  ;D ;D ;D

Lät jäkligt gott förresten, borde funka med andra fåglar också.

Publicerat
  • Författare

Ja ginfrågan har ja funderat en del på men enligt vissa experter ska tydligen spriten plocka fram smaker som inte går att få fram annars.

Men vad o hur man blandar kan man ju bestämma själv.

Tror faktiskt man klarar sig utan.

Snappsa ginen före en slev av grytan kanske ;)

Publicerat

va va va !!! skall vi INTE ha Gin nu ????'Ahh..! Jag fattar ,Kocken skall ha Ginet ;D

Publicerat
  • Författare

KLart som korvspa att man ska gin.

Frågan e bara hur man ska ha den.

Du har väl sett O`boy reklam?  ;D ;D ;D

Publicerat
KLart som korvspa att man ska gin.

Frågan e bara hur man ska ha den.

Du har väl sett O`boy reklam?  ;D ;D ;D

nää??

Publicerat
  • Författare

2 människor + mjölk + oboy.

Nr1 tar oboypulvret i sin mun Nr 2 tar mjölken i sin.

För ihop nr 1 o 2. Voila O`BOY  :o

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.