Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Långhållssikte - högförstorande - S&B, Kahles, Bushnell annat?

Featured Replies

Publicerat

Är dags att köpa ett nytt långhållssikte, främst för att få tillgång till Mil/mil-justeringar, högre förstoring och ett bättre riktmedel (Har ett 3.5-10x40 MOA Leupold idag). Är också allmänt trött på att bara ha halvtaskig glaskvalitet på alla mina bössor, därav de dyrare alternativen.

Valet står primärt mellan

S&B PMII 5-25x56 FFP

och

Kahles K624i

och som ett billighetsalternativ som jag slänger med

Bushnell Elite Tactical DMR 3.5-21x50

Jag behöver allmänna tips och råd. Har inte mycket erfarenhet av optik. Användningsområdet är 98 % banskytte, 2 % jakt. Avstånd: på bana mest 300 m men ibland upp till 600 m och i framtiden förhoppningsvis längre. Vikten är oväsentlig. Om jag köper ett S&B eller ett Kahles kommer väl siktet vara med mig för en lång tid framöver. Jag vill inte gå så värst mycket över 20.000 i pris, så March och Premier Reticles känns lite dyra.

Inser att Bushnell inte alls är i samma liga som de övriga, men har läst en del gott om detta, hyfsat mekaniskt tillförlitligt, lättanvänt, fördelen är priset och förstoringsspannet, nackdelen är väl glaskvaliteten (Men som säkert är jämförbart med mitt Leupold som jag kunnat leva med fram tills nu med betydligt lägre förstoring). S&B känns lite som golden standard och Torsbo har ju dessutom dessa på utförsäljning nu, så det skulle kännas som ett bra köp. Exabit lobbar för Kahles så det är därför det finns med som alternativ plus att jag läst en del gott om glaskvaliteten.

Önskar tips och allmänna insikter och erfarenheter rörande de tre siktena. Om det finns några uppenbara nackdelar med något av alternativen? Är det lika bra att köpa ett S&B och bara vara nöjd, särskilt nu när priset är så fördelaktigt? Om S&B, ska man satsa på P4L Fein- eller vanligt P4L-riktmedel?

PS. Ursäkta om luddig frågeställning. Är tyvärr inte speciellt kunnig på optik.

Publicerat

Anledningen att jag gillade K624i är främst MSR-riktmedlet som verkar ganska trevligt. Men trots såna sikten på lineupen på Skövdeträffen så vann ju Sem med sin PMII med P4L Fein, så det går uppenbarligen att mäta bra med såna också ;) För mig är vilket håll rattarna skruvas åt viktigt men det brukar man ju kunna speca på dyrare sikten. Du har säkert en lite annan kravspec än mig också. Vi får hoppas att gänget med erfarenhet av slika sikten här på forumet hjälper till här :thumbsup:

Publicerat

Har ett buhnell 4200 6-24×50 det är inte dåligt men jag kan inte se kulhålen på 600m det gör herrberg med sin zeiss, jaktligt så kan jag bara vara nöjd inga problem att sätta kulan där jag vill, läsa av hornen på råbocken på 400+

Men visst är det skillnad på optik och jag skulle gärna ha en dyrare, det är en prioritering, på bana sätter jag 5 head shot utan problem på 600m med std pipa i 308win det sprider väl runt en dm men jag anklagar inte siktet för det, konstant i justeringarna och jag litar på det.

Publicerat

Vid Nyköp idag hade jag inte tvekat på ett Bushnell, det är bra prestanda för pengarna, att jag sen har bundit upp ohemult mycket pengar på annan optik medför inte att du måste göra samma sak. /Christian

Publicerat

Svårt att ge några råd detta med långhållssikte vad är det egentligen finns väl ingen sådan skyttegren här i landet så det blir mest personligt hur man önskar sitt sikte.

Bra optik gör skytte på bana trevligare det är trevligt med kristallklar bild samt att man ökar möjligheten att se kulhål något som är viktigt då man tränar skytte för att få återkoppling på varje skott! 

Kollat i PM II och K624i riktigt bra optik i båda bara att välja den man gillar bäst.

Bushnell Elite Tactical DMR 3.5-21x50 har jag aldrig kollat i men andra Elit är bra sikten för slanten och kommer att fungera bra men utan det där sista lilla extra som man inte vill vara utan efter att testat ;)

Publicerat

Håller med övriga här,det går inte att rekomendera någon före en annan här.

Du måste titta i dom själv och helt enkelt välja den som känns bäst.

Däremot kan jag tipsa om Sightron S III som prismässigt matchar Bushnell men har bättre optik och känsla,har två själv som jag är sjukt nöjd med!

/Mike

Publicerat

Som sagt är båda riktigt bra sikten PMII:an och K624:an.

Själv skulle jag ta PMII:an om det var endast banskytte, men skulle gå på K624:an om jag även konsekvent använde siktet till jakt. Men det är ju bara hur jag skulle göra och det är ju inget som betyder spec mkt :)

Publicerat

Såg att Sightron SIII 6-24x50 låg på ca 1000 dolares för FFP, mRad, dock saknas belysningen, vilket säkert kommer snart 

Nu har jag inte glott tokmycket i ett SIII men jag tyckte optiken var förvånansvärt bra och känslan (och ljudet) från vreden var jädrans bra.

Raggarö 

Publicerat

Trots att jag äger ett Marsh 5-40x56 som kostar alldeles för mycket men är så sjukt bra som något kan bli så är mina Sightron sikten brutalt mycket mer prisvärda och riktigt riktigt bra,så bra att jag lite ångrar att jag köpte ett Marsh istället för ett Sightron till.

Rent praktiskt så är dom likvärdiga även om ett laboratorium säkert kan mäta skillnader.

/Mike

Publicerat

Efter att ha kikat en hel del i de sikten du pratar om så skulle jag nog välja ett K624 om prioriteten ligger på jakt men ett Sightron SIII om fokuset istället låg på skyttet.

Därmed inte sagt att et är något som helst fel på S&B eller Bushnell men jag tycker att Kahles respektive Sightron är mer optik per krona om jag skall vara ärlig.

Henrik

Publicerat

Är det generellt FFP på Sightrons mrad-modeller i SIII serien?

Publicerat

Sitter trångt till, du får kolla själv:

http://info.sightron.com/

Raggarö

Publicerat

Tjena

Om du vill kolla här swfa.com , de har de även en samplelist med begagnat och testexemplar där man kan göra fynd.

En god vän handlade ett Leupold mark5 för 1200usd nypris 1900usd och det hisnande priset i Dk 23000dkr.

Kan man bara lösa frakt och tull kan man fynda.

MB

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar! Att titta i de olika siktena innan jag köper är (förutom problemet att rent praktiskt få alla siktena på en och samma plats för att kunna jämföra sida vid sida) tveksamt om det skulle ge mig så mycket, om det inte var på bana och jag hade flera olika testtavlor att jämföra mot.

Sightron SIII är något jag funderat lite löst över också, men uteslöt det från listan till förmån för Bushnell. Att de riktiga långhållsvirtuoserna på forumet rekommenderar Sightron eller Bushnell gjorde det här mycket svårare, men jag uppskattar naturligtvis svaren storligen (Hade nästan bestämt mig för S&B ). Jag antar att jag får grunna lite kort på det här och komma fram till om det är värt att lägga 10.000 till för att få ett "toppsikte", men med tanke på mina krav och vana vid optik kanske det är lite onödigt.

Återigen tack för all respons!

Publicerat

Om det dyker upp ett beg S&B anser jag att du skall ta det men för nyköp är det Sightron, eller Bushnell som gäller för mitt vidkommande, FFP modellerna är det jag skulle fokusera på, något annat och det blir omgående pannkaka för mig vid praktiskt skytte o även för dem som inte anser att det är guggel, Lars mfl så är det trots allt som så att man måste ha mer koll, dvs lägga mer energi, av den man har tillgänglig på saker som egentligen inte borde vara saker som kräver fokus.

Men det är jag och min åsikt. /Christian som önskar att min varipoint har ASV eller skulle kunna få det utan att det kostade en arm och ett ben.

Publicerat

Är det generellt FFP på Sightrons mrad-modeller i SIII serien?

Inte generellt,vissa modeller har.

Angående FFP så är vi alla lite olika,för vissa är det ett krav och för vissa inte,samma med belysning-för vissa ett absolut måste och för vissa inte.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Om det dyker upp ett beg S&B anser jag att du skall ta det men för nyköp är det Sightron, eller Bushnell som gäller för mitt vidkommande, FFP modellerna är det jag skulle fokusera på, något annat och det blir omgående pannkaka för mig vid praktiskt skytte o även för dem som inte anser att det är guggel, Lars mfl så är det trots allt som så att man måste ha mer koll, dvs lägga mer energi, av den man har tillgänglig på saker som egentligen inte borde vara saker som kräver fokus.

Men det är jag och min åsikt. /Christian som önskar att min varipoint har ASV eller skulle kunna få det utan att det kostade en arm och ett ben.

Som vanligt är man ju något otålig när man väl bestämt sig för att köpa något, så vet inte om jag orkar vänta på att ett S&B ska komma ut på marknaden. Men jag har gått och grubblat under eftermiddagen och jag tror ni alla har övertygat mig om Bushnell eller Sightron. Prisskillnaden mot S&B/Kahles är ju trots allt inte oväsentlig och pengarna räcker till något annat roligt istället.

FFP är definitivt något jag kommer satsa på, såg nu att jag hade glömt att nämna det i orginalinlägget, men det är också en av huvudorsakerna att jag önskar köpa ett nytt sikte. Som du säger så är det en sak mindre att tänka på, vilket är väldigt välkommet. Som parantes kan nämnas att en av de första gångerna jag sköt långhåll lyckades jag helt skjuta bort mig i en informell tävling där man omväxlande skulle skjuta på ett mål på ca 350 m och ett mål på 80 m pga att förstoringsringen stod på 8x istället för 10x. Så FFP är givet.

Publicerat

Tjena

Om du vill kolla här swfa.com , de har de även en samplelist med begagnat och testexemplar där man kan göra fynd.

En god vän handlade ett Leupold mark5 för 1200usd nypris 1900usd och det hisnande priset i Dk 23000dkr.

Kan man bara lösa frakt och tull kan man fynda.

MB

Det ruttna med SWFA är ju att de inte exporterar utanför USA, nu går ju allt att lösa med "kreativ bokföring", men ändock, värt att nämna....

Raggarö

Publicerat

Vortex är ingenting som faller herrn i smaken? :)

Publicerat

FFP eller SFP är väl som allt annat beroende hur siktet ska användas.

För extremt precisionsskytte och jakt föredrar jag SFP samma med variabla med stort spann annars blir det hopplöst att få riktmedlet att lira på alla förstoringar.

Skulle jag bygga en rigg för enbart taktisktskytte skulle den tveklöst få en FFP

Publicerat

Instämmer helt med lars.

För renodlat taktiskt skytte vill jag ha FFP men för min jakt och privata skytte vill jag ha SFP, nu har båda mina Sightronkikare  SFP och det har bevisligen gått alldeles utmärkt att skjuta tävlingar med dom också :wink:

Ibland tycker jag det läggs lite för stor focus på vissa egenskaper kontra hur stor nytta man egentligen har av dom.

Skulle det Taktiska skyttet explodera i sverige så kommer jag tänka om...dock håller jag det för osannolikt.

/Mike

Publicerat

/Christian som önskar att min varipoint har ASV eller skulle kunna få det utan att det kostade en arm och ett ben.

Samma önskan här!!!

Publicerat
  • Författare

FFP eller SFP är väl som allt annat beroende hur siktet ska användas.

För extremt precisionsskytte och jakt föredrar jag SFP samma med variabla med stort spann annars blir det hopplöst att få riktmedlet att lira på alla förstoringar.

Skulle jag bygga en rigg för enbart taktisktskytte skulle den tveklöst få en FFP

Instämmer helt med lars.

För renodlat taktiskt skytte vill jag ha FFP men för min jakt och privata skytte vill jag ha SFP, nu har båda mina Sightronkikare  SFP och det har bevisligen gått alldeles utmärkt att skjuta tävlingar med dom också :wink:

Ibland tycker jag det läggs lite för stor focus på vissa egenskaper kontra hur stor nytta man egentligen har av dom.

Skulle det Taktiska skyttet explodera i sverige så kommer jag tänka om...dock håller jag det för osannolikt.

/Mike

Lars och Mike,

tack för kommentarena om FFP kontra SFP också. Har inte riktigt sett det på det viset förut. Jag hänger inte riktigt med i resonemangen så Lars, kan du utveckla lite vad fördelarna är med SFP vid riktigt precisionsskytte? Och ni båda, vad är fördelarna vid jakt? Jag har alltid tänkt att det är särskilt vettigt med FFP vid jakt eftersom det är främst då man kan komma att använda de lite lägre förstoringarna.

Men jag antar att eftersom siktet nästan i princip kommer användas på bana så är inte FFP fel enligt er. Uppfattar jag er rätt där?

Publicerat

På min Marsh 5-40x56 har jag FFP och det är i princip uteslutet att överhuvudtaget använda den under 15ggr då riktmedlet är så vansinnigt lövtunnt yttepyttigt att jag inte ser punkten i mitten,från 20ggr kommer den till sin rätt.

På 40ggr ser jag så lite av riktmedlet att jag måste dra ner förstoringen för att kunna milla.

På kikare med lägre förstoringar blir effekten inte lika våldsam men ändå märkbar,det är ingen hit att använda dessa taktiska riktmedel annat än om man har mycket gott om tid(jakt) och särskillt i FFP på låg förstoring.

På min sightron ställer jag förstoringen på 24ggr och bara åker.

/Mike