Publicerat December 4, 201312 yr Börjar misströsta rejält nu. Förra säsongen gick hon som tåget. Hade två prisprov på älg och grisarna gickegentligen ännu bättre. Men efter nyår började hon tappa och sen har det egentligen bara blivit sämre. Hon har blivit slö och loj. Söket är sämre, förföljandet sämre och inte några längre skalltider. Under söket går hon mycket och kollar var jag är. Luktar det något så blir det bättre fart på henne och hon kan söka ut en bit, men inte alls som tidigare. Har varit hos veterinär ett antal gånger utan att vi hittat något. Vi har tagit ett antal blodprov som inte givit något. Har behandlat mot noskvalster. (men det är ju ändå inte troligt eftersom de andra två spårar bra) Inga höga halter av antikroppar för borelia eller anaplasma. Inga halsinfektioner. Verkar inte halta. Men är precis som hon blir piggare när hon varit lös en halvtimme eller något. I lördags mötte vi en skenälg som kom in i vårt område. Hon springer ifatt den och skäller två skall sen stannar hon och vänder. I söndags var vi inne i ett område där vi haft upptag på gris. Hon såg helt klart intresserad ut men gick ändå inte iväg. Vad ska man göra, något är helt klart fel med henne. Några idéer eller uppslag?
Publicerat December 4, 201312 yr Är hon samma hemma slö o loj eller händer detta när du jagar med henne?
Publicerat December 4, 201312 yr Författare Är hon samma hemma slö o loj eller händer detta när du jagar med henne? Jo men det har hon alltid varit. Hemma rör hon sig inte mer än nödvändigt.
Publicerat December 4, 201312 yr Röntgat henne? Trollande blev oxå slö de sista åren.. De visade sej vara utväxter mellan ryggkotorna, de gjorde helt enkelt för ont att röra på sej.. Fast hon va nog piggare än vad Fanny verkar vara.. För hittade hon älg eller gris så skällde hon å förföljandes va oklanderligt.. Men söker va precis obefintligt.. Kanske är något helt annat med Fanny, men kanske ändå är värt ett försök
Publicerat December 4, 201312 yr Författare Röntgat henne? Trollande blev oxå slö de sista åren.. De visade sej vara utväxter mellan ryggkotorna, de gjorde helt enkelt för ont att röra på sej.. Fast hon va nog piggare än vad Fanny verkar vara.. För hittade hon älg eller gris så skällde hon å förföljandes va oklanderligt.. Men söker va precis obefintligt.. Kanske är något helt annat med Fanny, men kanske ändå är värt ett försök Nej vi har inte röntgat henne. De kanske får bli nästa steg.
Publicerat December 4, 201312 yr Min hund blev ju hängig i aug. Jag tog väl det inte sådär på allvar direkt, men det blev vet.besök o efter lite prover o iväg till Gammelstads djursjukhus så visade det sig att hon hade legat dumt med huvud o hals gentemot kroppen så hon hade blivit stel i halsen o pep varje gång hon vred på den samt att hon hade fått struma, så nu får man medicinera henne morron o kväll resten av livet. Nu är hon värre pigg o alert av sig o värdena på T4-provet som tas vid struma för att kontrollera värdena är bra. Analysen görs på SVA och satan vad dyrt det är. Dom har tagit 2 st T4-prov på henne sedan hon var inlagd bara för att följa upp värdena och dom har varit bra bägge gångerna. Det var första gången jag har nyttjat hundförsäkringen o det var då en himla tur att man hade dubbel vet.försäkring för annars hade det blivit dyrt för mig.
Publicerat December 4, 201312 yr Nej vi har inte röntgat henne. De kanske får bli nästa steg.Kanske.. Man blir ju så jäkla förbannad när man inte hittar några fel.. Kvittar nästan vad de än är så är det en lättnad att få ett svar på saker å ting.. Hoppas de löser sej på bästa vis.. Ja kan behöva hennes hjälp, har kaniner att bli av med
Publicerat December 4, 201312 yr Min gamla gråhundstik, som iofs alldrig visade upp någon riktig jaktlust, stämmer rätt bra på din beskrivning av fanny. Blev bara slöare och slöare..visade sig att hon hade livmodercancer. /Urban
Publicerat December 4, 201312 yr Nu behöver det inte vara det som skrivs men kompisens vita älghund vart loj precis som du skriver om fanny,, Efter Röngen undersökning visade sig att det var en tumör i skallen på Hunden,, Mitt tips är en Röngen om det är nåt galet i kroppen på fanny så går det ju sätta in behandling i tid om det är nåt! //peter
Publicerat December 4, 201312 yr Författare Kollat fästingburna sjukdomar? Ja ett antal gånger. Och hon har antikroppar men så lågt så det kan inte va det.
Publicerat December 4, 201312 yr Tänkte precis skriva som Urban. Hur har hon haft med kisseriet? Normalt? Hoppas de löser sig. De där med försäkring är viktiga när man jagar med hund. Hade 40000:- på valpen. Är höjt till 50000:- och är behövligt! S.
Publicerat December 4, 201312 yr Författare Då får jag gissa på nå't knas, någonstans i reproduktionsapparaten. Är väl det jag börjar tro på också.
Publicerat December 5, 201312 yr När min Boxer fick livmoder inflammation och när vi tog bort livmodern blev hon flera år yngre. Vart en helt ny hund efter det, så troligen har något spökat sen urinvägsinfektionen drygt ett år innan. Så jäkla mycket piggare nu, skulle gissa på att hon är som när hon var 7-8 år igen och inte de 10½ som hon är drygt...
Publicerat December 5, 201312 yr Börjar misströsta rejält nu. Förra säsongen gick hon som tåget. Hade två prisprov på älg och grisarna gickegentligen ännu bättre. Men efter nyår började hon tappa och sen har det egentligen bara blivit sämre. Hon har blivit slö och loj. Söket är sämre, förföljandet sämre och inte några längre skalltider. Under söket går hon mycket och kollar var jag är. Luktar det något så blir det bättre fart på henne och hon kan söka ut en bit, men inte alls som tidigare. Har varit hos veterinär ett antal gånger utan att vi hittat något. Vi har tagit ett antal blodprov som inte givit något. Har behandlat mot noskvalster. (men det är ju ändå inte troligt eftersom de andra två spårar bra) Inga höga halter av antikroppar för borelia eller anaplasma. Inga halsinfektioner. Verkar inte halta. Men är precis som hon blir piggare när hon varit lös en halvtimme eller något. I lördags mötte vi en skenälg som kom in i vårt område. Hon springer ifatt den och skäller två skall sen stannar hon och vänder. I söndags var vi inne i ett område där vi haft upptag på gris. Hon såg helt klart intresserad ut men gick ändå inte iväg. Vad ska man göra, något är helt klart fel med henne. Några idéer eller uppslag? Hej där.. Ja se hundar och ev. åkommor/sjukdomar, detta är hela tiden i blickfånget, iaf så fort hunden inte presterar som tidigare. Och Funny har ju bevisligen presterat bra tidigare, så frågan är vad har skett mellan dessa tillfällen.? En hund oavsett ras slutar inte att jaga, iaf INTE av ren och skär lathet eller av bekvämlighet, det finns alltid skäl för nedgången. Och över tid så har även jag fått känna på din situation vid många tillfällen. Det jag har lärt mig av detta,egna misstag och andras är att det i 90% av fallen sitter i främre delen på hunden. Iom att du är en flitig predator/grävling-jägare så vill jag ge dig tipset att kolla över samtliga tänder på hunden. Och då menar jag kolla över dessa ordentligt,, och med hjälp av vet när hunden är i sövt tillstånd. Har själv varit ytterst nära att ge egen hund/ar en 1:a med jordvärme pga av avsaknad av jaktlust! Vet inte om du minns min gamla tik Dansa.? Hon slutade plötsligen att söka, skälla, ja att jaga helt enkelt. Vid vet-besök så hittar vi 3 tänder som är döda och starkt infekterade och hela käken var mer eller minder rutten. Ut med gaddarna och en vass kur med gott och blandat, 3 veckor senare så har jag en helt ny hund, min gamla Dansa var tillbaka.! Det som var orsaken till den såk tandlossningen var nog troligen just slagsmål med div vildsvin/grävlingar etc. Hundar som använder sina vassaste verktyg behöver ibland lite hjälp med omslipningen. Ta ett besök hos tandkunnig veterinär, kan tipsa om en mycket duktig du hör av dig... //B
Publicerat December 5, 201312 yr Hon kanske helt enkel fått smisk av nån elak älg eller nåt? Sett många hundar som blivit som förbytta efter att de åkt på en rejäl duvning. Dvs att det sitter i skallen på henne??
Publicerat December 5, 201312 yr Författare Hon kanske helt enkel fått smisk av nån elak älg eller nåt? Sett många hundar som blivit som förbytta efter att de åkt på en rejäl duvning. Dvs att det sitter i skallen på henne?? Jo hon har fått nån känga av älg. Men tycker att hon skulle jaga gris åtminstone.
Publicerat December 5, 201312 yr Författare Hej där..Ja se hundar och ev. åkommor/sjukdomar, detta är hela tiden i blickfånget, iaf så fort hunden inte presterar som tidigare.Och Funny har ju bevisligen presterat bra tidigare, så frågan är vad har skett mellan dessa tillfällen.?En hund oavsett ras slutar inte att jaga, iaf INTE av ren och skär lathet eller av bekvämlighet, det finns alltid skäl för nedgången.Och över tid så har även jag fått känna på din situation vid många tillfällen.Det jag har lärt mig av detta,egna misstag och andras är att det i 90% av fallen sitter i främre delen på hunden.Iom att du är en flitig predator/grävling-jägare så vill jag ge dig tipset att kolla över samtliga tänder på hunden.Och då menar jag kolla över dessa ordentligt,, och med hjälp av vet när hunden är i sövt tillstånd.Har själv varit ytterst nära att ge egen hund/ar en 1:a med jordvärme pga av avsaknad av jaktlust!Vet inte om du minns min gamla tik Dansa.?Hon slutade plötsligen att söka, skälla, ja att jaga helt enkelt.Vid vet-besök så hittar vi 3 tänder som är döda och starkt infekterade och hela käken var mer eller minder rutten.Ut med gaddarna och en vass kur med gott och blandat, 3 veckor senare så har jag en helt ny hund, min gamla Dansa var tillbaka.!Det som var orsaken till den såk tandlossningen var nog troligen just slagsmål med div vildsvin/grävlingar etc.Hundar som använder sina vassaste verktyg behöver ibland lite hjälp med omslipningen.Ta ett besök hos tandkunnig veterinär, kan tipsa om en mycket duktig du hör av dig...//B Tack för tipset Micke. Ska kolla upp tänderna.
Publicerat December 5, 201312 yr Som sagt...med brasklapp för att ha det mentala i åtanke...finns det drösvis med spår att gå vidare med (eftersom symtombilden är högst ospecifik)...varav en hel del nämnts tidigare i tråden: Muskuloskeletala systemet, tex: Kron artros. Spondylos ryggrad. Kron myosit. Endokrinologiska sjd: Tex sköldkörtelhormon-brist. Binjurar (cushing/addison). Tänder...viktigt att kolla upp. Öron...viktigt att kolla upp (både tand- och öronsjd kan göra ont vid skallgivning). Organsvikt: lever, njurar, hjärta. Parasiter...träckprov är aldrig fel...kolla på SVA's hemsida! Tumörsjukdomar. Livmoder. Hals/tonsiller...inte tillnärmelsevis så stort problem som många d.äg tror, men värt kolla upp.
Publicerat December 6, 201312 yr Författare Har släppt Funny lite idag igen. Men det var som det brukar. Ingen fart och rundor på högst 150m. Enda gången hon höjer tempot är när hon är på väg tillbaks till mig. Men när vi gått en km så gick hon iväg och det blir upptag 500m ifrån där hon lämnade mig. Men det blev 4 skall och hon vände efter 150m. Förstod att det var älg så när hon kom tillbaka så gick jag efter. Men nu gör hon en vettig sökrunda på 500m. Men älgen hade hon skitit i. När hon kom tillbaka så visade jag på henne igen och hon drog direkt. Men släppte vid bäcken 600m bort. Vi går dit igen och hon tar an det in på grannmarken men släpper vid vägen efter 400m. När hon kom tillbaka gick vi till bilen och körde bort och släppte på igen. Efter 400m så gör hon en ögla och står still. Fattar att det är ståndskall men hörs inget i den motvinden. Blir lite kortare förflyttningar och jag anar att hon hittat gris istället. Och efter 20min så kommer det tillbaka mot vägen. Passerar en 50kg gris och Funny kommer travandes 75m efter. Efter 200m är hon ifatt och det blir gångstånd i en båge som vänder tillbaka mot mig. Hon skallar tills hon är 150m ifrån mig. Sen släpper hon och kommer till mig. Tyckte det räckte så eftersom vi var på fel mark och jag inte fick tag i grannarna. Var ju bättre än i lördags, men detta är inte Funny. Syns så väl på henne att något är fel. Ringer veterinären igen på måndag.
Publicerat December 16, 201312 yr Författare Tack för tipset Micke. Ska kolla upp tänderna. tänderna var kanonfina så där låg intte problemet den här gången.
Publicerat December 16, 201312 yr Författare Har synts en liten förbättring de senaste släppen. Men bra är det inte. Har gett rimadyl några dagar och det verkar hjälpa till lite men vi har inte lyckats ringa in problemet än.