Publicerat December 16, 201312 yr Kanske dum fråga men har du testat annat foder, tycker mina hundar får bättre fart när jag ger dom färskfoder.
Publicerat December 16, 201312 yr Författare Kanske dum fråga men har du testat annat foder, tycker mina hundar får bättre fart när jag ger dom färskfoder. Nä men jag har ju kört samma foder sen hon var valp och det har ju funkat tidigare.
Publicerat December 16, 201312 yr Nä men jag har ju kört samma foder sen hon var valp och det har ju funkat tidigare. Där är ju problemet! Med så gammal mat skulle även mina hundar bli dåliga jakthundar Men de e klart du e ju smålänning! God jul och gott nytt år Musköt! /Ekebo
Publicerat December 16, 201312 yr Nä men jag har ju kört samma foder sen hon var valp och det har ju funkat tidigare. Hade absolut testat med färskfoder, särskilt taxen blev en helt annan hund när han fick sånt foder. Ger alltid mina färskfoder dagen eller dagarna innan jakt! Kör med Nordic hundfoder, men finns ju andra alternativ.
Publicerat December 16, 201312 yr Detta är en populär post. Färskfoder eller torrfoder spelar ingen roll i sig...men det skall vara ett BRA foder...punkt. Det finns bra både torr- och färskfoder...och det finns sämre av bägge sorterna. Problemet är att det finns så mycket mer 'skitfoder' därute på torrfodersidan, eftersom det är en så mycket större marknad.
Publicerat December 16, 201312 yr Dr Krall du som veterinär borde ju ha rätt god insikt i de olika fabrikaten på fodermarknaden? Kan inte du eller någon annan lista upp de fabrikat ni rekommenderar respektive de fabrikat ni starkt vill avråda från?
Publicerat December 16, 201312 yr Få se om jag orkar. Som grov regel kan väl sägas att priset avspeglar ganska ofta kvaliteten (surprise) ;-)
Publicerat December 16, 201312 yr Få se om jag orkar. Som grov regel kan väl sägas att priset avspeglar ganska ofta kvaliteten (surprise) ;-) Åfan
Publicerat December 16, 201312 yr Höll tidigare på att byta foder mellan hög och lågssäsong, numera kör jag samma basfoder hela året och spetsar med Icas köttbullar för 29kr/kg när hunden går hårt. Går 1,5 kilo i veckan i högsäsong, verkar funka bra.
Publicerat December 16, 201312 yr Detta är en populär post. Kolla att inte köttbullarna innehåller lök bara! Onödigt mycket salt i dem också som regel. Om man nu nödvändigtvis måste köpa nån männskomat och stoppa i hundarna rek jag blodpudding. Bra sammansättning av näringsämnen åt hund. Inga farliga ingredienser. Sparsamt med salt. Förhållandevis billigt.
Publicerat December 16, 201312 yr Kolla att inte köttbullarna innehåller lök bara! Onödigt mycket salt i dem också som regel. Om man nu nödvändigtvis måste köpa nån männskomat och stoppa i hundarna rek jag blodpudding. Bra sammansättning av näringsämnen åt hund. Inga farliga ingredienser. Sparsamt med salt. Förhållandevis billigt. Du kanske missade Men jagar man med gråhundsbaserade hundar är det nästan ett krav att ständigt ha köttbullar i fickan om skall ha nån lycka i inkallningen. Blodpudding är dock praktiskt ur fler synvinklar än pris och näring, vaccumförpackningen gör den smidig att ha med och blir man tvähungrig så kan man ju alltid dela en måltid med hunden. Likaså brukar jag ha blandfärs blandat i ljummet vatten i termos, lite hundens redbull då det är ett sett att få i dom vätska också.
Publicerat December 16, 201312 yr Författare Som sagt tror jag inte att käket gör att hon helt plötsligt börjar jaga sämre vid 6års ålder när man kört samma hela tiden. Men vi har provat att ge rimadyl och nu har vi bara jagat två gånger men jag tycker hon funkat bättre.
Publicerat December 16, 201312 yr När det gäller "färsk"foder så blandar vissa i en massa melass (=socker) i det halvruttna slaktavfallet för att vovvarna ska äta det. Husse/matte blir då överlyckliga eftersom Fido "bara ÄÄÄLSKAR det fodret" och drar slutsatsen att det beror på att "färskfoder är BÄTTRE än torrfoder!"Om du låter ett barn välja så blir det hellre Kalaspuffar än blodpudding. Men där gör ingen samma koppling. -- Mats
Publicerat Januari 14, 201412 yr Författare Vi har nu även kört en antibiotikakur mot fästingsjukdomar. Möjligt att hon blivit en aning bättre emn ingen markant skillnad. Är fortfarande så att hon kroknar rätt fort och ser sliten ut dagen efter.
Publicerat Januari 14, 201412 yr Hade ni kollat status på sköldkörtelfunktion hos henne!? Jag har svårt att utläsa det i tråden hittills :-/
Publicerat Januari 14, 201412 yr Författare Hade ni kollat status på sköldkörtelfunktion hos henne!? Jag har svårt att utläsa det i tråden hittills :-/Har varit så mycket prover så jag är inte hundra, men jag tror det. Hur kollar man det? Blodprov?
Publicerat Januari 14, 201412 yr Ja, enkelt blodprov. Man kollar sköldkörtelhormoner, reglerande hormon från hypofysen, och blodfetter. Det är en ganska billig analys. Nån skrev felaktigt tidigare i tråden att den var dyr.
Publicerat Januari 15, 201412 yr Även djur kan tröttna temporärt. du har inte funderat på att prova något annat "skitroligt" som inte är jaktrelaterat med henne? det kan i sig också påvisa problem som hon kanske har som inte märks i jaktrelaterade situationer. kanske lite hoppning, simning i bassäng med strömt vatten på rehabcenter eller hundfotboll (jag bara spånar) hästar får ofta diffusa fel som du beskriver. man hittar inget. men dressyr och tex simning kan ofta visa problem i rörelsemönstret. som man inte ser annars för man är så van att se det. om inte annat kanske ni har kul där med. kalle
Publicerat Januari 15, 201412 yr nåt som också hjälper alla däggdjur är MSM eller motsvarande. jag käkar lite ibland när jag har stela/ömma leder eller rygg. det funkar bra.
Publicerat Januari 15, 201412 yr Författare Ja, enkelt blodprov. Man kollar sköldkörtelhormoner, reglerande hormon från hypofysen, och blodfetter. Det är en ganska billig analys. Nån skrev felaktigt tidigare i tråden att den var dyr. Ja, enkelt blodprov. Man kollar sköldkörtelhormoner, reglerande hormon från hypofysen, och blodfetter. Det är en ganska billig analys. Nån skrev felaktigt tidigare i tråden att den var dyr.Jo då har vi gjort det. Var ett blodprov som visade på höga blodfetter så då kollade hon sköldkörteln men där var inget som tydde på något fel.
Publicerat Januari 16, 201412 yr Så som det verkar kanske du borde testa att byta hundfoder eller kolla med veterinären om hon inte är allergisk? Såna saker kan plötsligt komma och kan vara något speciellt med just det fodret? Är aptiten som vanligt?