Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka M55 Sporter "LobbLina" tummen ur...

Featured Replies

Publicerat

Hej! 

Som vissa redan sett har jag länge tjatat om min M55 sporter i .308 och vad jag ska göra med den. Det är väl så dags nu då. GRS stocken ska beställas imorgon om den finns att få. Sporter/Varmint för M55 sporter är kanske inte så vanligt. Det är det enda jag är säker med bössan. Har länge dreglat efter GRS så nu får det bli en. Royal Jacaranda är den skönaste färgen.

Men jag har lite tänk och frågor om resten av bössan.

En kula jag fallit för är 155gr A-Max då den verkar vara omtyckt av flera. Och ha exakt den verkan jag vill ha för mina skott. Mad Mike gav mig en rekommenderad laddning på 49.5gr N550 som start. Borde rimligtvis ge mej en fart på ca 890-900 m/s i 60cm pipa. Jag har ej QL än så det är lite svårt. 

Kulan är tänkt för säl, rådjur och div predatorer. Jag hoppas för mitt liv att den här kulan skjuter i min bössa.

Borde ge mej en GS på 1.5-1.6 

Oroar mig lite över kulbanan bara för Zeiss Justermån på 110cm i x72an lämnar mig på 350m om jag ens har tur att komma så långt. Sparar pengar till nya sikten. Har ett Habicht 3-12x56 men det är ju bara leksaker i jämförelse... 

Hursom. Jag ska gänga den 60cm långa pipan för dämp och har kollat på Jaki Sniper men jag vet inte än. 

Förslag? 

Harris Benstöd lutningsbara är redan reserverade. Ett par korta och ett par långa för olika ändamål sommar och vinter.

Det ska bli ett kul projekt :) Hoppas jag lär mig något nytt på vägen! När jag känner för det kommer den kompletteras med en 6xc pipa och lite smått och gott.

Har 2 st magasin till den också varav det ena är oanvänt och sprillansnytt ;) Funderade på det här med underbeslaget i en GRS? Vad finns det för eftermarknadsprylar till M55? Det är väl ganska limiterat?

Lite bilder på projektbössan? Den är knappt använd fick jag reda på. Kanske bränt 300 skott genom pipan.

IMG_20130806_165650_zpsba9453ce.jpg

Här tidigare med Zeissen monterad för att prova bössan.

Sporterkolven och det gamla klassiska Tikka 4x kikarsiktet ;) 

20130530_112725_zpsac6ab1b9.jpg

Relativt nöjd med trycket som det är nu. Skruvade så långt det gick och det blev väldigt lätt. Testat i -18c utan problem även om man smällde fast slutstycket med lite kraft så det är säkert. 

Namnvalet kommer från min gamla tax Lina som min morfar jagade mycket rå med min far. Jagade med henne och pappa när jag var stor nog att gå i skogen! Och Lobb kommer från att jag ofta pratar om att lobba iväg kulor och mina kompisar brukar ha lite roligt åt det då det oftast handlar om lite längre håll då.

Ska försöka ha trevligt med den här saken ;) 

Alla förslag är välkomna. Även all kritik som brukar tillkomma!

MVH

Publicerat
  • Författare

Hur vore det att måla pipan i mattsvart? Blåneringen har fått sej lite lite rost. Och jag vill att den ska vara ren och fin.

Publicerat

justermånen löser du genom fäste med lutning. så slipper du handla nytt sikte.

kalle

Publicerat

Min laddning är rätt het så du börjar lite lägre hoppas jag.

/Mike

Publicerat

49,7 respektive 50.2 grain 550 är absoluta max med två andra 155:or, jag hade inte börjat på 49  utan snarare i stil med 46-47, data börjar på 44,4 grain./Christian

Publicerat
  • Författare

Tack för det. Jo jag hade tänkt börja på 49 så.

Publicerat
  • Författare

Börjar på 46 då :)

Publicerat
  • Författare

Kolven beställd. Kommer i januari. Vad ska man köra för dämp då?

Publicerat

Vad ska man köra för dämp då?

Beror helt på vem du frågar,du kan få förslag på i princip samtliga fabrikat.

Själv har jag fyra st Ase-utra som jag är supernöjd med.

Du måste komma fram till några slutsatser själv först.

Ståldämp eller Alu?

Frontmonterad eller teleskopisk?

Fundera på vad du vill få ut av din dämp samt hur de olika valen kommer påverka ditt vapens hanterbarhet i olika situationer.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Northstar NS-3B ser ut som ett bra val

Publicerat
  • Författare

Stocken beställd. Kommer i januari. Kulor var lite svårare att få tag i. 178gr A-Max gick att få tag i men inte 155 gr. Att fara över till Sveriget känns lite dumt då jag inte ens vet om dom skjuter i bössan

Publicerat
  • Författare

Någon kompetent som kan svara på om sl7-bl funkar bra? Isåfall blir det nog en sån tror jag iallafall

Publicerat

SL7 funkar bra, det är en tung men effektiv dämpare, dock finns det effektivare.

Publicerat

Måla pipa svart? 

Hade det varit en soft- airgun kopia från Hobbex, så hade jag kanske gått med på det  ;)

Vill du ha en ny finish på pipan så kosta på den en riktig blånering, matt eller blank.  Det är den absolut värd.

Nu när du ändå ska kosta på en ny stock.

Sen hade jag även valt ut en bra 165 grains kula som alternativ, och provat fram en laddning.

Publicerat
  • Författare

Måla pipa svart? 

Hade det varit en soft- airgun kopia från Hobbex, så hade jag kanske gått med på det  ;)

Vill du ha en ny finish på pipan så kosta på den en riktig blånering, matt eller blank.  Det är den absolut värd.

Nu när du ändå ska kosta på en ny stock.

Sen hade jag även valt ut en bra 165 grains kula som alternativ, och provat fram en laddning.

Jo alltså min farfar är proffslackerare och så. Han sa att det inte var något problem. Så det är väl nästan som att kosta på den det. Värmetålig mattsvart sprutfärg skulle funka?

Publicerat
  • Författare

Har du någon bra 165 gr kula med motsvarande effekt som A-Max?

Publicerat

Om du nu vill måla pipan, varför inte köra med duracoat.

Publicerat

Har du någon bra 165 gr kula med motsvarande effekt som A-Max?

Remington Accu-Tip 165gr.

/Mike

Publicerat

T.ex den kulan som Mike nämnde.

Nosler och Barnes har gått bra för mig också.  Och Norma Oryx 165 är säkert perfekt för klövvilt, även om jag inte har skjutit den ännu.

Låt farfar din göra jobbet, det blir säkert bra.

Publicerat
  • Författare

T.ex den kulan som Mike nämnde.

Nosler och Barnes har gått bra för mig också.  Och Norma Oryx 165 är säkert perfekt för klövvilt, även om jag inte har skjutit den ännu.

Låt farfar din göra jobbet, det blir säkert bra.

Vi får se. Blev osäker nu... nåå vi får se var jag slutar.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

A-max 178gr 500 st beställda. Kolven kommer i slutet av veckan eller på måndagar nästa vecka. Plastbädda direkt eller ej? Enligt GRS ska den ju inte behöva plastbäddning?? Jag har ingen koll på det där.

Publicerat

ingen frågar RAY BAN vilken dämp som är bättre så jag gör det  :thumbsup:

Publicerat

A-max 178gr 500 st beställda. Kolven kommer i slutet av veckan eller på måndagar nästa vecka. Plastbädda direkt eller ej? Enligt GRS ska den ju inte behöva plastbäddning?? Jag har ingen koll på det där.

Alla stockar är mer eller mindre behov av bäddning, att spara på en sådan liten utgift är riktigt dumsnålt tycker jag.

Publicerat

vill du själv sova utan tempurkuddar och madrass rakt på träbotten. nä, ingen vill det! klart man bäddar innan man pluppar ner sin lille darling.

Publicerat

Att inte plastbädda - lite som att impotenta och farträdda gubbar skaffar Ferrari. De har lockmedel men kan, eller vågar inte nyttja resurserna...

Kör nu ditt projekt in i kaklet eller sälj dina 500 A-max 178:or till mig. Jag är en "all-in" kille :thumbsup: Köper dem gärna oavsett förresten...

/M