Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Utveckling av Wachtel

Featured Replies

Publicerat

Hej. Har en wachtel på lite över 6 mån. Har börjar jaga in honom lite smått. När jag släpper honom sticker han iväg ca 70-150m och söker av terrängen så bra nu en valp kan... Jaktmässigt så har han jagat ett par gånger,en gång tog jag tid: skall i ca 1min 30 sek,total tid iväg ca 5min 30 sek(troligen rådjur).Jag har letat hare ett par gånger men ej hittat nån jösse än tyvärr. Än så länge har utvecklingen gott spikrakt uppåt men det kommer dalar framöver.... Nån annan som börjat jaga in??

Publicerat

.

Publicerat

Tack för tipset!! ;D ;D

Publicerat

när jag köpte min först wachtel så sa uppfödaren till mig absolut ingen jakt innan hunden fyllt 1 år du riskera bara att få en jaktidiot och få hålla hunden en säsong när den är 3-4 år istället och det vill du inte...uppfödarn i fråga har hålt på med wachtlar sen slutet på 70 talet och finns med i dom flesta svenska wachtlars stamtavlor...

Publicerat

linus det stämmer inte jag släppte min första tik mär hun var 1,5 år hon driver 45 min min andra släppte jag 8 mån driver 10 min men det är terrier svårt att tänka mig att det skulle vara annerlunda med Wachtel drev tid har att göra med vilt tillgången och hur du jagar med den

Publicerat

Jag känner inte alls igen mig med att det skulle bli jaktidoter av Wachtlar bara för att man börjar när de är ung.

Är inne på min andra Wachtel, och ingen av dem har blivit jaktidoter.

MVH B

Publicerat

Tycker att ni drar alla individer över en kant här.. även Wachtlar är individer och jagar och mognar där efter.. låt hunden vara med och utvecklas i sin egen takt.. blir den för het och självstädig får man hålla igen annars e det bara att köra på.. det finns många wachtlar som har sval jaktlust.. kolla bara proven. och dessa måste man uppmuntra.

Publicerat
Tycker att ni drar alla individer över en kant här.. även Wachtlar är individer och jagar och mognar där efter.. låt hunden vara med och utvecklas i sin egen takt.. blir den för het och självstädig får man hålla igen annars e det bara att köra på.. det finns många wachtlar som har sval jaktlust.. kolla bara proven. och dessa måste man uppmuntra.

syftar du på unghundsproven så e vi nog inte riktigt överens, proven är till för att utvärdera avelshundarna och se vilka egenskaper hundarna ärver ner, och wachtelhundklubben kallar det själv unghundstest.

"Jaktprovsbestämmelser för Wachtelhund

§ 1 Ändamål

Jaktprovets ändamål är att under jägarmässiga former bedöma deltagande hundars jaktegenskaper som kortdrivare och allsidig eftersökshund, till ledning för avelsarbetet. "

Publicerat

precis Linus!

och om vi kollar på resultat på drev och sök så är inte poängen så hög på många hundar.. och om dom inte ner ärver anlag så vet jag inte hur vi ska få dom å jaga om vi även håller igen dom om dom e svala..

Publicerat

många hundar kommer från ställen där dom inte kan eller har möjlighet att driva hare på fälten, och kanske bara har varit ute i skogen på "sök" några få gånger, en hund är på sin absoluta topp vid 3-6 års ålder brukar man säga och en hund som är 9-24 månader är ju långt från att vara "färdig"

Publicerat

Det är självklart att hundarna ska släppas och jaga första året men inte i större sällskap eller på storjakter(många hundar lösa). Håller med Calle wachtlarna har försämrats. Söken är i många fall bedrövliga.

Dom är inte alla stöpta i samma form, man måste anpassa allt efter individ. Har själv ägt/fört 15-20 wachtelhundar och ingen har varit den andra lik. En 24 månaders hund bör vara färdig och klara av det vi kräver.

Publicerat

min wachtel är nu ett år gammal, och hon har ett sök som är nåt rent bedrövligt, hon springer kring fötterna på en ca 50 meter max, ibland nån liten avstickare 80m. får hon väl tag och börjar driva nåt kan de bära iväg typ 400 meter innan de blir stopp. vad ska jag göra för att få henne att söka ut, jag har börjat prova med att gå ut och släppa henne och stå stilla på samma ställe nu, och efter då gör hon som vanligt, söker igenom varje kotte inom 50M, kommer till mig med jämna mellanrum och "glor" på mig, men jag bryr mig inte, efter ett tag kan hon tröttna och sticka iväg 80-100 max men det är bara raka spåret tillbaka igen. vad skall jag göra? kan nämna att apporteringen går skapligt och blodspår bra

Publicerat

Det verkar vara många ideer kring ijagning mm. Jag är ute med min 6,5 månaders mycket. Jag testade den på blodspår(vildsvin) som (tyvärr?) fick ligga över natten (12tim) visserligen var det mycket blod och ganska kort men han fixade det och det måste väl innebära att han är hyfsat spårnoga redan nu!!?(det var INTE första spåret) Har även kört apportering och det funkar hyfsat med tanke på åldern. Jag vill ha honom så spårnoga som möjligt dels med tanke på att man vill "hinna med" att skjuta för honom men oxå vid eventuella eftersök. Jag tror inte man ska utgå från att en hund blir jaktidiot för att man börjar tidigt utan det är nog i regel bra att börja tidigt om inte annat för ren skogsträning. Sen är det väl bättre att få "hålla igen" en hund än försöka få igång den. Men det är klart,hundarna är ju oxå individer....

Publicerat

Lite undran, vad är ett bra sök på en wachtel. Kan tänka mig att det är annorlunda var man jagar och vilttillgång men på ett ungefär.

Min som är drygt 8 månader går ut ca 200 - 300 meter i öppen teräng t.ex åkrar och hyggen och inne i skogen uppskattningsvis ca 100 - 150 meter.

Mats

Publicerat
Lite undran, vad är ett bra sök på en wachtel. Kan tänka mig att det är annorlunda var man jagar och vilttillgång men på ett ungefär.

Min som är drygt 8 månader går ut ca 200 - 300 meter i öppen teräng t.ex åkrar och hyggen och inne i skogen uppskattningsvis ca 100 - 150 meter.

Mats

100-150m är bra, söker han både på djupet och breden eller hur man ska utrycka det?

Publicerat

hade jag haft ett sök på en terrier på 100 till 150m så hade jag tyckt att det var en skit hund. en hund ska ha ett stort och snabbt sök så att om man är på en viltgles mark så ska hunden kunna söka ut ordentligt en del av mina hundar släpper jag i början på drevet sen ser jag dom inte för en slutet av drevet

Publicerat

jag anser att ett sök på 100-150 m på en 8 månaders wachtel som inte jagat är mycket bra "grund" att arbeta med....

Publicerat

Han går ut bra  i sidled kanske något sämre framåt, ser man honom ute på öppen mark så söker han av marken som en "fågelhund" verkar som han får "marken med sig".

Mats

Publicerat

positivt att han e nogran och söker av ordentligt mats...

Publicerat

Hemkommen från en provhelg i skåne så är jag överaskad över att hundarna söker så dåligt! I en grupp blev 3 hundar underkända i söket, gick kort krav för godkänt 40m, i några omgångar.Man hör allas  ursäkter och bortförklaringar till sökresultatet men mitt svar är enkelt.

Dålig jaktlust vad ska man annars säga? En bra hund vet att därute finns nått att jaga och gör det också! Hörde även där myten om att man inte ska jaga med hunden före ett års ålder skitsnack! om en hund aldrig får jaga får den ju ingen  erfarenhet.

Det är i skogen som vi mäter sök på fält när dom ser föraren är ointressant. ett frimodigt utan förarstöd bra sök är vad man vill se. (5-10min). Hittar dom inget på första rundan 100-150m ska dom öka i nästa. Rasen är en skogshund som ska söka bra.

Publicerat

.

Publicerat
Det är konstigt att personer som ensam har mer praktisk erfarenhet och fört fler hundar än antagligen samtliga på detta forum säger detta och att det avfärdas som skitsnack......

Bara en tanke....kan ju tänka mig att det kommer 50 idiotförklaringar på detta snart....

Tänker inte idiotförklara någon  ;) ;D.

Men jag har själv haft flera jakthundar (dock ej wachtel) och några har jag börjat jaga med innan 1 års ålder. Jag tror att det beror på individen när man kan börja jaga med hunden. Och att man inte ska stirra sig blind på ålder. Men det är min åsikt.

Publicerat

Förklara  linus vem som fört så måna wachtelhundar är det din uppfödare som du refererar till?

Publicerat

Har ingen wachtel själv men har jagat med ett flertal. Dom två största felen jag har sett hos wachtlar är för långa drevtider (uppemot timmen hos vissa) och för dålig lydnad.  Det säger ju sig sjä'lv att det är en risk att börja jaga för tidigt med en hund, dels för att hunden riskerar att bli en jaktidiot, dels så sitter inte lydnaden till 100%.

Det är mycket lättare att lära en unghund att söka större och att jaga längre än tvärtom.

Publicerat

Hur lär du en hund söka? Beskriv för det är ett problem i rasen med korta sök har du lösningen. så beskriv,

Tack på förhand