Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Utveckling av Wachtel

Featured Replies

Publicerat

En god bok, en rejäl matsäck. Sätt dig i skogen och låt hunden vara lös. Till slut kommer den att öka sökrundorna. Huvudsaken är att ha tålamod. Detta är inget som man fixar på  en dag, men är man ihärdig så brukar det lösa sig.

Är det så att wachtlarna har problem med söket så är det kanske så att det avlas på fel hundar, det är inget man löser med för tidig injagning i så fall.

Tänkte på en annan grej när det gäller wachtel. Tränar man mycket apportering med unghunden så bör man kunna utveckla hundens sök genom att lägga apportsök. Börja med små områden och öka efterhand. Då lär sig hunden jobba på egen hand.

Publicerat

.

Publicerat
Det är mycket lättare att lära en unghund att söka större och att jaga längre än tvärtom

Sax tror att du svarar själv där! visst har problemet med söket delvis med avelsdjuren att göra, dom med glöd och jakt lust kommer att jaga ändå..Även om dom får vänta till nästa säsong. men om man då har en sval hund som inte har så mycket i sig, tror jag man kan hjälpa den på traven lite, du skriver det ju själv.. sen är det som ni skriver att hundar mognar olika och det e ju det som jag vill påvissa.. det kan inte finnas en väg att gå när man jagar in hundar.. i år tror jag att det valpas fram ca 600 wachtelvalpar att det finns en väg att gå för att jaga in dessa har jag väldigt svårt att tro..det är indivder vi har att jobba med, och om man väntar ett år med en sval hund så är det ett förlorat år när hunden är väldigt påverkningsbar.. men lika viktigt är ju att hålla igen när unghunden börjar gå en urhänderna..

Publicerat

Först Sax det är det jag vill sätta fingret på, aveln om vi använder bättre material spelar föraren mindre roll. i mina ögon är det lättare att bromsa en jaktglad hund en att motivera  en trög.

Att dessa uppfödare du nämner inte skulle släppa hundar före ett år tror jag du missförstått.

Att man inte ska åka och släppa på stora jakter eller dra med mycket folk är nog vad dom menar. Som du säkert vet känner jag dom alla i synnerhet Elisabeth (köpte hund där -89). Gick förövrigt med Laila som domarelev i helgen Elisabeth var som brukligt där med. Fam.Andersson har jag inte sett på prov på några år.

Om du inte jagat med unghunden förklarar provberättelsen från Wrams lite. Vi har nog olika åsikter vad som är erkänt bra hundar så den diskusionen ska vi inte ta

mvh

Publicerat
Om du inte jagat med unghunden förklarar provberättelsen från Wrams lite.

???

Publicerat

Är det aveln som är problemet så känns det som om ni fokuserar på fel sak. Frågan är väl varför man avlar på dåliga hundar och varför folk köper dom här hundarna. Jag har hört att wachtlarna har haft problem med jaktlust och skärpa, men jag trodde att man hade kommit tillrätta med det. Är det som ni säger så verkar det ju som om problemet består.

Publicerat

Sax problemet med jaktlust skärpan på wachtel finns kvar både här hemma och i tyskland och det tar många år att rätta till det. jag var på en jakt en gång som det var mycket wachtel folk och dom stod och pratade skärpan på sina hundar den som hade dom skarpaste hundarna tyckte dom var en kille som han hund gick ifatt ett påsjutit rådjur och drog ner det. vad jag tycker så är det ingen skarp hund som drar ner ett rådjur för det ska vilken hund som helst göra om det är påskjutit

Publicerat

Min största oro angånde Wachtelhundar är att folk börjat föda upp dem och sälja dem som "söta sällskaps hundar"..

Alltså till folk som inte jagar med dem.

Känns som att om vi inte alla wachelägare får bukt med det problemet, så kan det gå så illa som för spanielhundarna.

Där är det ju nästan hopplöst att få tag i en jaktspaniel  :-

Publicerat

Verkar som just Wachtel är en ras som engagerar många, pågår en rätt het diskussion på ett annat forum om just Wachtel. Undrar just varför så många har åsikter om just Wachtel, både de som äger en men framförallt de som inte har någon. Visste inte att just Wachtel var en så het potatis när jag köpte min.

Kan bara säga att hittills är jag mer än nöjd med min, visst är det en "jobbig" hund men man får mycket tillbaka också!

Mats