Publicerat December 19, 201312 yr http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2013/12/det-blir-vargjakt-i-vinter/ Är detta inte en droppe i havet av dom som skulle behöva skjutas för att komma ner till taket 270 vargar el. har dom tänkt att skjuta bort en del varg genom skyddsjakt från helikopter i vinter?
Publicerat December 19, 201312 yr Det är väl jättebra - viktigt också att inte gå för hårt ut tror jag. Dels vågar dom inte det pga högre politiker och eu och dels tror jag det är bättre att börja för mjukt än för hårt för vargarna. Ni tycker det är sjukt när det inte skjuts något och när det väl ska skjutas då är det sjukt för att det är för lite. Ni är som kommuninvånarna som aldrig är nöjda med snöskottningen och nu när vi har en dyster vinter med plusgrader och regn så är dom inte nöjda då heller.. Mvh / Johannes - vargvärnare och för vargjakt.
Publicerat December 19, 201312 yr Det är väl jättebra - viktigt också att inte gå för hårt ut tror jag. Dels vågar dom inte det pga högre politiker och eu och dels tror jag det är bättre att börja för mjukt än för hårt för vargarna. Ni tycker det är sjukt när det inte skjuts något och när det väl ska skjutas då är det sjukt för att det är för lite. Ni är som kommuninvånarna som aldrig är nöjda med snöskottningen och nu när vi har en dyster vinter med plusgrader och regn så är dom inte nöjda då heller.. Mvh / Johannes - vargvärnare och för vargjakt. Ursäkta där jag blev lite uppspelt! jag håller med dig om att det är bra att det blir vargjakt, men tycker det är alldeles för lite som ska skjutas
Publicerat December 19, 201312 yr I denna fråga får varje litet steg i rätt riktning ses som en framgång. Det lär dock säkert bli en juridisk cirkus även denna gång så om det blir någon jakt står väl i stjärnorna fortfarande. Dessutom lär den korta jakttiden sätta käppar i hjulet särskilt om det blir en period utan spårsnö. Vill dock ge kredd till SJF för sitt arbete i denna fråga även om vi inte är hamn ännu men bara beslutet om jakt känns bra. Man får väl hoppas på att hela vargfrågan kommer att få bättre proportioner ju mer det blir accepterat med jakt på varg.
Publicerat December 19, 201312 yr I denna fråga får varje litet steg i rätt riktning ses som en framgång. Det lär dock säkert bli en juridisk cirkus även denna gång så om det blir någon jakt står väl i stjärnorna fortfarande. Dessutom lär den korta jakttiden sätta käppar i hjulet särskilt om det blir en period utan spårsnö. Vill dock ge kredd till SJF för sitt arbete i denna fråga även om vi inte är hamn ännu men bara beslutet om jakt känns bra. Man får väl hoppas på att hela vargfrågan kommer att få bättre proportioner ju mer det blir accepterat med jakt på varg. Ursäkta där jag blev lite uppspelt! jag håller med dig om att det är bra att det blir vargjakt, men tycker det är alldeles för lite som ska skjutas Men nu är det ju så här också att ska man stoppa tillväxten så måste man skjuta fler och det gör man inte med 30 stycken. Ska man skapa acceptans för vargen måste man minska vargstammen. Nu blir det ju tvärtom istället eftersom vargen kommer fortsätta öka i antal eftersom 30 stycken inte är tillräckligt för att stoppa tillväxten! så enkelt är det. Men visst, lyckas vi genomföra jakten i vinter så är det ju ett steg i rätt riktning! men inte fullt tillräckligt för att skapa acceptans bland folk
Publicerat December 19, 201312 yr Som vanligt är det svårt att veta vad som är bra eller dåligt innan man ser helheten. Räknar man med att öka avskjutningen framöver när EU prövat frågan? Räknar man med lika många eller dubbelt så många att fälla via till länsstyrelserna delegerad skyddsjakt? Det är klart att det känns för jäkligt just nu. Men det är inte säkert att det är fullt så illa som det först verkar!
Publicerat December 20, 201312 yr Författare Dom har överklagat skyddsjakten i Havöreviret och kräver omedelbart stopp tills det prövats rättsligt. http://www.jaktojagare.se/notiser/overklagar-jakt-i-haveroreviret Vargvärnarna kommer väl göra likadant vid varje tillfälle som skyddsjakt beviljas.
Publicerat December 20, 201312 yr vad skönt det känns att vi måste stå med mössan i hand inför våra herrar i eu när det gäller denna frågan. vilket skit det är.
Publicerat December 20, 201312 yr Sverige har en förmyndare. japp. jobbigt att majoriteten ville ha det så.
Publicerat December 20, 201312 yr Författare japp. jobbigt att majoriteten ville ha det så. Jag förstår inte hur svenska folket ville ha det så. Skyll inte på mig för jag röstade nej och skulle göra det idag också om vi skulle rösta om ett medlemskap.
Publicerat December 20, 201312 yr Författare Jag håller med dig, Isjonsson, beträffande EU. Det kan aldrig bli bra om 28 länder ska vara med o bestämma o tänka på sitt eget hemlands bästa o även dom andra 27 länderna.
Publicerat December 20, 201312 yr Själv tror jag på det efter den 15 februari. Vargjakt i Sverige betyder överklagande mm.
Publicerat December 20, 201312 yr På tok för få vargar men klart bättre än 0. Jag har dock svårt att förstå hur detta skall fungera eftersom jakttiden är väldigt kort och så fort man skjutit 1 varg skall jakten avbrytas dvs du får inte skjuta flera i samma såt vid samma tidpunkt. Vargen som skjutits måste sen besiktigas av besiktningsman med allt vad det innebär innan länsstyrelsen beslutar om jakten får återupptas eller inte. Det kan möjligen finnas ett kryphål för effektivare jakt som kanske behöver forskas i mera om det är ok eller ej. Jakten avbryts bara i det område jaktledaren ansvarar för och får alltså inte återupptas i detta område förrän länsstyrelsen säger ok. Men om man delar upp en såt i flera områden med olika jaktledare så kanske man iaf kan fortsätta jakten i resten av såten om man nu ringat en hel flock för nog måste det vara tillåtet att ha samarbete mellan olika jaktlag. Kom bara ihåg att uppdelningen måste ske på förhand då jaktledaren måste anmäla att man skall jaga minst 24 timmar innan så det krävs viss planering.... och som sagt kanske detta eventuella kryphål till effektivare jakt bör kollas med t.ex. SJF i frågedelen av forumet. Vet inte om någon länkade till beslutet innan men här är länken iaf http://www.naturvardsverket.se/upload/stod-i-miljoarbetet/rattsinformation/beslut/varg/licensjakt/beslut-licensjakt-varg-2014.pdf