Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skyddsbyxor. Vilka är bra - vilka är skit?

Featured Replies

Publicerat

Tjena! Då jag sett ett par trådar här om skyddsbyxor/ vildsvinsbyxor, tänkte jag att vi kunde samla erfarenheter här så att de som velar har något att gå på.

Ni som har skyddsbyxor, vilka är för och nackdelarna med just eran byxa? Och skulle ni rekommendera dem till någon annan att köpa?

Bör ju finnas ett par som har pfanner , swedteam , engelsons eller liknande?!

Hoppas vi får lite svar och råd här i tråden nu, och God Jul på er! :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Svar 64
  • Visningar 24,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Hade lagt mina pengar på dessa, funderar rätt ofta på att det kan vara vettigt när man står i täta planteringar att det är rätt kört att ta sig undan om det kommer en torpedgris. http://www.jagdfiebe

• Filip WM Persson
    Filip WM Persson

Har haft swedteams, men trivdes inte riktigt med dem. Fickprna på sidan är på insidan så man får inte plats med något vettigt i dem. I övrigt så blir dom jäkligt tighta, svårt att lyfta bena högt osv.

• Ja inte skulle jag gå på en skjuten gris utan extra skydd på byxorna! trodde swedteams var det enda sunda valet, men fyll på med fler erfarenheter innan jag ev köper!

Posted Images

Publicerat

Har haft swedteams, men trivdes inte riktigt med dem. Fickprna på sidan är på insidan så man får inte plats med något vettigt i dem. I övrigt så blir dom jäkligt tighta, svårt att lyfta bena högt osv.

Nu har jag Engelssons och är helnöjd. Sidofickorna är utanpåliggande och det är en mycket amidigare byxa som man rör sig lättare i. Swedteam har ju varit med och tagit fram denna byxa så det är exakt samma skydd som i swedteams.

Har bara blivit blöt i dem en gång. Det var när jag gick ner mig till mitten av låret och satt fast 7-8 sekunder. Annars tåler dem att man går ner sig om man snabbt kommer upp igen!

Så jag skulle rekomendera dessa till alla! Dessutom kostar dem bara 2400...

Publicerat
  • Författare

Nu har jag Engelssons och är helnöjd. Sidofickorna är utanpåliggande och det är en mycket amidigare byxa som man rör sig lättare i. Swedteam har ju varit med och tagit fram denna byxa så det är exakt samma skydd som i swedteams.

Har bara blivit blöt i dem en gång. Det var när jag gick ner mig till mitten av låret och satt fast 7-8 sekunder. Annars tåler dem att man går ner sig om man snabbt kommer upp igen!

Så jag skulle rekomendera dessa till alla! Dessutom kostar dem bara 2400...

Enda anledningen till att jag inte ens kollat på engelssons, är just att det är engelsson. Alla kläder jag eller kompisar haft därifrån har spruckit och knappar har flugit efter 1-2 säsonger, så, hur är tillverkningskvalitén jämfört med tex swedteams?

Skrivet på en värdelös ifån.

Publicerat

Ja inte skulle jag gå på en skjuten gris utan extra skydd på byxorna!

trodde swedteams var det enda sunda valet, men fyll på med fler erfarenheter innan jag ev köper!

Publicerat
  • Författare
Ja inte skulle jag gå på en skjuten gris utan extra skydd på byxorna!

trodde swedteams var det enda sunda valet, men fyll på med fler erfarenheter innan jag ev köper!

Sedär! Fler än jag som har nytta av tråden då:D dom som är vettigt prissatta är väl pfanner och engelssons, samt dedär "keiler II" dom säljer på skogma. Sen om det är ngt att ha är ju en annan sak;)

Publicerat

Utan att ha kollat upp detta ordentligt har jag fått för mig att Keiler II endast har tyg, typ cordura, som skydd - inte kevlar. Om det är så kan man inte riktigt jämföra dem med Swedteams eller liknande.

Publicerat
  • Författare

Ingen som har mer erfarenhet?..

Publicerat

Nä vi andra brottas inte med grisarna så vi har inte behövt köpa några. ; )

Publicerat

Där har du fördelen med swedteams, dom har sex års garanti på sina, engelsson har tre år.

Men om du tänker lite längre än så, efter tre år kan jag köpa ett par nya från Engelsson och det blir bara lite dyrare än om jag har ett par från Swedteam i sex år. Men hur fräsha är dom byxorna efter sex år egentligen?

Jag skaffa mina inför sässongen och använder dom som hundförare 3-4 dagar i veckan, än så länge inte ett dugg slitna. Skulle sömmar börja släppa eller liknande aå har jag trots allt tre års garanti vilket jag tycker räcker för ett par byxor man använder så pass ofta och hårt.

Publicerat

Har Pfanner, är nöjd.

Bara blivit biten av 2 grisar lätt, sen hållet de för alla snår och skit.

Ngt varma, lite styva i början, ej helt tysta.

Publicerat
  • Författare
Har Pfanner, är nöjd.

Bara blivit biten av 2 grisar lätt, sen hållet de för alla snår och skit.

Ngt varma, lite styva i början, ej helt tysta.

Hur vattentåliga ärdom tycker du?

Problem att hitta tåliga byxor som inte suger vatten tycker jag!..

Publicerat

De släpper ej igenom men de suger upp en del med tiden, blir lite tyngre.

Publicerat
  • Författare

Jaha.. Det lutar väl åt pfanner :P

Publicerat

Tror du blir nöjd med dem. Swedteams nya är dock fin, men jag gillar att pfannern är tjockare, har vid smygjakt på vildsvin haft dem på och kunnat komma in på 100m...

Publicerat
  • Författare

Swedteams är sköna! Men över 4 papp för ett par byxor? Njaa! Då lägger jag hellre de pengarna extra på en tuskproof!;)

Publicerat
  • Författare

Eller okejdå.. Nästan 4 papp då* ;) men det räcker i skillnad!

Publicerat
  • Författare

Haha snacka om beslutsångest..

Publicerat

Har blivit på sprungen 2 gånger och klarat mig ok. Men är dumt att förlita sig på turen :thumbsup: 

Är väll som allt annat att de ska hända någe innan man agerar.

Men de är en billig försäkring.

Men lägger hellre 3000:- på en väst till hunden som är mer i hetluften än en annan.

S

Publicerat
  • Författare
Har blivit på sprungen 2 gånger och klarat mig ok. Men är dumt att förlita sig på turen :thumbsup:

Är väll som allt annat att de ska hända någe innan man agerar.

Men de är en billig försäkring.

Men lägger hellre 3000:- på en väst till hunden som är mer i hetluften än en annan.

S

Håller med dig om hunden. Min vorsteh som är strax över året ska få en sweväst eller tuskproof till i höst. Och därför köper jag hellre byxor till mig själv för 2500 än för närmare 4000. Blir jag såpass skadad så att jag inte ens kan gå, så är det ju ändå hunden som lider eftersom jag inte kan jaga med 'na! ;)

Publicerat
  • Författare

Eftersom ingen verkar ha erfarenhet nog av engelsons Så blir det pfanner. engelsons är ju vatten och vindtäta vilket jag inte vet om pfanners är, men man blir väl svett så det räcker oavsett ;)

Publicerat

Efter lite undersökning så verkar det som om Keiler II faktiskt är bestyckad med Kevlar - rätt skall vara rätt. Jag lutar dock mest åt Pfanner när jag ska köpa byxor.

Gustav - när det gäller väst till hunden så ska jag tipsa om en ny väst. Jag har själv varit med att ta fram den och den bygger i grunden på Sweväst men är modifierad vad gäller skyddet och färgerna. Väldigt lätt, smidig och bra passform. Jag har själv en liten bordertik på 7 kg som använder västen vid jakt på gris. Skicka PM om du är intresserad så ska jag ordna lite mer info.

Återkoppla gärna med lite feedback om du köper Pfanner-byxor så jag vet om jag också ska inhandla ett par.

Publicerat
  • Författare

Efter lite undersökning så verkar det som om Keiler II faktiskt är bestyckad med Kevlar - rätt skall vara rätt. Jag lutar dock mest åt Pfanner när jag ska köpa byxor.

Gustav - när det gäller väst till hunden så ska jag tipsa om en ny väst. Jag har själv varit med att ta fram den och den bygger i grunden på Sweväst men är modifierad vad gäller skyddet och färgerna. Väldigt lätt, smidig och bra passform. Jag har själv en liten bordertik på 7 kg som använder västen vid jakt på gris. Skicka PM om du är intresserad så ska jag ordna lite mer info.

Återkoppla gärna med lite feedback om du köper Pfanner-byxor så jag vet om jag också ska inhandla ett par.

Intressant! kommer dock inte köpa någon väst som ej genomgått ett ordentligt genomslagstest. med filmbevis. eller med många goda recensioner! :) men skicka gärna mer info!

• 1 year later...
Publicerat

Här kommer ett tråd lyft.

Jag har idag ett par Keiler 1, som är dags att byta ut. Har genom lidigt ett par år i dem, då de passar mig dåligt. Men nu får det fan vara dags för ett byte. Jag funderar på dessa http://www.skogsmarken.com/hundforare/vildsvinsbyxa-skyddsbyxa/pfanner-vildsvinsbyxa-tracking-672.html. . De ska vara samma som de röda, men jag vill ha lie mer diskreta. Det röd/oranga bär jag ovan midjan. Vad jag förstår så är Phanner byxorna lite stela i början, men ska tydligen mjukna efter ett tag. Vore förstås bra om de är vatten täta också, men då blir de väl ändå varmare. Engelsons verkar en del vara nöjda med, men jag tycker det är svårt att köpa kläder på postorder när man inte kan prova dem. 

Så vad säger ni?

Förslag och tips onskas.

Publicerat

Kört med Pfanners i ett par år, röda färgen ser jag bara som positivt;)

Är hel nöjd med mina röda:)