Publicerat Januari 2, 201412 yr Som ämnet lyder, hur mycket gris skjuts det på er mark per år och på hur stor mark? Kul att veta geografiskt läge också! Vi har sen midsommar skjutit 8 svin på 300 hektar, Borås området!
Publicerat Januari 2, 201412 yr Inga grisar synliga eller skjutna på drygt 300 hektar ca 1 mil fågelvägen från Wille. Har dock sett enstaka spår efter dom. Wille du kan väl spara några så dom kommer till mig också Einar
Publicerat Januari 2, 201412 yr 25 grisar på 600 ha under 2013 Norr om Kristianstad Ska tillägga att våra grisåtlar är koncentrerade till ett område på ca 100 ha Och vi är inte jätteflitiga åteljägare...
Publicerat Januari 2, 201412 yr alltid lika intressant fråga. godsen i skåne med bäst grisjakt ligger på runt 10 grisar per 100 ha. Vanås exempelvis gick över det här för ett par år sedan och var över 15 men det tog för hårt på stammen. såna här hårda avskjutningar kräver dock att det skjuts rätt djur. på mina marker: nordöstra skåne (halvdåligt med gris i dessa trakter) ca 1 gris per 100 ha mellanskåne (väldigt bra med gris) ca 8 per 100 ha gränsen mot småland ca 1 gris per 100 ha när jag vart med på marken vid dädesjö utanför växjö ca 15 grisar på 2500ha
Publicerat Januari 2, 201412 yr pfrep Vad ska det vara 100ha eller 1000ha Benke det var inte dåligt 160 svin/1000ha Har ni mycket gris?
Publicerat Januari 2, 201412 yr pfrep Vad ska det vara 100ha eller 1000ha Benke det var inte dåligt 160 svin/1000ha Har ni mycket gris? HEHE du genomskådade mig justerat!
Publicerat Januari 2, 201412 yr Förra jaktåret var vårat bästa grisår fällde ca 25grisar på 1000ha Detta jaktår har det inte blivit mer än 5 på samma areal vad jag vet.
Publicerat Januari 3, 201412 yr Efter tre drevjakter är vi uppe på 18 grisar denna säsong. Återstår två jakter på marken som är på 400 ha ligger norr om N Rörum i Skåne. Ifjol föll det 30 st, bara en eller två på åtel. Kanske något i överkant men ena jakten blev det 18 i första drevet.
Publicerat Januari 3, 201412 yr Hallaröd i mellanskåne, 400 ha. 7 grisar. Sex på drev och en i veten. Söderåsen i skåne 800 ha. 2 st. Ekastiga mellanskåne, 200 ha. 1 gris. Söderåsen 250 ha. 3 grisar Tycker det är riktigt dåligt med gris i år...
Publicerat Januari 3, 201412 yr Hallaröd i mellanskåne, 400 ha. 7 grisar. Sex på drev och en i veten. Söderåsen i skåne 800 ha. 2 st. Ekastiga mellanskåne, 200 ha. 1 gris. Söderåsen 250 ha. 3 grisar Tycker det är riktigt dåligt med gris i år... Det tycker tyvärr vi alla som håller till i skåne.
Publicerat Januari 3, 201412 yr Det är för att jaktens äntligen har blivit effektiv, samt att godsen numera ser till att skjuta av "sina" grisar, till skillnad från doven som ynglar av sig sanslöst väl och som sprider sig numera rätt snabbt runt i skåne, ny etableringar på marker som tidigare inte har hållt dov. Stämde av med far, 2 grisar på 115 ha/ Linderöd, 13 grisar på 260 Ha/Uppe på åsen mot Svensköp ( kraftig utfordring) 6 eller 7 på 300 Ha/knislinge hållet. /CHristian
Publicerat Januari 3, 201412 yr Det är för att jaktens äntligen har blivit effektiv, samt att godsen numera ser till att skjuta av "sina" grisar, till skillnad från doven som ynglar av sig sanslöst väl och som sprider sig numera rätt snabbt runt i skåne, ny etableringar på marker som tidigare inte har hållt dov. Stämde av med far, 2 grisar på 115 ha/ Linderöd, 13 grisar på 260 Ha/Uppe på åsen mot Svensköp ( kraftig utfordring) 6 eller 7 på 300 Ha/knislinge hållet. /CHristian Det kan visserligen vara en liten förklaring men godsen tar inte slut på grisarna under drevjakt. Det är åtlarna som knäcker stammen. Det är hur lätt som helst att skjuta bort en välväxt stam genom åteljakt.
Publicerat Januari 3, 201412 yr Det är nog sant, å andra sidan när stammen är nedskjuten så tröttnar i varje fall de "åteljägare" som inte lider av någon form av syndrom och eller hatar att vara hemma med familj och hustru på att inte ha något att skjuta på varpå det efterhand blir fler grisar igen, men det är min teori och den har enbart lokal förankring runt ikring där hemma vid. /CHristian
Publicerat Januari 3, 201412 yr Eller så inser dom att det är roligare med drevjakt. Sen tror ja att många jagar för ofta med hund, upplever detta i det ena laget ja är med i. Där skjuter vi gris i början av oktober då hundjakten börjar i mitten av november hittar man inte en gris. Mycket pga att det släpps hund var helg. I det jaktlaget i N Rörum jagar vi var 4 vecka och har alltid gris inne.
Publicerat Januari 3, 201412 yr Detta är en populär post. Under 2013 ser det ut så här i Sörmland. Eskilstuna, 3-4 st åtelgrisar på ca 1500 ha. Inte bra biotop så de ligger inte gärna på vårat, men det händer. Björkvik, 8-10 st på ca 600 ha, fördelat på åtel, spannmål, pyrsch och drev. Katrineholm, 11 st på ca 80 ha. 2 på sådden, 3 i vetet och resten inne på en gårdsplan där de vänder på gräsmattor/trädgårdsland samt är inne i logen och spannmålstorken. 2012 och före det såg jag gris nån gång men sköt ingen. Men plötsligt var de överallt. Mycket skjutet men jag ser det som skyddsjakt och på fel ställe dör grisen omedelbart. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.
Publicerat Januari 3, 201412 yr Heda 2 grisar på 1200ha Nye 5 grisar på 100ha. Stammen har nästan exploderat här i år. Gissar på att det ramlar ytterligare 4 grisar till i Nye denna säsongen, o ingen mera i Heda där det inte finns någon åtel ännu. I Heda kommer det att bli mycket mera gris nästaår.Skogsböket har ökar med flera 100% från knappast synbart till överallt på hela marken. Synd att man har 25 min bilresa ner dit. (bekväm o lat jag vet...) //
Publicerat Januari 3, 201412 yr Detta är en populär post. Vaaa 25 min i bil, men det går ju inte för sig, hur skall jakten kunna gå med vinst då...? /CHristian
Publicerat Januari 3, 201412 yr Vaaa 25 min i bil, men det går ju inte för sig, hur skall jakten kunna gå med vinst då...? /CHristian vinst?? Det handlar om min dåliga planering som gör att jag inte kommer loss när jag måste planera in 40-60 min i bilen varje gång. Nu ska jag ut ikväll på åteln o sen lurade jag visst med Musköt o släppa sina hundar i morgon. Kanske får revidera siffrorna i morgon em.. //