Publicerat Januari 4, 201412 yr 0 gris på 500 hektar, 1,5 mil norr Uppsala . E4:an funkar som effektivt vilt skydd tyvärr. 100m öster om marken (på andra sidan motorvägen) skjuts det en hel del.
Publicerat Januari 5, 201412 yr Författare Oerhörda variationer över landet! Undrar om det finns nån sammanställning länsvis att till gå!
Publicerat Januari 5, 201412 yr Tyvärr tror jag inte det går att tillgå pålitlig statistik. Fortfarande på många håll att det skjuts och grävs ner/eldas upp. Får höra tragiska historier var och varannan dag.
Publicerat Januari 5, 201412 yr Det är nog sant, å andra sidan när stammen är nedskjuten så tröttnar i varje fall de "åteljägare" som inte lider av någon form av syndrom och eller hatar att vara hemma med familj och hustru på att inte ha något att skjuta på varpå det efterhand blir fler grisar igen, men det är min teori och den har enbart lokal förankring runt ikring där hemma vid. /CHristian Hoppas verkligen att du har rätt Christian. En oroväckande sak är att många inte verkar förstå hur stora vildsvinens fodersök under nätterna är. Hur ofta hör man inte om folk som "har hur mycket gris som helst men de tar inte daglega hos oss"? Jaja framtiden lär utvisa och unskuld för lite o/t
Publicerat Januari 5, 201412 yr Kolla på viltdata.se men som skrevs innan, ingen statistik är bättre än datan man för in. Jag har själv suttit o matat in data där o fått uppskattad information från alla håll.. Trubbigt verktyg. Man får nog använda många olika verktyg. Viltdata, trikinprover, skador i gröda, ja alla möjliga o slå samman dessa för o få ett hum om antalet. Kräver flera års arbete. Besätta alla åtlar samtidigt är nog ett av de bättre sätten jag vet att uppskatta stammens total för stunden. //
Publicerat Januari 5, 201412 yr På de två markerna som jag är med och förfogar över i östra halland ser det ut enligt följande: Mark 1: Ägs utav min mor, vilket gör att man får "härja tämligen fritt". Marken är på 25ha och har två åtlar som ligger i två olika väderstreck då vinden är lite smålurig där. Totalt sett på 4år så är där skjutit 4 vildsvin. Varav 2st sköts förra året (2013), en på åkrarna och en på åtel. Det ena var en 90kgs galt och det andra var en 25kgs gylta. Mark 2: Är en arrendemark på 140ha med planteringar, hyggen och mosse (inga åkrar finns). Här har jag sedan förra året slutat att vara med och jaga vildsvin aktivt på åtel då jag blev tillsagd att jag sköt för mycket gris och borde ta ett break så de andra fick chansen. Inte mitt fel dock att de är ineffektiva jägare som inte kan få viltet i pass (det handlar dessutom en del om hur man väljer att spendera sin tid, sitter man hemma i soffan är det svårt att skjuta gris). Nåväl under de 5 åren som jag var med och jagade åtelgris där så sköt jag 4 vildsvin, varav en galt på 116kg - det var då tillsägelsen kom (ganska så givet fall av den svenska avundsjukan). De andra lyckades att peta omkull ett vildsvin första året vi hade åtel där (2006), sedan har jag strött ut det ganska jämnt över åren. Totalt alltså 5 vildsvin på 5år. En annan mark där jag är inbjuden ibland som ligger på gränsen mot kronoberg där skjuts det årligen runt 7-10 vildsvin på knappt 60ha. Detta kan vara en orsak till att de haft riktigt dåligt med gris på åtlarna under 2013. MVH Jocke
Publicerat Januari 7, 201412 yr Författare Ja, jag har ju på känn att vi ligger i överkant med vår avskjutning, men å andra sidan så verkar det vara riktigt mycket gris. Har ju bra dialog med grannmarkerna och det är relativt många olika grupper med gris. Avskjutningen ligger på 5 kultingar, 2 små fjolingar och en 100 kg galt.
Publicerat Januari 7, 201412 yr 6-7 vildsvin 1mil söder om växjö 900ha. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Januari 16, 201412 yr Blev 9 grisar på senaste drevjskten. Skjutit 25 grisar i år fördelat på 4 jakter. Observera totalt 57 grisar, 12 rådjur och 3 älgar.
Publicerat Januari 16, 201412 yr Författare Oj, det var inte dåligt! Var har du dina marker och har ni haft gris i många år?