Publicerat Januari 8, 201412 yr Detta är en populär post. Detta projekt har börjat röra lite på sig och jag har fått frågor om tråd från ett par olika håll så det känns som att det är dags att pränta ner det hela. Grunden för det hela är denna Tikka m55 i 243win som jag ropade in i fjol på Skavsta Jakthandel. Jag valde Tikka m55 som bas pga trycket och det faktum att magasinet är lite längre än på övriga korta lådor (76mm vs 72mm) vilket passar bra till de långa 7mm missilerna. Jag är helt övertygad om att jag kommer bli nöjd med kulbanan hos 7mm-08 då jag tyckte om den vanliga 308win med, men OM jag nu inte blir nöjd så finns möjligheten att skava upp patronläget till 284win. Smeden jag valt att anlita på en kamrats rekommendation heter Hans Ericsson och passande nog så hade han en LW CrMo-pipa kaliber 7mm med 1:9 stigning liggande. Denna kommer svarvas ner till ca 20mm grovlek vid mynningen, kapas på 60cm, flutas och sist men inte minst gängas m18x1 för att passa min ASE-Utra Jet-Z Compact som finns hemma sen 308an jag hade tidigare. Hans kom själv med förslaget att ta 243-pipan som dellikvid för jobbet under förutsättning att den såg fräsch ut, det uppskattas helt klart. Pappret tittade in sent i fjol. Träplånkan likaså. Även dessa små piller har behagat att hitta fram till min usla boning. Per Gustavsson här på forumet var en sådan hyvens grabb att han skänkte mig en näve Hornady Amax 162gr för test, återstår att se om produktionen av den kulan kommer igång igen men oavsett så ska jag spara den bästa laddningen jag får fram med den till bättre tider. Krut (Rhino 15), hattar (CCI200) och hylsor (Norma 308w) finns hemma sen tidigare. Tanken var, och är fortfarande, att toppa detta med en Zeiss FL Diavari 4-16x50 med riktmedel 60. Dessvärre kom en drilling emellan och slök alla pengar jag sparat till siktet, Turbo Hunter som sålde drillingen har dock lovat mig att få låna hans Swarovski 4-16x50 ett tag så jag iaf hinner ta fram laddningar. Thanks Bro. Laddverktyg och hylstrimmer är beställda från Sinclair, återstår att se när dessa dyker upp. Handlaren och smeden samordnar nu transporten av donatorbössan så den kan få sitt nya rör och därefter ska bygget luffa hem till mig. Jag har sedan tidigare en Tikka m55 Continental i 222rem och anledningen till detta projekt är att jag var så nöjd med 222an att jag ville ha en likadan bössa med kort låda, men i en klen klass 1 kaliber, så bössan kommer se ut något sånt här när den är färdig. To be Continued...
Publicerat Januari 8, 201412 yr Den där sista bössan känner jag igen - riktigt härlig rigg. Gick ju dessutom att dra en "första-skotts-träff" på 180m(?) med den i sommras. Hur som helst ett riktigt intressant projekt! Mvh Jocke
Publicerat Januari 8, 201412 yr Författare Tackar! 196m har jag lasrat den plåten på. Räven på bilden kom på ungefär samma håll.
Publicerat Januari 8, 201412 yr Vacker kaliber, är sjukt sugen på den men finner inte riktigt användning för den med en 308w och en 6,5x55 i skåpet...
Publicerat Januari 8, 201412 yr Tackar! 196m har jag lasrat den plåten på. Räven på bilden kom på ungefär samma håll. Till och med det ja. Igentligen är 196m inte något att orda om, men med en bössa som man hållt i händerna ett par minuter bara så känns det bra Min slutsats är alltså att din M55:a är tämligen lättskjuten. Mvh Jocke
Publicerat Januari 8, 201412 yr Författare Vacker kaliber, är sjukt sugen på den men finner inte riktigt användning för den med en 308w och en 6,5x55 i skåpet... Jag hade samma problem, bytte bort min 308w.
Publicerat Januari 8, 201412 yr Författare Till och med det ja. Igentligen är 196m inte något att orda om, men med en bössa som man hållt i händerna ett par minuter bara så känns det bra Min slutsats är alltså att din M55:a är tämligen lättskjuten. Mvh Jocke Det är den.
Publicerat Januari 8, 201412 yr Kul och uppenbarligen ett genomtänkt projekt Berätta mer om smeden? Nån som har tid och lust göra vapenjobb alltså? Otroligt - såna finner man inte inom 15 mils radie härifrån... Har själv klurat lite på en T3 Super Varmint i 7-08 men det är just detta med magasinslängden och patronläget. Iof sig borde magasinslängden lösa sig med ett magasin för 30-06. Men patronläget är fortfarande en okänd variabel. Det vore trevligt med en kaliber som spottar ur sig A-Max 162 eller Berger 168 i lagom hastighet och som trivs i 60 cm pipa (där är ju 7mm RM helt vansinnig). Blir kul att se hur det går för dig med bössan
Publicerat Januari 8, 201412 yr Författare Kul och uppenbarligen ett genomtänkt projekt Berätta mer om smeden? Nån som har tid och lust göra vapenjobb alltså? Otroligt - såna finner man inte inom 15 mils radie härifrån... Har själv klurat lite på en T3 Super Varmint i 7-08 men det är just detta med magasinslängden och patronläget. Iof sig borde magasinslängden lösa sig med ett magasin för 30-06. Men patronläget är fortfarande en okänd variabel. Det vore trevligt med en kaliber som spottar ur sig A-Max 162 eller Berger 168 i lagom hastighet och som trivs i 60 cm pipa (där är ju 7mm RM helt vansinnig). Blir kul att se hur det går för dig med bössan Nej han häckar utanför Uppsala så det är inte direkt närmsta granne som med Robban.
Publicerat Januari 8, 201412 yr Författare Detta är en populär post. Den är bland de klenaste kalibrarna som man inte behöver stressa för att få upp till klass 1 med bra långhållskulor. Den passar i short action. (Vanesak och minimal skillnad säger många men jag har helt klart trivts bättre med korta lådor och inte velat ha något annat sen jag köpte min första) Allmänt känd för att skjuta tätt med det mesta precis som 308w. Typ så.
Publicerat Januari 8, 201412 yr Hur mycket har du skruvat på originaltrycket för att gilla det? Har du gjort/ska göra några andra justeringar med det? Är rätt nöjd med mitt m55trycket, men det är ju inte som Shilentrycket på bänkbössan som man är van med... Rätt intressant projekt då jag nästan håller på med samma sak! Grejen är att det kommer bli så vettlöst dyrt för mig. Jag saknar ju alla grundsaker.
Publicerat Januari 9, 201412 yr Författare Jag har inte gjort något annat än att ställa hårdheten till behaglig nivå. På 222an höjde jag vikten lite då det stod på typ 2-3hg när jag fick hem den.
Publicerat Januari 9, 201412 yr SL- Vilka funderingar har du o smeden haft angående throat och längden på COL med viss kula, jag vet att de flesta standardrivare för 7-08 är sådana att de är ganska korta, ja eller ger en kort COL med långa kulor. En annan sak i detta trevliga projekt, vad har du fått tag på för verktyg och tänker du köra 308 Win hylsor rakt av, in i verktyget och pang på eller hur ser dina tankar ut där? /Christian
Publicerat Januari 9, 201412 yr Författare Tanken är att börja med rivaren han har hemma, hur pass COL den ger möjlighet till med kulorna jag tänkt mig vet jag dock inte men planen är att göra patronerna 75mm med 2-3mm friflykt som slutresultat. För övrigt har jag inga andra önskemål än ett helt normalt välskuret patronläge. Redding Deluxe Die Set är det jag har beställt. Angående hylsor diskuterade jag detta med Per Gustavsson som formar 30-06 till 280AI, han kör först hylsan i kulisättarverktyget vilket tydligen stryper något, därefter åker de i kalibreringsverktyget. Jag tänkte prova hans metod men utöver det så blir det som du säger att bara köra rakt av.
Publicerat Januari 9, 201412 yr För det fall att du får bekymmer så kan jag ta den tightaste bussningen jag har till mina Redding S-match verktyg och plocka ner 308 Win hylsor rejält, kör man en batch på 200 st så kommer du att klara dig långt. /CHristian
Publicerat Januari 9, 201412 yr Författare Kanon. Hoppas på att det går ändå men det känns tryggt att ha en garanterad lösning om det så att säga skiter sig.
Publicerat Januari 9, 201412 yr Författare Fick bekräftat att Sinclair har grejerna hemma och de ska luffa häråt inom kort.
Publicerat Januari 24, 201412 yr Författare Nu har grundbössan kommit till smeden och verktygen är halvvägs över oceanen, inget är som väntans tider.
Publicerat Januari 28, 201412 yr Författare Verktyg och trimmer hemma, bössan väntas runt 20 feb +/- nån vecka.
Publicerat Januari 28, 201412 yr Författare Omformningen gick som en dans, bara en vända i kalibreringsverktyget så var det klart sen. 100 hylsor åker nu tumlare. 7mm-08rem, 308win, 358win. Mycket nöjd med min samling av jaktkalibrar nu.
Publicerat Januari 31, 201412 yr Författare Det blir en smärre ändring i laddtankarna. Klantig som jag är tog jag inte hänsyn till boattailen på kulorna när jag funderade ut lämplig patronlängd. Kulvikterna jag satsat på ska inte laddas längre än absolut max 72,5mm för att få ner tailen nedanför halsen. Ytterligare något större sättdjup gör förmodligen inget heller då publicerad maxladdning med krutet jag har hemma inte ger minsta antydan till komprimering. Nåja, en laddstege med Hornady SST 139gr står nu färdig här hemma.
Publicerat Mars 18, 201412 yr Författare Pga pipkrångel drog det ut på tiden men nu ska pipan i alla fall bara flutas och blåneras innan den tuffar hem.