Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Projekt Tikka m55 7mm-08

Featured Replies

Publicerat

Den där sista bössan känner jag igen - riktigt härlig rigg. Gick ju dessutom att dra en "första-skotts-träff" på 180m(?) med den i sommras.

Hur som helst ett riktigt intressant projekt!

Mvh

Jocke

Publicerat
  • Författare

Tackar! :)

196m har jag lasrat den plåten på. 

Räven på bilden kom på ungefär samma håll.

Publicerat

Vacker kaliber, är sjukt sugen på den men finner inte riktigt användning för den med en 308w och en 6,5x55 i skåpet... :(

Publicerat

Tackar! :)

196m har jag lasrat den plåten på.

Räven på bilden kom på ungefär samma håll.

Till och med det ja. Igentligen är 196m inte något att orda om, men med en bössa som man hållt i händerna ett par minuter bara så känns det bra :thumbsup: Min slutsats är alltså att din M55:a är tämligen lättskjuten.

Mvh

Jocke

Publicerat
  • Författare

Vacker kaliber, är sjukt sugen på den men finner inte riktigt användning för den med en 308w och en 6,5x55 i skåpet... :(

Jag hade samma problem, bytte bort min 308w. :)

Publicerat
  • Författare

Till och med det ja. Igentligen är 196m inte något att orda om, men med en bössa som man hållt i händerna ett par minuter bara så känns det bra :thumbsup: Min slutsats är alltså att din M55:a är tämligen lättskjuten.

Mvh

Jocke

Det är den. :)

Publicerat

Kul och uppenbarligen ett genomtänkt projekt :) Berätta mer om smeden? Nån som har tid och lust göra vapenjobb alltså? Otroligt - såna finner man inte inom 15 mils radie härifrån...

Har själv klurat lite på en T3 Super Varmint i 7-08 men det är just detta med magasinslängden och patronläget. Iof sig borde magasinslängden lösa sig med ett magasin för 30-06. Men patronläget är fortfarande en okänd variabel. Det vore trevligt med en kaliber som spottar ur sig A-Max 162 eller Berger 168 i lagom hastighet och som trivs i 60 cm pipa (där är ju 7mm RM helt vansinnig).

Blir kul att se hur det går för dig med bössan :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Kul och uppenbarligen ett genomtänkt projekt :) Berätta mer om smeden? Nån som har tid och lust göra vapenjobb alltså? Otroligt - såna finner man inte inom 15 mils radie härifrån...

Har själv klurat lite på en T3 Super Varmint i 7-08 men det är just detta med magasinslängden och patronläget. Iof sig borde magasinslängden lösa sig med ett magasin för 30-06. Men patronläget är fortfarande en okänd variabel. Det vore trevligt med en kaliber som spottar ur sig A-Max 162 eller Berger 168 i lagom hastighet och som trivs i 60 cm pipa (där är ju 7mm RM helt vansinnig).

Blir kul att se hur det går för dig med bössan :thumbsup:

Nej han häckar utanför Uppsala så det är inte direkt närmsta granne som med Robban.  :confused:

Publicerat

Hur kommer det sig att det blev just 7-08?

Publicerat

Hur mycket har du skruvat på originaltrycket för att gilla det? Har du gjort/ska göra några andra justeringar med det? Är rätt nöjd med mitt m55trycket, men det är ju inte som Shilentrycket på bänkbössan som man är van med... Rätt intressant projekt då jag nästan håller på med samma sak! Grejen är att det kommer bli så vettlöst dyrt för mig. Jag saknar ju alla grundsaker.

Publicerat
  • Författare

Jag har inte gjort något annat än att ställa hårdheten till behaglig nivå. :)

På 222an höjde jag vikten lite då det stod på typ 2-3hg när jag fick hem den.  :blink:

Publicerat

SL- Vilka funderingar har du o smeden haft angående throat och längden på COL med viss kula, jag vet att de flesta standardrivare för 7-08 är sådana att de är ganska korta, ja eller ger en kort COL med långa kulor.

En annan sak i detta trevliga projekt, vad har du fått tag på för verktyg och tänker du köra 308 Win hylsor rakt av, in i verktyget och pang på eller hur ser dina tankar ut där?

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tanken är att börja med rivaren han har hemma, hur pass COL den ger möjlighet till med kulorna jag tänkt mig vet jag dock inte men planen är att göra patronerna 75mm med 2-3mm friflykt som slutresultat. För övrigt har jag inga andra önskemål än ett helt normalt välskuret patronläge.

Redding Deluxe Die Set är det jag har beställt. 

Angående hylsor diskuterade jag detta med Per Gustavsson som formar 30-06 till 280AI, han kör först hylsan i kulisättarverktyget vilket tydligen stryper något, därefter åker de i kalibreringsverktyget. Jag tänkte prova hans metod men utöver det så blir det som du säger att bara köra rakt av.

Publicerat

För det fall att du får bekymmer så kan jag ta den tightaste bussningen jag har till mina Redding S-match verktyg och plocka ner 308 Win hylsor rejält, kör man en batch på 200 st så kommer du att klara dig långt.

/CHristian

Publicerat
  • Författare

Kanon. :) Hoppas på att det går ändå men det känns tryggt att ha en garanterad lösning om det så att säga skiter sig.

Publicerat
  • Författare

Fick bekräftat att Sinclair har grejerna hemma och de ska luffa häråt inom kort. :)

Publicerat

Intressant  :thumbsup:

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu har grundbössan kommit till smeden och verktygen är halvvägs över oceanen, inget är som väntans tider. :)

Publicerat
  • Författare

Verktyg och trimmer hemma, bössan väntas runt 20 feb +/- nån vecka. :)

Publicerat
  • Författare

Omformningen gick som en dans, bara en vända i kalibreringsverktyget så var det klart sen. 100 hylsor åker nu tumlare. :)

7mm-08rem, 308win, 358win.

post-5037-0-34842000-1390942328_thumb.jp

Mycket nöjd med min samling av jaktkalibrar nu. :)

1743547_739146322762952_1448837286_n.jpg

Publicerat
  • Författare

Det blir en smärre ändring i laddtankarna. Klantig som jag är tog jag inte hänsyn till boattailen på kulorna när jag funderade ut lämplig patronlängd. Kulvikterna jag satsat på ska inte laddas längre än absolut max 72,5mm för att få ner tailen nedanför halsen. Ytterligare något större sättdjup gör förmodligen inget heller då publicerad maxladdning med krutet jag har hemma inte ger minsta antydan till komprimering.

Nåja, en laddstege med Hornady SST 139gr står nu färdig här hemma. :)

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Pga pipkrångel drog det ut på tiden men nu ska pipan i alla fall bara flutas och blåneras innan den tuffar hem. :)

• 2 weeks later...