Publicerat Maj 17, 201411 yr Författare Det har varit ett jäkla bök med denna bössa pga en felaktig brotch som fireformade hylsorna till någon icke önskvärd AI-variant, bössan åkte tillbaka till smeden med vändande post och därefter följde ytterligare väntetid för att få en riktig brotch över atlanten. Så i torsdags fick jag hem bössan på nytt och laddade upp testladdningar - igen. 139gr Hornady SST höll sig på 25-35mm beroende på laddning (4 skott). Ok till det mesta men jag tyckte allt att en semi-custom med ny pipa skulle kunna ge mer. Nosler BT och AB 140gr påhejat av en cci 200 och 41gr Rhino 15 visade sig vara rätta laddningen i bössan. 3st Ballistic Tip(11mm) och 3st Accubond(15mm). Totalt 18mm. Imorgon ska jag prova några serier 162gr Amax och Norma 204.
Publicerat Maj 17, 201411 yr Du killen, jag tror pipan kommer tighta till sig när den gått lite fler skott, ge den lite mer tid. Kul att du fått pangen att fungera. Christian
Publicerat Maj 17, 201411 yr Japp,man skall inte utvärdera precisionen i nya pipor innan dom gått ca 100 skott. /Mike
Publicerat Maj 17, 201411 yr Var fick du tag på stock till M55an? Jag fick leta länge innan jag bestämde mig för att ta den enda sista svarta dom hade i lager. Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Publicerat Maj 18, 201411 yr Författare Jag känner igen det där, jag fick med leta tills jag lyckades snubbla på en småhandlare som hade en i lager.
Publicerat Maj 18, 201411 yr Nu finns det säkert inte någon kvar eftersom grs slutat tillverka för M55 Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Publicerat Maj 18, 201411 yr Författare Det var som fan. Tur att jag har vad jag behöver då. Förmodligen kan de spotta fram en om man beställer men jag förstår dem helt då m55 inte är vanligaste modellen i världen.
Publicerat Maj 18, 201411 yr Nej, tyvärr kunde man inte beställa. Jag har nog jag också. Snart är T3 så billiga att det finns någon gammal sådan man kan bygga på om man blir sugen på något Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Publicerat Maj 27, 201411 yr Författare Detta är en populär post. Första viltet med 7mm-08 ikväll, det kändes skönt att plocka bort denna krake. 140gr BT skickade den vidare till nästa anhalt utan tveksamheter trots en träff lite väl långt bak pga rätt kraftig sidvind.
Publicerat Juli 19, 201411 yr Författare Ny kikare inköpt och monterad, projektet kan betraktas som avslutat. Pga Zeiss sverige som krånglade med leveranstid samt sista-minuten-höjning av priset vi kommit överens om så övergav jag den tillverkaren och köpte en Kahles istället vilket jag ämnar göra till 222an med framöver.
Publicerat Juli 19, 201411 yr Bilden laddar inte rätt för min läsare/plattan fick öppa den separatmen kommentarer är helt klart den att pangen verkligen är fin, kul att du är nöjd och att den skjuter som önskat. Christian
Publicerat Juli 19, 201411 yr Författare Fixat. kul att höra att fler än jag ger seal of approval. Händer det något i ditt projekt?
Publicerat Juli 20, 201411 yr Trevlig rigg, helt klart. Vi väntar på rangereport med många bilder såklart :-)
Publicerat Juli 20, 201411 yr Författare Första rangereport finns tidigare i tråden. Jag är inge fotoglad så risken är att det blir tunnt framöver. Men kom gärna hit och provskjut gott folk. Kan dock konstatera att tuben är solid som fan, trackar helt perfekt och känns extremt gedigen. Blev en väldigt smidig inskjutning.
Publicerat Juli 20, 201411 yr Jag har läst det men är lite nyfiken på om du ser någon skillnad efter fler skott genom pipan och hur den uppför sig på olika lite längre håll. ;-)
Publicerat Juli 20, 201411 yr Författare Jag är nog inte skytt nog till att avgöra den saken. Längre håll, ja kulan lär ju sjunka en bit. har bara provat lite på 200m men ska dra fram trimmern idag tänkte jag och röja 300m skjutplatsen så får vi se sen.
Publicerat Oktober 20, 201411 yr Den är bland de klenaste kalibrarna som man inte behöver stressa för att få upp till klass 1 med bra långhållskulor. Den passar i short action. (Vanesak och minimal skillnad säger många men jag har helt klart trivts bättre med korta lådor och inte velat ha något annat sen jag köpte min första) Allmänt känd för att skjuta tätt med det mesta precis som 308w. Typ så. Snyggt gevär! 7 mm 08 verkar vara en riktigt intressant kaliber. De andra alternativen kring 7 mm känns lite för snabba, 7x57 är undantaget. Klarar klass 1 som du skriver utan att stressas, finns möjlighet att skjuta klass 1 med blyfria alternativ. Ser att BC är riktigt bra på Normas FMJ. Men det är bara teori, nu när du levt med kalibern ett tag, hur känns den? Förresten testat några TSX/TTSX?
Publicerat Oktober 20, 201411 yr Författare Den känns ypperlig för mig med sin milda rekyl. Nej tyvärr, blyfritt är inte min grej.
Publicerat Oktober 20, 201411 yr Kör inte heller blyfritt, men är riktigt sugen på testa TTSX till min 9,3x62. Problemet att jag inte handladdar, men det kanske är anledning jag behöver för att starta. Varför jag frågar är pga att jag läst det kan vara problem med långa kulor då kulorna måste sättas långt in. Men det kanske går att lösa med att inte ha för kort mekanisk, som du märker jag har inte koll på alla de olika frågeställningarna ni som handladdar står inför.
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Författare Jag valde en bössa med något längre magasin just för att slippa det problemet.