Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jockes o Jonas Topp fågeljakt.

Featured Replies

Publicerat

Se där Flexpöjken har varit ute på ny jakt antar jag o har fått panga på lite pippi! :biggrin:

Grattis till den goda jaktlyckan! :smile:  :thumbsup:

Publicerat

Ja fy faan va vi hade kul jonas, nöjet var helt på min sida att få hjälpa dej till dina första toppfåglar.

Har haft sjukt kul under dom här dagarna. Ser verkligen fram emot nästa besök av dej och bamse.

Mvh Jocke

Publicerat

Härligt skoj när jakten överträffar förhoppningarna :)

Publicerat

Snyggt grabbar!! Å grattis Jonas till fåglarna! :D

Publicerat

Kul! :) Flex, du får uppdatera din signatur med nybössan ;)

Publicerat

Hehe! Det gäller att man vet hur man ska klä sig om man ska pulsa i snö en heldag. :smile:  :biggrin:

Jag trodde att du var vältränad flexgubben, men det var du tydligen inte. :whistling: Inte så vältränad som jag trodde iaf. :lol:

Trevlig läsning Flex! :thumbsup:

Publicerat

Jo 22-250 är magisk! :thumbsup: Har skjutit orre på håll som man blir lynchad av jägarna som tycker att 150m är långt med en sådan ;) kan tyvärr vara lite våldsam på korthåll (<150m) är mina erfarenheter. Men det är ju bara backa så det blir lagom ;)

Grattis än en gång! :)

Publicerat

Tackar Jonas!!

Det glädjer mej att du tycker att det va bra jakt :yes:

Vi hade verkligen flyt och prickade rätt med tiden att åka dit och jaga, det är inte ofta man får så fina förhållanden som vi fick.

Glädjen var lika stor hos mej som hos dej när det funkade så bra med jakten. Gör mer än gärna om det varje jakt säsong.

Tycker vi ska göra det till tradition att åka dit och jaga fågel. Sen är det ju faktisk så att när man ska guida runt jaktgäster så

är det ju gästen som ska skjuta viltet också. Precis som det blev den här gången.

Att få se glädjen hos dej när första tjädertuppen gick i backen efter ett fint skott på 226 meters håll va så jävla gött.

Du såg ju minst sagt tvivlande ut för uppgiften när jag pekade ut tuppen och sa åt dej att där sitter din tjädertupp.

Men du fixade det perfekt, klockrent skott :yes:

Mvh Jocke

Publicerat
  • Författare

Hehe! Det gäller att man vet hur man ska klä sig om man ska pulsa i snö en heldag. :smile:  :biggrin:

Jag trodde att du var vältränad flexgubben, men det var du tydligen inte. :whistling: Inte så vältränad som jag trodde iaf. :lol:

Trevlig läsning Flex! :thumbsup:

He he så är det Stefan då jag inte gillar o frysa men det var ingen risk märkte jag :)

När det kommer till såna här strapatser så är jag 0 tränad fy f..n va jobbift :)

Mvh.

Jo 22-250 är magisk! :thumbsup: Har skjutit orre på håll som man blir lynchad av jägarna som tycker att 150m är långt med en sådan ;) kan tyvärr vara lite våldsam på korthåll (<150m) är mina erfarenheter. Men det är ju bara backa så det blir lagom ;)

Grattis än en gång! :)

Håller med dig Fredde klockren kaliber :)

Vi hade ingen köttförstörelse på våra fåglar men sen var det kortaste avståndet 162m så som du seger så kan jag tänka mig att den är stygg mot pippin på närmre håll :)

Tackar Jonas!!

Det glädjer mej att du tycker att det va bra jakt :yes:

Vi hade verkligen flyt och prickade rätt med tiden att åka dit och jaga, det är inte ofta man får så fina förhållanden som vi fick.

Glädjen var lika stor hos mej som hos dej när det funkade så bra med jakten. Gör mer än gärna om det varje jakt säsong.

Tycker vi ska göra det till tradition att åka dit och jaga fågel. Sen är det ju faktisk så att när man ska guida runt jaktgäster så

är det ju gästen som ska skjuta viltet också. Precis som det blev den här gången.

Att få se glädjen hos dej när första tjädertuppen gick i backen efter ett fint skott på 226 meters håll va så jävla gött.

Du såg ju minst sagt tvivlande ut för uppgiften när jag pekade ut tuppen och sa åt dej att där sitter din tjädertupp.

Men du fixade det perfekt, klockrent skott :yes:

Mvh Jocke

Ja det var en helt otrolig jakt upplevelse o det borde va straff på hur glad jag blev när första orren o tjädern föll särskilt tjädern då jag inte såg den när du sa att där sitter en tjäder o jag kolla i dom närmsta träden o sen när du peka vart den satt så tänkte jag det går aldrig o du sa att jag skulle hålla i vita fläcken på sidan av vingen så jag började o smyga o titta o när jag skulle lägga mig ner så hade jag tappat bort pippin o börja sakta gå till baka till dig o med en uppgiven gest flög den o du peka att den satt kvar fick se pippin igen o börja smyga sakta till samma plats o la mig ner o sikta in mig på fågeln o fick se den vita fläcken o höll i överkant på den o lät skottet gå o pippin trilla av pinnen o det vrålet jag la av skrämde alla fåglar på 1 mils avstånd :)

Ja vi hade ju otur på bäver jakten o det var ju en gruvlig revansch så det vore ju trevligt om vi kunde göra det till tradition o jaga bäver o fågel o du komma till mig o jaga räv o panga i byn :)

Mvh. 

Publicerat

He he så är det Stefan då jag inte gillar o frysa men det var ingen risk märkte jag :)

När det kommer till såna här strapatser så är jag 0 tränad fy f..n va jobbift :)

Mvh.

Gå o plumsa i snö utan skidor är jobbigt o då speciellt om det börjar bli lite djup på snön.

Det är bara att du ger dig ut o tränar el. annars kommer du på vist i norr o tränar med el. utan skidor. :wink:  :tongue:  :yes:

Jocke:

Jag har träffat Flex en gång men då hade han o en kompis varit utanför Kiruna o fiskat.

Då gnällde han över mycket mygg ist o att det var en dryg sträcka att köra bil till. :whistling:  :laugh:

post-144-0-95549400-1390029502_thumb.jpg

Vi träffades i Töre över en kopp kaffe. Även en annan kille här uppifrån var med. :thumbsup:

Publicerat

Verkar vara en fantastisk jaktform detta. Jag har alltid drömt om toppfågel- samt bergsjakt. Tror det beror mycket på det vackra landskapet i båda fallen samt inte minst de höga kraven på skytt och bössa. Jag har ett inbränt minne av ett nummer av Jaktjournalen från tidigt 90-tal där tre toppjägare visade sina skyttefärdigheter på några olika avstånd. En av dem hade en riktig precisionsbössa som fick nåt alldeles fantastiskt bra (minns att han ursäktade sig med ett läskskott och sen sköt en treskottare på typ 10 mm på 200 meter). Det var då jag blev såld på precisionsbössor :yes:

"Problemet" med dessa jaktformer är nog att se ser himla trivsamma ut när man sitter hemma och dricker kaffe och läser om dem :D Min feta lekamen hade nog protesterat högljutt väldigt fort om det blev verklighet nån gång...

Har alltid läst att 22-250 är värdelös på toppfågel men det kanske inte är nåt problem på lite längre håll? (verkar ju inte så)

Publicerat
  • Författare

Verkar vara en fantastisk jaktform detta. Jag har alltid drömt om toppfågel- samt bergsjakt. Tror det beror mycket på det vackra landskapet i båda fallen samt inte minst de höga kraven på skytt och bössa. Jag har ett inbränt minne av ett nummer av Jaktjournalen från tidigt 90-tal där tre toppjägare visade sina skyttefärdigheter på några olika avstånd. En av dem hade en riktig precisionsbössa som fick nåt alldeles fantastiskt bra (minns att han ursäktade sig med ett läskskott och sen sköt en treskottare på typ 10 mm på 200 meter). Det var då jag blev såld på precisionsbössor :yes:

"Problemet" med dessa jaktformer är nog att se ser himla trivsamma ut när man sitter hemma och dricker kaffe och läser om dem :D Min feta lekamen hade nog protesterat högljutt väldigt fort om det blev verklighet nån gång...

Har alltid läst att 22-250 är värdelös på toppfågel men det kanske inte är nåt problem på lite längre håll? (verkar ju inte så)

Ja den här jaktformen är riktigt krävande när man ska gå o plumsa i snön kan dock tänka mig att om man skidar så är det betydligt trevligare men när vi började o jaga så var det så det täckte backen men sen kom det mer o mer snö men va gör det när man väl ha smugit in o lagt sig o lossat skott o pippin ligger där så är det värt varenda svettdroppe o vilka otroligt fina fåglar o framför allt otroligt goda o äta :)

Första gången jag jagar toppfågel o med 22-250 o är helt frälst i kalibern o som sagts så var kortaste avståndet 162m o på dom fåglarna som vi åt så var det 0 köttförstörelse hade inga skott rakt framifrån men som Fredde sa så kan jag ju tänka mig att det river till i fågel på närmare håll.

Mvh.

Publicerat

Stefan: Jag har haft hit Flex 2 gånger på jakt nu, bäver jakten sket sej ju tyvärr men denna gången blev ju mycket mycket bättre :thumbsup: .

Sen måste väl Flex ha nåt att gnälla över :wink:  Den här gången va det att det va jobbigt att gå pga snön, men han knotade på så det gick ju bra ändå :biggrin:

Mvh Jocke

Publicerat
  • Författare

Ja Bäverjakten hade vi riktigt otur med då vi såg massor av nya betningar men det blåste ju rejält så det spela nog en stor roll o då var det ju ruggigt trevligt o ta en så gruvlig revansch med toppjakten den sprängde alla mina tidigare jakter utom när jag locka fram jätte räven med hanens egna läte det var riktigt grymt :)

Ja men va faan jocke jag börjar ju o bli gammal o det är ju därför jag går stavgång så jag ska orka gå när jag kommer till dig :) faan va jobbigt det va men men som sagt en otrolig upplevelse :)

Mvh.

Publicerat

Stefan: Jag har haft hit Flex 2 gånger på jakt nu, bäver jakten sket sej ju tyvärr men denna gången blev ju mycket mycket bättre :thumbsup: .

Sen måste väl Flex ha nåt att gnälla över :wink:  Den här gången va det att det va jobbigt att gå pga snön, men han knotade på så det gick ju bra ändå :biggrin:

Mvh Jocke

Ok! Det var tråkigt! Ja, det var kul för han att toppjakten gick bra. :smile:

Ja, det måste han! Satan vad han gnällde över myggen. Dom kom som jetplan störtdykandes ner på honom o hans kompis. :yes:  :yes:  :yes:

Haha! Jag trodde han var vältränad o att det inte var någon match för honom. :wink:  :tongue:  :whistling:  :laugh:

Ja Bäverjakten hade vi riktigt otur med då vi såg massor av nya betningar men det blåste ju rejält så det spela nog en stor roll o då var det ju ruggigt trevligt o ta en så gruvlig revansch med toppjakten den sprängde alla mina tidigare jakter utom när jag locka fram jätte räven med hanens egna läte det var riktigt grymt :)

Ja men va faan jocke jag börjar ju o bli gammal o det är ju därför jag går stavgång så jag ska orka gå när jag kommer till dig :) faan va jobbigt det va men men som sagt en otrolig upplevelse :)

Mvh.

Haha! Lär dig åka skidor till nästa gång flex så går det lite lättare att ta sig fram. Vita blixten har du väl tillgång till??? :whistling:  :tongue:

Publicerat

Stefan, det är en viss skillnad att gå berg upp och ner och gå i blötmyrar än att småfisa runt i plattlandet där jonas bor :biggrin:

Ingen av myrarna har fryst här, var som att gå en blöt novemberdag så lite ursäktad är han allt. Jonas normala jaktmark är ju bara plattland som är hårt att gå på :biggrin: .

Mvh Jocke

Publicerat

Ja, det är ju en viss skillnad. Där behöver han ju inte anstränga sig i någon större utsträckning på plattlandet. Kan säkert köra bil till passet också.

Här har vi då tjäle nu så att det räcker. -27,3 ute nu. :smile: Stjärnklart o myggfritt. :thumbsup:  :yes:

Publicerat

Ja, det är ju en viss skillnad. Där behöver han ju inte anstränga sig i någon större utsträckning på plattlandet. Kan säkert köra bil till passet också.

Här har vi då tjäle nu så att det räcker. -27,3 ute nu. :smile: Stjärnklart o myggfritt. :thumbsup:  :yes:

Ja då räcker myggmedlet länge :thumbsup:  Det var inte så mycket snö här heller ca 40 cm som mest, men ska man sen sjunka ett par decimeter ner i myren med skorna då känner det på lite att ta sej fram fastän det var hyfsat lite snö. Hade det vart fryst i myrarna hade skidor helt klart varit att föredra men som det var nu så hade det blitt två låååååånga ispinnar av dom om vi hade provat. :yes:

Publicerat

Haha! Ja, det gör det verkligen! :smile: Iaf den här årstiden. Vi har väl inte mer än runt 25 cm ännu här vid kusten. Kanske 30 cm men inte mer. :sad:

Det är ju ingen höjdare att åka skidor på en blöt myr som inte är genomfrusen. :sad:

Publicerat

Mvh.

Vi kan ta en vända innan snön kommer då blir det lite enklare, vi kan ju testa att köra orrbulvaner på den stora myren där du sköt första tjädern, brukar alltid va gott om orrar där tidigare på hösten :thumbsup:

Publicerat

Men Flex! nu får du ta och ändra i signaturen  :thumbsup: jag tror du fått smak för fågel nu. Trots att jag är sörmlänning så håller jag toppfågeljakten högst av allt även om det inte blir mer än en resa per år uppåt. Sköt en orre på 234m med 1900:an förra veckan och känslan är obeskrivlig varje gång. Grattis till alla fåglarna! 

Publicerat

Om du har brist på snö Flex så kan du komma upp hit o träna i både snö o kyla. :tongue:  :wink:  :yes:  :whistling:  :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Stefan o jocke här nidas det på friskt om min kondis märker jag ja ja Stefan blir ju lite svår o få tag i men jocke får jag nog ta lite i örat nästa gång :)

Locka orre med bulvan vore fint de då ska jag köpa en pipa o träna tills det är dax o myggmedel riktiga banditer o dom gillar mig faan i Kiruna fick man ju höghastighets skita för dom asen inte skulle hinna attackera juvelerna :) ska bli otroligt intressant jocke :)

Mvh.