Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad väljer du för typ av kula?

Val av kultyp 207 röster

1. 1. Vad väljer du oftast för typ av kula för klass 1 vilt?

• Konventionell obondad kula (ex. Alaska, Vulkan, Nosler BT, Mega)
      35%
      74
    • Bondad kula (kemiskt förenad kärna och mantel, ex. Oryx, Accubond, Scirocco, Hammerhead)
      51%
      107
    • Solid kula i koppar eller mässing (ex. Barnes X/TSX/TTSX, Naturalis)
      12%
      26
    • Gjuten blykula utan mantel
      0%
      0

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

30-06

Lapua mega 13g

Oryx 13g

Ska börja handladda men vet inte vilken kula jag ska använda

• Svar 134
  • Visningar 26,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Mega innan löning, Oryx efter den 25:e 

• Outdoorsman
    Outdoorsman

Isjonsson, nu är väl inte bäver klass 1 vilt för all del, men jag betvivlar inte att de dör av en Mega i halsroten ;-)!

• Ralleandersson
    Ralleandersson

.30-06 jag kör uteslutande nossler partition, tycker det är bra död, eller rättare sagt MYCKET bra död. Kanske lite mycket köttförstöring men tycker det är värt det om viltet lägger sig, det är ju int

Posted Images

Publicerat

30-06, 200gr oryx. 9,3*62, 285gr alaska el oryx. Skjuter för lite vilt för att tycka det är mening med att testa och utvärdera nya kulor. De här kanske inte är de bästa, men de funkar.

/Urban

Publicerat

308 Interbond 150gr

Publicerat

Barnes TTSX

Hornady SST

Publicerat

30-06 oryx 13g

Publicerat

Det är nog många av oss här som har mer än en klass 1:a, och gissningsvis så finns det nog ett ovanligt stort intresse för vapen och ammunition jämfört med en genomsnittlig jägare. Men, som sagt, "oftast" var det som gällde.

Redigerat enligt order!

En kula till varje bössa i kl 1. Dvs den som passar bäst till användningen.

Publicerat

både oryx och hammerhead till 9,3 

Publicerat

Isjonsson,

nu är väl inte bäver klass 1 vilt för all del, men jag betvivlar inte att de dör av en Mega i halsroten ;-)!

Haha, nej det är det ju inte. Dom blir där även om jag har skjutit dom i vattnet dom bävrarna som jag har skjutit.

1 bäver har jag sett på land men den var bakom ris så där blev det inget skottchans.

Sedan har jag min bäverhuggkrok som är utdragen o klar när jag skjuter dom i vattnet. 7 m teleskopmetspö.

Toppen borttagen för att få den lite styvare. En 6/0 havsfiskekrok som krok med bortslipad hulling.  :thumbsup:

post-144-0-38666000-1391055087_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Tackar för input,

det här resultatet överensstämmer faktiskt helt med gängse bild.

Publicerat
  • Författare

Får väl själv bidra med:

Nosler E-tip i .308 Win.

Naturalis i 9,3x74R

Barnes TSX i .375 H&H

som mina personliga val. Även om jag nog skjutit mer med Oryx och Mega det senaste året för att få in prover.

Publicerat

358win Sierra Gameking.

/ H.

Publicerat

Barnes TTSX 168gr i 30-06

Publicerat

.308 win Lapua Mega 185gr 

Jag får väl representera den mindre vetande delen av forumet.  :tongue: Köpte mega efter rekommendationer här och med tanke på priset jämfört med t.ex. Oryx. Att mega sedan samskjuter helt perfekt med Sill & Bacon FMJ är ju ingen nackdel. :thumbsup:  

Publicerat

Norma oryx 308win

Publicerat

30-06

200gr Mega & 165gr Nosler BT

9,3x57

232gr Vulcan

Publicerat

Lapua Mega, Nosler Accubond, Barnes TSX, Hornady Interbond, SST och A-Max, Berger VLD används som jaktkulor i klass 1.

Har ni några kriterier på hur mycket restvikt en bondad kula skall ha för att ingå under kategorin "bondad" ? Ställer frågan eftersom det finns kemiskt bondade kulor som ligger runt 70 % restvikt samt mekaniskt bondade (blylås) som också ligger i samma härad.

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Mekaniska blylås är inte en bondning i min värld, även om det finns fabrikanter som hävdar det i reklamsyfte. Men visst är detta en gradvis övergång i viktförlust beroende på kärnans hårdhet och mantelns tjocklek. Dock kommer storleken av fragmenten påverkas.

Publicerat

Jag var ute efter följande:

Jag kan välja en kemiskt bondad kula med restvikt 70% och "passa in" i rekommendationerna om att vi skall välja bondade kulor pga att vi ska undvika blyfragment, jag kan dock inte använda en obondad kula (blylås) trots att restvikten må vara > 70%. och passa in under rekommendationen.

Fragmentens storlek kommer att påverkas av kulans konstruktion,och material, skottplacering och kulhastighet inverkar också i hög grad.

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Självklart,

men fortfarande gäller att bondade kulor ger mindre storlek på blyfragmenten än obondade kulor, oavsett om de senare har mekaniska blylås vid i övrigt likvärdiga förutsättningar.

Publicerat

Kanske läge att precisera vad som är en bondad kula kemisk/mekanisk?????

Publicerat

Använder mega 12grams och vulkan i 11,7gram. Bägge i .308 :)

Publicerat
  • Författare

Du menar i frågan? Tyckte exemplen fixade det... veck i manteln har inget som helst med bondning att göra i min värld... men visst finns de tillverkare som vill använda "bondad" som beskrivande även för sina billigare kulor, och gör det. Har dessutom alltid känt mig tveksam till beteckningen "kemisk" i sammanhanget, men OK; det framgår väl i alla fall vad som avses.

Publicerat

6.5x55

Hornady SST 129/140 grs (pyrsch/avlivning i hägn)

Norma Alaska 156 grs (reserv)

Norma Oryx 156 grs (reserv)

Lapua Mega 156 grs (pyrsch/åtel)

8x57JS

Sierra ProHunt 175 grs (reserv)

Sierra GameKing 220 grs (eftersök)

Woodleigh RN 220 grs (drev/hundföreri)

Så jag blandar och ger kan man väl säga.

Alla skjuter inom snusdosan så en inskjutning per pipa, sen är det bara att välja i gottepåsen :)

Publicerat

Sant Fredrik ska lära mej att läsa lite bättre. Har som icke bondad kul skytt inte satt mej in i den bondade kulan då jag finner den ointressant. Har prövat bondade men tyckte att det blev för mycket flyktsträcka på djuren med dessa men detta är min personliga uppfattning och ingenting annat. För övrigt en jätte rolig tråd då man får på ett ca veta vad som används i skogen :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Nja, jag lade till det enligt ditt förslag Ken1.

I tyskarnas (mycket omfattande) tester av olika kulor drar de slutsatsen att skillnaden i flyktsträckor främst ligger mellan konventionella och bondade kulor, medan kopparkulor och bondade beter sig ganska likt. Då är det med tyska ögon, och de prioriterar ju sedan gammalt närmast knall och fall.

Har skjutit en del Mega det senaste året för att testa, och jo... det är en rejält effektiv kula. För de första djuren ska jag villigt erkänna att jag kände "Oj!", jämfört med bondat som jag kört i många år innan jag bytte över till koppar.