Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad väljer du för typ av kula?

Val av kultyp 207 röster

1. 1. Vad väljer du oftast för typ av kula för klass 1 vilt?

• Konventionell obondad kula (ex. Alaska, Vulkan, Nosler BT, Mega)
      35%
      74
    • Bondad kula (kemiskt förenad kärna och mantel, ex. Oryx, Accubond, Scirocco, Hammerhead)
      51%
      107
    • Solid kula i koppar eller mässing (ex. Barnes X/TSX/TTSX, Naturalis)
      12%
      26
    • Gjuten blykula utan mantel
      0%
      0

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Rhino till 45-70. Oryx till 30-06.

fn jag hade tagit tvärt om, snabb kula rhino, långsam oryx.

men du kanske skjuter matvilt med 45-70 o skräpvilt med 3006?

• Svar 134
  • Visningar 27,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Mega innan löning, Oryx efter den 25:e 

• Outdoorsman
    Outdoorsman

Isjonsson, nu är väl inte bäver klass 1 vilt för all del, men jag betvivlar inte att de dör av en Mega i halsroten ;-)!

• Ralleandersson
    Ralleandersson

.30-06 jag kör uteslutande nossler partition, tycker det är bra död, eller rättare sagt MYCKET bra död. Kanske lite mycket köttförstöring men tycker det är värt det om viltet lägger sig, det är ju int

Posted Images

Publicerat

Woodleigh 350grs PP till 375hh

Sako hammerhead 180grs och Hornady FMJ 150grs till 308win.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

kör också sako hh i 308 nu ska testa tbbc i höst. men varför i hela friden kör du inte med rn i 375an, den är ju skitsnygg och öppnar lite bättre i 700m/s.

Publicerat

kör också sako hh i 308 nu ska testa tbbc i höst. men varför i hela friden kör du inte med rn i 375an, den är ju skitsnygg och öppnar lite bättre i 700m/s.

Jag vill ha så lite köttförstöring som möjligt. Enligt woodleigh själva öppnar pp redan vid 580ms...det är nog ingen fara:) Lär nog bli genomslag i vilket fall som helst. Frågan är om man märker nån större skillnad mellan pp och rn. Har hört med ett par som provat PP med framgång på älgarna.

Btw är PP skitsnygg också...:)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

• 6 months later...
Publicerat

Oftast gamla stålmantlade 10,1 grams Alaska till 6,5:an, 14,6 grams Swift A-frame till 338:an och 10,1 grams RWS TIG till 7X65R...

• 3 months later...
Publicerat

Är nu inne på att köra 500gr A-frame i 458wm i höst.

Publicerat

Röstade på solida kopparkulor då jag använder dem klart mest men:

9,3x62: 17,5g Naturalis , 16,2g Barnes TSX

samt 16,2g North Fork.

308w: Lapua Mega 150gr samt Norma Vulkan.

Dock används i princip aldrig 308w till klass 1 vilt.

Publicerat

Barnes 250gr till 9.3an och Lapua Mega o Naturalis till 6.5an!

Publicerat

Ett befäst val sedan flera år, Remington Core-lokt 308 win. Varför? Jo traditionell blyspets(fabriksladdad) 250 kr/20 st...

RG

• 4 months later...
Publicerat

Har Millforce NF se några år till 6,5, har skjutit 6 älgar+ några bockar. Den har funkat bra tycker jag. Väntar på licens på en 308 tänkte fortsätta med samma ammo om dom fortfarande går att få tag på fabriksladdade. Har 12 kvar till 6,5.

Publicerat

6,3x62: 286gr Norma Oryx

6,5x55: 156gr Norma Oryx

.375 H&H:300gr Norma Oryx

Publicerat

A-Max och Nosler BT

Publicerat

Kör med Oryx 13g till allt i min 30-06. Har tyvärr inte provat Oryx 19,5g i min 375H&H på vilt ännu.

Publicerat

A-Max och Nosler BT

Samma här,använder bara dom två och SST till all jakt.

/Mike

Publicerat

140grains a-max alt sst beroende på tillgång till 6,5x55:an.

A-max 155:or till ena 308:an och 165grains interbond till den andra.

A-max 178:or till 30-06:an.

Vulkan 232:or till 9,3x57:an.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Publicerat

Sierra 225gr till 358w

Och kommer att köra gmx till 338-06 nästa år.

Publicerat

Jag har valt lite olika kombinationer beroende vilt och jakt form. För mat vilt så tror jag på tunga kulor och moderat hastighet.

22-250  Nosler Varmaggedon 55 g  Räv, grävling vilken effekt, nästan inga genomslag längre :yes:.

308 w Oryx 200 gr, A-max 168 gr på lite längre håll på bana.

358 w Hornady RN 250 gr på drevjakt, och oryx 250gr å Barns tsx 225 gr övrig jakt. Behövs igentligen ingen annan kaliber :cool:.

9,3 x 62 Oryx 286 gr men den jagar jag inte med sen 358 w kom in i garderoben :biggrin:. Blir mest på skjutbion och älgbanan.

Ni som jagar med A-max, hur är den som jaktkula?

Publicerat

Viltet (dov, gris, rå, räv) lägger sig snabbt.

Väldigt lik sst i verkan men bättre precision.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Publicerat

Ni som jagar med A-max, hur är den som jaktkula?

Jag ser ingen skillnad i effekt mellan den eller SST / Ball Tip,lägger sig inte viltet direkt så kommer det oftast bara några meter från skottplatsen.

Den stora anledningen till mitt val av A-max till jakt är eftersom jag skjuter över lite längre avstånd så är det den enda kulan som har rätt egenskaper för det,expanderar varje gång även på långa håll och är billig nog för mängdträning vilket ger mig säkerheten att ta långa skott.

Det skulle helt enkelt bli för dyrt att skytteträna med en premium jaktkula vilket behövs om man vill kunna skjuta långt ut.

/Mike

edit.

Det finns en kula till förutom A-max med lika goda egenskaper som den men med bättre b.c och det är Barnes Match Burners,har några askar hemma som skall utvärderas,kan bli så att dom kommer ersätta A-max för jakt.

Publicerat

Oryx till 30-06 och 7x57.

Alaska i 6,5:an .

Gillar den i 6,5 men finns det något bättre enligt er som kan kulor? Fabriksladdat då jag är mer hagelskruvad :-)

Publicerat

Gillar den i 6,5 men finns det något bättre enligt er som kan kulor? Fabriksladdat då jag är mer hagelskruvad :-)

Det här är ungefär som att fråga vilken färg du ska ha på snöret :wink:

Vad jagar du?

På vilka avstånd?

/Mike

Publicerat

Det finns en kula till förutom A-max med lika goda egenskaper som den men med bättre b.c och det är Barnes Match Burners,har några askar hemma som skall utvärderas,kan bli så att dom kommer ersätta A-max för jakt.

Låter riktigt intressant. Berätta gärna mer om den när du känner att du testat den ordentligt! Skitskytte.
Publicerat

Det här är ungefär som att fråga vilken färg du ska ha på snöret :wink:

Vad jagar du?

På vilka avstånd?

/Mike

30-06: an använder jag Oryx till och det är Älg o Gris.

7x57 sitter på drillingen och det är ju mest rådjur den går på och där är det Oryx också.

6,5:an är en gammal Continental och den använde jag en hel del på banan förr men även till bockjakten. Är lite förtjust i den så den finns med på både rävkvällar och bockjakten men jag har alltid använt Alaska (nästan). Alltid intressant att läsa kultrådarna då jag själv inte är så djupt rotad i ämnet. Anyway, känns som att det skulle finnas bättre alternativ till denna men vet inte riktigt vad om man nu inte skulle gå på Oryx där med. Håll, ja ganska normala skulle jag väl säja. Ingen extrem långhållsskytt om det inte är påskjutet vilt.

Bra tips? Laddar inte själv. Mega diskuteras ju en del, är den vettig eller någon annan bra pang som täcker rå o räv men som kan fläka till en gris med vid behov i 6,5?

Publicerat

Bra tips? Laddar inte själv. Mega diskuteras ju en del, är den vettig eller någon annan bra pang som täcker rå o räv men som kan fläka till en gris med vid behov i 6,5?

Eftersom jag av princip inte använder eller rekomenderar Normaprodukter och med tanke på vad du ska ha kulan till så antingen köper du winchesterammunition typ power max på jaktia eller remington Core lokt i någon butik som tillhör jaguargruppen.

Bägge är billigare och enligt mig bättre än Norma alaska.

/Mike

Publicerat

Eftersom jag av princip inte använder eller rekomenderar Normaprodukter och med tanke på vad du ska ha kulan till så antingen köper du winchesterammunition typ power max på jaktia eller remington Core lokt i någon butik som tillhör jaguargruppen.

Bägge är billigare och enligt mig bättre än Norma alaska.

/Mike

Skall testa dom, absolut. Har du bättre alternativ till Oryxen med?
Publicerat

Horneday har 140 grains SST fabriksladdad i 6,5x55.

Går att beställa.

7x57R hade jag gått över till S&B SPCE så billig att man skjuter pappälg med den. Och effekten är fin. Sen gillar jag tussen.

S.