Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Då fick jag skäll igen...ang korrigeringar

Featured Replies

Publicerat

Finns ju egentligen ingen skillnad. Däremot tillåts en liten golvmopp dra i koppel, skälla m.m. för det är mattes ögonsten. Men att säga att den inte behöver korrigering är ju lite konstigt.

Sen att de aldrig kommer att ge den är en annan femma.

//Danielj

För mig är det en gigantisk skillnad på vilka krav en jakthund har jämfört med en sällskapshund.

Att kunna kalla in älghunden som skäller fel djur, att blåsa av stövaren, att stoppa fågelhunden som vill gå efter etc etc. Denna typ av stimuli bör en sällskapshund aldrig utsättas för.

• Svar 58
  • Visningar 8,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Den berömda fingertoppkänslan. Är mer eländigt åt andra åt andra hållet, när hundar får pisk för nåt de inte fattar. Vår 12årige madam var sina första år hos en AllanBallanStenhård pointerkille som

• Personligen anpassar jag uppfostrings och träningsmetoder efter individen och inte efter rasen, så för mig finns ingen direkt "metod" som körs på alla annat än min alldeles egna metod då kanske, för a

• Det roliga är att vissa faktiskt kan ta till sig. I måndags eller tisdags kom en tjej in på mitt dåvarande jobb (sa upp mig på stående fot igår) och frågade om jag kände igen henne: "Mjoo, men jag ka

Publicerat

För mig är det en gigantisk skillnad på vilka krav en jakthund har jämfört med en sällskapshund.

Att kunna kalla in älghunden som skäller fel djur, att blåsa av stövaren, att stoppa fågelhunden som vill gå efter etc etc. Denna typ av stimuli bör en sällskapshund aldrig utsättas för.

Det är extra krav som du ställer, men inget dem behövs för en fungerande hund i samhället.

Men om vi hård drar dina krav, borde det inte vara krav att du kan blåsa/ropa in hunden som jagar en boll innan den springer upp på vägen?

Varför skulle en sällskapshund inte tränas/stimuleras enligt dig då?

//Danielj

Publicerat
  • Författare

Många svar. Det märks att det engagerar. Ni som nämner att alla hundar är olika har förstås helt rätt. En korrigering måste alltid anpassas till hunden. Men faktum är ändå att jag tror att antalet jakthundar som enbart tränats med positiv förstärkning, och uppnått bra resultat, är försvinnande få till antalet. Särskilt de som tränas enligt den mest extrema varianten där även röstkorrigering är ett big nono.

Anders Hallgren nämndes också. Det var han som menade att de flesta hundar lider av posttraumatisk stress och att ledarskap är oväsentligt. Jag skulle tror att den stress som hundar kan uppleva nog är vanliga när just ledarskapet inte finns. Hunden är ett flockdjur och i flocken finns en hierarki och så måste det vara för att hunden ska må bra. Problemet är att folk förmänskligar hunden.

Publicerat

Många svar. Det märks att det engagerar. Ni som nämner att alla hundar är olika har förstås helt rätt. En korrigering måste alltid anpassas till hunden. Men faktum är ändå att jag tror att antalet jakthundar som enbart tränats med positiv förstärkning, och uppnått bra resultat, är försvinnande få till antalet. Särskilt de som tränas enligt den mest extrema varianten där även röstkorrigering är ett big nono.

Anders Hallgren nämndes också. Det var han som menade att de flesta hundar lider av posttraumatisk stress och att ledarskap är oväsentligt. Jag skulle tror att den stress som hundar kan uppleva nog är vanliga när just ledarskapet inte finns. Hunden är ett flockdjur och i flocken finns en hierarki och så måste det vara för att hunden ska må bra. Problemet är att folk förmänskligar hunden.

På sätt och vis säger du mot dig själv.  :sleep:

I alla grupperingar där det ingår människor, skapas en hierarki. Med ledare osv. Funkar gruppen, då har alla hittat sina roller och alla mår bra. Är det någon eller några i gruppen som inte är nöjda med rollerna, då mår hela gruppen skit och har det jobbigt...

Just i det här fallet är det faktiskt rätt att förmänskliga hunden, den reagerar exakt på samma sätt som en människa i samma situation.

Publicerat

Enbart positiv förstärkning och köttbulle metoden är väl den mest väl använd på våra brukshundsklubbar i landet, Kennel klubben går väl ut med att det är så man enbart får göra nu för tiden.

Nja.. såg en i landet rätt känd rockartist med schäfer på en brukshundsklubb.. Jag har inga problem att korrigera hund men aldrig i helvete så hårt som denne snubbe körde. Och jag tror inte hans hund var hårdare än en normalvorsthe/tjt. Han hade nog inte sett kennelklubbens rekommendationer.. Hade jag kört samma skola med någon av våra labbar så hade de dött på fläcken, fixar det fan inte.

Publicerat

Det jag menar är att folk förmänskligar hunden och ser den inte som det djur den faktiskt är. En hund gör ingenting för vår skull utan bara för sin egen. Detta förstår dock inte alla utan tror fullt och fast att deras lilla hund älskar matte/husse. De applicerar mänskliga känslor på ett djur.

Hundar i en flock är alltid rangordnade. Det är inte människor. Annars hade det blivit problem på ica maxi när 500 personer ska göra upp rangordningen under fredagshandlingen. Hundar däremot gör upp rangordning första gången de träffas.

Med andra ord, det är aldrig rätt att förmänskliga hunden. Det är först när man är klar över att det är en hund och förstår hur hunden fungerar som man kan nå riktig framgång i hunddressyrens värld.

Det var bara en liten blänkare, jag vet ung hur du menar och förstår hur du tänker. :thumbsup:

Men nu när du även tar upp Maxi..... Vi är inte så olika hundarnas beteende som vi skulle vilja tro. 

Det är ofta det sker uppgörelse i butiker om vilken som är dominerande.... Det bråkas och knuffas rätt friskt ibland i butikerna. Vissa små saker kan tom nästan leda till slagsmål. Men de flesta av oss har inte behovet att hävda position, utan vi vet vart vi står. Samma i en hundflock, det är sällan mer 2 hundar som måste testa varandra i ett sällskap om 20-30 hundar.... Antingen är det en dominerande person som ser en annan dominerande person och söker konflikt om vem som ska står först i kö eller vem som ska köpa sista reavaran. Eller så är det en osäker person som hittar en annan osäker person och gör samma utmaning för att stärka sig själv. Lika i hund flocken, alla slåss inte med alla. Utan det är den som ser en möjlighet att utmana och stiga i rang som skapar bråk. De flesta i flocken vet redan ung vart dom står och behöver inte slåss mot alla för att bekräfta detta. Så är vi människor också i större samlingar... 

Edit

Människor och hundar har ung samma behov av hierarkier för att fungera. Det är därför hundar och människor har kunnat vävas så tätt tillsammans som vi gjort.

Det är mitt tips som amatör psykolog... :tongue:

Publicerat
  • Författare

Det var bara en liten blänkare, jag vet ung hur du menar och förstår hur du tänker. :thumbsup:

Men nu när du även tar upp Maxi..... Vi är inte så olika hundarnas beteende som vi skulle vilja tro. 

Det är ofta det sker uppgörelse i butiker om vilken som är dominerande.... Det bråkas och knuffas rätt friskt ibland i butikerna. Vissa små saker kan tom nästan leda till slagsmål. Men de flesta av oss har inte behovet att hävda position, utan vi vet vart vi står. Samma i en hundflock, det är sällan mer 2 hundar som måste testa varandra i ett sällskap om 20-30 hundar.... Antingen är det en dominerande person som ser en annan dominerande person och söker konflikt om vem som ska står först i kö eller vem som ska köpa sista reavaran. Eller så är det en osäker person som hittar en annan osäker person och gör samma utmaning för att stärka sig själv. Lika i hund flocken, alla slåss inte med alla. Utan det är den som ser en möjlighet att utmana och stiga i rang som skapar bråk. De flesta i flocken vet redan ung vart dom står och behöver inte slåss mot alla för att bekräfta detta. Så är vi människor också i större samlingar... 

Edit

Människor och hundar har ung samma behov av hierarkier för att fungera. Det är därför hundar och människor har kunnat vävas så tätt tillsammans som vi gjort.

Det är mitt tips som amatör psykolog... :tongue:

Hehe, tur att vi i alla fall inte sniffar varandra i röven...

Publicerat

Hehe, tur att vi i alla fall inte sniffar varandra i röven...

Va? Brukar du inte göra det när du träffa på någon okänd....?

Publicerat
  • Författare

Nä, jag brukar dra gränsen vid att torrjucka mot deras ben :)

Publicerat

Det orkar inte jag längre, det får hunden fixa så det som skulle juckas blev juckat.

Publicerat

Det är extra krav som du ställer, men inget dem behövs för en fungerande hund i samhället.

Men om vi hård drar dina krav, borde det inte vara krav att du kan blåsa/ropa in hunden som jagar en boll innan den springer upp på vägen?

Varför skulle en sällskapshund inte tränas/stimuleras enligt dig då?

//Danielj

Jag har aldrig påstått att en sällskapshund inte ska stimuleras!

Boll är bra stoppträning för valp/unghund, använder det ibland. Men aldrig att jag kastar den ut på en väg....

Min poäng är att du kan lyckas med vilken metod som helst på en sällskapshund, det handlar om vad du utsätter den för för stimuli och prövning. Du kan säga att du lyckats med träningen och att din sällskapshund är lydig, men den är alltid kopplad.

Publicerat

Min poäng är att du kan lyckas med vilken metod som helst på en sällskapshund, det handlar om vad du utsätter den för för stimuli och prövning. 

Då funkar också vilken metod som helst på jakthundar, brukshundar, vallhundar, draghundar, terriers, spetsar osv också då menar du? Eller klumpar du ihop alla ickejagande hundar till klumpen sällskapshundar??

Alla mina hundar utan undantag ( och jag har avverkat ett antal från olika rasgrupper ) har varit sällskapshundar också och det större delen av året förutom vallhundarna som jobbade året om, men de var också sällskapshundar och det finns givetvis en röd tråd i hur jag uppfostrar mina hundar oavsett ras även fast jag anpassar efter individen.

Publicerat

Det jag tycker är mest fascinerande i detta är hur så många har sånt behov av att lägga sig i hur andra människor tränar sina hundar. Tänker främst på diskussionen på Landins sida, men samma fenomen dyker upp titt som tätt. Sedan behöver man tydligen inte ha någon kunskap i hur den andra sidan tränar för att kritisera dem. T.ex. klickerträning går inte ut på att stå och mata med godis när hunden gör rätt och titta bort när hunden gör fel vilket metoden ofta beskylls för av dem som tränar på annat sätt. Detta är ju bara tröttsamt man kan väl åtminstone kolla upp hur de man vill kritisera tränar innan man far ut mot dem.

Likadant åt andra hållet. De som tränar jakthundar och kan tänka sig att korrigera vid behov använder inte automatiskt stackel och el och låter hunden stå dygnet runt i hundgård och låter den bara komma ut när den ska jaga, vilket de ibland beskylls för. Tar man sig lite tid att läsa på om de olika sätten så finner man att de egentligen inte är så vansinnigt stor skillnad. T.ex. så ställer många klickertränare (i alla fall de duktiga) mycket stora krav på sina hundar och t.o.m. ägare till stående fågelhundar använder sig av väldigt mjuka metoder (positiv belöning, negativt straff) vid inlärning.

I mångt och mycket så grundar motsättningarna i ren marknadsföring. Canis och liknande filurer säljer ju in sig med prat om etisk träning, glada hundar och påpekar gärna att andra misshandlar hundar. Medan andra gärna berättar om hur mjuka metoder inte fungerar för man måste ju korrigera hunden annars kan man inte ha den lös och det är ju djurplågeri. I slutändan handlar det ju om att man vill sälja kurser, böcker o.dyl.

Mitt tips är att läsa på om olika sätt att träna hund, prova det du tror på och var inte rädd att prova nåt annat om det visar sig att ett visst sätt inte funkar på just din hund.

Publicerat

Då funkar också vilken metod som helst på jakthundar, brukshundar, vallhundar, draghundar, terriers, spetsar osv också då menar du? Eller klumpar du ihop alla ickejagande hundar till klumpen sällskapshundar??

Alla mina hundar utan undantag ( och jag har avverkat ett antal från olika rasgrupper ) har varit sällskapshundar också och det större delen av året förutom vallhundarna som jobbade året om, men de var också sällskapshundar och det finns givetvis en röd tråd i hur jag uppfostrar mina hundar oavsett ras även fast jag anpassar efter individen.

Jag menar att för en ren sällskapshund kan du själv sätta nivån för när den är lydig och därmed säga att metoden du använder fungerar. Många får aldrig känna frihet och springa lösa, utan lever sina liv i koppel.

Men har du t ex en stående fågelhund som du inte kan stoppa vi fågelsituationer, eller om hårvilt går upp, är dem inte tillräckligt lydig. Du får ett facit. Rena sällskapshundar utsätts sällan för sådana stimuli.

För övrigt tror jag 90-95 % av alla som tränar hund idag använder positiv belöning vid inlärning, skillnaden är om man sedan går vidare till att även korrigera.

Kul för dig att du är så duktig på att dana hundar och lyckats med så många olika.

Publicerat

[quote name="Sun Flower" post="768702" timestamp

T.ex. så ställer många klickertränare (i alla fall de duktiga) mycket stora krav på sina hundar och t.o.m. ägare till stående fågelhundar använder sig av väldigt mjuka metoder (positiv belöning, negativt straff) vid inlärning.

Jag tror de allra flesta av oss som håller på med stående fågelhunden använder positiva metoder vid inlärning! Men ännu har jag inte hittat någon som nått hela vägen till en fungerande jakthund med detta. Det är bl a det Anders L tar upp, och det finns bra med pengar att tjäna för den som lyckats och vill ställa upp och visa hur det går till.

Publicerat

Jag tror de allra flesta av oss som håller på med stående fågelhunden använder positiva metoder vid inlärning! Men ännu har jag inte hittat någon som nått hela vägen till en fungerande jakthund med detta. Det är bl a det Anders L tar upp, och det finns bra med pengar att tjäna för den som lyckats och vill ställa upp och visa hur det går till.

Jag antar att du syftar på att Anders Landin utlovar 1000 kr/tim för att hålla kurs. Det är bland det fånigaste jag hört. I dealen så gäller att A.L ska välja ut hundar/hundägare vilket naturligtvis kommer att innebära ett gäng som inte tror på metoderna vilket i sin tur innebär en omöjlig uppgift. Ska man få ut något av en kurs så måste man ju lägga manken till själv och det tvivlar jag på att man gör om man är så negativt inställd från början.

Det finns ju åtminstone två stycken canis-anslutna som håller klickerkurser för stående fågelhundar i Sverige. Om Anders Landin är så intresserad av att lära sig mjukare metoder så kan han ju anmäla sig till en av dem. Att stå och kräva att nån ska komma hem till honom och hålla en kurs på hans egna premisser är tyvärr bara ett marknadsföringsknep. Det gör han ju bara för att kunna säga "titta, de vågar inte ens komma hit och visa eftersom deras metoder inte fungerar". Jag har stor respekt för Anders Landin och hans kunnande. Jag har hans bok och en av hans filmer och har lärt mig massor från dem, men det där med kursen är rätt barnsligt faktiskt.

Publicerat

Jag antar att du syftar på att Anders Landin utlovar 1000 kr/tim för att hålla kurs. Det är bland det fånigaste jag hört. I dealen så gäller att A.L ska välja ut hundar/hundägare vilket naturligtvis kommer att innebära ett gäng som inte tror på metoderna vilket i sin tur innebär en omöjlig uppgift. Ska man få ut något av en kurs så måste man ju lägga manken till själv och det tvivlar jag på att man gör om man är så negativt inställd från början.

Det finns ju åtminstone två stycken canis-anslutna som håller klickerkurser för stående fågelhundar i Sverige. Om Anders Landin är så intresserad av att lära sig mjukare metoder så kan han ju anmäla sig till en av dem. Att stå och kräva att nån ska komma hem till honom och hålla en kurs på hans egna premisser är tyvärr bara ett marknadsföringsknep. Det gör han ju bara för att kunna säga "titta, de vågar inte ens komma hit och visa eftersom deras metoder inte fungerar". Jag har stor respekt för Anders Landin och hans kunnande. Jag har hans bok och en av hans filmer och har lärt mig massor från dem, men det där med kursen är rätt barnsligt faktiskt.

Den potten är högre, är flera som erbjuder att lägga till pengar. Men det jag syftar på är att det finns ett stort intresse och att instruktören skulle få många kunder, förutsatt att hen kan visa resultat.
Publicerat

@Kallel

Ju mer jag läser dina inlägg ju mindre förstår jag!

Jag har skrivit från början att alla hundar måste tränas!

Enda skillnaden är att om den har en uppgift så måste den tränas mer på det! Sällskapshunden har ingen specifik uppgift så då gäller det att hitta något som är skoj för ägare och hund! Sen är väl det så att sällskapshunden inte har samma krav utan mer lek vilket gör att "hårdare" korrigeringar inte behövs/används.

//Danielj

Publicerat

Men har du t ex en stående fågelhund som du inte kan stoppa vi fågelsituationer, eller om hårvilt går upp, är dem inte tillräckligt lydig. Du får ett facit. Rena sällskapshundar utsätts sällan för sådana stimuli.

Kul för dig att du är så duktig på att dana hundar och lyckats med så många olika.

Finns gott om "jakt" i många sällskapshundsraser på så vis att om något flyger upp/sprätter förbi så vill de gärna jaga efter, så jo man måste träna även sällskapshundar ganska mycket för att få dem helt fungerande i samhället. Det är inget specifikt för just jakthundar och det finns gott om jakthundar som knappt kan vistas ute bland folk och fä, så ouppfostrade hundar finns det gott om bland både bruks, jakt, vall och sällskapsgrupperna.

Anar en viss sarkasm i din avslutande mening, men eftersom det är en sanning i att jag är duktig på att anpassa träning och inlärning efter individ så?

Stirrar mig inte blind på vilken rasgrupp hundarna tillhör eller vad de har för syfte utan analyserar som sagt individen, vad den behöver, vilken typ av uppfostran just den behöver för att träningen ska ge önskat resultat och ptja.. Det funkar väldigt bra att göra så

Publicerat

Finns gott om "jakt" i många sällskapshundsraser på så vis att om något flyger upp/sprätter förbi så vill de gärna jaga efter, så jo man måste träna även sällskapshundar ganska mycket för att få dem helt fungerande i samhället. Det är inget specifikt för just jakthundar och det finns gott om jakthundar som knappt kan vistas ute bland folk och fä, så ouppfostrade hundar finns det gott om bland både bruks, jakt, vall och sällskapsgrupperna.

Anar en viss sarkasm i din avslutande mening, men eftersom det är en sanning i att jag är duktig på att anpassa träning och inlärning efter individ så?

Stirrar mig inte blind på vilken rasgrupp hundarna tillhör eller vad de har för syfte utan analyserar som sagt individen, vad den behöver, vilken typ av uppfostran just den behöver för att träningen ska ge önskat resultat och ptja.. Det funkar väldigt bra att göra så

Nej, det var ingen sarkasm. Och självklart ska metod anpassas efter hund och ägare!

Förövrigt verkar ingen förstå min poäng, att ägaren själv kan definiera om hunden är lydig. Som jag skrev, om ägen alltid har sin hund i koppel kan hen säga att den är lydig och aldrig sticker. Och därmed har den metod hen använt fungerat enligt ägaren.

Men lyckas uppenbarligen inte få fram vad jag avser... Jag ger upp, ska ut och träna hund!

Publicerat

Jag vill bemöta påståendet om att ägaren själv definierar med både medhåll och mothugg. Ägaren definierar absolut efter eget godtycke, men likafullt finns det en objektiv bedömning som kan göras och hävdar man att hunden är "lydig" baserat på kopplets, halsbandets och den egna kroppens styrka tycker jag att man drar en fullkomligt orimlig slutsats.

En hund som inte lyssnar på korrigeringar är inte lydig, punkt. Att den inte har möjlighet att fysiskt attackera mötande eftersom godisautomaten orkar hålla fast den är en helt annan sak.

-- Mats

Publicerat

Den potten är högre, är flera som erbjuder att lägga till pengar. Men det jag syftar på är att det finns ett stort intresse och att instruktören skulle få många kunder, förutsatt att hen kan visa resultat.

Som sagt så finns det några som tränar "klickerskt" och har kurser. De anser antagligen att de har fungerande hundar eftersom de håller kurser. Har ingen aning om hur det fungerar i praktiken då jag inte gått nån kurs för dem och jag inte tränar så. Tycker det är onödigt att låsa sig vid en metod och välja bor alla andra, särskilt om man inte vet om det funkar...

Nej, det var ingen sarkasm. Och självklart ska metod anpassas efter hund och ägare!

Förövrigt verkar ingen förstå min poäng, att ägaren själv kan definiera om hunden är lydig. Som jag skrev, om ägen alltid har sin hund i koppel kan hen säga att den är lydig och aldrig sticker. Och därmed har den metod hen använt fungerat enligt ägaren.

Men lyckas uppenbarligen inte få fram vad jag avser... Jag ger upp, ska ut och träna hund!

Jag tror jag förstår, en hund som inte ska utföra någon speciell uppgift t.ex. jaga lös, behöver inte tränas i att vara lös. Om man nöjer sig med att bara ha hunden kopplad och hala in den i snöret när man vill ha den närmare så behöver man ju inte träna inkallning. Ska däremot hunden söka av ett fält lös, där det kan springa upp "fel" vilt så måste man träna stoppsignal och inkallning.

Det jag tror gör det svårt att förstå varandra är att ingen här tycker att det är ett värdigt hundliv/hundägande att ha hunden kopplad jämt.

Publicerat

Jag vill bemöta påståendet om att ägaren själv definierar med både medhåll och mothugg. Ägaren definierar absolut efter eget godtycke, men likafullt finns det en objektiv bedömning som kan göras och hävdar man att hunden är "lydig" baserat på kopplets, halsbandets och den egna kroppens styrka tycker jag att man drar en fullkomligt orimlig slutsats.

En hund som inte lyssnar på korrigeringar är inte lydig, punkt. Att den inte har möjlighet att fysiskt attackera mötande eftersom godisautomaten orkar hålla fast den är en helt annan sak.

-- Mats

Så är det Mats, jag håller helt med!
Publicerat

Jag tror jag förstår, en hund som inte ska utföra någon speciell uppgift t.ex. jaga lös, behöver inte tränas i att vara lös. Om man nöjer sig med att bara ha hunden kopplad och hala in den i snöret när man vill ha den närmare så behöver man ju inte träna inkallning. Ska däremot hunden söka av ett fält lös, där det kan springa upp "fel" vilt så måste man träna stoppsignal och inkallning.

Det jag tror gör det svårt att förstå varandra är att ingen här tycker att det är ett värdigt hundliv/hundägande att ha hunden kopplad jämt.

Som sagt, jag var säkert otydlig.

TS inledde med att han blev utskälld för han korrigerade sin hund. Ägaren som skällde ut TS har förmodligen helt andra krav än TS på sina hundar. Därför anser hundägaren som var upprörd på TS att hens metod att träna hundar är det optimala och att TS misshandlar sina. Om hens metod aldrig utvärderas och visar sig inte fungera, kan hen hävda att den använder rätt metod. Om man däremot jagar med stående som TS, kommer dina metoder att utvärderas. Fungerar inte lydnaden måste du tänka om. Och jag har aldrig sett en fungerande stående, som bara tränats med positiva metoder. Men det kanske finns? Ungefär så...

Och vad gäller värdigt hundliv är vi helt överens!