Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

klass 2

Featured Replies

Publicerat

Jag sköt med V-max med min Vixen tidigare men har hittat Sakos rävammunition som är billigare och har ihjäl räven riktigt bra.

Att den samskjuter väl med 3,2g Rådjursammunition gör saken ännu bättre  :smile:

Det enda den inte viljat samskjuta med är 4g jakt och helmantlad övningsammo.

Publicerat

Hubler mfl en 220 Swift är ett monster, lite svår att placera i klass och ännu svårare att använda på ett bra sätt, hade jag haft uppdraget att syssla med avskjutning i hägn av vilt hade den varit intressant eller motsvarande, alternativt om jag skulle fragmentera någon form av skadedjur.

I-mats lär ha haft en pang i kalibern, för övriga klass 2 behövande är 222/223 helt adekvat och mer än tillräcklig. /Christian 

Publicerat

22-243AI funkar den med;)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Var och klämde på en sako vixen igår. Helt okej skick och priset var 3500. Men han jag pratade med var inte direkt super kunnig, (det är jag inte heller).

Jag frågade om den var micro räfflad men det visste han inte. Har hört att det står bofors på pipan om det är det.

Står det bofors på alla micro räfflade pipor? Och vart brukar det stå på pipan?

Publicerat

Glo ner i pipan, en Riihimäki-pipa har 6 räfflor. En Bofors har 12 räfflor.

Publicerat
  • Författare

Glo ner i pipan, en Riihimäki-pipa har 6 räfflor. En Bofors har 12 räfflor.

Okej det ska jag göra

Publicerat

Brorsan sköt två rävar under vak i januari och det funkar bra och det blir såklart genomslag med Lapua. Med v-max blir det sällan genomslag på större rävar och det är även mer förlåtande vid en ev sämre träff. Min gick "godkänt" med båda kulorna men jag hade lite högre krav så skjuter in bössan med v-max när vak säsongen drar igång.

Skjutit ngr rådjur med V-max och så länge man håller sig bakom bogen samt huvud/hals så fungerar den fint. De jag skjutit bakom bogen har inte varit så farligt smetiga.

Ang rävarna så vet jag inte om jag har för mycket speed på mina kulor men jag får genomskott i princp alltid..

Publicerat

Skjutit ngr rådjur med V-max och så länge man håller sig bakom bogen samt huvud/hals så fungerar den fint. De jag skjutit bakom bogen har inte varit så farligt smetiga.

Ang rävarna så vet jag inte om jag har för mycket speed på mina kulor men jag får genomskott i princp alltid..

Jag har inte vågat använda dom på rådjur pga av att jag trott att det blir mycket fragment av kulan i köttet man vill äta.

Jag handladdar inte utan kör med 40gr kulan som ska gå i 1050m/s. Dom hanarna över 7kg jag skjutit med den har inte gått genom räven, i år var vakjakten kass och jag sköt bara en hane på 7kg och den sköt jag i nacken framifrån så det blev såklart inte genomslag på den då.

Publicerat

Jag skulle nog säga att om rådjur är på tapeten så vill jag avråda från allt utom 6ppc/6xc/222.

det blir overkill= lika med svårt att hitta bra kula i 220swift/22-250/ tveksam på 223!

Jag menar att du bör hitta en hård och tung kula som passar för kalibern om du vill skjuta rådjur och äta köttet, till en ren rävbössa är väl 220 Swift/ 22-250 de bästa valen!

223 är mittemellan!

så mitt råd är 6ppc,6xc,222 och ev 223!

Publicerat

Allt snack om att microräfflad pipa blir skitig fortare är skitsnack men däremot så måste man hålla sig till 50grain och neråt i kulvikt. Jag har gjort omfattande test på detta. Inga hastighetsökningar eller trycktecken eller precisionsförsämringar efter 200 skott i min microräfflade pipa utan rengöring

Sent from my iPhone using Tapatalk