Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mac eller pc?

Featured Replies

Publicerat

Jag ska köpa ny laptop, fördelar nackdelar med apple v pc?

Ca 15000kr är budget!

• Svar 64
  • Visningar 7,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• det bidde en mac... en 13 tums med retina skärm, i5 , 512 hårddisk och 16 ramminne, sen en hårdisk på 2 tb som ska backuppa varje gång jag kommer i närheten!

• Priset....du kan få en designer PC för ca 25% av kostnaden mot liknande Mac. Fördelarna med PC finns enbart om du har fler Windows datorer hemma, så du slipper köpa befintliga program/spel på nytt. An

• bilar och datorer,telefoner,bössor SKA bara funka!

Publicerat

Finns bara en anledning att skaffa PC - det är om du är gillar att spela spel. Allt annat är Mac bättre på.

Publicerat

Vad ska du ha den till? För hemmabruk en Mac annars pc i alla andra fall.

Publicerat

Det är rent efterblivet att köpa pc. Spela gör man på båda, allt programmässigt funkar på Mac, du får se till att det funkar på fin pc.

Publicerat

Jag som nyss köpt 24 nya pc... Jag e nöjd

Publicerat

Mac!

Publicerat

Jag röstar på Mac. Använt min flitigt i studierna de senaste 2.5 åren (många timmar per dag) och aldrig blivit besviken. Bra batteritid trots mycket användning. Ska tilläggas att jag inte använt "nya" PC laptops så jag kan inte jämföra utan bara berätta vad jag tycker om min Mac.

Skickat från telefonen.

Publicerat

Mac säger jag med :D

Men som sades tidigare. Ska du spela mycket spel, åka på lan och liknande då kanske en pc är bättre. Jag har aldrig ångrat jag gick från pc (windows) till mac. Har du inte använt mac innan kanske du kommer bli lite frustrerad i början eftersom det är annorlunda uppbyggt. Men när du vant dig och äntligen kan sluta svära över alla dumma saker en windows gör så kommer du inte ångra dig ;)

Mvh / Johannes

Publicerat

Jag har oxå gått frn PC till Mac helt nyligen.

Är också nöjd, men det är ganska förvirrande i början.

Dock inget mot Win 8, begriper fan inte vad dom tänkte när dom skapade det..

Publicerat

Priset....du kan få en designer PC för ca 25% av kostnaden mot liknande Mac. Fördelarna med PC finns enbart om du har fler Windows datorer hemma, så du slipper köpa befintliga program/spel på nytt. Annars är det saksamma. Hemma kör vi PC-datorer pga arbetet och kompletterar dessa med ett flertal ipads

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat

Once you go Mac, you never go back!  :thumbsup:

Beror lite på vad du ska använda datorn till, jag har använt Mac i ca 10 år och till allt möjligt och är väldigt nöjd. Har nu inte använt PC i större utsträckning, men så fort jag är tvungen, blir jag mest irriterad....

Publicerat

Man ska nog inte överdriva skillnaderna. Själv kör jag sen länge mac och är väldigt nöjd men för priset av en mac får man ofta en ungefär lika bra windowsmaskin. Nackdelarna med mac är inte så mkt mjukvaran, där funkar det mesta men hårdvaran är lite knepigare särskilt när det kommer till anslutningsmöjligheter. Mac:en har ju t ex inte usb3 utan vill du ha snabbare koppling till externa diskar är det firewire eller thunderbolt som gäller. Å andra sidan lirar mac:en som en dröm med andra mac:ar, iPhones, iPads osv. I princip alla nya mac:ar har minst lika bra batteritid som de dyrare windowsmaskinerna. Dessutom är det betydligt färre virus som angriper mac. Kort sagt, gillar du att pula själv så kan en pc göra allt mac:en kan och säkert också billigare, uppskattar du att saker bara funkar, kör mac.

Publicerat

Det brors på vad du är ute efter, har haft Mac i mina studier i 4 år och dom funkar hur bra som helst till det! Dom är helt perfekta till rena arbetsdatorer då det är ett enkelt system och du slipper allt som är krångligt med en Windows maskin. Som "pathag" sa så är det väldigt lite virus för Mac för ingen orkat bry sig göra dom. Windows är bättre till ifall du hade tänkt att göra annat på datorn, alla program fungerar nämligen inte till Mac som det gör till en Windows. Och gillar man att mixtra själv med datorn och konfigurera så är Windows det bästa valet! Men det som jag har märkt att det tat

Väldigt lång tid för en Mac att bli "seg". Jag har haft samma data i ungefär 2 år och änsålänge är dom som om den vore ny, men en dag så kommer det bara slå över så är dom seg sen och då finns det inte mycket att göra åt det heller. Windows går relativt snabbare för datorn att bli seg beroende på vilken budget man har. Men din ser ganska lovlig ut, så arbetsdator så skulle jag tagit en Mac, för annat en Windows!

Publicerat
  • Författare

Ursäkta att jag inte svarat, internet funkade ej igårkväll!

Jag ska ha den till allt!

Prio ett är office med excell mm, göra schema, fakturor, fakturaunderlag, mail(så om mac måste jag ha en sticka eller maila via telefonen), löneprogram, kör idag lön light,spcs fakturering.

men vet att ex fort Knox funkar till mac, borde finnas ett löneprogram med.

prio 2 är typ Quick load, surfa,göra bankärenden.

prio 3 bildredigering, både video och bild, ex Photoshop/premiere.

JAG min okunniga, tycker:

fördel mac, stabilare ingen risk för virus, bra skärm

nackdel inget sim kort

Fördel pc, simkort, kan köra alla idag inköpta program.

nackdel pc större risk för virus.

info

jag har i hemmet idag 4 pc med varierande kapacitet,bästa med en i7a, två samsung tabbar, två sony (nyaste).

Kan inte ha iphone pgav ingen nfc läsare tror jag det heter, iphone 6 kanske kommer med detta, ett måste då jag loggar in allt arbete via nfc taggar!

Publicerat
  • Författare

ööh tack för all info och tyckande!

men fyll gärna på med mer!

Publicerat

Once you go Mac, you never go back!  :thumbsup:

Beror lite på vad du ska använda datorn till, jag har använt Mac i ca 10 år och till allt möjligt och är väldigt nöjd. Har nu inte använt PC i större utsträckning, men så fort jag är tvungen, blir jag mest irriterad....

Jodå.. Jag har gjort två försök att gå över till Mac, båda slutade med att jag gick tillbaka till PC. Så fort jag blir tvungen att använda en Mac blir jag irriterad...

Men samtidigt är det ju så att en Mac gör allt en PC kan och vice versa, med skillnaden att PC:n har en stor fördel när det gäller spel.

edit: Det där med virus är ingen större fara så länge du inte är en fanatisk porrsurfare och klickar på alla konstiga länkar och bifogade filer du får. ;)

Publicerat
  • Författare

Man ska nog inte överdriva skillnaderna. Själv kör jag sen länge mac och är väldigt nöjd men för priset av en mac får man ofta en ungefär lika bra windowsmaskin. Nackdelarna med mac är inte så mkt mjukvaran, där funkar det mesta men hårdvaran är lite knepigare särskilt när det kommer till anslutningsmöjligheter. Mac:en har ju t ex inte usb3 utan vill du ha snabbare koppling till externa diskar är det firewire eller thunderbolt som gäller. Å andra sidan lirar mac:en som en dröm med andra mac:ar, iPhones, iPads osv. I princip alla nya mac:ar har minst lika bra batteritid som de dyrare windowsmaskinerna. Dessutom är det betydligt färre virus som angriper mac. Kort sagt, gillar du att pula själv så kan en pc göra allt mac:en kan och säkert också billigare, uppskattar du att saker bara funkar, kör mac.

bilar och datorer,telefoner,bössor SKA bara funka!
Publicerat
  • Författare

Jodå.. Jag har gjort två försök att gå över till Mac, båda slutade med att jag gick tillbaka till PC. Så fort jag blir tvungen att använda en Mac blir jag irriterad...

Men samtidigt är det ju så att en Mac gör allt en PC kan och vice versa, med skillnaden att PC:n har en stor fördel när det gäller spel.

edit: Det där med virus är ingen större fara så länge du inte är en fanatisk porrsurfare och klickar på alla konstiga länkar och bifogade filer du får. ;)

Nja, jag tycker faktiskt om att porrsurfa.

nä absolut inte, men tycker att alla mina föregående pc datorer är sega efter ett par år, vet inte varför!

Publicerat
  • Författare

Det brors på vad du är ute efter, har haft Mac i mina studier i 4 år och dom funkar hur bra som helst till det! Dom är helt perfekta till rena arbetsdatorer då det är ett enkelt system och du slipper allt som är krångligt med en Windows maskin. Som "pathag" sa så är det väldigt lite virus för Mac för ingen orkat bry sig göra dom. Windows är bättre till ifall du hade tänkt att göra annat på datorn, alla program fungerar nämligen inte till Mac som det gör till en Windows. Och gillar man att mixtra själv med datorn och konfigurera så är Windows det bästa valet! Men det som jag har märkt att det tat

Väldigt lång tid för en Mac att bli "seg". Jag har haft samma data i ungefär 2 år och änsålänge är dom som om den vore ny, men en dag så kommer det bara slå över så är dom seg sen och då finns det inte mycket att göra åt det heller. Windows går relativt snabbare för datorn att bli seg beroende på vilken budget man har. Men din ser ganska lovlig ut, så arbetsdator så skulle jag tagit en Mac, för annat en Windows!

så ser jag det med, och budgeten kan överskridas, om jag får bättre grejor för pengarna.

kan lägga 25000 OM det blir så mycket bättre än en för 15000kr

Jag har ex tittat på mac pro retina 13 tum med 2,4ghz 512 flashminne och 8 gb ramminne, men den kanske inte räcker för mig om jag samtidigt måste använda en del till windows?

Publicerat

Nja, jag tycker faktiskt om att porrsurfa.

nä absolut inte, men tycker att alla mina föregående pc datorer är sega efter ett par år, vet inte varför!

En PC mår bra av en ominstallation lite då och då, jag brukar rekommendera en per år. De fylls av diverse skräpprogram, gamla drivrutiner och annat mög. Båda mina datorer inne på sina tredje år och är lika rappa än utan ominstallationer. Men jag har hållit på med datorer i över 20 år och jobbat inom IT de senaste 10 åren, så jag har väl lite koll på vad jag pysslar med hoppas jag. :P

Det handlar egentligen bara om tycke och smak det här mac vs. pc. Båda har sina för- och nackdelar.

Publicerat

Upptäckte att nyare mac:arna tydligen rullar usb 3. Bra för då blir det billigare med externa diskar. 

Annars är rådet att om du vill ha en dator snabb som vinden köp med SSD-disk och köp så stor du har råd med. I mitt tycke är 256 GB för litet. Men det är jag det som är plåtis och behöver mellanlagra mycket bilder på hårddisken medans jag jobbar med dem (sen hamnar urvalet på externa diskar). Sen är det ju alltid trevligt med mera RAM-minne. Min erfarenhet är att diskens hastighet och storleken på ramminnet gör mer för hur snabb datorn upplevs än processorn. Om du köper mer ramminne (vilket du kan göra på dustin eller macoteket) kolla så att de är testade för just mac. Det kan nämligen vara lite petigt med att det blir rätt.

Publicerat

Once you go Mac, you never go back! :thumbsup:

Jag kunde inte sagt det bättre själv. Så lite tid jag lagt på datorers i kefungerande sen jag skaffade Apple-laptopen med bra fart. Servicen från Apple är klanderfritt måste jag säga och de är bra mycket längre fram i funktion än pc-skiten. Jag har båda och använder båda lika mycket till beräkningar och Gud vad förbannad man blir när man vet hur det kunde varit hehe