Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mac eller pc?

Featured Replies

Publicerat

På företaget har alla datorer nu ssd disk, går fort o bra så det vill jag rekommendera.

• Svar 64
  • Visningar 7,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• det bidde en mac... en 13 tums med retina skärm, i5 , 512 hårddisk och 16 ramminne, sen en hårdisk på 2 tb som ska backuppa varje gång jag kommer i närheten!

• Priset....du kan få en designer PC för ca 25% av kostnaden mot liknande Mac. Fördelarna med PC finns enbart om du har fler Windows datorer hemma, så du slipper köpa befintliga program/spel på nytt. An

• bilar och datorer,telefoner,bössor SKA bara funka!

Publicerat

En SSD disk i en äldre dator återupplivar den för ett par årsanvändande till.

Publicerat
  • Författare

Upptäckte att nyare mac:arna tydligen rullar usb 3. Bra för då blir det billigare med externa diskar. 

Annars är rådet att om du vill ha en dator snabb som vinden köp med SSD-disk och köp så stor du har råd med. I mitt tycke är 256 GB för litet. Men det är jag det som är plåtis och behöver mellanlagra mycket bilder på hårddisken medans jag jobbar med dem (sen hamnar urvalet på externa diskar). Sen är det ju alltid trevligt med mera RAM-minne. Min erfarenhet är att diskens hastighet och storleken på ramminnet gör mer för hur snabb datorn upplevs än processorn. Om du köper mer ramminne (vilket du kan göra på dustin eller macoteket) kolla så att de är testade för just mac. Det kan nämligen vara lite petigt med att det blir rätt.

bra info, som jag serdet så räcker i5 med 256gb men jag har nog nytta av typ minst 8 gb ramminne och hittade flera med 16gb?

är det viktigast med hårdisk eller ramminne?

8ramminne och 512 eller 16 ramminne och 256?

om det sista är bäst så är ju min sista bäst?

Publicerat
  • Författare

På företaget har alla datorer nu ssd disk, går fort o bra så det vill jag rekommendera.

jo pc med ssd disk eller mac med ssd disk är det enda som funkar för mig!
Publicerat
  • Författare

En SSD disk i en äldre dator återupplivar den för ett par årsanvändande till.

förklara mer ,,,, bleking!
Publicerat

Ramminne är enkelt att byta själv så mitt tips är att ta stora SSD-disken och sen om ett år eller när du känner för att pigga på datorn byter ramminne. Tror nog du med 8 GB ram ändå kommer uppleva burken som snabb.

Publicerat
  • Författare

och som sagt tack för input, då jag kan nada om datorer!

Publicerat

Mac. Om du mot förmodan skulle behöva köra nåt program som bara finns för Windows så kan du köra det emulerat på Mac eller via Bootcamp.

Jag kör Mac, Windows 7 och Ubuntu på samma maskin, en Mac naturligtvis.  :yes:

Publicerat
  • Författare

Ramminne är enkelt att byta själv så mitt tips är att ta stora SSD-disken och sen om ett år eller när du känner för att pigga på datorn byter ramminne. Tror nog du med 8 GB ram ändå kommer uppleva burken som snabb.

kan jag alltså köpa en mac med 16 gb ramminne och utöka med?
Publicerat

kan jag alltså köpa en mac med 16 gb ramminne och utöka med?

Kan du säkert. Men 8 GB räcker till att börja med. Att köpa Mac:ar med extra mkt installerat RAM brukar inte vara prisvärt. Bättre att köpa den med 8 GB och sen (eventuellt) köpa nya större minnesmoduler från typ macoteket och stoppa i. Tror som sagt den sista du länkade till kommer vara snabb så det räcker.

Publicerat

Rättelse: den näst sista du länkade. Sen verkar 16 GB minne vara max som går att stoppa i. Men det kommer räcka. Jag rullar själv 8 GB och det funkar bra.

Publicerat
  • Författare

Kan du säkert. Men 8 GB räcker till att börja med. Att köpa Mac:ar med extra mkt installerat RAM brukar inte vara prisvärt. Bättre att köpa den med 8 GB och sen (eventuellt) köpa nya större minnesmoduler från typ macoteket och stoppa i. Tror som sagt den sista du länkade till kommer vara snabb så det räcker.

[/quote

så den sista är allt ag behöver

, och lite till?

även om jag köper varan så jag kan få in QUICK LOAD, mm?

Publicerat

Jo, alla program för Windows går att rulla på Mac med virtuella lösningar. Gör inget sånt själv men vet av andra att det funkar fint. Köp 512 SSD och 8 GB ram. Du kommer knappast bli besviken. Tvärtom kommer du segla förbi många i bänken.

Publicerat
  • Författare

jag har även en seagate på 4 tb som jag använder mycket. inga problem med mac hoppas jag?

Då är väl skillnaden mellan 256 och 512 inte så viktig?

viktigare med 16 i ramminne antar jag?

Publicerat
  • Författare

Jo, alla program för Windows går att rulla på Mac med virtuella lösningar. Gör inget sånt själv men vet av andra att det funkar fint. Köp 512 SSD och 8 GB ram. Du kommer knappast bli besviken. Tvärtom kommer du segla förbi många i bänken.

ja du svarade innan jag han fråga om disk eller ramminne?
Publicerat

Seagaten borde spinna fint om den är någorlunda modern och du inte formaterat den till nåt märkligt filformat (men det tvivlar jag på att du gjort, ur boxen rullar alla diskar både på Windows och Mac).

Publicerat
  • Författare

ok låter som en mac då 256 +16 ramminne då?

Publicerat

ok låter som en mac då 256 +16 ramminne då?

Vad i hela friden ska du med 16gb ram till? Du klarar dig på hälften. Datorn blir inte dubbelt så snabb med dubbelt så mycket ram.

Publicerat
  • Författare

Vad i hela friden ska du med 16gb ram till? Du klarar dig på hälften. Datorn blir inte dubbelt så snabb med dubbelt så mycket ram.

ok år det bättre att ta 512 minne då?
Publicerat

RAM=minne=förslag 8 GB

Hårddisk=SSD-disk=förslag 512 GB

Tror det blev lite begreppsförvirring. Sorry.

Publicerat

Enkelt förklarat är det såhär. Det som gör prestandan bra i datorn, alltså hur snabbt processer och annat går beror på processorn och grafikkortet. En SSD-hårddisk snabbar också upp, för att datorn läser av filer snabbare från den än den gamla vanliga SATA-hårddisken. RAM-minnet gör inte mycket till eller från, skulle vilja påstå att när de säljer datorer med löjligt mycket RAM är det mer en ripoff för de jackar upp priset en hel del där. 

Sedan Windows vs. Mac. Numera är båda operativsystemen mycket användarvänliga, och att du inte skulle kunna köra vissa program i Mac går alltid att lösa på något annat vis. Windows sparar mycket skitfiler och blir därför seg snabbare än en mac så den behöver mer underhåll över en längre tidsperiod vilket kan vara lite lurigt om man inte gillar att meka med sådant. MEN, du får bra mycket mer för pengarna i prestanda när du köper en pc. Macarna kan vara löjligt dyra för prestandan den ger.

Sen för att också anknyta till en av dina nackdelar med pc. Virus är inget att oroa sig för, man ska klicka in på MYCKET skumma länkar för att det ska bli någon fara på den fronten! 

Hoppas detta gav dig lite mer inblick i köpplanerna, men med din budget är jag övertygad om att du får något bra. Du behöver knappast lägga mer pengar än 15.000.

Publicerat
  • Författare

RAM=minne=förslag 8 GB

Hårddisk=SSD-disk=förslag 512 GB

Tror det blev lite begreppsförvirring. Sorry.

så 512 och 8gb ramminne är bättre än 256 och 16gb ramminne?
Publicerat

så 512 och 8gb ramminne är bättre än 256 och 8gb rmminne?

Ja. Om du har pengarna. En hårddisk på 256 GB blir snabbt full (för mig, vet ju inte hur mkt du gör av med). Så då är det ju bättre med större.
Publicerat

så 512 och 8gb ramminne är bättre än 256 och 16gb ramminne?

Absolut!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat
  • Författare

jaha jag trodde tvärt om då jag har en seagate på 4 tb som tar alla filmer!