Publicerat Februari 17, 201412 yr Men visst kan du väll kolla hur det är ställt med lagring på de datorer du har och gissa vad du behöver i din nya? Jag skulle absolut välja RAM före HD, och en rejäl extern disk för lagring i stället. Jag sitter just nu på en mac med 500 Gb ssd och använder mindre än 100, men desto mer på mina externa, däremot använder jag ofta mer än 8 Gb ram (dock är jag kanske inte den typiska användaren). Min erfarenhet är att mac kräver mindre RAM än Windows för normal användning.
Publicerat Februari 17, 201412 yr enligt mig så räcker en 256 SSD bra. Men visst, har du råd så skaffa en större. Alla större filer, bilder, filmer etc går bra att spara på en extern HD. 8gb ramminne är fullt tillräckligt det med. 13 eller 15 tum är en pris/smaksak, jag skulle själv välja 15 tum, den går på ca 18k med retina, 8 internminne och 256 SSD. Har själv (familjen) 6 st macar i olika varianter hemma, 5 macbook pro och en iMac. ett tips som sparar dig drygt 1000 kr är att köpa mac online på education store http://store.apple.com/se-edu/buy-mac/macbook-pro alla kan använda sig av den;Med Apples utbildningsrabatt kan studenter på högskolenivå, föräldrar som köper till studenter på högskolenivå samt lärare och personal på alla utbildningsnivåer köpa Mac-datorer, Apple-mjukvara och utvalda tillbehör till lägre priser. Studenter som har antagits till universitet eller högskola är också berättigade. Handla på Apple Store for Education och dra nytta av din rabatt nu.
Publicerat Februari 18, 201412 yr Har inte mycket att tillföra diskussionen mer än att jag anser att mac är för dyrt för att vara ett alternativ för mig iaf. Köpte en begagnad HP elitebook för ett par tusenlappar och är mer än nöjd med den. Har sett att www.greentech.se har begagnade mackar också. Kanske något för ts? Gillar att kunna köpa begagnat och med garanti. Skickat från min LT25i via Tapatalk
Publicerat Februari 18, 201412 yr Jo om man har en dator som är ett par tre år så kan man byta hårddisken i den mot en SSD hårddisk och datorn kommer bli bra mycket snabbare. Testa på flertalet datorer som rä ca 3 år gamla och alla blir mer eller mindre som nya. Det viktigaste i när du köper mac är och tänka på hårddisken, RAM minne kan man köpa till för mindre pengar. Men exempelvis en MacBook Air så kan du inte byta HD på om du väljer dlash disk för de sitter de integrerade på moderkortet. Bättre så uppvidingebo...
Publicerat Februari 18, 201412 yr Författare Jo om man har en dator som är ett par tre år så kan man byta hårddisken i den mot en SSD hårddisk och datorn kommer bli bra mycket snabbare. Testa på flertalet datorer som rä ca 3 år gamla och alla blir mer eller mindre som nya. Det viktigaste i när du köper mac är och tänka på hårddisken, RAM minne kan man köpa till för mindre pengar. Men exempelvis en MacBook Air så kan du inte byta HD på om du väljer dlash disk för de sitter de integrerade på moderkortet. Bättre så uppvidingebo... jo detta fattade jag ... nästan. men det gåt väl inte att byta i vilken laptop som helst? dom måste ju få plats...eller menar du i stationära?
Publicerat Februari 18, 201412 yr jo detta fattade jag ... nästan. men det gåt väl inte att byta i vilken laptop som helst? dom måste ju få plats...eller menar du i stationära? Det går att byta i nästan vilken laptop som helst, går väl även att byta på många mac'ar. Har själv 120gb SSD och klarar mig bra på det, lagring sköter servern. Ska du köpa till minne så gör det inte via apple, de tar ut några fruktansvärda ockerpriser för minne.
Publicerat Februari 20, 201412 yr Författare det bidde en mac... en 13 tums med retina skärm, i5 , 512 hårddisk och 16 ramminne, sen en hårdisk på 2 tb som ska backuppa varje gång jag kommer i närheten!
Publicerat Februari 21, 201412 yr Det går och byta i HD i alla laptops, oftast sitter där en 2,5-tums HD och SSD diskarna är 2,5-tum. Fanns några få maskiner med 1,8-tums och gör säkert fortfarande. Men 98% har säkert den vanliga 2,5-tummaren och då är det bara lita arbete med bytet, sällan några större bekymmer!
Publicerat Februari 21, 201412 yr det bidde en mac... en 13 tums med retina skärm, i5 , 512 hårddisk och 16 ramminne, sen en hårdisk på 2 tb som ska backuppa varje gång jag kommer i närheten! Jag beklagar. Skämt åsido, det är en bra burk. Hoppas bara du inte köpte minnet via apple, då har du kastat en hel del slantar i toan...
Publicerat Februari 21, 201412 yr Grattis till ett bra köp När du blir irriterad på musen (troligt är att du redan är det) så finns det i inställningarna så man får högerklick..
Publicerat Februari 21, 201412 yr Ctrl-tangenten nedtryck och sen ett mus klick så har du höger klick!
Publicerat Februari 21, 201412 yr Författare Jag beklagar. Skämt åsido, det är en bra burk. Hoppas bara du inte köpte minnet via apple, då har du kastat en hel del slantar i toan... köpte den komplett så jag har kastat pengar i sjön. det gick inte uppgradera från 8 till 16 hos apple, man var tvungen att köpa den sådan!
Publicerat Februari 21, 201412 yr Välkommen till verkligheten Vill du nörda ned dig mer så har du här två sidor med tillhörande forum om mac. http://macworld.idg.se http://www.99mac.se Mvh / Johannes
Publicerat Februari 22, 201412 yr Författare Köp Mac, då kan du välj a lägga in win om du vill Done. Men 16gb ramminne var en veckas leverans på, ca 16500kr