Publicerat Februari 20, 201412 yr Vad jag ser på växtzonkartan så finns det inget ställe i Småland som det skiljer 3-4 zoner på. http://www.lindkvist.se/vaxtzoner-i-sverige/ Jodå och lokalt närapå 5 zoner på en kort sträcka. Saxat ur ett länsstyrelsedokument om östra vätterbranterna http://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/SiteCollectionDocuments/sv/publikationer/2004/2004_35_webb.pdf Närheten till Vättern ger generellt ett klimat med långa milda höstar men något svalare vårar. I förhållande till områdets storlek varierar klimatet kraftigt beroende på avståndet till Vättern och höjden över havet. Växtzonerna går från II (I) vid Vättern upp till V uppe på höjderna och vegetationsperiodens längd från drygt 225 dagar till knappt 195.
Publicerat Februari 20, 201412 yr Zonkartan är i sig väldigt grov, jag syftar mer på lokala variationer, som jag skrev inom några 10-tals mil i omkrets. En del av sanningen finns i den skillnad du kan se mellan höglandet och låglandet, men tittar man i närmare skala så gör de lokala variationerna i höjd och läge att zonskillnaderna kan bli ännu större. Det syns tydligt i växtlighet, temperaturer, snödjup mm, vilket varierar väldigt stort inom området. I det område där älgstammen är hög på vintrarna är snödjupet ofta många gånger större än i övrigt, vintertemperaturen 5-10 grader varmare vid kall väderlek, och växtligheten en helt annan, med andra trädslag, och andra biotoper. Tack vare detta har vi lokalt väldigt varierande flora och fauna, men även då lokala problem med viltstammar i obalans. Tror detta kan förekomma även på andra ställen, men kanske stroleken på området, faktisk skillnad i klimat och marktyper har gett den typ av "vandringsmönster" som syns tydligt år efter år?
Publicerat Februari 20, 201412 yr Kan nämna att det är ett rörelsemönster som vi noterat även där jag jagar. Vissa år mer tydligt än andra år. T.ex. gjordes det på 70 talet (tror jag det var...) en flyginventering över området och det hittades väl älg men inte många förrän man flög över där älgarna samlats. Jag vet inga exakta siffror då jag knappt var född då men minns jag rätt från det som berättats så var det ett 70 tal älgar på några hundra hektar. Kan ju iofs försöka gräva fram mer om det men inte just nu...
Publicerat Februari 20, 201412 yr Jodå och lokalt närapå 5 zoner på en kort sträcka. Saxat ur ett länsstyrelsedokument om östra vätterbranterna http://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/SiteCollectionDocuments/sv/publikationer/2004/2004_35_webb.pdf Ja, så länge inte isen lägger sig på Vättern. Har isen lagt sig däremot blir det en lång sen vår. Medan jag bodde i Huskvarna så kunde det skilja på ca 10 plusgrader o disigt mellan centrum o upp på höjden där mor o far bodde. Det var rejält råkallt nere i centrum o shortsväder uppe på höjden i Huskvarna och det var likadant runt hela södra delen av Vättern.
Publicerat Februari 20, 201412 yr När "kalvjakten" infördes i norrbotten om det var på 80-talet så hade Svensk Jakt en mycket bra artikel där man redovisade älgstammens tillväxt beroende på vilken avskjutnings modell man hade. Man började med samma stam och redovisade total summan levande och skjutna älgar efter 5 års uttag och vad det skulle bli totalt vid fredning. Man kunde jämföra att skjuta fjolingar istf kalvar och hur det slår när man skjuter vuxna produktiva kor eller tjurar. Materialet kanske finns kvar i arkivet?? Vad är en normal vinterstam i Norrbotten på 1000 eller 10000ha?
Publicerat Februari 21, 201412 yr Hmm. vore riktigt intressant med seriös forskning om det här. Är det klimat eller föda som får dem att samlas. Och om det (vilket jag tror) beror på födan. Är det då en situation vi skapat eller är det naturen självt...